Spolujízda je dvakrát rychlejší a levnější než vlaky. Málokdo o ní ale ví

Spolujízda je dvakrát rychlejší a levnější než vlaky. Málokdo o ní ale ví
Jak z auta udělat jeden z nejlevnějších a k přírodě nejšetrnějších dopravních prostředků? Nacpat ho spolujezdci. Na českém internetu s tím pomáhá hned několik služeb.

Život začíná na okraji komfortní zóny,“ opakoval jsem si pro kuráž před tím, než jsem měl v Brně sednout do lady rok výroby 1999 k cizímu řidiči a přejet s ním Buchlovské kopce, kde silnici lemují věnce a svíčky. O hodinu a pět minut později a o šedesát korun lehčí už jsem ale v Uherském Hradišti vymýšlel, jak šoféra i auto na Jízdomatu pochválit. Komfortní zónu jsem totiž neopustil.

Vedle Spolujízda.cz, Plnýbus.cz a dalších je Jízdomat jeden z webů, které umožňují motoristům najít na konkrétní trasu v konkrétní den spolujezdce a pasažérům zase motoristy s volnými sedadly. Smrdí vám to riskantním autostopem? Čichejte znovu:

  • Díky hodnocení ostatních aspoň rámcově víte, ke komu a do čeho sedáte nebo koho nabíráte. „Tady se dá jet i 130,“ ušklíbl se Matej v jedné táhlé, klopené zatáčce. „Ale když mám pasažéra, neblbnu.“ Strach ze špatného hodnocení má nad řidiči větší moc než obava z trestných bodů. Mimochodem, lada je ve vozovém parku výjimka, dominance oktávií a fokusů kopíruje zastoupení značek a modelů na silnicích.
  • Spolujezdci šoférům přispívají na benzin dopředu domluvenou částkou. Z Vídně do Prahy se dostanete za dvě stě korun (Jízdomat), z Tábora do Paříže za 1 273 (Spolujízda.cz), z Náchoda do Brna za stovku (Plnýbus.cz). Skoro vždy je příspěvek na benzin víc než dvakrát levnější než vlaková či autobusová jízdenka, a kromě peněz ušetříte i čas.
  • Nemusíte hodiny postávat na výpadovce. Máte dopředu jistotu, že se svezete (anebo nesvezete). Když poprosíte, šoféři si kvůli vám i kousek zajedou.

Do restaurace s voucherem, ale na služebku pořád prázdným autem

Matej, který studuje v Brně strojařinu a jezdí domů kousek za slovenské hranice, mívá hlavně v neděli cestou zpět do Česka i plnou obsazenost. V týdnu to bývá horší. „Malo by sa o tom viacej písať,“ podotkl chvíli před tím, než jsem mu vybalil, že jsem novinář.

Je to paradox: obdobně fungující slevové servery nenechaly v Česku peněženku na peněžence. Weby propojující šoféry a pasažéry oproti nim nabízí denně jen zlomek „dealů“.

Příběh Slevomatu a jeho zakladatele na Peníze.cz

Rozhovor s Tomášem Čuprem: po návratu z Anglie byl za vodou, aby ho však rodiče přestali posílat do práce, musel něco dokázat i doma – tak postavil Slevomat...

Slevové servery očima expertů:

Vysvětluju si to tím, že až do Jízdomatu vypadaly všechny weby jako dělané na koleně. Propojení s Facebookem, šikovné PR (svézt se můžete třeba s šéfem poslaneckého klubu TOP 09 Petrem Gazdíkem) solidní systém hodnocení (poslanec má osm palců nahoru: „Pan Gazdík nebyl jenom skvělým řidičem, ale i zábavným a vtipným spolujezdcem.“) udělaly hodně.

Navíc: zatímco rozvoj Slevomatu a jeho souputníků motivovala vidina výdělku pro zakladatele, u webů pro organizaci spolujízd je nalezení výdělečného obchodního modelu těžké. „Lze se inspirovat v zahraničí, kde jsou používány zejména takzvané freemium modely. Základní služby jsou tedy zdarma, určité funkce pro usnadnění práce s jízdami nebo jejich zvýraznění za drobný poplatek od půl do jednoho eura za měsíc,“ vysvětluje Jan Mittner, který přivedl Jízdomat k životu. A dodává, že jeho firmě vytvářející weby služba zatím aspoň pomáhá získávat lepší zakázky a zaměstnance.

Žluté vlaky nejsou pro ČD jediná pohroma

Přímo na stránce počítadlo informuje, že Jízdomat pomohl ušetřit už 649 473 korun. A rychlost, s jakou naskakují další tisíce, se podle Mittnera zvyšuje.

Spolujízdové servery se stále lépe umí bránit před nebezpečnými řidiči, nepříjemnými spolujezdci, rozpadajícími se auty. Nebude ale nutná i ochrana před státem? Nenajde se v jeho mašinerii člověk, který si za informaci „lidé vozí jiné lidi a chtějí za to peníze“ dosadí: musíme je dusit a kontrolovat, jako by šlo o živnostníky nebo taxikáře?

Baby you can drive my car

Anketa

Spolujízda?

Osobně jsem přesvědčen, že Jízdomat je naprosto v pořádku. Nabídka spolujízdy se dá jen málokdy považovat za soustavnou. A především: když se podíváte na ceny spolujízd, tak se v žádném případě nemůže jednat o činnost prováděnou za účelem dosažení zisku. Jste většinou pod náklady na benzin, natož když vezmete v úvahu amortizaci, servis, pojištění…“ přemýšlí Mittner.

A kouká se do Německa a dál: „Kromě toho všude v západní Evropě patří spolujízda mezi řadu let oficiálně používaný způsob přepravy, tak očekávám, že to bude v pořádku. A i pokud by se přesto našel nějaký snaživec, který by na základě nějakého zákona tvrdil, že ne, tak by to skoro stálo za změnu toho zákona. Co je na sdílení nákladů na cestování špatně?

Zpátky z Hradiště jsem jel vlakem. Stálo to 135 korun, trvalo dvě hodiny a záchod byl ve stavu, za jaký by hygienici napařili motorestu nebo benzince bez milosti pokutu. Právě na něm jsem ten den poprvé opustil komfortní zónu, zvedaje špinavé prkýnko špičkou boty, opřen o dveře, které nešly zamknout. Raduju se proto, že dráhy už nejsou jediná volba, jak ekologicky cestovat tam, kam už kolo nedojede.

Redakce radí: Každý týden Kašpárka

Michal Kašpárek

Spoluspotřebitelství, výpomoc, ale i zneužíváníčko...

Další články Michala Kašpárka pro Peníze.cz

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 10. 2011 1:12

„Nebude ale nutná i ochrana před státem? Nenajde se v jeho mašinerii člověk, který si za informaci „lidé vozí jiné lidi a chtějí za to peníze“ dosadí: musíme je dusit a kontrolovat, jako by šlo o živnostníky nebo taxikáře?“

Hele! Už se našel!

Citace - Arnošt / 14.10.2011 14:17

Neznalost zákona neomlouvá. Pokud si majitel vozidla nechá za spolujízdu zaklatit, pak jedná v rozporu sa zákonem 111/1994 o silniční dopravě, a dopouští se navíc daňového přestupku. To, že popsaný způsob přepravy je běžný v zahraničí ještě neznamená je u nás košer. Všem propagárům bych poradil iniciovat změnu zákona, ale pochybuji o úspěchu, protože se jedná o konkurenci železniční dopravě, která je ta jediná správná (dotovaná). Železničářské lobby je nesmírně silné a každého ministra dopravy ovládne nejpozději do dvou měsíců. Všem provozovatelům sdílené dopravy doporučuji, aby se nikde nechlubili svou činností a až vůbec ne příjmem za tuto činnost. Jediné, co je povolené, je sousedká výpomoc. Jiná věc je situace, kdy se řidiči domluví a používají svá auta střídavě.
Na okraj: Odorný názv je "sdílená doprava".

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdy pracovat zadarmo a kdy včas utéct

30. 9. 2011 | Michal Kašpárek | 9 komentářů

Kdy pracovat zadarmo a kdy včas utéct

„Peníze vám nedáme, ale bude to pro vás dobrá zkušenost“ je nové „k noze a lehni, čokle“. Jak poznat, že se s vámi někdo snaží vytřít, a kdy naopak nebýt sketa a pracovat bez nároku... celý článek

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

16. 8. 2011 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

V polovině týdne se má zase na chvíli objevit léto. Pro ty, kteří si pěkné dny chtějí zpestřit výletem, nabízíme tipy na slevy při cestách autobusy a vlaky. Ale vlastně nejen pro ně,... celý článek

Žluté autobusy jedou do boje! Mail jako důkaz predátorského dumpingu?

28. 7. 2011 | Petra Dlouhá | 12 komentářů

Žluté autobusy jedou do boje! Mail jako důkaz predátorského dumpingu?

„Agresivní bolševník“ a „zloděj s predátorskými manýry“. Podobně nevybíravými přídomky častoval v médiích Alexej Litvin Radima Jančuru. Válka obou mužů se táhne roky. Zdálo se, že pomalu... celý článek

Crowdsourcing: 13 512 investorů pro jeden dobrý nápad

18. 3. 2011 | Michal Kašpárek | 1 komentář

Crowdsourcing: 13 512 investorů pro jeden dobrý nápad

Kasičku, do které prostý český lid sbíral příspěvky na Národní divadlo, někdo čmajzl z depozitáře Národního muzea a připojil ji k internetu. Tak nejlíp lze popsat crowdsourcing, „skupinové... celý článek

Co je moje, je i tvoje aneb o spoluspotřebitelství

19. 2. 2011 | Michal Kašpárek | 12 komentářů

Co je moje, je i tvoje aneb o spoluspotřebitelství

„Když všichni všechněm všechno dáme, tak budem všichni všechno mít dohromady,“ ozývá se nikoliv už ze strhaných hrdel českého proletariátu, ale z distingovaných úst americké střední... celý článek

Partners Financial Services