Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Pavla Adamcová | rubrika: Co se děje | 25. 1. 2024
Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit? A co si ohlídat, abychom neplatili zbytečně?
Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Zdroj: Shutterstock

Zákazník má právo na to, aby koupil zboží bez vad. Pokud se tak nestane, může ho podle zákona reklamovat do 24 měsíců od převzetí. Během prvního roku se přitom předpokládá, že zboží bylo vadné už od prodejce, takže zákazník nemusí v zásadě nic prokazovat a zboží dát jednoduše k reklamaci – tato doba se loni prodloužila z dřívějšího půl roku.

Prodejci však k zakoupenému zboží často nabízejí služby, které lákají na to, že zákazníci své peníze dostanou zpátky i nad rámec zákona. To už ovšem něco stojí. Mezi takové nabídky patří hlavně prodloužená záruka a pojištění zboží proti krádeži nebo rozbití.

Ačkoliv prodejci tuto nabídku označují různými názvy, vždy se jedná v podstatě o pojistný produkt. O jeho plnění proto nerozhoduje prodejce, ale pojišťovna.

Podmínky navíc mohou být sjednány prakticky libovolně. Jednoduše řečeno, u těchto doplňkových služeb nelze čekat stejná práva na ochranu jako u zákonné odpovědnosti za vady.

„Spotřebitel může mít po dobu trvání této doplňkové služby omezený především výběr ve způsobu řešení situace, kdy se objeví vada výrobku. Zpravidla nebude mít možnost z důvodu vady odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat slevu z kupní ceny, ale bude mu daný výrobek pouze opraven,“ vysvětluje šéfka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. 

To, že si zákazník službu zaplatí, tedy neznamená, že funguje automaticky a pro všechny případy. Stejně jako u jiného typu pojištění lze i tady najít výjimky, kdy zákazník může na pojistné plnění zapomenout. „To může zahrnovat případy poškození výrobku pod vlivem alkoholu či zaviněného poškození,“ upozorňuje Hekšová.

Je dobré uvědomit si i to, že čím více času od nákupu zboží a sjednání pojištění uplyne, tím výrazněji se uplatňuje parametr takzvané časové ceny výrobku. To znamená, že částka maximálního pojistného plnění se každoročně sníží o určitou část z původní ceny. 

Platíte hodně za plyn?
Změňte dodavatele

Čím dříve se do změny dodavatele pustíte, tím víc ušetříte. Neotálejte a podívejte se, jaké nabídky pro vás máme.

Podle dTestu se vyplatí věnovat pozornost také způsobu, jakým poskytovatel pojištění řeší opakované pojistné události.

„Představme si, že si spotřebitel pojistí mobilní telefon proti rozbití na tři roky. Hodnota telefonu je 12 000 korun. V prvním roce spotřebiteli telefon spadne na zem a rozbije se na něm krycí sklo displeje. Oprava, která by jinak vyšla na 5000 korun, bude hrazena z pojištění. Je běžné, že poskytovatel služby si pro popsaný příklad v podmínkách poskytování služby vymíní, že pro zbývající dobu pojištění se částka maximálního plnění snižuje z původní ceny telefonu na hodnotu po odečtení ceny opravy, přičemž se dále uplatní časová cena,“ vysvětluje Hekšová.

Zda se připojištění zboží zákazníkům vyplatí, tedy závisí vždy na konkrétních případech a podmínkách, které mají prodejci většinou dostupné na webu.

„Spotřebitel by měl porovnat cenu pojištění s cenou případných možných oprav a zvážit, zda se pojištění vyplatí, respektive zda se vyplatí podstoupit riziko případné nezáruční opravy,“ doporučuje Hekšová „Zařízení lze rovněž ochránit jinými a často levnějšími způsoby. U zmíněného mobilního telefonu se namísto pojištění alternativně nabízí pořízení ochranného obalu či krycího sklíčka,“ dodává.

Pojištění hlavně u elektroniky

Podle České podnikatelské pojišťovny, která prodloužené záruky a pojištění proti krádeži či rozbití poskytuje, službu využívá přibližně deset procent klientů nakupujících spotřební elektroniku.

„Naprostá většina nahlášených událostí je pojistnou událostí ve smyslu nabízeného pojištění,“ upřesňuje mluvčí pojišťovny Renata Čapková.

Podle Datartu je zájem zákazníků o tento typ doplňkových služeb velký a každým rokem roste. Konkrétní čísla ale neuvádí.

Oproti tomu e-shopy CZC.cz a Mall.cz zásadní změnu zájmu dlouhodobě neregistrují. „Děje se tak pouze krátkodobě v souvislosti s ekonomickou situací a inflací na českém trhu,“ popisuje mluvčí Allegro Anna Procházková.

Fotogalerie

Zdroj: ČNB

Vzniká další pamětní mince ze série legendárních dopravních prostředků. Podívejte se:

Speciální mince uctí slavnou tramvaj z Česka. Bude ze tří kovů

„Nejoblíbenější službou je v tomto směru pojištění prodloužené záruky, které zákazníky zajímá vůbec nejčastěji. Množství spotřebitelů, kteří ho využívají, je dlouhodobě stabilní a citelně se nemění,“ doplňuje mluvčí.

Telefonát ano, ale netlačit

Asi nejvýrazněji na sebe v uplynulých týdnech upozornil e-shop Alza.cz, jenž své zákazníky po objednání zboží s nabídkou pojištění přímo obvolává. Někteří z nich se proti tomu ohradili na sociálních sítích. Alza v reakci uvedla, že do budoucna nabídne možnost tyto nabídkové hovory blokovat.

Ačkoli zákazníci podobná marketingová volání nemají příliš v oblibě, podle dTestu jimi prodejci zákon neporušují. Nepotřebují přitom ani předchozí souhlas zákazníka. 

„Obecně platí, že prodejce může při nákupu nabízet související zboží či doplňkové služby. Za tímto účelem může spotřebitele oslovit i poté, co již byla kupní smlouva uzavřena. K takovému oslovení dokonce prodejce nepotřebuje zvláštní souhlas spotřebitele,“ upozorňuje Hekšová.

Co ale prodejce nesmí, je na zákazníka vytvářet nátlak či nákup zboží podmiňovat nákupem dalších služeb. Mohl by se tak dopustit nekalé obchodní praktiky.

Omezené je u telefonátů také uzavření smlouvy. Pokud prodejce zavolá, aniž by měl zákazník předem zájem, k uzavření smlouvy se všemi důsledky musí dojít až v okamžiku, kdy prodejce nabídku potvrdí v textové podobě, třeba e-mailem, a zákazník ji potvrdí.

Novela spotřebitelského zákona před rokem zakázala obchodníkům trik s předem zaškrtnutými políčky a tím souvisejícím přihazováním položek do nákupního košíku, které si zákazník aktivně neobjednal. Argument, že spotřebitel před potvrzením objednávky viděl, co objednává, už tedy neobstojí.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek

Partners Financial Services