Slevové servery – takřka na každé webové stránce na vás útočí reklama, která nabízí dvě lahodné křupavé pizzy za cenu jedné nebo výhodný třídenní pobyt v hotelu v Krkonoších s wellness programem zdarma. Reklamy na slevové servery najdete i v novinách a při procházce městem vás bude z reklamních poutačů zvát k návštěvě jednoho z nich i rádobycelebrita a zoufalec českého šoubyznysu Jiří Pomeje. Před slevami zkrátka neuniknete! Jak se ale bude český trh slevových serverů vyvíjet dlouhodobě? Není jich přece jen příliš mnoho? A vyplatí se vůbec tento byznys podnikům, jejichž služby nabízejí?
Agregátory trhu nijak nepomáhají
Velký počet slevových stránek sice nabízí obrovskou nabídku služeb, avšak na jejich kvalitě se rozhodně nijak pozitivně nepodepisuje. Určitým východiskem by mohly být slevové agregátory, tedy weby, na kterých je přehled všech aktuálních slev na trhu. Docílí se tím sice toho, že jsou všechny slevy na jednom místě, výrazná přehlednost ale nenastává. Spíše se jedná o velký Babylón, kde se chaoticky přebíjejí takřka identické slevy.
„Zásadní problém agregátorů je, že nerozlišují kvalitu serveru. Prezentují naprosto stejně ověřené značky i pochybné weby, které sotva vznikly. Jsou to navíc další lidi, kteří se jen svezli na téhle vlně. Samotnému trhu vůbec nerozumí, neřízeně ho ovlivňují, a navíc se s nimi nedá moc jednat,“ říká zakladatel Slevomatu, prvního a největšího českého slevového serveru, Tomáš Čupr. Ten se dokonce snaží založit asociaci slevových serverů, která by měla určitým způsobem garantovat kvalitu služeb svých členů. K jejímu založení a optimálnímu fungování však chybí ještě mnoho. „Na první schůzce, kde jsme si chtěli stanovit určitá pravidla se sešlo přibližně 80 serverů. Většina z nich ale nemá ani páru o tom, jak postupovat. Vy se snažíte říkat něco o rizicích trhu, a jim je to úplně jedno, hlavně když to sype. Neuvědomují si, že to tady za rok nemusí být,“ dodává rozhořčeně Čupr.
Podniky si slevami často zavaří
Slevový byznys se může vyplatit podnikům, které na své služby chtějí nalákat nové zákazníky. I když samotnou slevou nic nevydělají, alespoň doufají, že klienti budou spokojeni a opět se vrátí. Jde o osvědčený marketingový tah, který většinou funguje. Mnoho firem se však podobnými úvahami již spálilo. Češi jsou totiž národ, pro který je slovo sleva naprosto magické. Na slevových serverech si často vybírají produkt, o který mají zájem, ale i když se jim například večeře v restauraci líbila, příště se do ní nevrátí a raději zkusí nějakou další slevu. Někteří marketingoví experti tvrdí, že se tento vedlejší účinek podaří odbourat až ve chvíli, kdy se počet slevových webů podstatně zredukuje. Podle všeho k tomu jednou dojde, kdy se tak stane, ale není vůbec jisté.
Co si o slevových serverech myslí námi oslovení odborníci? Je podle jejich názoru tento byznys v České republice udržitelný? Odpovědi se dozvíte na následujících řádcích.
DANIEL DOČEKAL
novinář, mediální odborník
Je udržitelný stejně jako jakékoliv jiné podnikání, ne ale v současné podobě. Stovky slevových serverů, řada z nich fungujících na hraně (mnohdy i za hranou) seriózního podnikání, nemohou vydržet. Ale to je problém každého začínajícího podnikatelského segmentu – masivní rozjezd, konsolidace, krachy, vstup zahraničních subjektů. Je zajímavé to sledovat, ale možná je dobré si uvědomit, že slevové servery nejsou mainstream a z hlediska návštěvnosti i počtu klientů stále patří k malému podnikání.
MILAN FRIDRICH
výkonný ředitel nových médií v České televizi
Slevový byznys má teď žně, je to trend doby. Šetřit peníze je lidské, takže určitě vydrží. Asi ale nevydrží tak vysoký počet slevových portálů.
PETR KOUBSKÝ
analytik a konzultant v oboru informačních technologií
Jistě je udržitelný, jen je asi těch slevových serverů příliš mnoho. Ale to je normální… překrmit, ono si to sedne a ti přebyteční si najdou jinou zábavu.
ALEŠ MICHL
ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank
Doufám, že přežijí. Pro mě je to skvělý indikátor firem v problémech. Kdo jiný by nabízel slevy ve velkém?
TOMIO OKAMURA
viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
Slevové servery a jejich nabídka tu budou pořád – část lidí nakupuje ráda se slevou; a často věci, které by si jinak nekoupili a které ani nepotřebují. Google uvažuje o nákupu amerického slevového serveru Groupon snad za víc než šest miliard dolarů. To je znamení, že slevový byznys má na internetu veliký potenciál, a to hlavně dnes ve spojení s lokalizací kupce a prodejce prostřednictvím telefonů s GPS. Ostatně blíží se čas, kdy GPS bude standardně i v počítačích. Divím se, že s tím Apple ještě nepřišel – je to další krok k přesnější identifikaci zákazníka. Navíc je to vynikající pojistka proti krádeži.
FILIP ROŽÁNEK
vedoucí redakce ČRo Internet
Trh se postupně vyčistí od slabých kusů, ale slevový byznys je jinak osvědčený model, zvlášť v naší zemi. Nedávné průzkumy sociologů zjistily, že pro Čechy je informačním médiem i reklamní leták. Na tuzemské spotřebitele nejvíc zabírají nápisy AKCE, SLEVA a ZDARMA. Od prvního slova jsme se momentálně dostali k tomu druhému a předpokládám, že brzy se objeví nějaký Zdarmamat.
Jaký je váš názor na slevové servery? Myslíte si, že se tomuto byznysu bude v ČR dařit i nadále? Napište nám do diskuze.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 5. 2011 8:36, Kamil
ačkoliv mám naklikané minusy, nevidím žádnou reakci v čem se mnou čtenáři nesouhlasí. Můj článek je z vlastní zkušenosti, kdy jsem měl jako nový zákazník zájem o koupi kapesních hodinek na Aukru. Těsně před koncem aukce mě prodávající zablokoval - prý nejsem prověřený a nepochybně chci skrečovat aukci. To se opakovalo asi ještě ve třech dalších případech. Nakonec mi nezbylo než zakoupit pět naprostých ptákovin (samozřejmě zaplacených včetně poštovného), abych získal kladná hodnocení a mohl se tak dostat mezi řádné nakupující. Zrovna tak je to tady - jak má získat nový slevový server důvěryhodnost, když od něj jako neprověřeného serveru nikdo nic nekoupí?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 5. 2011 15:48, Karel
Pane Michle, to opravdu v bance pracují již jen lidé bez jakýkoliv sebereflexe na realitu?? Stylem jaký popisujete miliardový business je opravdu úchvatný. Posílám podtrženou jedničku z analýzy trhu.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.