Šavle meče
7. 9. 2001 | Leoš Bárta
Neohrabaně vedený útok těžkou palicí, to byl minule hodnocený web České pojišťovny. Dnes se bude bojovat lehkým kordem. Když se to umí, vypadá to dokonce elegantně. Nemusíte mít ani... celý článek
Zamyšlení pro tento týden:
Umět dát webové prezentaci to, co jsme zvyklí nazývat "lidským rozměrem", touží určitě téměř každý z nás. Domnívat se však, že se personifikace dá obelstít jedním nebo dvěma vizuály nebo několika vhodně volenými slovními spojeními, je velmi naivní. O tom, jak daný subjekt přistupuje k uživateli, potažmo zákazníkovi, vypovídá téměř každá rovina jeho webových stránek. Nezapomínejme tedy na člověka, protože to je on, kdo stojí před tou naší pomyslnou výkladní skříní. Ať jsou celá struktura, každý tematický celek, kombinace barev nebo třeba jen malý grafický motiv, orientovány na člověka, jeho cítění a hlavně jeho potřeby. Řekněme
o sobě vše a v maximální míře respektujme uživatele. Že není jednoduché skloubit tyto dva požadavky? Já vím, vždyť dobrých webů je přece tak málo!
www stránky finančních institucí |
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím. Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností. |
Adresa dnes hodnocených stránek: www.allianz.cz |
Hodnocení - výsledky | ||||||
Kreativní rovina: 3 | Marketingová rovina: 1 | Informační rovina: 2 | Grafická rovina: 2 | Jazyková rovina: 1 | Navigační rovina: 4 | Technická rovina: 1 |
Kreativní rovina: Výsledná známka (jako ve škole): 3 |
Marketingová rovina: V podsekci Zábava je možné si dokonce zahrát hry. Snažil jsem se trefit míčem do koše a přitom měl pořád na očích firemní logo. Pokud má být někdy v budoucnu dosaženo stavu, kdy si zajdu zahrát gamesku na stránky SVÉ pojišťovny, pak je to zajímavá snaha. Seznam všech obchodních zástupců je jedním ze základních informačních celků, které mají vysokou marketingovou hodnotu. V případě hodnocené prezentace je tento materiál navíc velmi vhodně doplněn o systém vyhledávání obchodníků podle regionálního hlediska a podle jména. Čekají na vás dokonce fotografie obchodních míst. Až půjdete sepsat smlouvu, budete mít pocit, že vám to prostředí není až tak cizí. Hm, moudré. Za jeden z nejlepších počinů v téhle rovině prezentace považuji možnost shlédnutí informačního videozáznamu s představením společnosti. Výsledná známka: 1 |
Informační rovina: V sekci s názvem Vyhledávání pojišťovny dle SPZ vozidla si můžete tak trochu "prolustrovat" kteréhokoli majitele automobilu, jehož státní poznávací značku zadáte. Velmi užitečný pomocník třeba pro případ dopravní nehody. Nechápu ovšem, proč jsou některé informační struktury komunikovány dubletně, viz Profil společnosti. Existuje snad strach, že bychom to přehlédli? A jedno drobné "rýpnutí" na závěr. Nevím nevím, jestli anglicky mluvícího návštěvníka prezentace (sekce English version) bude zajímat problematika kódování češtiny? Výsledná známka: 2 |
Grafická rovina: Aktuality v pravém framu působí díky svému hyperlinkovému zpracování přinejmenším nepřehledně. A proč stereometrické motivy? Mám se cítit dobře a bezpečně uprostřed čar vytvářejících podivný časoprostor, který dýchá chladem? V rámci podsekcí se ale situace mění a uživatel konečně objevuje svět zajímavě koncipovaných vizuálních motivů, které jsou svou matematickou přesností poměrně netradiční a velmi zajímavé. Výsledná známka: 2 |
Jazyková rovina: Výsledná známka: 1 |
Navigační rovina: A dál. Pokud vám Pohyb v rámci jednotlivých subsekcí připomíná hru na rozvoj velmi jemné motoriky, hurá, jsme na tom stejně. Když nekliknu, ocitnu se rázem v jiné hlavní sekci, než byla mým cílem. Ale když to budete trpělivě zkoušet několik minut, naučíte se stejně jako já tzv. Bártův trojúhelníkový úhybný manévr. Ach jo, vypadá to, jako kdyby mi někdo bránil v cestě za tajnými informacemi. A k čemu jsou skvělé texty, když vázne navigace? V levém framu kdosi namíchal neuvěřitelný mišmaš ze sekcí, které se k sobě tematicky ani z hlediska formy naprosto nehodí. Navíc většina zmíněných položek nemá vůbec nárok na samostatnou existenci. Nějak mi to připomíná úklidový prostor, kam kdosi narychlo uschoval vše, co se nevešlo jinam. Výsledná známka: 4 |
Technická rovina: Výsledná známka: 1 |
Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód | ||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||
Závěr:
Výsledné hodnocení ukazuje poměrně přesvědčivě, že internetová prezentace pojišťovny Allianz byla vytvořena na základě respektování několika důležitých premis. Za prvé – internetová prezentace je významný marketingový nástroj, a tak je k ní potřeba přistupovat. Za druhé – požadované informace jsou komunikovány z 98% v textové formě. Tuto je třeba respektovat se všemi jejími specifiky. A konečně za třetí – pokud chce mít prezentace úspěch v obchodní a marketingové rovině, nemůže být vystavěna na špatných technických základech.
Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole) | |||||||||||||
PB | PD | VI | PJ | MJ | VLu | PN | JR | TR | KU | MV | PV | průměr | |
informační hodnota | 1 | - | - | 1,5 | - | 1 | 1 | - | - | 2 | 2,5 | 2 | 1,57 |
grafika | 2 | - | - | 2 | - | 1 | 1,5 | - | - | 2 | 2 | 3 | 1,93 |
celkový dojem | 2 | - | - | 1,5 | - | 1 | 1 | - | - | 2 | 2,5 | 2 | 1,71 | Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; VI - Vladimír Iliev, iStrategie.cz; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Hospodářské noviny; VLu - Viera Lukáčová, Českomoravská stavební spořitelna; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; JR - Jan Rosenauer, Český rozhlas; TR - Tomáš Řehák, Run Interactive; KU - Klára Ujčíková, Aliatel; MV - Milan Vacík, Ami Communications; PV - Petr Vyhnálek, Globus |
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce. | |||||||||||||
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <--- |
Pokud jste navštívili stránky Allianz pojišťovny - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 9. 2001 18:24, TGP
Dlouhé texty, krátký rozum. Alespoň tak na mě působí řada webů finančních institucí. Některé jdou zase do extrému, třeba KB - krásný nový web, ale informací poskrovnu, chybějící produkty a podobně. Vypadá to jako betaverze, kterou někdo zapomněl doplnit o chybějících 70% informací.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 9. 2001 9:12, TGP
Oznámení pojistné události online je fajn, ale muselo by fungovat. Jednou jsem to zkoušel a mé informace se někdě ztratily - a ještě mi pak dělali problémy za pozdní ohlášení škody. Tím u mě opravdu skončili.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.