Platební nálepky přestává vydávat poslední banka. Zůstane ale výjimka
30. 4. 2025 | Petr Kučera

Pamatujete si na platební nálepky? V bankách vydržely sotva deset let. Retro galerie na konci článku.
Zdroj: Shutterstock
Karanténa spojená s koronavirem urychlila plán na rušení některých menších poboček Komerční banky. Do konce srpna jich zavře 64, což je pětina dosavadního počtu. Často jde o pobočky, které banka dočasně zavřela hned v polovině března.
„Od září budeme disponovat 241 pobočkami a tento stav neplánujeme v nejbližší době měnit. Pobočky mají do budoucna sloužit především jako odborná poradenská centra se zaměřením na řešení životních situací našich klientů, například financování bydlení, spotřebitelské financování, spoření a investice či pojištění,“ říká mluvčí Komerční banky Michal Teubner.
Podle informací webu Peníze.cz končí například pobočky v Novém Městě na Moravě, Broumově, Velkých Pavlovicích, Rudné u Prahy, Dobrušce, Železném Brodě, Červeném Kostelci, Třebechovicích pod Orebem nebo ve Vyšším Brodě.
Na některých dalších pobočkách pak Komerční banka ruší pokladny, přestávají tedy pracovat s hotovostí. Současně navyšuje počet vkladomatů, aby lidem (především podnikatelům) dál umožnila vkládání hotovosti.
„K instalaci bankomatů s možností vkladu dochází postupně na všech místech, kde bankomaty provozujeme. Prioritou jsou lokality, kde bude pobočka uzavřena nebo skončí provoz pokladní služby,“ upřesňuje Teubner. Momentálně lze vkládat hotovost už do skoro 400 z celkového počtu 796 bankomatů KB.
Drahou práci s hotovostí se snaží dál omezovat i další banky. Přispěl k tomu i fakt, že karanténa naučila ovládat bankovní účty online část klientů, kteří se tomu dřív bránili. Například Česká spořitelna odhaduje, že v průběhu karantény se „zdigitalizovala“ třetina z jejích klientů, kteří do té doby preferovali hotovost před kartou.
„Jedná se o zhruba 100 tisíc klientů, kteří před karanténou nepoužívali kartu vůbec nebo právě jednou například pro výběr z bankomatu. Třetina z nich je starší šedesáti let,“ upřesňuje mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Většina ze zmíněných 100 tisíc lidí začala v průběhu karantény používat kartu zhruba každý týden pro platby v obchodech nebo na internetu. „Předpokládáme, že drtivá většina z těchto klientů bude bezhotovostní platby preferovat i nadále. V naší bázi by tak zůstalo již zhruba jen 200 tisíc klientů, kteří i nadále preferují hotovostní platby a kartu nepoužívají,“ dodává Hrubý.
Nárůst bezhotovostních plateb podle něj motivoval spořitelnu k rychlejší transformaci poboček na bezhotovostní poradenská centra, kde pokladníka nahradily vkladomaty. „V tuto chvíli funguje zhruba 60 z 500 našich poboček pouze v bezhotovostním režimu. Je možné, že do roka by mohla v bezhotovostním režimu fungovat každá druhá z našich poboček,“ říká mluvčí.
Už 95 procent požadavků, s nimiž klienti České spořitelny na pobočky přicházejí, se týká poradenství. Hotovostní operace představují zhruba jenom zbylých pět procent. „Skupina klientů, kteří využívají pobočky pro hotovostní operace (vklady či platby) je velmi malá a pohybuje se zhruba okolo 35 tisíc lidí,“ upřesňuje Hrubý.
ČSOB má vkladomaty místo pokladen už na dvou pětinách poboček. „Na nově otevřené pobočce v Praze na Andělu jsme zavedli i mincomat. Tempo, jakým v tom budeme pokračovat, ale bude odpovídat počtu zejména firemních klientů, kteří tuto službu dále aktivně využívají,“ říká mluvčí Patrik Madle.
Některé z mladších bank se už od začátku obešly bez pokladen a hotovosti. Klienti Air Bank mohou na všech pobočkách využít vkladomaty. Na ně postupně sází i Equa bank, která loni na podzim spustila vlastní síť přístrojů – zatím má vkladomaty v 16 z 45 poboček.
Naopak třeba Banka Creditas dál věří na pokladny. „Máme je i nadále na našich pobočkách. Jejich rušení či nahrazování neplánujeme,“ říká mluvčí Lucie Brunclíková.
S výjimkou Komerční banky se žádné velké rušení poboček momentálně nechystá, odpovídají zástupci bank ohledně dopadů koronaviru. Zdůrazňují, že klienti chtějí osobní kontakt s bankéřem, především kvůli poradenství.
Nic na tom nemění ani skutečnost, že právě v tomto týdnu – 18. června – uzavře ING Bank poslední pobočku mimo své sídlo, a to v pražském obchodním centru Quadrio. O zrušení dosavadních „kiosků“ a přechodu na plně digitální obsluhu totiž rozhodla už ke konci loňského roku, tedy ještě před koronavirem. „Pro klienty, kteří by za námi chtěli přijít osobně, necháme pouze pobočku v pražském obchodním centru Harfa v blízkosti naší centrály,“ říká Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING Bank.
ING je v Česku menší bankou, nabízí pouze spořicí účet a investice do podílových fondů. Obojí si klienti mohou založit online, k dispozici jim je i telefonní podpora (call centrum). Přechod na „digitální banku“ podle Sedláře chystala už několik let. „Karanténa nám jen potvrdila, že naše rozhodnutí bylo správné. Naši klienti zvládli v naprosté většině případů ovládat bankovnictví sami přes počítač či chytrý telefon. Pokud si přeci jen s něčím nevěděli rady, zavolali nám,“ říká Sedlář.
Jedinou pobočku v těsné blízkosti svého pražského sídla má už od loňského června také Expobank – po uzavření svého dřívějšího zastoupení v Karlových Varech. „Období karantény ukázalo konzervativně se chovajícím klientům, že vyřešit bankovní záležitosti jde stejně snadno pomocí internetového bankovnictví, jako když přijdou do naší kamenné pobočky. Tam řada z nich dříve jezdila, často z daleka, a to i kvůli rutinním transakcím,“ komentuje dopad viru mluvčí Jakub Švestka.
Uzavření několika menších poboček v letošním roce připouštějí i Česká spořitelna a ČSOB. Jde ale o součást dlouhodobé strategie, zdůrazňují. Obě největší banky dál berou pobočky za základ svého podnikání, přestože klienty lákají i na ovládání účtu online.
„Naší pobočkovou síť průběžně optimalizujeme tak, abychom zajistili co nejlepší poradenský servis v místech, kde se naši klienti v průběhu dne vyskytují především. Letos tak může dojít k uzavření zejména menších poboček, u nichž zájem klientů poklesl pod provozně únosnou míru. Počet rušených poboček nicméně v tuto chvíli není ještě stanoven,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Zároveň zdůrazňuje, že spořitelna každý rok otevírá jednotky nových poboček zejména ve velkých městech. „Z podstatné části je využívají i lidé z okolních vesnic a menších měst při svém každodenním dojíždění za prací,“ říká Hrubý. Právě Česká spořitelna má nejvíc poboček – přes 500.
Dvojka podle počtu klientů, ČSOB, má přes 200 poboček a podle mluvčího Patrika Madleho se chystá zavírat jenom jednotky z nich. Banka také chystá přesun několika poboček ve větších městech. Kde konkrétně to bude, neupřesnil.
Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.
„V počtu poboček děláme drobné úpravy každý rok. Nejde nám tolik o počet samotný, ale o počet pracovníků a dostupnost klientům. Proto sice celkově mírně klesáme v počtu, ale zároveň pracujeme na realokacích do míst, kde jsou naši klienti. Ukázalo se, že s opadnutím krize přišli z velké části zpátky na pobočky,“ říká Madle.
Do přímého bankovnictví se přesunula hlavně každodenní obsluha účtů a prodej jednodušších produktů jako jsou cestovní pojištění nebo spořicí účty. „V některých záležitostech ale klienti upřednostňují osobní jednání na pobočce a konzultaci se svým bankéřem. Typicky do této sféry patří firemní úvěry, u retailových klientů třeba investice nebo hypotéky,“ vysvětluje Lucie Brunclíková, mluvčí Banky Creditas.
Proto Creditas stále považuje pobočky za důležitý způsob obsluhy klientů a nechystá jejich rušení. „Máme 35 poboček napříč celou Českou republikou a plánujeme pokrytí nadále rozšiřovat,“ dodává mluvčí. Lidé podle ní v době koronavirového nebezpečí své potřeby v oblasti financí spíše odložili, než že by trvale změnili způsob chování. Výjimkou mohou být senioři, kteří se spřátelili s online nástroji víc než předtím.
Omezení nechystá třeba ani Fio banka. „Uzavírání poboček ani nijaké propouštění v plánu určitě nemáme. Aktuálně plánujeme přesuny poboček v Táboře, Českém Těšíně – a výhledově i dalších – na lepší místa,“ říká mluvčí Jakub Heřmánek.
Jednu pobočku brzy zruší i Air Bank, ani to však nesouvisí s koronavirem. „Ke konci června jsme se po pečlivém zvážení rozhodli uzavřít pobočku ve Znojmě, protože tam návštěvnost dlouhodobě nedosahuje takové hranice, která by se nám vyplatila. Bankomat pro vklad i výběr hotovosti na místě ale dál zůstane,“ říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank.
Air Bank má v současné době 35 poboček. „Dlouhodobě říkáme, že je to plus minus stav, na který jsme se chtěli od startu banky dostat. Naši klienti totiž mohou dělat prakticky všechny úpravy, změny nebo žádosti o nové služby online, a to včetně založení účtu pro nového klienta. Koronavirová zkušenost tak v našem případě přímý vliv na naši pobočkovou strategii neměla,“ vysvětluje Karasová.
„Pravidelně se ale díváme, jak jsou naše pobočky navštěvované, zda jsou na těch správných místech a podobně. Podle toho přijímáme různé úpravy. Například plánujeme rozšířit naše pobočky v Teplicích a Ostravě v Nové Karolině, protože už kapacitně nestačí zájmu našich klientů,“ dodává mluvčí Air Bank.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 6. 2020 8:09, Zdeněk Konečná
Patřím k často kritizované části občanů, kteří využívají platby hotovostí. Přitom od zavedení karet a internetového bankovnictví preferujeme s manželkou elektronické platby. Je všeobecně známo, že velká většina menších obchodů a poskytovatelů služeb (menší restaurace,stěhovací firmy,...) požadují platbu hotovostí. Bez těchto firem se na menších městech občané neobejdou. Neoddůvodněná kritika občanů, by měla být nahrazena hledáním, jak zajistit 100%ní možnost plateb hotovostí. I tak zůstane určité % občanů, kteří budou platit hotovostí.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 6. 2020 10:53
To je proto, že nemáte zaplacené služby custody u svého brokera, víte?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.