Když loni skončila omezení kvůli covidu, lidi na celém světě si chtěli vynahradit dva roky, kdy zůstávali v tuzemsku. Letenky šly na dračku. Jenže letiště během pandemie propouštěla personál, neměla pro něj práci – a když ho pak začala potřebovat, nebylo kde brát. Spousta zaměstnanců už si našla novou práci, leckdy i mimo obor, a ne každému se chtělo zpátky.
Letiště po celé Evropě se od poloviny loňského června kvůli nedostatku personálu potýkala se zpožděními, rušením letů, dlouhými frontami i stávkami přetížených zaměstnanců. „Nejčastěji se to týkalo velkých přestupních letišť,“ vzpomíná Katarína Šuchterová ze společnosti Pelikan.sk.
Kdo vás odškodní, když to uletí
Fronty na odbavení bývaly tak dlouhé, že cestující zmeškali svůj let. Šlo hlavně o některá letiště v Británii, Španělsku, Francii, Nizozemsku, Irsku nebo Německu. Pro cestující, letecké společnosti i letiště to byla úplně nová zkušenost, Na takovou situaci nebyly připraveny ani předpisy na ochranu spotřebitele.
Standardně by vám odškodnění měla zaplatit letecká společnost. „V případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, pokud odlétáte z letiště ležícího na území Evropské uni s kterýmkoliv dopravcem nebo z třetí země s evropským dopravcem, má cestující právo na bezplatnou péči v podobě ubytování a občerstvení, zajištění přepravy náhradním letem anebo i na finanční odškodnění, a to za přesně definovaných podmínek,“ říká Eduarda Hekšová, šéfka spotřebitelského sdružení dTest.
Jenže v těchhle případech by letecké společnosti k odpovědnosti přišly jako slepé k houslím. A tak se těžko hledalo, kdo je vlastně odpovědný a měl by necestujícím cestujícím škody nahradit. Psali jsme podrobně: Uletí vám letadlo kvůli frontě? Smůla. V odškodnění je díra.
Přestože podobný zážitek měli i mnozí Češi, o odškodnění se zřejmě příliš neprali. „O takových případech jsme loni slyšeli, přímo u nás jsme ale spory neřešili. Není nám tak známé žádné soudní rozhodnutí,“ reaguje například Veronika Rajsiglová z právního projektu VaseNaroky.cz.
Podobnou zkušenost má i společnost Zpožděno.cz, která stejně jako projekt VaseNaroky.cz pomáhá cestujícím získat oprávněné kompenzace od aerolinií.
„Od kolegů z právních poraden tento konkrétní problém evidujeme minimálně. Jedná se o jednotky případů. K soudním rozhodnutím nemáme přístup. Pokud se něco takové řeší soudně, zatím se bude jednat o prvoinstanční rozhodnutí a ta nejsou veřejná,“ přidává se Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest. Obdobná je i situace v zahraničí. O případných soudních sporech se zatím nikde nepíše.
Korbeliusová dodává, že o trochu častěji teď dTest řeší problémy s nefunkčním online odbavením. Respektive s tím, že se spotřebitel, který nemohl kvůli nefunkčnímu systému provést check-in online, musí odbavit na místě, a ještě za to zaplatit.
Přípravy na hlavní sezonu vrcholí
Letos se pravděpodobně bude létat víc. Z údajů o předběžných rezervacích provedených v prvním čtvrtletí vyplývá, že počet cestujících bude v období od května do září o 35 procent vyšší než loni. Letiště jsou ale letos lépe připravena. To podle Kataríny Šuchterové ze společnosti Pelikan.sk koneckonců ukázala už zimní sezona, která proběhla bez problémů.
„Opět nás čeká náročná letní sezona, na kterou se připravujeme už delší dobu,“ říká předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. „Spustili jsme náborovou kampaň, pozvali zájemce na dva náborové dny, během nichž jsme jim přímo na letišti představili konkrétní pozice, spolupracujeme s cestovními kancelářemi a informujeme cestující o tom, jak se na odlet připravit. Spouštíme také projekty, které nám v příštích letech náročný letní provoz usnadní, jedná se například o výměnu rentgenů na bezpečnostní kontrole,“ popisuje.
Přípravu prý nepodceňuje ani vídeňské letiště. „V létě očekáváme výrazný nárůst cestujících, ale jsme dobře připraveni. Průměrná čekací doba na bezpečnostní kontrole se pohybuje kolem čtyř minut a ani ve špičce obvykle nepřesáhne osm minut. Na rozdíl od ostatních letišť Vídeňské letiště provozuje bezpečnostní kontrolu a většina služeb odbavování cestujících vlastním personálem, takže máme celý proces pod kontrolou,“ ujišťuje mluvčí Peter Kleemann.
Berlínské letiště v uplynulém roce zavedlo v rámci přípravy na novou sezonu různé novinky. „Nainstalovali jsme velké množství samoobslužných strojů, zlepšili výkladu zavazadel a jako první letiště v Evropě jsme zavedli službu BER Runway – bezpečnostní kontrolu na stanovený čas, přes zvláštní vchod. Tato cesta se nám osvědčila a budeme v ní pokračovat,“ uvádí mluvčí letiště Berlin Brandenburg Sabine Deckwerth.
Redakce oslovila i letiště v Bratislavě a Katovicích. Vyjádření ale zatím nepřišla.
S nákupem letenek neotálejte
Připravenost letišť potvrzuje i expert na leteckou dopravu z poradenské společnosti EY Petr Kováč. „Tento rok to bude určitě lepší. Ceny letenek sice vzrostly, ale letiště a letecké společnosti nabraly zpět potřebný personál, takže cestování bude mnohem příjemnější než minulý rok,“ předpovídá.
Vzhledem k očekávanému vysokému zájmu o lety do zahraničí doporučuje nečekat s nákupem letenek na poslední chvíli. „Kapacity jsou pořád nižší než před covidem, i když návrat do předpandemické doby už je v mnoha směrech naplněn. Vyšší ceny letenek zatím zájem o leteckou dopravu nebrzdí. Vyšší jsou totiž především u dálkových linek nebo v luxusnějších segmentech,“ vysvětluje Kováč.
Ačkoliv většina oslovených odborníků očekává klidnější sezonu, určitě neuškodí pár preventivních opatření. „Cestujícím, kteří se rozhodnou letět v nejvyšší sezoně, doporučujeme například létat mimo nejvytíženější dny (místo v pátek nebo o víkendu volit odlet ve všední den), vybírat lety s odletem nebo příletem v méně atraktivní hodiny (brzy ráno nebo pozdě večer), případně upřednostnit lety na menší nebo regionální letiště, aby se vyhnuli davům na hlavních letištních uzlech,“ doporučuje Eliška Řezníček Dočkalová, ředitelka pro zákaznickou zkušenost ze společnosti Kiwi.com.
Jana Divinová
Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem