O obru a trpaslíkovi
31. 8. 2001 | Leoš Bárta

Podle objemu předepsaného pojistného za rok 2000 se zcela jednoznačně drží na 1. místě na českém trhu Česká pojišťovna. To překvapí opravdu jenom málokoho. Jenže ono se správně říká,... celý článek
Zamyšlení pro tento týden:
Každá webová prezentace obsahuje více či méně informací. Informace, to jsou stavební prvky každého takového organismu. V lidském těle musí jednotlivé buňky úzce spolupracovat, aby tělo mohlo žít. Stejně tak je otázkou „života či smrti“ internetových stránek, jak dobře či vhodně jsou jednotlivé koncové informace propojeny do jednoduchých či složitějších struktur. Každá podsekce musí být logickým úvodem či pokračováním sekcí ostatních. V každé podsekci by mělo existovat několik logických propojení se sekcemi ostatními. Tento princip by měl být jednou ze základních premis při vytváření strukturní mapy informací (tzv. storyboardu) a v neposlední řadě i při stavbě menu.
www stránky finančních institucí |
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím. Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností. |
Adresa dnes hodnocených stránek: www.koop.cz |
Hodnocení - výsledky | ||||||
Kreativní rovina: 3- | Marketingová rovina: 4 | Informační rovina: 2 | Grafická rovina: 3 | Jazyková rovina: 1 | Navigační rovina: 2 | Technická rovina: 2 |
Kreativní rovina: Výsledná známka (jako ve škole): 3- |
Marketingová rovina: Proč já hlupák vždycky sednu na lep bannerům a kliknu na ně? A víte co, to si musíte vyzkoušet sami. Sami zjistíte, že to rozhodně není vtip, ale pokus o komunikaci jednoho ze stěžejních produktů každé pojišťovny – ŽIVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ. Chceš tenhle produkt, milý kliente? Pod ikonkou index.htm ho najdi a div se, kde jsi. Cosi jako firemní časopis s poměrně poutavou grafikou, kdyby takhle vypadaly celé stránky, bylo by to hodnocení možná mnohem zajímavější. Spousta barevných fotografií, prostě Svět za zrcadlem. Ale protože část klientů tenhle svět nikdy nenajde, jako by nebyl. A proč vůbec existují dva světy, které si žijí na vlastní pěst? Výsledná známka: 4 |
Informační rovina: Zdá se mi velmi dobrým (a zároveň levným) tahem na branku ona permanentní přítomnost informací o infolince. Najdete ji na kterémkoli místě prezentace, máte ji neustále na očích. Po několika minutách jsem si uvědomil, že číslo znám zpaměti – a bez učení! Dostali jste mě! V sekci OBCHODNÍ MÍSTA chybí hyperlink, a to hned v první větě. Proč je slovní spojení „200 obchodních místech“ graficky dominantní, když nikam nevede? Nebo spíš – proč nikam nevede? Stránky nejsou vzájemně provázány a je to chyba. Výsledek potom připomíná spíš slideshow než živý organismus. Výsledná známka: 2 |
Grafická rovina: Jestli něco hyzdí homepage, pak je to levý frame, který je proveden po grafické či jen obecně vizuální stránce velmi nelíbivě. Rozhodně by se slušelo alespoň ho správně zarovnat. A jak se vám líbí ty strašlivé rudé růže, které se mění v logo pojišťovny v onom banneru (square button 125x125), který nemůžete přehlédnout v levém dolním rohu homepage? A možná, že mají být položeny na hrob tomu, kdo bídně zhyne v okamžiku, kdy se na ten banner rozhodne kliknout. Výsledná známka: 3 |
Jazyková rovina: Výsledná známka: 1 |
Navigační rovina: Jak je ale možné, že na homepage je komunikována v levém framu sekce NOVINKY, kdežto na stejném místě je v kterékoli podsekci komunikována položka INFORMAČNÍ CENTRUM? Proč jsou NOVINKY dostupné pouze z úvodní stránky? A proč není na HP komunikována sekce INFORMAČNÍ CENTRUM? Ví se vůbec, co se chce říci? Výsledná známka: 2 |
Technická rovina: Výsledná známka: 2 |
![]() | Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód![]() | ![]() | ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() |
Závěr:
Když chcete chválit, nesmíte dát na první dojem. Ten obvykle klame. Prezentace pojišťovny Kooperativa vypadá sice poměrně elegantně a je postavena s vědomím, že má sloužit jako marketingová zbraň, ale chybí ji některé vlastnosti, které by takový instrument rozhodně neměl postrádat. Internet jako médium je sice chvílemi respektován až s nábožnou úctou, z jeho možností je však využita jen nepatrná část. Kdyby nebylo nepořádku s komunikací základního produktu a kdyby stránky začaly být něčím víc než jen prezentační slideshow, byl by čas chválit a radovat se. Ale není mistra, který by nezačal jako učeň. Nadaný a talentovaný učeň. A tím na poli internetu pojišťovna Kooperativa rozhodně je.
Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole) | |||||||||||||
PB | PD | VI | PJ | MJ | VLu | PN | JR | TR | KU | MV | PV | průměr | |
informační hodnota | 3 | 3 | 4 | 3,5 | 2,5 | - | 1,5 | - | 3 | - | 2,5 | - | 2,88 |
grafika | 3 | 3,5 | 4 | 3 | 3 | - | 2,5 | - | 3 | - | 3 | - | 3,13 |
celkový dojem | 3 | 3 | 5 | 3,5 | 3 | - | 2 | - | 3 | - | 3 | - | 3,19 | Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; VI - Vladimír Iliev, iStrategie.cz; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Hospodářské noviny; VLu - Viera Lukáčová, Českomoravská stavební spořitelna; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; JR - Jan Rosenauer, Český rozhlas; TR - Tomáš Řehák, Run Interactive; KU - Klára Ujčíková, Aliatel; MV - Milan Vacík, Ami Communications; PV - Petr Vyhnálek, Globus |
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce. | |||||||||||||
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <--- |
Pokud jste navštívili stránky Kooperativy - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 9. 2001 15:41, Danuše Pecharová | Internet Info s. r. o.
Nevidím důvod, proč by si Peníze nemohli vybrat řadového zaměstnance, a také jsem nikdy netvrdila že je pan Bárta řadovým zaměstnancem, jen to, že není technický odborník ... nicméně to už sem asi nepatří ...Mohu jen zopakovat to, co už jsem řekla (viz níže): podobu a strukturu článků - hodnocení webů si určili Penize sami. A to že se styl a podoba hodnocení změnila je dobře. To už jsem také řekla. Hodnocení jsou tak zaměřeny spíše na normálním neodborníky. Nic proti tomu, jen některým čtenářům může technické hodnocení chybět. To je vše.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 9. 2001 15:01, TGP
No nevím. Agentura, jejímž manažerem pan Bárta je, je součástí skupiny Forest Gump (např. weby Komerční banky, GE Capital, ING a mnoha dalších). A tuto skupinu považuji za nejlepší, která dnes na českém webu je. Mají toho za sebou docela dost, aby věděli, o čem mluví.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.