Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

„Překontrolujeme vaši smlouvu.“ Podpásovky ve finančním poradenství

| rubrika: Co se děje | 9. 9. 2013 | 48 komentářů
„Dobrý den, jdu překontrolovat vaší smlouvu, zjistit, jestli nemáte nárok na slevu a rozšíření služeb…“ Ve skutečnosti vás ale chci jen přetáhnout ke konkurenci. A jestli je to pro vás výhodné, je mi fuk. U dealerů mobilních operátorů a distributorů elektřiny to známe. Totéž se vám ale může stát i u finančního poradce. A může být ještě větší šíbr – pokud se předem dostane k vaší smlouvě a datům, jde skoro najisto.
„Překontrolujeme vaši smlouvu.“ Podpásovky ve finančním poradenství

Michal Holínek v květnu uzavřel smlouvu na povinné ručení od pojišťovny Axa přes finančněporadenskou společnost Partners, pro kterou pracuje. Fakt, že je sám finančním poradcem přidává celému případu trochu pikantní a vlastně až úsměvný nádech. Ten, kdo ho chtěl pochybným způsobem lapit, byl nakonec sám lapen a „přistižen při činu“. Méně úsměvné už ale je, že ve hře je únik citlivých dat. A že se to může stát komukoliv z nás.

Chci vám rozšířit služby. A vím o vás všechno

Ale vezměme to pěkně od začátku. „Na konci srpna mi zazvonil telefon. Ozval se v něm člověk, který se představil jako Martin Vrábl a zajímal se o moje povinné ručení,“ začíná vyprávět Michal Holínek. Ihned to vzbudilo jeho pozornost. „Tak jsem si zapnul nahrávání.“ Záznam hovoru má naše redakce k dispozici.

„Volám na základě vašeho povinného ručení, které máte od 10. 6. tohoto roku. Díval jsem se, že máte 163 bonusových měsíců a máte nárok na rozšíření asistence u vašeho vozu o odtah do servisu a zapůjčení náhradního vozu po celou dobu poruchy. Také klientům kontrolujeme, zda jim byl správně přičten bonus. Vidím, že jste z Otrokovic, a mám tam tento týden cestu. Mohli bychom se setkat?“ ptá se muž na druhé straně linky.

Michal se zajímal, zda je pan Vrábl z pojišťovny Axa, u které má povinné ručení sjednané – o tom, pro koho vlastně pracuje, totiž zatím nepadlo ani slovo. „My jsme společnost, která Axu zastupuje, staráme se o jejich klienty,“ zněla poněkud nejasná odpověď. Michal se ale nenechal odbýt. Chtěl znát název firmy. „Řekl, že je z firmy SMS finanční poradenství. Pak si ještě ověřil mou adresu, kterou – stejně jako všechny ostatní údaje – přesně znal. Domluvili jsme čas schůzky a rozloučili se,“ popisuje Michal.

Propojeno!

Staří známí. Od telefonů a energií

Za paní K. B. prodejce přišel s tím, že chce jen vidět faktury a že kontrolují správnost údajů, neboť jí zlevňují elektřinu a celkově jde o vylepšení služeb. „Řekl mi, že ani nepůjde dovnitř, že pouze provádí kontroly účtů. Vystupoval a působil velmi slušně, tak jsem mu své vyúčtování zapůjčila. Když mi pak předložil nějaké své dokumenty, v domnění, že se jedná o potvrzení správnosti údajů, jsem mu je podepsala,“ vzpomíná …

„Naše 82letá babička byla klientkou 0₂, pak ji ale navštívila dealerka Live Telecom... Tvrdila, že pro ni má výhodnou nabídku a přiměla ji uzavřít novou smlouvu,“ vypráví Michal Krátký. Dealerka paní Čapkovou ujišťovala, že kromě paušálu za linku, telefonní přístroj a poplatků Live Telecom nebude platit už nic dalšího a významně ušetří…

„Řekl, že je od U-fonu a jde mi vyměnit starý telefonní přístroj za nový, že prý má ten starý poruchovou baterii,“ vypráví paní Fritzová. „Vypadal důvěryhodně, tak jsem ho pustila dál,“ pokračuje. Nemohla tušit, že jde o podvodníka, který s U-fonem nemá nic společného.

Kde jsem vzal vaše rodné číslo? Neřeknu

V den dohodnuté schůzku zvoní Michalovi Holínkovi telefon znovu a opět se v něm hlásí zástupce firmy SMS finanční poradenství Martin Vrábl. Tentokrát ale proto, aby schůzku zrušil: „Pane Holínku, zjistil jsem, že jste registrovaný u ČNB jako finanční poradce společnosti Partners. Za takových okolností by naše setkání asi bylo ztrátou času, nemohl bych vám nabídnout nic, co by vás zajímalo,“ couvá „finanční poradce“. Michal Holínek má ale ještě spoustu otázek. Chce vědět, jak je možné, že člověk, o kterém nikdy neslyšel a jehož firmu nezná, má k dispozici podrobně údaje o jeho smlouvě, telefon, adresu a především – rodné číslo. „To vám nemohu sdělit, ale určitě víte, že kmeny klientů se prodávají…,“ kličkuje zástupce firmy SMS finanční poradenství. „Chcete říct, že vám společnost Partners prodala kmen klientů?“ kontruje Michal Holínek z firmy Partners. To ovšem Martin Vrábl odmítá. „S Partners to nemá nic společného. Když máte rodné číslo klienta, můžete si údaje o jeho smlouvě zjistit. Kde jsem vzal vaše rodné číslo, vám ale neřeknu,“ trvá na svém.

Rozhodující otázka tedy zní: jak je možné, že má firma SMS finanční poradenství k dispozici tak podrobné údaje o klientovi, který s ní nikdy neměl nic společného?

Stěžovat si můžete u České národní banky

 „Jak se informace o smlouvě našeho klienta dostala ke konkurenci, můžeme jen spekulovat. Prověřujeme všechny možnosti. Informace o smlouvě se mohly do nepovolaných rukou dostat pouze od subjektů, které jimi disponovaly, což je společnost Partners a pojišťovna, u které byl produkt sjednán. Vzhledem k tomu, že poradce ze společnosti SMS věděl, jak dlouhá je doba bezeškodního průběhu smlouvy, zřejmě se muselo jednat o data z pojišťovny, protože společnost Partners takovými údaji nedisponuje,“ komentuje případ Vít Mikolášek, ředitel právních služeb a compliance Partners.

A dodává, že se ze strany společnosti SMS finanční poradenství s největší pravděpodobností jedná také o klamavou praktiku. „Asistenční služba, která byla klientovi nabízena jako benefit, je běžnou součástí uvedeného produktu, a není tedy nutné, aby se klient kvůli tomu s poradcem scházel a cokoliv administrativně řešil. Za určitých okolností se samozřejmě může jednat i o nekalou soutěž,“ míní Vít Mikolášek. Podobné případy jsou podle něj stále častější. „Upozornila na ně i Česká národní banka. Dalším trikem, který používají tito rádobyporadci, je, že se vydávají za kontrolory z České národní banky, z České asociace pojišťoven či z obdobného orgánu či sdružení,“ pokračuje. Člověk, který se dostane do stejné situace jako Michal Holínek, by podle Víta Mikoláška měl vše oznámit České národní bance. „Z domova k tomu může využít on-line formulář na stránkách ČNB. Zároveň by měl podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů, protože je zjevné, že jeho osobní údaje byly zneužity,“ uzavírá.

