Jablko nepadá daleko

Jablko nepadá daleko
Tím, kdo bude dnes dokazovat své schopnosti, je dceřiná společnost jedné z největších pojišťoven světa. A tak jako chuť a vůně každého jablka je z velké části závislá na tom, jak silný a zdravý je kmen, budeme dnes často chválit nebo plísnit s trochou německého přízvuku.

Zamyšlení pro tento týden:
Umět dát webové prezentaci to, co jsme zvyklí nazývat "lidským rozměrem", touží určitě téměř každý z nás. Domnívat se však, že se personifikace dá obelstít jedním nebo dvěma vizuály nebo několika vhodně volenými slovními spojeními, je velmi naivní. O tom, jak daný subjekt přistupuje k uživateli, potažmo zákazníkovi, vypovídá téměř každá rovina jeho webových stránek. Nezapomínejme tedy na člověka, protože to je on, kdo stojí před tou naší pomyslnou výkladní skříní. Ať jsou celá struktura, každý tematický celek, kombinace barev nebo třeba jen malý grafický motiv, orientovány na člověka, jeho cítění a hlavně jeho potřeby. Řekněme o sobě vše a v maximální míře respektujme uživatele. Že není jednoduché skloubit tyto dva požadavky? Já vím, vždyť dobrých webů je přece tak málo!

www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.allianz.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 3Marketingová rovina: 1Informační rovina: 2Grafická rovina: 2Jazyková rovina: 1Navigační rovina: 4Technická rovina: 1


Kreativní rovina:
Je webová prezentace pojišťovny Allianz kreativní? Možná se tak alespoň snaží tvářit. Snad si netradiční pojetí homepage zaslouží tu pochvalu být nazváno poměrně zajímavým. Zajímavý ovšem ještě nemusí znamenat líbivý či přitažlivý. Některé prameny tvrdí, že jednou z dimenzí kreativity je odvaha a schopnost šokovat. A mě nepřestávají iritovat ony zdánlivé lidské archetypy, které s neobvyklou dominancí okupují centrální část homepage. Možná mi brání v soustředěném vnímání toho, co má být vnímáno? Možná takové motivy na homepage vůbec nepatří?

Výsledná známka (jako ve škole): 3



Marketingová rovina:
Velmi rád to přiznám, prezentace pojišťovny Allianz mě doslova "knockoutovala" svým relativně širokým sortimentem on-line možností interakce s klientem. Od uzavření smluv na pojistné produkty, přes vypočítání 3 druhů pojistného, až po možnost oznámit přes internet pojistné události. Troufám si tvrdit, že se v tomto případě marketing společnosti chopil své příležitosti velmi zdařile. Co mě upřímně pobavilo, je možnost vyhledání informací o aktuálním stavu počasí, rychlosti větru a teplotě na desítkách míst na Zeměkouli. Jak to souvisí s pojištěním, nevím, ale budiž.

V podsekci Zábava je možné si dokonce zahrát hry. Snažil jsem se trefit míčem do koše a přitom měl pořád na očích firemní logo. Pokud má být někdy v budoucnu dosaženo stavu, kdy si zajdu zahrát gamesku na stránky SVÉ pojišťovny, pak je to zajímavá snaha.

Seznam všech obchodních zástupců je jedním ze základních informačních celků, které mají vysokou marketingovou hodnotu. V případě hodnocené prezentace je tento materiál navíc velmi vhodně doplněn o systém vyhledávání obchodníků podle regionálního hlediska a podle jména. Čekají na vás dokonce fotografie obchodních míst. Až půjdete sepsat smlouvu, budete mít pocit, že vám to prostředí není až tak cizí. Hm, moudré.

Za jeden z nejlepších počinů v téhle rovině prezentace považuji možnost shlédnutí informačního videozáznamu s představením společnosti.

Výsledná známka: 1



Informační rovina:
V pojišťovně Allianz využili snad všech možností, jak nám prostřednictvím své prezentace sdělit velké sumy informací. Komplexnost komunikace je v každém případě kladem, možnost zahlcení uživatele je na druhé straně poměrně reálným rizikem.

V sekci s názvem Vyhledávání pojišťovny dle SPZ vozidla si můžete tak trochu "prolustrovat" kteréhokoli majitele automobilu, jehož státní poznávací značku zadáte. Velmi užitečný pomocník třeba pro případ dopravní nehody.

Nechápu ovšem, proč jsou některé informační struktury komunikovány dubletně, viz Profil společnosti. Existuje snad strach, že bychom to přehlédli?

A jedno drobné "rýpnutí" na závěr. Nevím nevím, jestli anglicky mluvícího návštěvníka prezentace (sekce English version) bude zajímat problematika kódování češtiny?

Výsledná známka: 2



Grafická rovina:
Kdyby hodnocená prezentace alespoň po grafické stránce okopírovala od své "matky" všechno, bylo by to ve výsledném efektu mnohem vhodnější. Položky čehosi, co se mi v první chvíli chtělo nazvat vedlejším menu, vytvořené formou hyperlinku působí dosti předpotopně a navíc toto pojetí nekoresponduje s přejatým grafickým prostředím.

Aktuality v pravém framu působí díky svému hyperlinkovému zpracování přinejmenším nepřehledně.

A proč stereometrické motivy? Mám se cítit dobře a bezpečně uprostřed čar vytvářejících podivný časoprostor, který dýchá chladem? V rámci podsekcí se ale situace mění a uživatel konečně objevuje svět zajímavě koncipovaných vizuálních motivů, které jsou svou matematickou přesností poměrně netradiční a velmi zajímavé.

