O praktikách podomních prodejců elektřiny a plynu je toho známo poměrně dost. Po několik let, kdy obcházejí české domácnosti, zkouší různé triky. S těmi klasickými – „Přišel jsem vám zkontrolovat elektroměr“ nebo „Nabídka je časově omezená“ – se už ale nesetkáme tak často jako dřív. Odběratelé už jim na tyhle špeky většinou neskočí, proto zkoušejí stále nové fígle. Přinášíme vám příběhy tří lidí, kteří se s takovými novými triky setkali.
„ČEZ a RWE vám zůstanou“
Pokud u vás zazvoní obchodník, který vám bude tvrdit, že nadále zůstanete u RWE i u ČEZ, nenechte se zmást. Jedná se pouze o poloviční pravdu – pokud bydlíte v oblasti, kde se o plynovody stará distributor plynu RWE GasNet a dráty (elektrické vedení) má na starosti distributor elektřiny ČEZ Distribuce, tak u těch opravdu zůstanete. Distributora totiž nikdo z nás změnit nemůže, je pevně určen podle místa bydliště. Podepsáním formulářů, které vám prodejce podstrčí, však zpravidla změníte dodavatele, takže RWE Energie a ČEZ Prodej jako dodavatelé vám rozhodně nezůstanou.
„Nedávno mě navštívili dva obchodní zástupci, mladý muž a slečna, on prý z kontrolního úřadu pro energie nebo podobně, a že mi nabízejí výhodnou smlouvu. Tvrdili mi, že se vlastně nic nezmění a že zůstanu u RWE i u ČEZ, jen prý budu mít výhodnější smlouvy. V tom vedru a ve spěchu, kdy jsem řešila víc věcí najednou, jsem ztratila ostražitost, a přestože se již léta snažím všechny podomní prodejce energií vyhostit, jakmile přijdou, tentokrát pod dojmem toho, že se nejedná o změnu dodavatele, jsem podepsala obě smlouvy – jak pro odběr plynu, tak pro odběr elektřiny,“ vypráví svou zkušenost paní A. R. z obce Bžany.
Dodává, že když se onoho pracovníka zeptala, z jaké je společnosti, a požádala jej, aby se prokázal, pouze jí letmo ukázal jakýsi papír. Nepodařilo se jí ani zaregistrovat jeho jméno, prodejce ji odkázal na svůj kód uvedený na smlouvě, kterou podepsala. Pod tímto kódem je k dohledání na webových stránkách jejich společnosti, ubezpečil ji obchodník. „Teprve po tříhodinovém luštění obchodních podmínek jsem pochopila, že jsem změnila dodavatele,“ končí své vyprávění paní A. R.
Dobrou zprávou však je, že takovéto smlouvy lze ze zákona (podle občanského zákoníku) vypovědět bez udání důvodu do 14 dnů, a pokud byla smlouva podepsána mimo prostory obvyklé k podnikání (např. vaše domácnost), je možné od smlouvy odstoupit dokonce do 30 dnů od podpisu. Odstoupení stačí zaslat písemně na adresu dodavatele, se kterým jste smlouvu podepsali. Pošlete mu jej nejlépe doporučeně, abyste měli doklad.
„Jsme pověřeni vás převádět na českou fakturaci“
Prodejce, který přijde k vám domů, se může začít prokazovat jakýmsi „úředním“ pověřením a tvrdit vám, že současná fakturace je pro vás nevýhodná. S tím se setkala paní J. R. ze Žatce: „Tvrdili, že současnou fakturaci máme v Německu a je pro nás nevýhodná, podle německých předpisů, a oni že nám budou fakturovat podle českých předpisů, což je pro nás lepší. Prý jsou pověřeni převádět na českou fakturaci, která je pro zákazníka výhodnější, a že po změně fakturace budeme mít elektřinu i plyn levnější.“
I v tomto případě prodejci odběratelům také říkali, že ČEZ a RWE jim nadále zůstanou a že se jedná pouze o změnu fakturačního místa na odběr elektřiny a plynu. „Nedalo mi to a vyhledala jsem si na internetu firmu, které jsem smlouvy podepsala. Zjistila jsem, že jsem se nechala napálit,“ dodává J. R.
„Provádíme kontroly účtů, jde nám o vylepšení služeb“
Také za paní K. B. z Plzně prodejce přišel s tím, že chce jen vidět faktury a že kontrolují správnost údajů, neboť jí zlevňují elektřinu a celkově jde o vylepšení služeb. Tvářil se přitom jako zástupce dominantního dodavatele v regionu. „Řekl mi, že ani nepůjde dovnitř, že pouze provádí kontroly účtů. Vystupoval a působil velmi slušně, tak jsem mu své vyúčtování zapůjčila. Když mi pak předložil nějaké své dokumenty, tak v domnění, že se jedná o potvrzení správnosti údajů, jsem mu je podepsala,“ vzpomíná K. B.
Změnu dodavatele přitom paní K. B. neměla vůbec v plánu. „Dodavatele jsem rozhodně měnit nechtěla. Jaké proto bylo mé překvapení, když jsem si podepsané dokumenty následně v klidu přečetla a zjistila jsem, že jsem změnila dodavatele. Od smlouvy jsem však stihla odstoupit do 14 dnů. Odstoupení proběhlo v pořádku a dále zůstávám u svého dodavatele,“ uzavírá K. B.
Vysoké měsíční platby za pojištění či asistenci
Stížností na praktiky podomních prodejců, kteří lidem často neříkají plnou pravdu, v poslední době přibývá. Kromě zmíněných triků obcházejí domácnosti také s nabídkami produktů na pojištění domácnosti, pojištění elektrospotřebičů či pojištění v nezaměstnanosti. Při podpisu takovýchto smluv jim však odběratelé zpravidla podepíšou také změnu dodavatele – a nemusí o tom v danou chvíli ani vědět. Opět však platí zákonné pravidlo čtrnácti, resp. třiceti dnů, kdy je možné od smlouvy odstoupit.
Pokud však od smlouvy odstoupit nestihnou, pak často až při vyúčtování pak lidé s překvapením zjistí, že jim velice nemile narostly měsíční poplatky dodavateli, které s cenou elektřiny a plynu nemají vůbec nic společného. Někteří dodavatelé tento poplatek zvyšují v rámci tzv. asistenčních služeb (např. technická, právní, zdravotní i osobní asistence) a zmíněného pojištění.
Domácnost tak může sice mít relativně levný plyn, k ceně za něj ale může měsíčně přeplácet třeba až 200 korun, což se při ročním vyúčtování (i když má velmi malou spotřebu energií) projeví v nárůstu nákladů o víc než 2000 korun. Místo ušetřené částky ve výsledku většinou platí víc než u dosavadního dodavatele, nehledě na to, že tyto smlouvy bývají zpravidla uzavírány na dobu určitou, např. na dva roky, či dokonce na pět let, a jejich předčasné vypovězení bývá zpoplatněno nemalými částkami ve formě tzv. sankčních poplatků.
Proti podomnímu prodeji bojuje úřad i obce
Proti neférovým taktikám se vymezila už řada měst či obcí, a to zákazem podomního prodeje. Za kultivaci trhu s energiemi bojuje také Energetický regulační úřad (ERÚ), který například vydal Etický kodex pro obchodníky s energiemi či provozuje oddělení ochrany spotřebitele.
Tiskový mluvčí ERÚ Jiří Chvojka prozradil, že nejčastější poplatky, na které si zákazníci u ERÚ stěžují, jsou v zásadě tři – deaktivační poplatky za předčasné ukončení smlouvy, sankce spojené s upomínkou a již uvedené asistenční služby.
Pokud odběratel uzavřel smlouvu i s asistenčními službami a nestihl ji včas vypovědět v zákonné lhůtě, může využít ještě jedno řešení. „V současné době je optimálním a často využívaným řešením žádost zákazníka o změnu produktu tak, aby nový produkt již asistenční služby neobsahoval. Řeší se to dodatkem ke stávající smlouvě,“ vysvětlil Jiří Chvojka.
A jak ERÚ vidí samotný podomní prodej? Podle mluvčího úřadu spočívá specifikum podomního prodeje v poslední době v tom, že obchodníci zákazníky nepřetahují pouze od dominantních dodavatelů, ale i od dalších alternativních dodavatelů. Zde však často mohou nastat problémy s ukončováním dosavadních smluv, uzavřených většinou na dobu určitou.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 7. 2013 18:20, Werner
Jeden zásadní tip při jednání s podomním prodejcem energií: okamžitě je vyražte ze dveří. Ušetříte si nemalé potíže.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
16. 7. 2013 12:30, .
Divné. Tak přiblblý příspěvek dostane nejvíc plusových bodů.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (34 komentářů) příspěvků.