Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Lesk a bída slevových serverů

| rubrika: Co se děje | 18. 10. 2011 | 17 komentářů
Lesk a bída slevových serverů
Slevové servery vtrhly na český internet jak velká voda. Majitelům – tedy aspoň těm z první vlny – přinesly pěkné zisky, návštěvníkům nabídly řadu atraktivních slev a mnoha firmám daly zajímavý marketingový nástroj ke zviditelnění a ke získání nových klientů. Není ale všechno zlato, co se třpytí.

Po velkém úspěchu serveru Slevomat.cz se se slevovými servery roztrhl pytel. Během pár měsíců bylo možné vybírat z nabídek víc než dvou stovek slevových stránek. Jednalo se jak o větší a zaběhnuté weby, tak o malé a občas značně pochybné projekty. Odborníci prorokovali, že na malém českém trhu jich takový počet nemůže fungovat, jenže jejich počet dál rostl. Nakonec dosáhl až čtyř stovek, než pomalu, ale jistě začala slibovaná konsolidace trhu. Mnoho serverů krachuje, jiné se slučují. A není to jen záležitost malých a středních hráčů, fúze probíhají i mezi těmi největšími. Slevomat v listopadu loňského roku koupil zhruba třetinový podíl na serveru Vykupto.cz. V srpnu 2011 pak přišel s ještě větší akvizicí – nákupem dvojky na trhu serveru Zapakatel.cz. Slevomatu se tak podařilo vytvořit silný triumvirát slevových stránek, které sice nadále fungují odděleně, ale podmínky pro nákup reklamy domlouvají společně, čímž získávají podstatnou výhodu.

Agregátory míchají karty

Když mluvíme o slevových serverech, nesmíme dnes vynechat slevové agregátory. To jsou stránky, na kterých se podle určitých kritérií automatizovaně kumulují slevy ze všech možných slevových serverů. Postupem času vzniklo několik desítek agregátorů, které svádějí neúprosný boj o místo na slunci. V tuto chvíli jim vládne server Skrz.cz, který patří k nejnavštěvovanějším stránkám českého internetu, které se zaměřují na prodej a propagaci zboží a služeb.

Příběh Slevomatu a jeho zakladatele na Peníze.cz

Rozhovor s Tomášem Čuprem: po návratu z Anglie byl za vodou, aby ho však rodiče přestali posílat do práce, musel něco dokázat i doma – tak postavil Slevomat...

Slevové servery očima expertů:

Vzestup podobných serverů přirozeně nevoní majitelům větších slevových stránek, kteří investují velké částky do marketingu. U agregátorů je totiž jejich nabídka na stejné úrovni s nabídkou menších serverů, které do reklamy (a někdy ani do kvality) zdaleka tolik peněz nedávají. „Zásadní problém agregátorů je, že nerozlišují kvalitu serveru. Prezentují naprosto stejně ověřené značky i pochybné weby, které sotva vznikly,“ říká zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr. Současné posílení pozice agregátorů však zároveň paradoxně stojí za postupným úbytkem slevových serverů. Agregátory si totiž účtují vysoké vstupní poplatky, které si některé stránky nemůžou dovolit. A bez agregátorů se na přeplněném trhu nedokážou prosadit.

Je také otázka, jestli „zavedenost“ serveru a jeho historie dokážou zabránit tomu, že klient nedostane svou službu ve slibované kvalitě. Přestože se větší servery snaží majitele podniků edukovat a radit jim, jak pracovat se zákazníky, některé slevové akce nabývají v praxi tragikomických rozměrů.

Odstrašující příklady

Gastronomie patří k oblastem, které slevová mánie postihla nejvíc. A jsou na ní také nejlíp k vidění rozdíly v úrovni nabídek. Můžete stejně snadno získat slevu do restaurace, kde vás budou hýčkat, jako do podniku, ze kterého vám budou vstávat vlasy hrůzou. Spousta restaurací totiž akcemi na slevových serverech řeší nedostatek klientely. Místo toho, aby se majitelé zaměřili na podnik a snažili se přijít na to, proč je navštěvuje málo hostů, nabízejí hromadné slevy. Slevou na vepřové koleno či pizzu si návštěvníky nikdo nezíská, natož aby je udržel. Noví návštěvníci ale pochopitelně odcházejí stejně otrávení jako ti předchozí. Zvlášť když je slev tolik, že obsluha příliv „slevových hostů“ nezvládne nebo odlišuje běžné klienty, platící plné ceny, od těch, kteří mají slevový kupon a které svým chováním zařazuje někam mezi hipíky, kteří si přišli říct o zbytky z kuchyně.

Propojeno: Kachní žaludky a slavičí jazýčky: jak jedí Češi?

Propojeno!

Vyprávět by mohla studentka Veronika Šťastná, která patří mezi časté klienty slevových stránek. „Když u nás začaly tyto servery fungovat, tak mě jejich nabídka hodně lákala. Třeba večeře pro dva na Staroměstském náměstí za 250 korun, včetně salátu a dezertu, to znělo skvěle. Tak jsme s přítelem vyrazili. Čekalo nás ale zklamání.“ Večeře opravdu zahrnovala všechny slibované chody, ale porce byly ve srovnání s tím, co bylo inzerováno, směšné. Dvojice sice měla romantický výhled na orloj, ale připadala si prý trochu jako v závodní jídelně. Naprostou většinu hostů totiž tvořili právě ti ze slevového serveru, takže každý dostal na stůl přesně totéž. „Pití v ceně nebylo a dost nás zarazilo, že se číšník ani neobtěžoval zeptat, jestli bychom si nějaký nápoj nedali. Nakonec to dopadlo tak, že jsme do sebe v rychlosti naházeli všechny chody a přesunuli se do jiné restaurace, atmosféra se nám tu totiž nelíbila.“

Sleva? Sedněte si tady vedle záchodků a moc nepřekážejte

Podobné zkušenosti má i účetní Petra Bílková, která se slevovými vouchery ráda navštěvuje pražské pizzerie: „Číšníci většinou dvakrát příjemní nejsou, protože jim žádný kšeft díky voucheru nekouká. Jednou se mi dokonce stalo, že jsme si v létě chtěli s přáteli sednout na zahrádku, ale servírka nám řekla, že s voucherem musíme jedině dovnitř a usadila nás ke stolu vedle záchodů. Ale abych byla fér, výjimky určitě existují. Když jsme si koupili voucher do jedné vyhlášené mexické restaurace, byli jsme nadmíru spokojeni.“ Rozhodně tedy nejde nabídky restaurací na slevových serverech házet do jednoho pytle, jen je potřeba vždy dopředu zjišťovat, o jaký podnik vlastně jde a hledat na internetu různé ohlasy dřívějších hostů.

K nabídkám na slevových serverech se staví kriticky i mnoho uznávaných restauratérů. Jedním z nich je například majitel restaurační sítě Ambiente Tomáš Karpíšek: „Slevových serverů je plno i v New Yorku a kvalitní restaurace na ně nadávají stejně jako tady. Různé Groupony [vůbec první úspěšný slevový server na světě, pozn. red.] a podobné stránky jsou jako mor. My rozhodně nebudeme něco podobného nabízet. Člověk má určitý standard, ve kterém je vše důkladně vypočítané, a když jde s cenou dolů, tak musí jít dolů i s kvalitou. Tu slevu musí někde nahnat. Buď to tedy bylo předražené od začátku, nebo při slevě musí okrást zákazníka na materiálu.“

Slevové servery – účinný marketing?

Slevy

Anketa

Nakupujete na slevových serverech?

