Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Proč jíme odpad a je nám to jedno?

| rubrika: Co se děje | 3. 8. 2011 | 46 komentářů
Proč jíme odpad a je nám to jedno?
V obchodních řetězcích se prodávají potraviny pochybné kvality. Podle řady odborníků jsme odpadkovým košem Západu. Českému spotřebiteli to ale – zdá se – nevadí. Hlavně že je to v akci…

Kečup se sotva dvacetiprocentním podílem rajčat, jahodová marmeláda, která o jahody nikdy ani nezavadila, telecí párky s tříprocentním podílem telecího masa a paštiky, do kterých se melou zvířecí kůže a kopyta, kuřecí řízky napumpované vodou a poté opět zamražené, takže se jejich objem zvýší klidně o polovinu, nebo prošlé maso „maskované“ marinádou jako tip na jedinečnou víkendovou grilovačku... Výčet rozhodně není úplný, ale jako ilustrace snad dostačuje. Takové jsou zkrátka praktiky mnoha obchodních řetězců, které v České republice nabízejí potraviny žalostné kvality. Většina Čechů si však tato „jídla“ zvesela kupuje dál. „Lidé se nechávají vědomě okrádat a nic proti tomu nedělají. Kdyby Čechům ředili pivo vodou, tak by byli vzteky bez sebe. Buřty, ve kterých je místo masa spousta mouky a náhražkových látek, si ale kupují,“ říká pro server Peníze.cz uznávaný restauratér Tomáš Karpíšek.

Odpadkový koš Západu

Stejný názor jako provozovatel sítě restaurací Ambiente mají lidé z Pražského kulinářského institutu, kteří tvrdí, že dokud se u nás lidé nenaučí skutečně rozlišovat kvalitní potraviny, budeme věčně jen odpadkovým košem Západu. Obchodní řetězce si bohužel zvykly na to, že mohou ve svých supermarketech ve střední a východní Evropě beztrestně nabízet podřadné zboží. A tradici měnit nehodlají. Proč také, když jim dávají za pravdu i sami zákazníci – kteří šizené potraviny kupují dál.

V západní Evropě by si přitom řetězce něco podobného dovolit nemohly. „Je pravda, že určité zboží by nám v jiných zemích omlátili o hlavu. Tady to ale lidé kupují,“ prozrazuje pracovník obchodního řetězce Billa, který si ze zřejmých důvodů nepřál být jmenován. Srovnání trhů navíc ukazuje na smutný fakt, že chuťově vydatnější a obsahově poctivější zboží na pultech supermarketů na západě stojí takřka stejně jako naše pochybné „lahůdky“.

Myši vyženou, na kečup jsou krátcí

Podle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce bylo v období od 1. ledna 2010 do 31. července 2011 podáno 1 497 stížností na řetězce. Celkem 666 správních řízení s řetězci z tohoto období již nabylo právní moci. Obchodním řetězcům byly uloženy pokuty ve výši 11 655 116 Kč.

Inspekce dokázala vyhnat myši z kolínského Kauflandu nebo prostějovského Lidlu, odhalit špatně skladovaná kuřata a kapry nebo vynutit stažení solených pistácií Dr. Ensapistachios s nadlimitním obsahem aflatoxinů. Na rozdílné složení potravin v různých státech je ale krátká.

Zatímco prodej prošlého masa či masa napumpovaného vodou mohou Státní zemědělská a potravinářská inspekce či Státní veterinární správa podle zákona potrestat, s obsahem samotných výrobků nezmohou nic. Pokud jsou zdravotně nezávadné a správně označené (složením použitých surovin, způsobem úpravy potravin, případně použitou technologií), není důvod k tomu, aby byly za jejich obsah řetězce trestány. Rozhodnout musí skutečně sám spotřebitel, který zboží v prodejně nechá v regále.

Jiný kraj, jiná chuť?

O tom, jak ke spotřebitelům z východní Evropy přistupují výrobci potravin, svědčí také výsledky laboratorní analýzy Asociace spotřebitelů Slovenska. Přišlo se v ní totiž na to, že značky jako Coca Cola, Nescafé či Tchibo rozlišují oblasti, do kterých své výrobky posílají. Zatímco do bohatších zemí západní Evropy putuje standardní složení jejich výrobků, do zemí jako Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko putují například v Coca Cole (u tohoto produktu spadá ČR výjimečně k západním zemím), ale i v celé řadě dalších produktů jen levnější náhražky. Na první pohled se zdá, že jde o jasné klamání spotřebitele. Jak se může Coca Cola v Německu a Coca Cola s úplně stejnou etiketou na Slovensku lišit svým složením? Potravinářské firmy ale vysvětlení mají. Odlišné chutě a kupní síly jednotlivých národů. Čím dále na východ, tím více nám prý chutnají náhražky a tím méně jsme ochotni platit…

