Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 23. 5. 2011 | 44 komentářů
Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství
Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést. Vymýšlejí si, kamuflují, hrají na city…

Vzpomínáte si na příběh dealera-podvodníka z Live Telecom, o kterém jsme informovali v únoru? Firma pokračuje v zajetých kolejích.

Naše 82letá babička byla klientkou 0₂, pak ji ale navštívila dealerka Live Telecom... Tvrdila, že pro ni má výhodnou nabídku a přiměla ji uzavřít novou smlouvu,“ vypráví Michal Krátký. Dealerka paní Čapkovou ujišťovala, že kromě paušálu za linku, telefonní přístroj a poplatků Live Telecom nebude platit už nic dalšího a významně ušetří. „Samozřejmě že babička nebyla schopna si prostudovat celou smlouvu, je zvyklá lidem věřit. Spolehla se na to, co jí řekli. Zvláště když se firma jmenuje ‚telecom‘ – to bude jistě solidní, myslela si,“ pokračuje pan Krátký. Ale ukázalo se, že paní Čapková musí navíc platit za každé spojení jednorázový poplatek firmě O₂, čímž se jí telekomunikační služby značně prodražily. Smlouvu sice může vypovědět, ale musí doplatit paušály za dva roky, byla totiž uzavřena na dobu určitou. Pan Krátký má jasno: „Je to podvod – dealerka úmyslně uvedla babičku v omyl.“

Kdo je Live Telecom

Kdo je Live Telecom? Dříve se firma jmenovala Euphony. Je dceřinou společností britské Hive Telecom. V ČR působí od roku 2007, kdy koupila operátora Option One i s jeho 30 000 klienty. Je zaměřena na poskytování telekomunikačních služeb jako alternativní operátor. Funguje na základě pronájmu sítě, vlastní síť nestaví. Služby prodává formou multilevel marketingu a podomního prodeje. Před jejími praktikami varují Černé ovceinternetové diskuse.

 

Další informace hledejte v obchodním rejstříku na Peníze.cz

Právník sdružení Spotřebitel.net Ondřej Daněk orientaci dealerů na starší lidi potvrzuje: „Oslovují především starší lidi, kteří se neumí rychle zorientovat v nabízených službách a snadno podlehnou psychologickému nátlaku.“ O tom, kolik vlastně mají doopravdy zaplatit, se dozvídají až z měsíčního vyúčtování – a to bývá pozdě. „Když spotřebitel uzavře smlouvu mimo kamennou prodejnu, má právo od ní do čtrnácti dní odstoupit. Jestliže tato lhůta uběhla, smlouva je vymahatelná a paní Čapková ji plnit musí,“ říká Daněk.

Formálně má Live Telecom vše ošetřené, dealerka zvládla akci na výbornou – podpis paní Čapkové má černý (nebo modrý) na bílém. Jistě, paní Čapková si měla důkladně přečíst, co podepisuje. Ale opravdu můžeme naivity starého člověka beztrestně využívat? Důvěřivost znakem charakterové vady není. O metodách dealerky se totéž tvrdit nedá.

Miliardy sbírané na ulici

Televizní reklamy jsme se naučili pouštět jedním uchem tam, druhým ven. Na schránky si lepíme nekompromisní „STOP LETÁKŮM“. Jeden marketingový nástroj ale zbývá – setkání tváří v tvář. Třicet lidí dealery otráveně odpálkuje, ale třicátý první podepíše... A to je jejich člověk. Pro toho (lépe řečeno jeho podpis) by i dýchali, tak proč si k němu nedopomoct menší fintou, že? Ono jde totiž celkem o dost peněz. Podle Světové federace asociací přímého prodeje se jen v roce 2009 v Evropské unii v přímém prodeji protočilo přes 10 miliard eur. V České republice pak 161 milionů eur. Armáda „obchodních zástupců“ v naší zemi čítá neuvěřitelných 223 tisíc mužů a žen. Těžko se pak můžeme divit, že nás pronásledují jak vlastní stín.

Nejčastější triky dealerů

Důrazně varujeme před uzavíráním smluv na ulici. Nemáte šanci si tam podmínky pořádně přečíst, bývají navíc napsané tak malým písmem, že je nerozluštíte ani s brýlemi,“ varuje právník Daněk. „Určitě byste si měli nejprve vyžádat návrh smlouvy a v klidu se rozmyslet.“ Řada dealerů to odmítne. To už ale vypovídá o jejich neserióznosti. „S takovým obchodníkem bych žádnou smlouvu neuzavřel,“ pokračuje Daněk. A další typická finta? „Ve smlouvě bývá ukrytá formule, že jste si dealera sami pozvali domů za účelem objednávky – to vám znemožňuje od smlouvy odstoupit ve čtrnáctidenní lhůtě.“ Další výjimkou, kdy čtrnáctidenní lhůta neplatí, je situace, kdy objednané služby začnete okamžitě používat. „Například si koupíte SIM kartu a hned ji strčíte do telefonu,“ říká právník.

Také varuje před uzavíráním smluv po telefonu: „Dealer na vás vychrlí, že pro vás má úžasně výhodnou nabídku, samozřejmě vám ale po telefonu nepřečte smlouvu celou a zmíní pouze výhody daného tarifu.“ Jediné, na co čeká, je vaše „ano“ – tím je totiž smlouva uzavřená.