Provozovatelé slevových serverů vás budou přesvědčovat, jak výborný nástroj propagace a marketingu takové stránky jsou. Jak se psalo výš, tomu, kdo nabízí mizerné služby, žádný marketing nepomůže. Řada odborníků je ale skeptická i k tomu, že by mohly pomoci těm, kteří mají služby na úrovni. S notnou dávkou despektu o slevových serverech mluví třeba Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing & Media: „Nejde o byznys, který by byl založený na brandingu. Stačí se podívat na to, jak to funguje u nás. Lidé si koupí a vytisknou slevu, jdou se najíst, ale do té restaurace se už nikdy nevrátí. Je to stejné jako v životě. Nepůjdete balit ženskou, která má na krku napsáno 30 procent sleva. Spíš bych to přirovnal k nevěstinci, člověk si tam hodinu užije a pak jde pryč.“ Tomáš Čupr ze Slevomatu mu však oponuje: „Čtvrtina až pětina zákazníků se na základě dlouhodobých výzkumů pravidelně vrací. To samozřejmě ale záleží především na chování k zákazníkovi přicházejícímu přes slevové servery.“

Ať už je to tak, či onak, jisté je, že se se slevovými servery budeme ještě nějaký ten pátek setkávat. Jen jejich zaměření se bude asi postupně měnit. Nutné je bezesporu další pročištění a kultivace trhu, aby se lidé, kteří si kupují slevové kupóny, nemuseli bát, co si koupí. K tomu můžou sloužit různé etické kodexy, asociace slevových serverů či „black listy“ s nepoctivými subjekty. Další zásadní změnou, kterou by pak mohl tento byznys prodělat, je výrazné regionální cílení. Menší a střední obchodníci by tak měli větší šanci uspět na lokálním trhu a z reklamních bannerů by na vás v jednom kuse neskákaly jen nabídky na pět piv v ceně dvou, umělé nehty za polovic či zlevněnou liposukci se „zázračnými účinky“. I když... kdo by nestál o pět piv za cenu dvou a zázračné zeštíhlení bez námahy?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 12. 2011 22:06, Jarda

Dobrý den vážení zákazníci a slevové firmy.
Jsem OSVČ v ubytovací a pohostinské činosti. Co se týče veškerých slevových servrů jsem otráven z jejich nabídek a přemlouvání, abychom s nimi uzavřeli dohodu o slevě. Vás jako zákazníky nejspíš nezajímá za jakých závazků se skládá sleva, nic méně, když mi po mé zvídavosti poslali podmínky okamžitě jsem tyto spekulativní firmy zavrhl. Protože při minimálním 15% (někde 20 i 30%) provizi ze slevové ceny je mi na blití. Jelikož český zákazník není hloupí a před zakoupení slevy je ochoten si ověřit na netu danou cenu v dané službě je z 50% sleva likvidační pro poskytovatele a nepokreje mu ani náklady na poskytnutí služby.
Např: prodáváme - li ubytování s polopenzí na víkend za 1000,- Kč za osobu
sleva na servru je 50% tj. 500,- Kč koncová cena pro zákazníka
z 500,- Kč je minimálně 15% provize tj. 75,- Kč pro server
pro ubyvatele tak zbývá 425,- Kč na nákup potravin, prádelnu, topení atd....
málo který provozovatel je ve svém a bez úvěru, většina platí nájem ale
hlavně zaměstnance a kde je vzdušné a ostatní poplatky tím spojené.
Nedivte se lidi prosím, že Vás takto odšatulkují a že vás vidí jako sleový zákazníky, na vlastní oči a uši jsem byl svědkem, že slevový zákazník už nehodlá utrácet další peníze v ubytovacím zařízení (né všichni, ale většina), protože má pocit, že již přinesl do podniku dostatek peněz.
Sami jsme si s manželkou zakoupily víkendový pobyt v krkonožškém hotelu, aby jsme si udělali obrázek jak slevy fungují. Pobyt obsahoval polopenzi snídaně bufet (gothaj, vysočina, vařené vejce, jogurt, muslli, tavený sýr, 30% eidam, ztužený rostliný tuk v plastové vaničce, rohlík asi včerejší a šálek kávy nebo čaje druhý se musel dokoupit), k večeři nám bylo naservírováno zřejmě zeleninová polevka a zapečené těstoviny desert byl v podobě kupované rolady. Druhý den to bylo podobné, ale to jsme potkali i vepřové maso s rýží (rizoto). Než poskytovat takto služby, raději zavřu než si dělat ostudu. Nicméně jsme měli v pobytu i hodinu sauny, tam jsme se ani nedostali, protože pro velký zájem byla obsazena od 10 do 22h. Při příjezdu se na nás personál pomalu ani neusmál ach jo zase "socky ze slevy". Jenže to ještě nevěděli, že si to hodláme užít, dát si na baru lahev vína a nějakého toho panáka, to už z nás cítili přísu tuzéru a druhý den, nám to bylo patřičně oplaceno ve vstříctnosti a milým přístupem. Už jsme nebyli "socky ze slevy", ale pohodový hosté, kteří využili slevy. Smutné bylo to, že jsme po 22h byli sami na baru s personálem. Po našem naléhání, aby prozradili dení tržbu jsme byli v šoku. Jedna servírka a jeden číšník udělali na 55 lidech za jeden den 2000,- Kč tržby. Smutné.
Myšlenka kterou tím chci říci, je taková, že čím větší sleva tím více podezřelé jednání.
Jediní kteří na slevách vydělávají jsou internetový prodejci slev. Ten kdo je nejvíce okraden na slevě je stejně jen koncový zákazník, nikoliv poskytovatel slevy, protože jemu víkend nikdo neznepříjemnil, to si udělal sám svýmí službami, ale váš volný čas nekvalitně ztrávený už nikdo nenahradí. Apropo mi nabízíme individuální (skupinové) slevy, nikoliv na internetu, ale po tel. či emailu. Kdo má zájem strávit příjemný pobyt přijede né jen k nám, ale všude tam kde nebyla žádná sleva přez slevový web.
PS:Nikdo není dokonalý, ale je třeba nedostatky maskovat, aby byli rychle zapomenuty.
S pozdravem Jaroslav B.

Reagovat

 

+28
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 10. 2011 8:58, krakra

Ano. Do většině restaurací co jsem byl se slevou, jsem se eště nevrátil, mezi nima byly ty které by si to zasloužily, ale i ty do kterých bych nešel ani kdyby mi dávaly něco zadarmo.
Šílenost byla jedna nabídka ze serveru kuponplus, šlo o slebu na pizzu na Národní Třídě, zjistil jsem si kolik tam stojí pizza a udělal kalkulaci. Zjistil jsem že bych ušetřil maximálně pár korun !!

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

29. 3. 2013 | 13:54 | Majka

Ušetřit ještě více můžete také díky slevovým kupónům, nejvíce jich je na http://slevovykupon.net/ více

11. 12. 2011 | 22:06 | Jarda

Dobrý den vážení zákazníci a slevové firmy. Jsem OSVČ v ubytovací a pohostinské činosti. Co se týče veškerých slevových servrů jsem otráven z jejich nabídek a přemlouvání, abychom s nimi uzavřeli dohodu o slevě. Vás jako...více

7. 12. 2011 | 9:22 | Amanita

Tak ja se take musim pridat se svou troskou do mlyna.... Uz nikdy si pres slevu nic nekoupim.... Skoro vzdycky mam pocit, ze sem se provinila a ze provozovatele zrejme okradam :( Co se tyka slevovych serveru, tak sem...více

28. 10. 2011 | 19:06 | majda

souhlasím,zakoupila jsem pro 4 osoby slevu na pobyt v Jizerkách. Už nikdy slevy. Majitelka a obsluha v jedné osobě nám dala pěkně znát a vychutnat si slevu, hrůza. Majda více

19. 10. 2011 | 17:48 | Zákazník

A nemyslíže, že jako zákazníkovi je mi to úplně jedno, jestli má někdo špatný den? Pokud je v práci, tak se má chovat tak, aby reprezentoval svého zaměstnavatele a když ten má subdodavatele, tak i je. Váš příklad je dost...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Substituce, Poplatek při odkupu, Obchodní marže (rozpětí), t-mobile, vodafone, petr dvořák, spotřebitel, mobilní operátoři, Psychologická analýza, Zákon o dani dědické, veřejnoprávní subjekt, Jorgos Provopulos, panelák, sebeúcta, kauce, firemní prostředí, vedlejšák, doporučení ekonomů

2L64047, 1T11691, C00LPAD5, 1T11691, 1T11691

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK