Slevomanie si vyžádala první oběti

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 14. 2. 2011 | 23 komentářů
Slevomanie si vyžádala první oběti
Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu i-slevy.cz už hledá policie.

„Nabídka, která se neodmítá…“ Milovníkům kultovní mafiánské ságy se nejspíš před očima objevil don Corleone. Když někomu podobně velkorysý návrh udělal, míval dotyčný pistoli u hlavy. Dnes dostává slavná formule nový rozměr. „Supervýhodné nabídky“ přijímají všichni. Bez pistole, nadšeně a především levně. Kouzelné slovo, které na nás platí víc než kmotrovy metody, zní „SLEVA“.

Počet slevoserverů u nás přesáhl stovku. Princip je jednoduchý. Provozovatel se domluví s obchodníkem, že u něj svůj produkt nabídne s mimořádnou slevou. V některých případech jen, když se najde dostatečný počet kupujících. Pro zákazníky je to atraktivní, na slevy zkrátka slyší. Aby bylo davové šílenství dokonáno, je ale ještě třeba zvýšit míru napětí. A tak se nabídka kusově i časově omezí. A nákupní horečka propuká. Slevy dosahují nebeských výšin. Běžně se jedná o 40–80 %. A většina zákazníků si je nemůže vynachválit. Zní to jako pohádka?

Někdy ale může skončit špatně. Své o tom ví Jan Tobolík. Scénář, který popisuje, zažily i desítky dalších. „Přišel mi e-mail s nabídkou IR antigravitačního autíčka na serveru i-slevy.cz. Stálo 290 Kč včetně dopravy. Vzhledem k množství prodaných kusů a lákavé ceně jsem i já podlehl,“ popisuje. Nikdy dříve server i-slevy.cz nenavštívil. „Později jsem zjistil, že doména byla zaregistrována v listopadu 2010. Tedy od začátku účelové. Před Vánoci nasadit výhodnou nabídku a pak zmizet i s penězi...“ pokračuje Jan Tobolík.

Provozovatel se vymlouval na nemoc

Že zpočátku vše vypadalo standardně, potvrzuje další poškozený, Jan Dovrtel. „Stránky mi připadaly profesionální, funkční a seriozní. Byly tam všechny kontaktní údaje i IČO. Ve snu by mě nenapadlo, že je to podvod,“ vypráví. I jeho přilákal na stránky i-slevy.cz reklamní e-mail ze serveru WarCentrum.cz.

Oba jmenovaní uhradili částku bankovním převodem. Jenže právě v „platbách předem“ je zakopaný pes. Podvodníkům otevírají nekonečné možnosti. Když se zhruba týden nic nedělo, začali prodejce urgovat. Přišel jim automaticky vygenerovaný e-mail, který sděloval, že provozovatel je v nemocnici a objednávky bude vyřizovat po propuštění. Pak věci nabraly rychlý spád. Činnost portálu byla pozastavena. A jeho majitel, Luboš Juračka, jako by se propadl do země.

Poškození si začali vyměňovat zkušenosti v internetových diskusích. Rozhodli se, že to nenechají jen tak. Zorganizovali hromadnou žalobu. Jako první přišly s případem podvodné internetové stránky Hospodářské noviny. Ukázalo se, že Juračka neuhradil ani částky za reklamní služby, výrobu webu a webhosting. Poškozených je asi 50. „Na webu bylo uvedeno, že prodaných autíček je 1 200, ale tomu nevěřím. Spíš to byla uměle vyvolaná hysterie, prvních 1 000 lidí totiž mělo k autíčku dostat flash disk. Počítadlo bylo asi posunuté, aby se člověk musel rozhodnout rychle a aby i rychleji zaplatil,“ je přesvědčen Jan Dovrtel. Jak nám potvrdil mluvčí Policie ČR Jan Melša po Lubošovi Juračkovi (39) je už vyhlášeno pátrání. Pokud mu bude prokázán trestný čin podvodu, hrozí mu až dva roky vězení.

Asociace vše vyřeší?

Anketa

Jak často nakupujete na internetu na stránkách se slevovými kupóny?

Tato situace vrhá stín na celé odvětví slevoserverů. S kritikou některých konkurentů vystoupil také zakladatel prvního podobného serveru u nás ( Slevomat.cz) Tomáš Čupr. „Zatímco někteří se snaží nabízet kvalitní služby, jiní usilují o rychlý výdělek i za cenu neetického chování,“ uvedl. K neférovým praktikám podle něj patří opakování atraktivních slevo-akcí na různých serverech. „Vede to k přeplnění kapacity, klienti pak mají problém slevu uplatnit,“ tvrdí. Vadí mu také, že „zákazníci někdy nemohou využít kupony, protože firma poskytující slevu nedostojí svým závazkům a provozovatel slevoserveru to neřeší“.

Některé portály podle něj navíc podvodně nabírají fanoušky na sociálních sítích a využívají spamovací techniky k získávání nových klientů. To byl ostatně i případ i-slevy.cz. Čupr ovšem žádné konkrétní firmy jmenovat nechtěl. Jak jsme ale zjistili, loni na podzim Facebook smazal stránku serveru nebeslev.cz, protože údajně používala praktiky proti pravidlům. Zástupci serveru se od celé věci distancují a tvrdí, že s nekalými postupy na Facebooku nemají nic společného.

Čupr je přesvědčen, že zná řešení. Rozhodl se iniciovat vznik asociace slevových serverů. „Asociace chce vytvořit etický kodex a přesvědčit co nejvíce serverů, aby se zavázaly ho dodržovat,“ vysvětluje. „Prvního setkání se zúčastnily například Slevomat, Vykupto, Cupolis, BonyBony, Hypersleva a Dealbook. O spolupráci ale už projevily zájem desítky dalších,“ dodal.

Kontroly odhalují nesrovnalosti u většiny e-shopů

Problémy se netýkají jen slevoserverů. Česká obchodní inspekce loni kontrolovala 690 internetových obchodů. „U 412 (69,8 %) z nich bylo zjištěno pochybení. Nejčastěji šlo o nekalé praktiky, chybějící informace o odpovědnosti za vady a o způsobu reklamace, závady při přijímání reklamací, neseznámení s cenou a nesplnění opatření,“ sdělil mluvčí ČOI Tomáš Vozáb. Na slevoservery obdržela inspekce 15 stížností. Ani jednou nebylo zjištěno porušení povinnosti, která spadá do kontrolní činnosti ČOI. „Ale vzhledem k tomu, že jde o zprostředkovatele služeb, nemusí toto číslo odpovídat reálnému počtu nespokojených spotřebitelů. Stížnosti se totiž mohou zaměřovat přímo na poskytovatele služby,“ upřesnil Vozáb.

Abychom ale učinili objektivitě zadost... Případ serveru i-slevy.cz je u nás zatím ojedinělý. Většina zákazníků se shoduje, že pozitivní zkušenosti převládají, a že se jim nakupování ve slevách vyplatí. „Ačkoli byla občas cesta ke slevě složitá – firmě nefungoval platební systém nebo mi nedošel potvrzovací e-mail, vždy jsem nakonec slevu dostal a byl jsem spokojen. Tedy kromě autíčka na i-slevy.cz,“ shrnuje pan Dovrtel.

Zásady bezpečného nakupování na internetu

  • zajímejte se o reference serveru či e-shopu, shánějte o něm informace
  • ověřte si, že má obchodník na svém webu identifikační údaje: název firmy/jméno podnikatele, adresu, telefonní číslo, IČO
  • před nákupem se důkladně seznamte s obchodními a reklamačními podmínkami
  • vždy, když je to možné, využívejte platbu dobírkou
  • na platby přes internet si založte speciální účet, na kterém budete nechávat jen menší obnosy; vymyslete si dostatečně dlouhé a bezpečné heslo (rozhodně ne datum narození) a pravidelně ho obměňujte; nebo využívejte PayPal
  • vytiskněte a uchovejte všechny e-maily a doklady o průběhu nákupu – POZOR někteří prodejci vydávají doklad jen na vyžádání
  • zboží si důkladně zkontrolujte už při převzetí

 

A co vy, kam vede ráno vaše první cesta z postele? Do koupelny? Anebo k internetu omrknout slevu dne?