Výsledná známka: 2



Jazyková rovina:
Při namátkových jazykových průzkumech prezentačních textů nebyly nalezeny žádné gramatické či syntaktické chyby. V některých případech mohu konstatovat jen velmi drobné stylistické nejasnosti (opakování jednoho výrazu na ploše dvou přímo sousedících větných celků apod.). Textové struktury jsou vystavěny poměrně přehledně, mají jasnou výpovědní hodnotu a jsou srozumitelné i člověku neznalému problematiky. A tak mi nezbývá, než opět hodnotit známkou nejlepší.

Výsledná známka: 1



Navigační rovina:
Existuje mnoho způsobů, jak uživateli prezentace zamotat hlavu nebo alespoň znepříjemnit pohyb uvnitř tematických celků. A několika z nich se mistrovsky zhostili v pojišťovně Allianz. Jak se vám líbí, když po kliknutí na 1. podsekci hlavního menu Profil se vám otevřou na dvou různých místech dva shodné sekční rozcestníky? Jaký v tom mám hledat smysl?

A dál. Pokud vám Pohyb v rámci jednotlivých subsekcí připomíná hru na rozvoj velmi jemné motoriky, hurá, jsme na tom stejně. Když nekliknu, ocitnu se rázem v jiné hlavní sekci, než byla mým cílem. Ale když to budete trpělivě zkoušet několik minut, naučíte se stejně jako já tzv. Bártův trojúhelníkový úhybný manévr. Ach jo, vypadá to, jako kdyby mi někdo bránil v cestě za tajnými informacemi. A k čemu jsou skvělé texty, když vázne navigace?

V levém framu kdosi namíchal neuvěřitelný mišmaš ze sekcí, které se k sobě tematicky ani z hlediska formy naprosto nehodí. Navíc většina zmíněných položek nemá vůbec nárok na samostatnou existenci. Nějak mi to připomíná úklidový prostor, kam kdosi narychlo uschoval vše, co se nevešlo jinam.

Výsledná známka: 4



Technická rovina:
Na úvod technického hodnocení chci vyzdvihnout fakt, který by měl být vlastně samozřejmostí. Přenos dat v rámci on-line služeb je zabezpečen s použitím SSL certifikátu od důvěryhodné certifikační autority.

Výsledná známka: 1



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • velmi dobře optimalizováno pro různé prohlížeče a platformy !!
  • korektní používaní uvozovek v parametrech tagů a alt textů
  • tiskopisy ke stažení v PDF
  • nápověda ve formulářích
  • syntaktické chyby takřka není možné najít (podařilo se mi nalézt jen jeden neuzavřený tag TD, jeden neuzavřený formulář a na jednom místě jsem viděl dokument začínající tagem )
  • různá kódování češtiny
(-)
  • nepoužití meta tagů pro vyhledávací roboty
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • stylesheety optimalizované pro různé platformy
(-)
  • nejsou
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • použití DHTML menu
  • v sekci Zábava jsou hry jako JAVA applety
(-)
  • DHTML menu špatně funguje v Netscape 6 (všechny vrstvy jsou zapnuté)

Závěr:
Výsledné hodnocení ukazuje poměrně přesvědčivě, že internetová prezentace pojišťovny Allianz byla vytvořena na základě respektování několika důležitých premis. Za prvé – internetová prezentace je významný marketingový nástroj, a tak je k ní potřeba přistupovat. Za druhé – požadované informace jsou komunikovány z 98% v textové formě. Tuto je třeba respektovat se všemi jejími specifiky. A konečně za třetí – pokud chce mít prezentace úspěch v obchodní a marketingové rovině, nemůže být vystavěna na špatných technických základech.

Pojišťovna Allianz ukázala, že se v prostředí internetu a nových technologií velmi dobře orientuje a umí smysluplně využít velké části možností, které toto prostředí poskytuje.


Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PBPDVIPJMJ VLuPNJR TRKUMVPV průměr
informační hodnota1- -1,5-11-- 22,521,57
grafika2 -- 2-11,5- -223 1,93
celkový dojem2 -- 1,5-11 -- 22,521,71
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; VI - Vladimír Iliev, iStrategie.cz; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Hospodářské noviny; VLu - Viera Lukáčová, Českomoravská stavební spořitelna; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; JR - Jan Rosenauer, Český rozhlas; TR - Tomáš Řehák, Run Interactive; KU - Klára Ujčíková, Aliatel; MV - Milan Vacík, Ami Communications; PV - Petr Vyhnálek, Globus
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

Pokud jste navštívili stránky Allianz pojišťovny - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 9. 2001 18:24, TGP

Dlouhé texty, krátký rozum. Alespoň tak na mě působí řada webů finančních institucí. Některé jdou zase do extrému, třeba KB - krásný nový web, ale informací poskrovnu, chybějící produkty a podobně. Vypadá to jako betaverze, kterou někdo zapomněl doplnit o chybějících 70% informací.

+18
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 9. 2001 9:12, TGP

Oznámení pojistné události online je fajn, ale muselo by fungovat. Jednou jsem to zkoušel a mé informace se někdě ztratily - a ještě mi pak dělali problémy za pozdní ohlášení škody. Tím u mě opravdu skončili.

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Šavle meče

7. 9. 2001 | Leoš Bárta

Šavle meče

Neohrabaně vedený útok těžkou palicí, to byl minule hodnocený web České pojišťovny. Dnes se bude bojovat lehkým kordem. Když se to umí, vypadá to dokonce elegantně. Nemusíte mít ani... celý článek

O obru a trpaslíkovi

31. 8. 2001 | Leoš Bárta

O obru a trpaslíkovi

Podle objemu předepsaného pojistného za rok 2000 se zcela jednoznačně drží na 1. místě na českém trhu Česká pojišťovna. To překvapí opravdu jenom málokoho. Jenže ono se správně říká,... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services