Sdružení Spotřebitel.net měsíčně řeší případy desítek lidí, kteří dealerovi naletěli. „Téměř výhradně se jedná o staré lidi a nezkušené mladé, kteří sotva dosáhli plnoletosti,“ říká Daněk. Dealeři zkrátka dobře vědí, na jaké skupiny se zaměřit. „Starým lidem navíc často neřeknou, že podpisem přejdou k jinému poskytovateli, a vydávají se za zástupce jejich původního operátora,“ varuje právník.

Nejvíc stížností prý do sdružení Spotřebitel.net přichází na T-mobile, v druhé řadě pak na O₂. Hodně si lidé stěžují i na praktiky firmy Live Telecom.

Sonda mezi operátory

Čtenáři doporučují

Jak na telefonování doopravdy ušetřit, radí Arsen Lazarevič v článku
Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

A pokud by vám šetření nebylo dost, čtěte článek Františka Maška
Chcete ušetřit? Kupte si novou lednici

Udělali jsme si mezi operátory malou anketu. Kromě T-mobile, O₂ a Vodafone jsme oslovili ještě společnost Live Telecom, která se specializuje na pevné linky a která je neetickým chováním svých dealerů pověstná. Firmy odpovídaly jako jeden muž – tedy kromě 0₂, odkud nám přes urgence neodpověděli vůbec.

Žádné vlastní pouliční prodejce nezaměstnáváme. Máme ale řadu obchodních partnerů, kteří tyto zaměstnance mají a jejichž prostřednictvím můžeme oslovit i zákazníky, kteří nenavštíví naši prodejnu,“ říká mluvčí T-mobile Martina Kemrová. S kolika takovými firmami T-mobile spolupracuje, ale říci odmítla.

Podobně neurčitou informaci jsme dostali i od Vodafone: „Spolupracujeme v této oblasti řádově s jednotkami firem,“ uvedl mluvčí Mirek Čepický. Když jsme se obou firem dotazovali, jaké příjmy jim ročně z přímého prodeje plynou, dozvěděli jsme se, že „tyto informace není možné poskytnout“. A když nás zajímalo, jak velká je provize dealera za jednu uzavřenou smlouvu? Od obou operátorů nám bylo řečeno, že se jedná o „důvěrnou informací mezi obchodními partnery a není ji možné zveřejnit“.

Informaci o výši provize nám ale odmítla sdělit i mluvčí firmy Live Telecom, která dealery sama zaměstnává.

Vše pro vaše dobro

Anketa

Který z mobilních operátorů se ke klientům chová nejslušněji?

Samozřejmě nás zajímalo hlavně (ne)etické jednání dealerů. „Klademe velký důraz na školení prodejců. Každou objednávku sepsanou v terénu telefonicky verifikujeme. Ověřujeme objednané produkty, včetně cen a podmínek, a dotazujeme se na kvalitu prodeje,“ říká mluvčí Vodafone Čepický. „V případě nespokojenosti zákazníka vyvozujeme závěry směrem k prodejcům a nesrovnalosti co nejdříve řešíme,“ pokračuje. A odpověď T-mobile? Jako přes kopírák: ověřovací hovory, řešení stížností ve prospěch zákazníka a odebrání provize dealerovi.

Pokud dojde ke stížnosti na prodejce, situaci řeší reklamační oddělení. V případně pochybení vyvodíme z jeho jednání důsledky,“ uvedla poněkud neurčitě mluvčí Live Telecom Kateřina Váchová. A že se Live Telecom zaměřuje pouze na staré lidi? „Uživatelé pevných linek jsou zejména starší lidé. Naše služby jsou nastaveny tak, aby pro ně byly co nejvýhodnější,“ vysvětluje mluvčí. S tím by paní Čapková asi souhlasila těžko.

Tak to vidíte, co operátorům leží na srdci – výhradně blaho klientů. Člověk by jim skoro nasadil svatozář. 

Ale kde se tedy berou ty zástupy pobouřených lidí, kteří se cítí podvedeni a se zoufalou žádostí o pomoc se obracejí na spotřebitelská sdružení?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+49
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 44 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 5. 2011 20:25, Zdeněk

Zrovna dneska u mě byli jacísi dotěrní energetici z České energie. Tak jsem je pěkně vypakoval ven. Byli dotěrní až hrůza.

+13
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (44 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

21. 4. 2011 | Arsen Lazarevič | 14 komentářů

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

Přišla krize a firmy řezaly náklady. Projevilo se to i na platech: jejich růst polevil, ve 4. čtvrletí roku 2010 reálné mzdy dokonce poklesly. Šetření se tedy nevyhne ani domácnostem.... celý článek

Místo zázračného léku si přes internet můžete koupit smrt

29. 3. 2011 | Petra Dlouhá | 34 komentářů

Místo zázračného léku si přes internet můžete koupit smrt

Chcete být štíhlá jako Twiggy? Mít svaly jako Schwarzenegger? Být sexuální bůh? „Stačí jediné kliknutí na internetu a vaše nejtajnější sny se stanou skutečností...“ Zázraky na počkání... celý článek

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

14. 3. 2011 | Petra Dlouhá

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

Slíbit výlet a oběd zdarma. Zavřít v sále hospody. Vykázat ven silnější kusy. A ty slabší ubít agresivní prezentací revoluční pánve, která smaží, šetří energii, dědovi vyléčila rakovinu... celý článek

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

21. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 64 komentářů

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

Mobily: před deseti lety senzace, dnes skoro nuda. Mají ho všichni od pětiletých rošťáků po osmdesátileté babičky. Operátoři větří zisky a snaží se urvat co nejvíc. Přetahují klienty... celý článek

Partners Financial Services