Americké aerolinky - krach!

Americké aerolinky - krach!
Americké letecké společnosti jednohlasně tvrdí: po úterku jsme kvůli teroristům v krizi a nejpozději do třiceti dnů je po nás. Rychle nám pomozte nebo skončíme všechny!

Strach z létání je po úterním teroristickém útoku samozřejmě pochopitelný. Podle Johna Heimlicha, ředitele výzkumu americké Air Transport Association, si téměř nikdo nekupuje nové letenky a létají pouze ti, kteří si letenky koupili před černým úterkem. Letecké společnosti tak nemají žádný zdroj příjmů, ovšem jejich náklady činí zhruba 350 milionů dolarů denně - a celkové rezervy leteckých společností dosahují pouze 10 miliard USD. Jinak řečeno, letecké společnosti se stávajícími zásobami hotovosti nepřežijí více než 30 dní.

"Pacient umírá velmi rychle," řekl v pátek New York Times Gordon M. Bethune, generální ředitel Continental Airlines, páté největší letecké společnosti. "Do konce roku všichni zbankrotujeme. Nevím o žádné letecké společnosti, která by měla dostatek hotovosti na to, aby současnou krizi přežila," dodal. Ztráty leteckých společností se od úterý pohybují podle různých odhadů mezi 100 a 275 miliony dolarů denně.

Letectví je odvětvím s vysokými fixními náklady, které v podstatě nelze omezit. Jedna letecká společnost, Midway Airlines, již oznámila ukončení své činnosti (i když Midway se s problémy potýkal i před teroristickými útoky) a další mohou brzy následovat. Dokonce i před úterní katastrofou se celková ztráta amerických leteckých společností v roce 2001 odhadovala na tři miliardy dolarů a pouze dvě velké firmy (Continental a Southwest) dokázaly v prvním pololetí vykázat zisk.

Ratingová agentura Standard&Poor's (S&P) přesunula všechny velké americké letecké společnosti na seznam firem s negativním výhledem a naznačila tak snížení jejich ratingu. "Na rozdíl od předcházejících teroristických útoků na mezinárodních letech se tyto teroristické útoky týkaly několika domácích letů a jejich efekt na poptávku bude mnohem rozsáhlejší. Útoky na New York a Washington, následné vyšetřování a možná vojenská reakce USA budou dlouhodobě udržovat tato letecká neštěstí ve středu pozornosti zákazníků a snižovat poptávku po leteckých službách. Hospodaření leteckých společností negativně ovlivní také zvýšení nákladů na bezpečnostní opatření i možný růst cen ropy," napsala ve zdůvodnění svého kroku S&P.

Výrazné omezení letů bude nevyhnutelné

Například American Airlines původně očekávaly, že vzhledem k poklesu poptávky letos omezí kapacitu pouze o jediné procento. Po úterku je ale vše jinak. Společnost již oznámila, že minimálně několik měsíců bude provozovat pouze 80 procent svých linek, a připustila, že omezení budou možná muset být i větší.

Delta Airlines zatím provozuje pouze čtvrtinu svých linek a rozhodně nepočítá s návratem na "předúterní" úroveň. US Airways, které se již delší dobu potýkají s problémy a před několika měsíci oznámily rozsáhlý plán na snížení nákladů, mohou na současné problémy poměrně tvrdě doplatit. Je totiž poměrně závislá na častých letech mezi Washingtonem, New Yorkem a Bostonem a část zákazníků jí může na tyto krátké vzdálenosti odlákat Amtrak, nabízející pohodlné vlakové spojení mezi těmito městy.

Continental v pátek vypravil zhruba 40 procent svých letů, ale zhruba 60 procent míst v letadlech zůstalo nevyužito. Zhruba 30 procent pasažérů, kteří si rezervovali letenky, se vůbec nedostavilo k odletu.

Problémy zřejmě potkají i další firmy. Omezení poptávky očekává Boeing; problémy mohou nastat pro General Electric (ZAGE). GE například pro Continental financuje 100 nových letadel. Zároveň je pro Continental i další společnosti exkluzivním dodavatelem leteckých motorů a provádí i jejich údržbu. "Mají obrovské problémy," potvrdil šéf Continentalu Gordon Bethune.

Vláda vše zachrání

Americká vláda si podobnou krizi v zemi, kde jsou letadla v podstatě jediným způsobem přepravy na dlouhé vzdálenosti, nemůže dovolit. Kongres se proto již v pátek předběžně dohodl, že by leteckým společnostem poskytl finanční injekci ve výši zhruba 2,5 miliardy dolarů a případně i státní garance na půjčky ve výši až 12,5 miliardy dolarů. Očekává se, že peníze by měly přijít ze 40 miliard, které již Kongres vyčlenil na řešení následků úterního teroristického útoku. Letecké společnosti by měly finanční dotaci získat zhruba do týdne.

Informace o kursech akcií najdete na našich stránkách - stačí kliknout na ticker společnosti v závorce: American (ZAAMR), Continental (ZACAL), Delta (ZADAL), Southwest (ZALUV), United (ZAUAL) a US Airways (ZAU).

O dalších efektech teroristického útoku se dočtete v článku Tomáše Holinky Teror – pro akcie horší než hyperinflace.

Do kterých dalších oblastí se podle vás krize přenese? Je dobré, že se vláda angažuje v podpoře leteckých společností? Podělte se o své názory!

Kolik stojí fotovoltaika?

Kolik stojí fotovoltaika?

Do 2 minut vám online srovnáme cenové nabídky fotovoltaik na míru od prověřených dodavatelů z vašeho okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 9. 2001 16:29, TGP

ČTK: Britská letecká společnost British Aiways Plc, která je největším leteckým dopravcem v Evropě, sníží v důsledku teroristických útoků ve Spojených státech počet zaměstnanců o 5200 osob. Zároveň chce zredukovat počet letů o deset procent a stáhnout z oběhu 20 letadel. Uvedla to agentura Reuters. Na začátku měsíce již společnost zveřejnila, že do konce letošního roku propustí 1800 zaměstnanců. Důvodem tehdy bylo hlavně celosvětové oslabení, především v USA. Tragické události z minulého týdne jsou však příčinou dalšího a dramatičtější snížení stavu, uvedli představitelé společnosti.

+21
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 9. 2001 11:17, TGP

Dlouhodobě se sice 30% vytížení nedá vydržet, ale nějakou dobu ano. Řada US linek nemá vytíženost přes 50-60%, nezapomínejte, že je to pro ně něco jako vlaky pro nás. Větší problém je plánování cash flow: zatímco výdaje jsou stále stejné, tržby klesly v podstatě na nulu. Aerolinky proto musí sahat do svých zásob a nemají je čím doplňovat. A to je to největší riziko.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Teror – pro akcie horší než hyperinflace

14. 9. 2001 | Tomáš Holinka

Teror – pro akcie horší než hyperinflace

Reakce na teroristický útok ve Spojených státech na sebe nenechala dlouho čekat. Akcie napříč celým světem začaly padat, dolar znehodnotil, naopak zlato, jako bezpečné aktivum, posílilo.... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services