Napište nám, jaké jsou vaše zkušenosti se slevovými stránkami. Myslíte si, že je riziko podvodu příliš velké?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+55
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 23 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 2. 2011 13:50, Pamětník

Je mi 80 let a 60 dní. Již jako dítěti školního věku mě rodiče upozorňovali, že nemám kupovat „zajíce v pytli“. Koupil jsem si tehdy pěkně zabalené auto v krabici, které mělo jezdit, ale nejezdilo. Mělo motorek, který se natahoval klíčkem, bylo však přetažené. Od té doby jsem nezaváhal a když jsem si asi ve 40 letech kupoval své první auto, tak zvané embéčko. Ujeli jsme s ním na dvoře prodejny v Karlových Varech přibližně 15 m, na více nebyl čas. Na koupi auta se čekalo až 1 rok po objednávce na pořadníku,někdy se stály fronty celou noc. Při nákupu jsem byl na řadě jako druhý po svém bratranci rovněž lékaři. Jako důvod k nakoupení jsme uváděli potřebu auta pro návštěvní lékařskou službu. Ta se tehdy platila lépe než noční služba v nemocnici (podotýkám,že jsme sloužili v nemocnici jeden lékař na všech základních odděleních). Za službu v nemocnici jsme brali jako nastupující lékaři přibližně 13 Kč a za službu venku asi 30 Kč. Oproti lékařům ve vnitrozemí jsme brali pohraniční příplatek nejdříve 200, později 300 Kč. Do pohraničí jsme přicházeli po rozhodnutí distribuční komise, které se konalo na fakultě s připomínkou, že pokud bychom nenastoupili nenechají nás odpromovat.
Odpusťte starému člověku, že jsem se poněkud uchýlil od tématu.
Pamětliv svých rodičů jsem se smířil s tím – nekupovat „zajíce v pytli“, takže jsem si nekupoval věci na objednávku, což se mi v životě vyplácelo, vše jsem si vždy pořádně vyzkoušel. Uvedu příklad: V r. 1964 jsem si koupil oblek v Praze na Václaváku v Domě módy. Menší úpravy šatů na návrh mé manželky provedli hned při koupi, což bylo tehdy v jiných prodejnách neobvyklé. Tento oblek využívám dodnes ale pouze při slavnostních příležitostech. Proto raději kupujte věci po řádném přezkoušení. Existují však firmy spolehlivé, námi již osvědčené, které předem garantují vrácení zboží pokud by nevyhovovalo. Jedná se o prodejce, které je možno využívat.
Podotýkám, že má manželka, které jsem dal tento můj elaborát překontrolovat před odesláním, že jako tehdejší lékaři jsme se tehdy nemohli zavázat v pohranicí připomínkou „Děkujeme, odcházíme".

+25
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 2. 2011 3:23, Kuliiisek

Profesor Zdeněk Nejedlý?? :-D

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Michal Kašpárek: Co uděláte za stovku?

11. 2. 2011 | Michal Kašpárek | 13 komentářů

Michal Kašpárek: Co uděláte za stovku?

Weby, na kterých lidé nabízejí své služby za pár drobných, vypadají chvíli po svém vzniku komicky, až bizarně. Bacha ale na ně: může jít o jeden z nejvýraznějších trendů nové dekády. celý článek

Platím, abych mohl krást

4. 2. 2011 | Michal Kašpárek | 20 komentářů

Platím, abych mohl krást

Rok 2010 byl rokem, kdy řada českých domácností začala vedle vodného a stočného platit i “pirátné” - dobrovolný poplatek za používání webů, kde lze počítač nakrmit kradenou hudbou a... celý článek

Proč máme z vody vítr v peněžence?

31. 1. 2011 | Petra Dlouhá | 23 komentářů

Proč máme z vody vítr v peněžence?

Také si během pravidelné sobotní koupele se sklenkou Rulandského a napínavými romány Stiega Larssona rádi připouštíte do vany teplou vodu? Pak raději začněte pořádně šetřit. Voda letos... celý článek

Stanou se 3D televize hitem předvánočních nákupů? Těžko!

18. 10. 2010 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Stanou se 3D televize hitem předvánočních nákupů? Těžko!

Obchodníci s elektronikou si od blížících vánočních svátků slibují razantní zvýšení prodeje 3D televizorů. Realita by však mohla být poněkud jiná. Představám prodejců sice nahrává společnost... celý článek

Hledáte dobrý internetový obchod? Podívejte se, zda má spotřebitelský audit

31. 5. 2010 | František Mašek

Hledáte dobrý internetový obchod? Podívejte se, zda má spotřebitelský audit

Nenaletět podvodníkům, nebo vyhnout se zbytečným potížím, může být, hlavně u obchodů přes internet, obtížné. Jedno z vodítek, jak si mezi nimi správně vybrat, nabízí Spotřebitelský... celý článek

Partners Financial Services