Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Na farmářských trzích se loni protočila miliarda

| rubrika: Co se děje | 20. 4. 2011 | 30 komentářů
Na farmářských trzích se loni protočila miliarda
Žijeme kultem supermarketů. Denně nakupujeme potraviny, které se dovážejí z druhého konce světa, ale český česnek se pro nás stává luxusní raritou. Proces globalizace našeho stravování vypadal nezvratně. Pak se ale objevil fenomén, který ho postavil na hlavu. Česko vzplanulo pro farmářské trhy a lokální nakupování obecně.

Většina potravin se na české pulty dováží. Spotřebitelé mnohdy věří, že zahraniční rovná se lepší. Ve skutečnosti jsme odpadkovým košem Evropy, po které se spokojeným pomlaskáváním dojídáme zbytky. Kvalita potravin stejné značky prodávaných ve „starších“ a „novějších“ členských zemích EU je různá. Když si Němec koupí salám, jí salám. Když si Čech koupí salám, jí cosi, co maso nevidělo ani z rychlíku. Vychutnáváme si „extra lahodné“ smetanové nanuky bez smetany, maso nastavované injekčně zaváděnou vodou nebo sójou a jogurty plné škrobu. A můžeme si za to sami. Dokud bude supermarket naším kultem a nízká cena zbožštělou touhou, nic se nezmění.

Je to horší než před rokem 1989

Pro větší část spotřebitelů je stále nejdůležitější cena a obchodníci jim vycházejí vstříc, ale za cenu nižší kvality, trend se však mění k lepšímu,“ říká Hana Petraturová z projektu Nalok.cz, který lidem pomáhá hledat cestu k lokálním produktům. Zatímco v cizině zákazníci vyžadují určitou kvalitu, český konzument „snese všechno“. „Dokud řetězce neuvidí jasnou poptávku po kvalitních potravinách s naším původem, nebudou v nabídce reagovat,“ říká foodblogger Martin Kuciel alias pan Cuketka. „Kvalita mnohých potravin v obchodech je často horší než před rokem 1989. V té době sice nebyl výběr, ale potraviny byly poctivější, dnes jim škodí různé náhražky, které proces výroby zlevňují, případně dávají potravinám žádoucí vlastnosti, například delší trvanlivost,“ pokračuje Hana Petraturová.

Podle loňského výzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce přibývá lidí, kteří nevěnují pozornost údajům na obalech potravin: je jich zhruba 56 %. Nejčastěji uvádějí, že informace jsou nečitelné nebo že je to nezajímá. Podle výzkumu také lidé čím dál více preferují velké nákupy v supermarketech. „Největší problém s řetězci je, že v nich převládají průmyslově opracované potraviny nad základními čerstvými surovinami. Ovoce, zelenina, pečivo, uzeniny nebo maso budou vždy lepší u místního prodejce nebo malého producenta. Je naivní čekat stejnou kvalitu v supermarketu,“ říká Martin Kuciel.

Farmářské trhy si získaly Česko

Navzdory pesimistickým vyhlídkám, nastal loni v Česku nečekaný zvrat. Zemi zaplavily farmářské trhy, které nabízejí produkty místních zemědělců. Nakoupíte tu čerstvé domácí potraviny, mnohé navíc v bio kvalitě. „Aktuálně každý měsíc v ČR probíhá asi sto trhů,“ říká paní Petraturová. Zatím se koncentrují hlavně ve velkých městech. „Už se ale pořádají i na vesnicích, kde dříve měly tradici a je na co navazovat,“ pokračuje. Loni vznikal trh za trhem, sklízely obrovské úspěchy. Lidé po celé zemi vstávali časně ráno a spěchali na tržiště, kde se v charakteristickém mumraji mačkali ve frontách u stánků domácích farmářů.

Jak si nenadálý boom vysvětlit? „Nakumulovala se určitá neuspokojená potřeba – řada lidí chce jíst kvalitněji, navíc zjistili, že jsou poctivé a čerstvé potraviny chutnější. A svým způsobem se z toho stala i móda,“ vysvětluje paní Petraturová. A cena – která zákazníky zajímá především? „Supermarkety tlačí cenu hodně dolů, ale cesta produktu k zákazníkovi je delší – řada natažených rukou si bere provizi. Farmář prodává přímo. Takže ceny jsou srovnatelné, i když je to samozřejmě produkt od produktu,“ vysvětluje Petraturová.

Farmářské trhy mají pro společnost také příznivý sociálně-ozdravný efekt. „Lidé tu potkávají známé, promluví spolu, na chvíli trochu zpomalí. Místo toho, aby se vypravili do novodobých poutních míst, kterými se staly nákupní centra, si vyjdou na čerstvý vzduch,“ říká Hana Petraturová.

Víme, co na trzích kupujeme?

Anketa

Zajímá vás původ potravin, které jíte?

Jak si můžeme být jistí, že rajče koupené na farmářském trhu je zaručené české a bio? „Pro Nalok je důležité, aby produkty byly lokální, nemusí být nutně bio. I když české bio je přirozeně nejlepší variantou,“ říká Hana Petraturová. „Spolupracujeme s farmáři dlouhodobě, známe je a znají se i mezi sebou. Když se na trhu objeví překupník, vyloučíme ho. Také dáme na zpětnou vazbu zákazníků, na našem webu mohou farmáře hodnotit a také psát vlastní komentáře k trhům,“ dodává. „Někteří pořadatelé ale trvají na tom, aby všechny potraviny byly bio a kontrolují to přísně,“ říká. „Transparence původu produktů je klíčová, rizika vidím právě v manipulaci s původem. Už samotný termín ‚farmářský‘ není chápán všude stejně a každý si s ním může pohnout tam, kam potřebuje,“ upozorňuje Martin Kuciel.

Trhy jako tahoun preferencí

Za raketový start farmářské trhy vděčí také vstřícnému postoji komunálních a krajských politiků. „V Praze se do toho loni vložilo hodně veřejných peněz a politici trhy hodně propagovali,“ říká paní Petraturová. Trhy pro ně představovaly líbivé předvolební téma. „Ať byla jejich motivace jakákoli, podařilo se díky tomu rozjet dobrou věc,“ hodnotí Petraturová.

Úspěšnost trhů dokládají i údaje o jejich obratech, které mnohdy dosahovaly nebeských výšin. „Loni se na farmářských trzích protočila miliarda. Obrat jednoho dopoledního trhu se pohybuje mezi 200 000 až 600 000 Kč,“ uvádí Petraturová. A trend bude nejspíš pokračovat. „Letos očekáváme nárůst okolo 25–30 %,“ doplňuje. „Tipuji, že trhů bude na konci letošní sezóny dvojnásobek než na vrcholu loňské sezóny,“ dodává Martin Kuciel.

Instituce zasahují

Tři kroky pro spokojenější bříško

Chcete jíst kvalitněji, ale nevíte, jak začít?

  • První krok je naučit se číst – a jak se zdá, to jste zvládli.
  • Druhý krok je začít číst: etikety na potravinách.
  • Třetí krok je začít o přečteném přemýšlet.

Když zvládnete toto, budete třeba chtít hledat dál. Podrobnou databázi farmářských trhů, bedýnkářských komunit i možností on-line nakupování lokálních produktů najdete na www.nalok.cz.

Loni se farmářské trhy živelně šířily celou zemí. Letos se rodí snahy je usměrnit. Ministerstvo zemědělství s pořadateli dojednává kodex jejich fungování. Cílem má být, aby se zákazníci lépe orientovali a získali jistotu o původu a kvalitě nabízených produktů. „Pokud ministerstvo přijde s nějakým přehledným souborem pravidel, uvítáme to,“ říká Petraturová. Ve hře je také vznik označení původu produktů prodávaných na farmářských trzích. „Byl by to velmi zdlouhavý proces, těžko říct, jestli by k tomu farmáři byli otevření, zatím pro to nevidím prostor,“ uvádí. Nedávno vydala desatero pro správné fungování trhů i Státní veterinární správa. Předeslala však, že je vnímá se sympatiemi.

Nechce se vám na trh? Začněte bedýnkovat

Pokud se chcete vyhnout tlačenicím ve frontách, a přitom byste rádi měli přísun čerstvých domácích potravin, máte i další alternativy. Jednou z nich je „bedýnkování“. Jak na to? „Musíte si vyhledat bedýnkářskou komunitu ve svém okolí, aktuálně jich je kolem stovky. A zjistíte od organizátora, jaké produkty může do vaší bedýnky nabídnout,“ říká paní Petraturová. V dohodnutém intervalu pak od svého farmáře dostáváte bedýnku čerstvých potravin. „Buď vám ji doručí až domů, nebo si ji vyzvednete ve výdejním místě,“ vysvětluje. „Další možností je objednávat si lokální produkty on-line na našem webu,“ uvádí Petraturová. Bedýnkování i on-line nakupování lokálních produktů je ale zatím v plenkách. „Zájem roste, nabídka se rozšiřuje, ale jsme teprve na startu. Lidé si musí na tento druh nakupování zvyknout,“ uzavírá.

Přemýšlejte o tom, co jíte

Jak bude trend návratu k lokálním produktům pokračovat, ukáže až budoucnost. Dokážou si farmářské trhy udržet punc kvality? Nezmizí tak rychle, jako se objevily? Na odpovědi si musíme počkat. Nezpochybnitelné je jen to, že se jim podařilo nás aspoň na chvíli probudit z agonie super-, mega-, hyper- marketů. A to pro nás má v dnešním konzumním světě životadárný význam.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+21
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 4. 2011 10:07, Matěj

Podle mého názoru bychom měli rozvoj farmářských trhů co nejvíce podporovat. Budeme jíst zdravěji, můžeme tady potkávat své známé, budeme venku na vzduchu místo v přetopených, vydýchaných supermarketech a postupem času se nám podaří na naše pole dostat zase potravu namísto obludných polí solárních panelů. Tlačme komunální politiky - ať rozvoj farmářských trhů podporují!!!!

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 4. 2011 9:42, jezevec

farmářský trh je pro hloupé pražáky, kteří si myslí, že maso se narodí v obchoďáku už zabalené do vakuové folie, a když vidí mrkev rostoucí na poli ve špinavé hlíně tak z toho mají kulturní šok. pokud bydlíte na malém městě tak se pora´dte se strejdou gůglem, a zajisté najdete za branou svého města desítky farmářů prodávajících své výpěstky rovnou "ze dvora". bez blbnutí s trhama a moderní nálepkou byjo.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jana 20. 04. 2011 08:41)

Další příspěvky v diskuzi (30 komentářů)

21. 4. 2011 | 13:47 | Pavel

tak jsem se při čtení diskusních příspěvků pěkně pobavil. Co už je méně zábavné je fakt, že většinu z Vás čeká časem nepříjemná kocovina silně připomínající procitnutí důchodce který zakoupil fantastické ovčí deky (hrnce,...více

21. 4. 2011 | 12:58 | Jana

Neprodané zboží sežerou z trhů farmářova prasátka. Neprodané zboží sežerou ze suprů ve slevě češi. více

21. 4. 2011 | 12:55 | Pavel

hygienické předpisy platí v pro všechny. I pro farmáře. Nadnárodní řetězce na trhy reagují tak že na ně posílají kontroly. Každý týden. Divím se pěstitelům že nepošlou kontrolu na Tesco. hygienické předpisy v Česku jsou...více

21. 4. 2011 | 10:36 | Petr

Nakonec, proč se tady rozčiluju, gdyž pani Dlouhé vubec nejde o kvalitiu potravin, ale o podstatu volného prodeje, čili tržiště. Penizky. Penizky zustanó doma, každy ráno si možu kópit to nélepši co najdu (to se Vám v suprmarketech...více

21. 4. 2011 | 10:27 | Petr

Chcu Vám neco ukázat. Dobře si prohlidnite ty dva trse rajčat. Přesně jak je napsany v popisu, to nemůže byt dilo přirody. Nemužu si pomoct, ale nekópil bych to ani za kačku. Přinde měto jak zmalovaná navoňaná holka, nemužete...více

Čtenáři také navštívili

6. 4. 2011 |  | 112 komentářů

Proč Češi milují své tyrany a nakupují v Lidlu?

Milý Lidle. Zabil jsi 102 stromů, abychom na Tebe lépe viděli. Prodával jsi sýr s listerií, zabil dva Němce a čtyři Rakušany. Zřítila se Ti střecha, což málem zabilo i nás. Zotročoval jsi dělnice. K zaměstnancům...

5. 5. 2010 |  | 2 komentáře

Čtěte obaly na potravinách! Ušetříte čas a někdy i zdraví.

Přinést domů meruňkový nebo ananasový kompot s prošlou dobou trvanlivosti stojí zbytečné rozčilování. Přitom stačí pozorně číst údaje na zakoupených potravinách. Ty trvanlivé je možné do osmi dnů reklamovat.

15. 4. 2010 |  | 3 komentáře

Jak zhubnout do plavek: zdravější jídelníček se prodražit nemusí

Na únavu i mírnou nadváhu lze vyzrát nejen sportováním, ale i změnou stravovacích návyků. Zdravější jídelníček přitom nemusí být nutně dražší než ten původní.

18. 7. 2007 |

Když pro potraviny, tak do Polska

V Česku je ovoce a zelenina levnější než v Polsku. Nejlevnější potraviny jsou v Bulharsku, nejdražší v Dánsku, zjistil evropský statistický úřad Eurostat. Analýza ovšem nebere v úvahu, jakou část mzdy...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

unicredit, dítě, dluhy, nemovitosti, manželství, pokyny pojistitele, report, Hypotéka po webu, neplodnost, Ilona Švihlíková, koncentrace, parcela, vrchní soud v praze, hodnotné ceny, seriová výroba

4C62240, 3T74615, 2A98888, 4J78300, 1SU2894

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK