Faktura za elektřinu či za plyn dokáže nemile překvapit leckoho z nás. Divíte se, kde se vzal ten ohromný nedoplatek, a ptáte se, za co všechno vlastně platíte? Podívejte se s námi na jednotlivé položky vyúčtování. Zjistili jsme také, proč domácnostem napříč Českem přichází faktury v rozdílných termínech, a jakým způsobem dodavatelé nastavují nový zálohový kalendář.
Už je to tady… Vyúčtování za elektřinu a plyn
Několikastránkové vyúčtování plynu i elektřiny obsahuje údaje nejen o vaší spotřebě. Najdete zde taky své zákaznické údaje či informace o odběrném místě (např. zákaznické číslo, číslo a adresu odběrného místa, číslo elektroměru či plynoměru, a dále u elektřiny EAN, u plynu EIC kód, což je unikátní a jednoznačná identifikace místa spotřeby).
Na první stránce faktury dodavatelé zpravidla uvádějí:
- kontaktní údaje dodavatele a odběratele – v pravé horní části je zasílací adresa odběratele
- vaše zákaznické číslo – slouží k identifikaci při komunikaci s dodavatelem
- variabilní symbol – pro jednoznačné určení vašich plateb
- daňovou rekapitulaci a finanční vyrovnání
- výši a četnost záloh stanovených na další období (do příštího vyúčtování)
Druhá stránka může obsahovat přehled přijatých plateb, případně další důležité informace. Nakonec se prolistujete k detailním údajům vyúčtování. Právě zde jsou rozepsány jednotlivé části, ze kterých se ve výsledku skládá celková částka.
Ve většině případů je výsledná částka rozúčtována do regulovaných plateb a plateb za silovou elektřinu (u elektřiny), resp. do plateb za distribuci a plateb za ostatní služby dodávky (u zemního plynu). Vyúčtování elektřiny i plynu je kromě toho rozděleno po obdobích, kdy se mění cena (od 1. ledna či jindy v průběhu roku – podle cenové politiky dodavatele, resp. při změně sazby či produktu).
Proč chodí vyúčtování v různých termínech?
Někomu přijde vyúčtování v dubnu, někomu v květnu, jinému až v září… Proč? Roční vyúčtování je totiž vystaveno na základě odečtů elektroměrů a plynoměrů, které jsou v kompetenci distributora (nikoliv dodavatele, který proto odečty ani neprovádí). Každá z distributorských společností jednou ročně provádí odečty skutečné spotřeby, které pak posílají dodavatelům. Až na základě distributorem naměřených dat může následně dodavatel vyfakturovat spotřebu energie.
Termín vystavení zúčtovací faktury za plyn či elektřinu je tedy dán odečtovým týdnem distributorů. Tento termín nelze sjednotit a ani dodavatel, ani zákazník jej nemůžou nijak ovlivnit. Konkrétní datum odečtu určují distributoři, kteří nejsou vzájemně propojeni a mají individuální odečtové trasy. „Trasy se navíc mohou v průběhu let měnit a zákazník do nich bohužel zasahovat nemůže. Lze si zažádat o mimořádné vyúčtování na základě samoodečtu, avšak to je ve většině případů zpoplatněná služba,“ dodává Hana Rošická z EP Energy Trading.
Do budoucna se však v této oblasti mohou odehrát lecjaké změny. „V blízké budoucnosti ‚chytré elektroměry‘, tzv. smart metering, přinesou zkvalitnění služeb pro zákazníky, mezi které budou patřit mimo jiné i zmíněné termíny odečtů. Zatím je vše ve fázi pilotních projektů a testování,“ uvádí Božena Herodesová ze společnosti E.ON.
Stanovení výše a možné změny záloh
Na každém vyúčtování najdete také nový rozpis záloh. Může se změnit, neboť dodavatelé přepočítávají plán záloh podle vašeho aktuálního odběru (za uplynulý rok), odhadu vývoje spotřeby a ceny energií na další zúčtovací období. „Jen v případě zcela nových odběrných míst je to teoretický výpočet podle vybavení odběrného místa spotřebiči a předpokládanou dobou jejich využití,“ doplňuje k odhadu roční spotřeby Petr Holubec z PRE.
Výši záloh si však můžete zpravidla bezplatně upravit. Například u Pražské plynárenské lze zálohy změnit kdykoli během roku, ať už telefonicky, písemně, e-mailem či osobně. Stejně tak u PRE, E.ON a ČEZ lze využít písemnou, elektronickou či telefonickou komunikaci, případně dodavatele osobně navštívit na některé pobočce. Menší alternativní dodavatele můžete většinou kontaktovat telefonicky či e-mailem.
U ČEZu se výše záloh upravuje na základě vzájemné dohody, např. při změně spotřeby. „Příkladem je třeba situace, kdy si zákazník pořídí bazén a ohřívá zde vodu za použití elektřiny. Opačná situace nastává například ve chvíli, kdy zákazník prodává byt, ve kterém nikdo nebydlí – tehdy je možné snížit zálohy, nebo dokonce nabídnout jiný tarif,“ říká Jan Pavlů ze společnosti ČEZ. Při zvýšení spotřeby je pak dobré znát parametry, například příkon spotřebiče.
Přeplatky a jejich vracení
A jak to chodí s přeplatky? Musí vám je dodavatel automaticky vracet v plné výši? Není to pravidlo, dodavatelé většinou přeplatek do určité výše převedou do následujícího fakturačního období a použijí jej na úhradu záloh.
Nahlédli jsme do obchodních podmínek dodavatelů, do jaké výše vám nemusí přeplatek vrátit, pokud si o jeho vrácení (na účet, složenkou) výslovně nezažádáte. Výsledek našeho pátrání vidíte v boxu vpravo.
V budoucnosti si však třeba budeme moci v průběhu topné sezóny zjistit, zda nás při vyúčtování nečeká nedoplatek. „Připravujeme zákaznický portál, kde si v budoucnu každý zákazník bude moci zadat aktuální spotřebu a porovnat, zda je výše nastavených záloh vůči spotřebě správná a při vyúčtování nevznikne přeplatek nebo nedoplatek,“ sděluje plány společnosti Vemex Energie její generální ředitel Petr Sosík.
Zpoplatněná upomínka hned napoprvé? Ne vždy
Zapomněli jste včas zaplatit zálohu nebo fakturu a obáváte se, že vám přijde zpoplatněná upomínka platby? Podívejme se ještě závěrem na přehled poplatků za zaslání upomínky u jednotlivých dodavatelů. Vyplývá z něj, že ne vždy vám dodavatel naúčtuje sankci hned za první upomínku.
Poplatky za zaslání upomínky
- 3E – Europe Easy Energy: třetí upomínka 200 Kč
- Bohemia Energy: druhá a třetí písemná upomínka 200 Kč
- Armex Energy: 200 Kč
- Central Energy: 100 Kč
- Centropol: zaslání písemné upomínky nebo jiné výzvy: 100 Kč
- ČEZ: 95 Kč
- E.ON: 200 Kč
- Elimon: opakovaná písemná (dopisem nebo e-mailem) upomínka 150 Kč
- Energie2: 100 Kč
- Engas: 300 Kč
- ENRA Services: 100 Kč
- Energy Bees: druhá a třetí písemná upomínka 200 Kč
- EP Energy Trading: 100 Kč
- Energetické centrum: druhá upomínka 202 Kč, třetí upomínka 303 Kč
- Global Energy: druhá písemná upomínka (doporučeně) 180 Kč
- Fonergy: třetí upomínka 200 Kč
- Fosfa: 300 Kč
- LAMA energy: druhá a třetí upomínka 100 Kč
- Nano Energies: 50 Kč
- Obecní plynárna: 100 Kč
- Optimum Energy: 100 Kč
- Plynule: 200 Kč
- ST Energy: druhá a třetí upomínka 200 Kč
- X Energie: první upomínka prostřednictvím SMS (zdarma v případě zaplacení první upomínky) 49 Kč, písemné zaslání první upomínky (zdarma v případě zaplacení první upomínky) 95 Kč, písemné zaslání druhé a třetí upomínky 95 Kč
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 11. 2014 15:57, Lucie
Chci se zeptat, jak to funguje, když platím zálohy na elektřinu v pronajatém bytě, kde netopím. Již k 1.1.2015 nebudu v bytě dál bydlet, a ráda bych získala zálohy (nebo aspoň část z nich) zpět. Jde o to, že ukončení smlouvy mám ke konci roku, avšak roční vyúčtování v tom domě je až v březnu. Prosím o radu, děkuji..
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 4. 2013 8:39, Libor Šimánek
DPH 21% ??? Je vůbec možné věřit informacím v článku???
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.