„Pokud Česká národní banka obdrží podání spotřebitele, které by obsahovalo bližší údaje, zejména jméno, příjmení a adresu pojistníka a číslo pojistné smlouvy, prošetří případ u dohlížených subjektů, vyžádá si nutné podklady. A pokud by dospěla k závěru, že došlo k porušení zákona o ochraně spotřebitele, bylo by možné podle míry závažnosti porušení buď dosáhnout nápravy neformálními prostředky, nebo zahájit správní řízení a uložit nápravné opatření, případně pokutu,“ shrnula pro nás mluvčí České národní banky Petra Vlčková.

Smí to ten člověk vůbec dělat?

Proklepněte si finančního poradce
v našem rejstříku finančních subjektů 

Poradci, zprostředkovatelé, pojišťovny, banky – máme všechny

Název subjektu, IČO nebo příjmení hledané osoby

AFIZ: Pojišťovna by to měla vysvětlit

Na případ jsme upozornili také Asociaci finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ), která nabídla jiný pohled na věc. „Většina pojišťoven si nechává v rámci smluv podepsat prohlášení klienta, že souhlasí s předáváním údajů smluvním partnerům. Pokud je tedy společnost SMS aktuálním smluvním partnerem pojišťovny, nelze z pohledu klienta nic namítat. Velmi důrazně by se ovšem měl proti tomuto postupu ohradit původní zprostředkovatel – poradce, pokud je ještě aktivním partnerem pojišťovny,“ uvedl mluvčí AFIZ Petr Šafránek. Předání dat konkurenci je podle něj hrubým porušením smlouvy mezi pojišťovnou a zprostředkovatelem. Pojišťovna Axa by podle něj věc měla jednoznačně vysvětlit.

A co by doporučil klientovi, který se dostane do stejné situace? „Pokud má stálého finančního poradce, měl by jej okamžitě kontaktovat a o telefonátu ho informovat. Nemá totiž důvod se scházet s kýmkoliv jiným, než se svým poradcem. Záleží přirozeně na servisu, jaký poradce svým klientům poskytuje. Pokud klient stálého poradce nemá a finanční produkty nakupuje nahodile, je samozřejmě vystaven takovýmto nabídkám a těžko se jim může kvalifikovaně bránit,“ uzavírá Petr Šafránek.

Selhání jednotlivce?

O vyjádření jsme přirozeně požádali také dva hlavní aktéry, kteří do případu (nejspíš jako jediní) mohou vnést světlo: společnost SMS finanční poradenství a pojišťovnu AXA. Z firmy SMS finanční poradenství nám přes urgence na naše dotazy nikdo neodpověděl. Pojišťovna AXA nám nakonec, po několikadenním prověřování celé věci, vyjádření poskytla: „Po prověření situace sdělujeme, že nešlo o únik dat z naší pojišťovny. Poradce SMS finanční poradenství získal dle našich zjištění rodné číslo klienta Holínka od svého manažera, který dřív pracoval u společnosti Kapitol, a. s., přes kterou měl pan Holínek uzavřené pojistné produkty. S pomocí rodného čísla poradce firmy SMS pak jednoduše přes program ISOS, provozovaný jednou z konkurenčních pojišťoven [Kooperativa – pozn. red.], který je napojen na systém evidence bezeškodného průběhu u České kanceláře pojistitelů, zjistil informace o tom, od kdy má povinné ručení u společnosti AXA sjednáno, kolik má bonusových měsíců a stejně tak počátek smlouvy,“ uvedl mluvčí pojišťovny Karel Žyla. Podle interpretace pojišťovny tedy za vše může selhání (?) jednotlivce z firmy SMS finanční poradenství. Pojišťovně tuto verzi údajně potvrdili přímo zástupci firmy SMS finanční poradenství. Nám své stanovisko ovšem do uzávěrky neposkytli. Reakci společností Kapitol a Kooperativa, které se odpovědnosti zcela zříkají, najdete na konci článku.

Anketa

Když u vás někdo takhle zazvoní, necháte ho předvést jeho zboží, vyložit jeho věc?

Asociace pojišťoven: podobných případů je hodně

Česká asociace pojišťoven nedávno upozornila na to, že podobných případů přibývá. „V posledních týdnech evidujeme zvýšený počet případů, kdy zprostředkovatelé finančních produktů oslovují klienty a zaštiťují se údajným pověřením České asociace pojišťoven ke kontrole pojistných smluv,“ uvádí mluvčí asociace Marcela Kotyrová. Asociace se však od takového postupu zprostředkovatelů distancuje. „Česká asociace pojišťoven žádné pověření ke kontrole pojistných smluv nikomu nikdy nevydávala, nevydává a ani vydávat nemůže. Naším úkolem není prodávat ani nabízet klientům produkty pojištění nebo dělat jakýkoliv rozbor již uzavřených pojistných smluv,“ říká Marcela Kotyrová. Zprostředkovatelé se tak podle ní snaží získat provizi za nově sjednanou smlouvu a nejde jim o prospěch klienta. „Rádi bychom vybídli veřejnost k větší obezřetnosti. Všem zájemcům o pojištění doporučujeme navštívit přímo pobočky pojišťoven nebo využít služeb ověřeného finančního poradce. V případě pochybností u obdobných telefonátů je důležité si veškeré informace řádně ještě před schůzkou ověřit,“ doporučuje Marcela Kotyrová.

Stalo se to i vám? Nenechte to jen tak

O tom, jak přesně k úniku citlivých dat Michala Holínka došlo, můžeme jen spekulovat. Možná opravdu šlo jen o selhání jednotlivce. Pak se ale nabízí otázka, proč se k věci nepostavila čelem také společnost SMS finanční poradenství – proč na naše dotazy nereagovala a neujistila nás, že z pochybení svého manažera vyvodí důsledky.

Pokud se ale do stejné situace dostanete i vy – buďte obezřetní, zajímejte se, kdo vám „překontrolování“ nebo „rozšíření“ smlouvy či služeb nabízí a jak se k vašim datům dostal. Pokud budete mít podezření, že všechno není košer, obraťte se na Českou národní banku nebo Úřad pro ochranu osobních údajů.

Reakce společností Kooperativa a Kapitol

V článku Překontrolujeme vaši smlouvu. Podpásovky ve finančním poradenství je v souvislosti s údajným únikem osobních dat zmíněna i Kooperativa a její dceřiná společnost Kapitol. Přesto, že jsme neměli možnost se k tomuto nařčení vyjádřit, rádi bychom tak učinili. 

Tvrzení zástupce pojišťovny AXA chceme v plné šíři odmítnout, protože není založeno na žádných faktech, ale pouze na domněnkách, spekulacích či údajných „zjištěních“. Vysvětlení, že se bývalý spolupracovník Kapitolu spolu se svým podřízeným napojili na náš interní systém je nejméně pravděpodobná verze toho, jak byla data získána. Nechápeme ani tvrzení, podle něhož by se v našich systémech měl nacházet údaj o tom, od kdy má klient sjednáno pojištění u konkurenční pojišťovny…“

Stalo se vám něco podobného? Dejte nám vědět!

Jsme jedno ucho!

Potkalo vás něco podobného tomu, o čem jsme psali v dnešním článku? Ať už šlo o finanční poradenství, energie, telefon, nebo cokoli jiného...

Potkalo vás něco podobného tomu, o čem jsme psali ve kterémkoli z článků, který jsme zařadili mezi texty o finančních prasárnách?

Potkalo vás něco, o čem by se měl napsat článek, který bychom pak zařadili mezi texty o finančních prasárnách?

Napište nám do redakce: redakce@penize.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 9. 2013 16:50, Obdivovatel Partners

Dobrý den, mě zase neuvěřitelně vytočil dopis od Partners,kde mám i vizitku jako ředitel jejích pobočky!? Jakým právem si takhle drze dovolují oslovovat poradce,kteří pracují u jiných společností a nikdy by do Partners nešli??? Tuhle vizitku vidět moji klienti tak můžu mít nachystáno tak na storno.

Reagovat

 

+20
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (48 komentářů)

18. 12. 2014 | 21:12 | J.B.

Při práci se setkávám s klienty, kteří říkají, že callcentrum společnosti je ke schůzce tlačí a tvrdí, že je nutné se setkat a další směs polopravd. Sama jsem si jednou takový hovor vyslechla a můžu to potvrdit. Perličkou...více

11. 8. 2014 | 20:36 | Pavel Kohout

Zrovna nedávno se mě jeden poradce z Partners snažil přesvědčit, že má skvělou možnost zlevnit moji životní pojistku. Prý se jedná o nějaké "chytré" řešení... Nakonec mi předložil novou smlouvu s Generali... Opravdu skvělé...více

15. 6. 2014 | 22:38 | Dack

Dobrý den, vyjádření Kooperativy vs. Kapitol je směšné. Všichni ví, že vedoucí obchodní skupiny v Kapitolu mají přístupy do interní sítě Kooperativy. Pak nastává boj, kdy obchoďák z Kapitolu předělá smlouvu obchoďákovi z...více

17. 12. 2013 | 11:58 | Radovan Pospíšil

souhlasím, každý kdo je oprávněn podepsat jakoukoli smlouvu je i právně odpovědný a tudíž odpovědný především za své chování a jednání. Tímto ale nehájím nepoctivé a neférové "obchodníky" více

3. 10. 2013 | 8:36 | Marek Pechal

Dobrý den,
každý nechť si zamete před svým vlastním prahem. V každé makléřské společnosti se najdou tito filutové. Nejen ve společnosti SMS, ale i v Partners, stejně tak jako ve VŠECH ostatních společnostech. Bohužel...
více

Čtenáři také navštívili

5. 9. 2013 |  | 4 komentáře

Novinka na Peníze.cz: Zkontrolujte si svého finančního poradce, pojišťovnu nebo banku

Ozval se vám finanční poradce, který tvrdí, že vám poradí s investicemi, a nejste si jisti, zda má od České národní banky povolení provozovat investiční poradenství? Nyní si ho u nás můžete zkontrolovat....

15. 7. 2013 |  | 25 komentářů

Podomní prodejci energií a jejich nové fígle. Mějte se na pozoru!

Zvoní u našich dveří a často pod různými záminkami se z nás snaží vylákat podpis na dokumentech, které si ani nemáme možnost pořádně přečíst. Zdá se však, že jejich klasickým praktikám odzvonilo. Přicházejí...

5. 1. 2013 |  | 18 komentářů

Petr Kučera: Náš registr finančních poradců rozhýbe trh a označí nepoctivce

Podle oficiálního registru národní banky je v Česku na 140 tisíc finančních poradců. Jak mezi nimi poznat kvalitního? Řešení prý nabídne registr finančních poradců ELIXIR, spuštěný před několika měsíci....

25. 9. 2012 |  | 17 komentářů

Institut finančního poradenství: ČNB zaštěkala, karavana jde dál

Institut finančního poradenství – firma, které za pyramidovou hru udělila na začátku roku Česká národní banka šestimilionovou pokutu. Vypadalo to, že se pyramida hroutí. Jenže IFP staví svou zlatou pyramidu...

23. 5. 2011 |  | 43 komentářů

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést. Vymýšlejí si, kamuflují,...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

odbory, propaganda, mzda, Pavlína Nytrová, minimální mzda, Fujitsu, Asociace inkasních agentur, zásluhovost, nemocnost, Bank of England, elektronická verze, Leasingové komodity, American Express, Red Electrica, ministerstvo zdravotnictví

1SH4521, 7S94645, 1SZ7525, 1SZ7533, 1ST4358

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK