Nebývá to právě příjemný zážitek, většině z nás se ale nevyhne. Potřebujete reklamovat a nevíte, na co máte právo? Odpovědi na všechny důležité otázky přehledně a srozumitelně na příštích řádcích.
Co můžete (s nadějí na úspěch) reklamovat. A co ne
Základní právo spotřebitele: když se na koupeném zboží objeví v záruční době vada, může reklamovat. S několika výjimkami. Reklamovat nemůžete nedostatky, které vznikly běžným opotřebením, nesprávným použitím nebo které jste si způsobili sami. Neuspějete ani s reklamací kazu, o kterém jste věděli před koupí nebo kvůli kterému jste při nákupu dostali slevu.
Záruční lhůta: do kdy lze reklamovat
Nový občanský zákoník účinný od začátku roku 2014 zamotal lidem hlavu. Objevily se výklady, podle kterých se záruční doba zkracuje na půl roku. Podle České obchodní inspekce však stále platí, že u spotřebního zboží můžete reklamovat vady, které se projeví kdykoli v prvních dvou letech. S prodávajícím si můžete smluvně sjednat i delší záruční dobu.
Když je kupříkladu na obalu zboží nebo v reklamě uvedená delší záruční lhůta než zákonné dva roky, platí údaj na obale. Když se liší informace o délce záruční lhůty v různých dokumentech, platí delší z lhůt. Když se ale liší informace na obalu zboží a ve smlouvě, platí lhůta uvedená ve smlouvě.
Záruční dobu je možné také zkrátit – nanejvýš na polovinu zákonné lhůty, tedy na jeden rok. Ovšem pouze v případě, že kupujete použité zboží.
Kde reklamovat
Vadné zboží je třeba reklamovat u prodejce, u kterého jste kupovali. Nemusíte ale ve stejné provozovně. Reklamovat můžete v libovolné provozovně prodejce, kde to umožňuje povaha prodávaného sortimentu, případně v jeho sídle nebo na obvyklém místě jeho podnikání, dokonce i v záručním servisu, který je uveden v záručním listu.
Co může obchodník žádat, aby reklamaci přijal. A co chtít nesmí
Tvrdí vám obchodník, že reklamovat můžete, jedině když zboží přinesete v původním a nepoškozeném obalu? Nemá na to právo. Jestli je takové ustanovení v obchodních podmínkách nebo reklamačním řádu, je v rozporu se zákonem – takže neplatné.
K reklamaci dokonce nepotřebujete ani originál dokladu o koupi. Prokázat, že jste u prodejce věc koupili, můžete i jinak – posloužit může třeba výpis z účtu při platbě převodem nebo kartou, originální obal, specifičnost zboží, pokud ho nikdo jiný neprodává, nebo v krajní situaci i výpověď svědka.
Trvejte na protokolu
Když přijdete zboží reklamovat, musí vám prodejce vystavit písemné potvrzení – reklamační protokol. Na něm musí být vedle vašich identifikačních údajů a údajů o prodejci uvedeno datum přijetí reklamace, její důvod (tedy popis vady) a to nejdůležitější: způsob vyřízení reklamace, který žádáte.
Když se později reklamace vyřídí a přebíráte zboží zpět (případně přebíráte nové), musí prodejce do protokolu doplnit potvrzení o vyřízení reklamace, jeho datum a popsat, jakým způsobem se náprava provedla. Případně písemně zdůvodnit, proč byla reklamace zamítnutá.
Jaký způsob vyřízení reklamace žádat
Nový občanský zákoník, účinný od roku 2014, rozlišuje, zda je vada zboží, která se vyskytla v záruční době, podstatným nebo nepodstatným porušením kupní smlouvy. Podstatné porušení je takové, že kdybyste o něm věděli předem, kupní smlouvu neuzavřete, zboží zkrátka nemá zásadní parametry, které od něj čekáte nebo které slibovala reklama, ostatní jsou nepodstatná.
Zní to příliš abstraktně? Kupujete dětskou tříkolku. Prodejce v reklamě vyzdvihuje její bezpečnost. Ukáže se ale, že je konstruovaná fušersky, odpadává kolečko. Jde o podstatné porušení smlouvy – ztrácí důležitou vlastnost, pro kterou jste ji kupovali: bezpečnost. Když bude zlobit tlačítko u vysavače, půjde naopak jen o nepodstatnou vadu.
V případě podstatného porušení smlouvy si můžete vybrat, jestli chcete věc vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy, nebo zda chcete na zboží slevu. U nepodstatného porušení můžete žádat jen odstranění vady nebo slevu; odstoupit od smlouvy můžete jedině v případě, že prodejce odmítne vadu odstranit nebo to nestihne včas. Důležité je hned v úvodu reklamace (v reklamačním protokolu) jednoznačně uvést, jaký způsob řešení preferujete. Jinak se bude porušení smlouvy automaticky považovat za nepodstatné – připravíte se tak o možnost výměny zboží nebo odstoupení od smlouvy.
Výhodnější režim platí, když reklamujete v prvním půlroce po nákupu – podrobněji v boxu vpravo.
Výměna zboží: Nenechte se nachytat
Pokud se má reklamace vyřídit výměnou zboží za nové, můžete se od výrobce dozvědět, že stejné zboží už nemá, ale že si u něj v obchodě můžete vybrat jiné ve stejné hodnotě. Na to nemusíte přistupovat: když prodejce není schopen zboží vyměnit za stejné (avšak nové, bezvadné), můžete odstoupit od kupní smlouvy a nechat si vrátit peníze.
A další pravidlo, na které je třeba myslet: když vám v rámci reklamace prodejce zboží vymění, nerozbíhá se automaticky nová dvouletá záruční lhůta, dál běží původní záruka. Pokud se tedy s obchodníkem nedohodnete jinak. Nový občanský zákoník už totiž neobsahuje výslovné ustanovení starého zákoníku, podle něhož od výměny běžela nová dvouletá záruční doba. Proto dobře promyslete, jestli neupřednostníte vrácení peněz a věc si nekoupíte znovu.
Lhůty: Jak rychle musí být reklamace vyřízená
O reklamaci by měl prodejce rozhodnout hned, když jde o složitější případ, má na rozhodnutí tři dny. Reklamaci pak musí vyřídit (včetně odstranění vady nebo jiného zjednání nápravy) nejdéle do třiceti dnů. Když lhůta uplyne marně, dopustí se obchodník podstatného porušení smlouvy a vy můžete odstoupit od smlouvy. Uvedená lhůta běží ode dne, který následuje po datu, kdy jste reklamaci uplatnili (datum doložíte reklamačním protokolem). Když její konec připadne na víkend nebo svátek, prodlužuje se do prvního pracovního dne.
Jinak záleží na vaší domluvě s obchodníkem – můžete mu samozřejmě vyjít vstříc a lhůtu na vyřízení reklamace prodloužit. Nenechte se do toho ale natlačit.
„Poplatek“ za reklamaci neplaťte
Další oblíbený trik prodejců: reklamaci neuznají a za její vyřízení si naúčtují poplatek. Zdůvodňují to například tím, že museli platit poštovné, balné nebo servisního technika. Nenechte se napálit. Povinností obchodníka je zajistit, aby prodávané zboží bylo bezvadné. A když se vada vyskytne, musí ji podle zákona odborně posoudit – zdarma.
Pokud naopak nějaké náklady spojené s reklamací vadného zboží vzniknou vám, můžete po prodejci žádat jejich proplacení – ať už jde o poštovné nebo benzin. I tady ovšem platí zásada přiměřenosti – náklady musíte být schopni prokázat a musí být vzhledem k situaci a povaze reklamovaného zboží přiměřené a účelně vynaložené. Když máte prodejnu za rohem, ale pojedete reklamovat autem a předtím pětkrát obkroužíte blok, asi to zrovna účelný postup nebude.
Stěžovat si můžete u České obchodní inspekce
Při zamítnutí reklamace je možné podat stížnost u České obchodní inspekce. Ta případ prošetří, a když se ukáže, že obchodník pochybil, může mu dát pokutu. Nepomůže ale s uplatněním vašich nároků. Jestli jste přesvědčeni, že vás prodejce poškodil, nezbyde, než požádat soudního znalce o zpracování odborného posudku a obrátit se na soud.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
7. 1. 2016 10:39, novi
pořád jenom hejt !!! foku mee
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
1. 4. 2015 16:05, behunek.s@seznam.cz
Takže zákazník něco špatně zapojí, jako obchodník tam pošlu servis, který zjistí špatnou montáž - a kdo tedy zaplatí výjezd ???
V diskuzi je celkem (31 komentářů) příspěvků.