Není cola jako cola: boj o cukr

Rozdíl ve složení Coca Coly podle laboratorní analýzy Asociace spotřebitelů Slovenska, kterou provedl Státní veterinární a potravinový ústav v Bratislavě:

  • V západní Evropě se u tohoto nápoje používá jako sladidlo krystalická látka sacharóza, která se vyrábí z cukrové třtiny nebo cukrové řepy. 
  • V zemích, jako jsou Slovensko, Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko, se využívá tekutá izoglukóza vyrobená z kukuřice. Výrobce tak ušetří na surovinách, ale také na technologiích, protože se nemusí zabývat rozpouštěním cukru.

Když si europoslanci z poškozených zemí na tyto praktiky stěžovali v Evropském parlamentu, byli Johnem Dallim, eurokomisařem pro zdravotnictví a politiku spotřebitelů, odbyti s tím, že rozhodující je u těchto produktů jejich nezávadnost a zdravotní neškodnost. Tiskový mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Michal Spáčil k tomu dodává: „Neexistuje právní základ, který by umožňoval porovnávat složení výrobků stejných značek v jednotlivých zemích EU nebo ukládat při různém složení takových výrobků jakákoliv nápravná opatření nebo sankce.“

Anketa

Na Českou republiku se nejvíce hodí následující tvrzení:

Zlepšení v nedohlednu

O tom, že se na tomto stavu v nejbližší době moc nezmění, je přesvědčen také Miroslav Huml, právník sdružení Spotrebitel.net: „Nejprve bude třeba sjednotit normy kvality potravin a všechny vyhlášky a zákony ve všech členských státech tak, aby výrobce mohl skutečně produkovat jen jeden druh potraviny pro celý trh. Kámen úrazu však představuje skutečnost, že v rámci 27 zemí a několika set lobbistických skupin se bude takový kompromis hledat velmi složitě. Možnost, že by tuto otázku vyřešila jedna evropská směrnice, nepovažuji za pravděpodobnou.“ O síle nejrůznějších potravinářských lobbistických skupin nepochybuje ani Tomáš Karpíšek. Podle něj se výrazného zlepšení dočká až další generace.

I když je nabídka kvalitních potravin v českých supermarketech velmi omezená, nesmí se spotřebitelé nechat odradit a musí se naučit pečlivě vybírat. Dokud se nekvalitní potraviny budou prodávat, tak z nabídek obchodních řetězců nevymizí. Pročtení obalu, na kterém je napsáno, z čeho se daný výrobek vlastně skládá, by mělo být běžnou součástí každého nákupu. Pokud bude člověk dávat do nákupních vozíků pouze zboží, které je cenově o něco výhodnější nebo lépe vypadá, tak se současný stav jen tak nezmění. Jestliže nechceme být jen odpadkovým košem vychytralých prodejců, musíme se zkrátka naučit rozeznávat a upřednostňovat kvalitu.

Odpověď společnosti BILLA k článku „Proč jíme odpad a je nám to jedno“

Řetězec BILLA prodává široké spektrum kvalitních potravin, které odpovídají všem zákonným normám České republiky. Jejich kvalitu pravidelně kontroluje také Česká obchodní inspekce. Z celkového množství zboží nabízeného v BILLE pochází 65 procent z České republiky, je zde vyrobeno pod dozorem přísných orgánů státní správy a také pečlivě vybíráno pracovníky BILLY. Jako odpovědná společnost BILLA dlouhodobě spolupracuje s Agrární komorou ČR, která jí pomáhá vyhledávat ty nejkvalitnější dodavatele potravin v České republice. Z hlediska ceny nabízíme zboží v různých úrovních, abychom vyhověli širokému spektru zákazníků a jejich nákupním preferencím. S názorem údajného citovaného pracovníka BILLY, u kterého není uvedeno jeho pracovní zařazení, se proto vedení společnosti BILLA neztotožňuje a je podle něj nepravdivé.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+75
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 8. 2011 13:47, Pavel

Ne každý může nakupovat v Německu, ne vždy máte k dispozici konkurenční obchod a kvůli nákupu za 500 kč nebudu objíždět celé město. Ovšem je pravda, že je třeba vybírat z toho póvlu co nabízejí. Když kečup tak Heinz, když jídlo tak suroviny a ne polotovary. Tavené sýry - humus. Pečivo z velkopekáren - humus. Bohužel dnes nakupujete zaručeně české výrobky vyrobené někde jinde. Lež a podvod jsou normální obchodní praktiky. Ti co na to mají nekupují křehčené maso a další "lahůdky" protože s tím hnusem souhlasí, ale proto, že kvality je jak šafránu a život nelze strávit jen obíháním kšeftů, pokud to nemáte jako koníček v důchodu.

Reagovat

 

+11
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 8. 2011 11:43, RNDr. Petr Just

... a ta třetina národa, kteří ty nekvalitní šmejdy kupují (třeba v Lídlu) pak jde volit ČSSD a nebo komunisty... pak se zkuste na něčem v téhle zemi dohodnout, když ve výsledku je to pak 50 na 50

Reagovat

 

-13
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (46 komentářů)

9. 3. 2016 | 21:13 | klara

Heinz???? Tak mirte vyse...KAND! A navic je to u nas v CR vyrabene!!! To je zase videt chytrak. více

22. 1. 2014 | 22:22 | čen

Taky jsem si myslela, že Lídl je supermarket s odpadky. Al zjistila jsem, že prodává i velmi kvalitní potraviny, například třeba tlačenku, která se skládala přesně z toho, co má v tlačence být, narozdíl třeba od Billy, tak...více

6. 8. 2013 | 9:59 | Lustig B.

Jak je vidět, pane doktore, tak žijete v pomýleném světě - Lidl, který kritizujete má v dnešní době řadu výrobků(co se složení týče) kvalitnějších než např. Interspar, Albert či Tesco. Co se týče zavádění norem kvality potravin,...více

24. 10. 2011 | 17:38 | Mirka

MILÁ PANÍ ZTOTOŽŇUJI SE S VÁMI, CO SE TÝČE PENĚZ. ALE KDYŽ SI NAPŘ SAMOTNOU ŠUNKU VYROBÍTE DOMA, TAK vÁS TO ZAS AŽ NA TOLIK NEVYJDE. A vÍTE CO SI DO TOHO DÁTE. a JESTLI VÁM JDE TOLIK O ZDRAVÍ VAŠÍ RODINY, TAK ZROVNA PO PODOBNÝCH...více

28. 8. 2011 | 10:36 | kamil

vážení, ve chvíli kdy kradou politici jako straky a přemisťují fikaně miliardy na svá konta v zahraničí se není co divit,že nás okrádají i supermarkety. Vždyť kdyby tito politici chtěli jednoduše zavedou opatření, které patří...více

Čtenáři také navštívili

29. 7. 2011 |  | 2 komentáře

Cukr, kráva, limonáda: pokusy o zdražení nezdravých jídel dopadají rozpačitě

Věci veřejné si všimly pozoruhodné shody: zdraví národa je na tom stejně špatně jako jeho veřejný rozpočet. Chtěly oboje vyřešit hranolkovou daní, návrh ale v červenci padl pod vládní stůl na kupičku odhozených...

23. 4. 2011 |  | 40 komentářů

Lidl – moje láska

Z Lidlu máme: zarážku za dveře, manikúru, matrace pro hosty, cyklistické fusekle, pyžama, mixér, šlehač a formy na buchty, froté ponožky a župan, sadu nářadí, fén, sešity, kuchyňskou váhu a měřič spotřeby...

20. 4. 2011 |  | 30 komentářů

Na farmářských trzích se loni protočila miliarda

Žijeme kultem supermarketů. Denně nakupujeme potraviny, které se dovážejí z druhého konce světa, ale český česnek se pro nás stává luxusní raritou. Proces globalizace našeho stravování vypadal nezvratně....

6. 4. 2011 |  | 112 komentářů

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

Milý Lidle. Zabil jsi 102 stromů, abychom na Tebe lépe viděli. Prodával jsi sýr s listerií, zabil dva Němce a čtyři Rakušany. Zřítila se Ti střecha, což málem zabilo i nás. Zotročoval jsi dělnice. K zaměstnancům...

5. 5. 2010 |  | 2 komentáře

Čtěte obaly na potravinách! Ušetříte čas a někdy i zdraví.

Přinést domů meruňkový nebo ananasový kompot s prošlou dobou trvanlivosti stojí zbytečné rozčilování. Přitom stačí pozorně číst údaje na zakoupených potravinách. Ty trvanlivé je možné do osmi dnů reklamovat.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

nákupy po internetu, internetové obchody, svatba, přípravný kurz, KupNajisto, retailový trh, odměny advokátů, Richard Valenta, InterCity, hospodářské cykly, stagnace, školství, Prepared 4 Life, vstup, radikalizace

2S10794, 4AH3506, 2AF7173, 2S10794, 9A86036

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK