Zrušte dopravní značky, napáchají víc škody než užitku

Ok. Trojúhelník s výstrahou, že na silnici jsou hadi, jak říká maxipes Fík, můžete nechat.
Zrušte dopravní značky, napáchají víc škody než užitku

Přibude nám 450 kilometrů dálnic. V rekordně krátkém čase a s minimálními náklady. Heč. Abyste si rychleji uvědomili, kolik to je: dálnice D1 z Ostravy do Prahy má zhruba 350 kilometrů. Celkem zatím máme dálnic 750 kilometrů. Ani nebudete vědět jak a bude jich dvanáct set.

A ano, apríla už bylo včera.

Síla nezvyku

Fór je v tom, že by se od příštího ledna mohlo říkat dálnice taky některým rychlostním komunikacím. Ministerstvo trvá na tom, že nejde o žádné vylepšování statistik, ale o zjednodušení silniční systematiky, aby v tom řidič neměl nepořádek, respektive aby se stav na papíru přiblížil tomu, jak věc funguje v praxi: „Obecně řidiči nerozlišují, zda jde o dálnici nebo rychlostní komunikaci. Kategorii rychlostní silnice považují automaticky za dálnici,“ píše ministerstvo ve své obhajobě změny. Tu by spolu s dalšími novelizacemi zákona o pozemních komunikacích rádo mělo účinnou už od příštího ledna.

Aniž bych přeceňoval českého řidiče, myslím, že typů pozemních komunikací není tolik, aby se nezorientoval. Dokonce si myslím, že by to zvládla i většina cizinců. Ti možná dokonce ještě lépe než Češi: účelem dopravního značení přece není dopravní značení, ale bezpečný provoz. U vyznačení typu vozovky, jaký u nás doma nemáme, na jednu stranu víme, že nás neznalost nezabije. Stačí se chovat jako ostatní: ale o to víc budeme na druhou stranu dávat bacha, co ostatní dělají, o to víc se budeme soustředit na vlastní řízení.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Seznamte se s jednoduchými myšlenkami, na kterých je založeno investování do akcií. Přední postava českého kapitálového trhu, odborník na investice do akcií a úspěšný autor Daniel Gladiš vydává v nakladatelství GRADA Publishing další knihu – Akciové investice.

Síla zvyku

Sjednocování se mi líbí, jako by ale ministerští úředníci až příliš upírali zrak do budoucnosti, na současný stav se neohlížeje. Nebo ještě jinak: v argumentaci ministerských úředníků jako by převládalo vidění stavitele dopravních staveb nad viděním občanů dopravujících sebe a své zboží z bodů A do bodů B. Rozlišení rychlostní komunikace a dálnice podle ministerstva „mělo význam především pro stavební normy, dnes se rozdíly stírají“. To je určitě pravda – jenže po komunikacích podle těch rozdílných stavebních norem stavěných teď jezdíme. A to, že se teď staví obojí skoro stejně, na tom nic nezmění.

Například rozdíl v tom, že dálnice musí mít vždy připojovací pruh, kdežto silnice ho mít nemusí, mi přijde jako docela velký. A dokážu si dost dobře představit zkušeného řidiče, který bude vjíždět na dálnici – byla tam přece značka –, bude čekat připojovací pruh a vykoukne na něj dej přednost v jízdě nebo dokonce stopka…

Paradoxně takové nebezpečí hrozí spíš zkušenějšímu řidiči – nezkušený by si při vjezdu z okresky na cokoli většího dal pořádně bacha, pokud není magor. Dotaženo ad absurdum: jistě jste už slyšeli názor, že dopravní značky jsou potenciálně nebezpečné, protože člověk od nich může podvědomě očekávat, že ho připraví na veškerá nebezpečenstva a záludnosti – což samozřejmě značky nemůžou nikdy splnit. Navíc očekáváte, že se podle nich budou řídit i ostatní: Přednost mám já, protože je tu značka, tak jedu. – Bohužel, chlapec si myslel, že přednost má on, protože je tu značka tatínkova auta a nezpochybnitelná, mocná kinetická energie… Spolehli jste na přednost, jako by ji ta plechová cedule ve skutečnosti nějak garantovala – a vaše auto je o čumák kratší, a vy jste ještě rádi.

Za dobré slovo knížku

Minulý čtvrtek jsme v rubrice Co si o tom myslíte? probírali nové možnosti sbírání osobních dat, a jak rádi a za co je odevzdáte:

Knížku bychom rádi předali, ale není nám přáno. Náš favorit se nepodepsal, e-mailu po sobě nezanechal. Škoda. 

Přes značku pytel 

Pochopitelně – není značka jako značka. Když vás cedule upozorní, že bude dvojitá zatáčka, nejspíš bude dvojitá zatáčka. A docela dobře se na to můžete spolehnout. Spoleh není na ty značky, které nějakým způsobem upravují lidské jednání a vztahy, ty, na jejichž základě od druhého očekáváte nějaké chování. Tedy přesněji, na značky je spolehnutí, spolehlivě něco přikazují a zakazují – záludná jsou naše očekávání, že druzí „účastníci provozu“ budou ta přikázání a zákazy tutově poslouchat.

Když jsem tu tuhle psal o vínu, s drzostí jsem se přiznal, že mu nerozumím. Věrný tradici teď píšu, že za volantem jsem odjezdil přesně tolik kilometrů, kolik mě v autoškole odjezdit. A že to bylo před tisícem let. I proto bohorovně říkám: udělejte aspoň jednou za rok na dva dny velkou akci Česko jezdí bez pravidel. Přes všechny značky – kromě těch, co říkají bacha boční vítr, bacha divá zvěř, bacha, bude se zužovat silnice a podobně – přes všechny značky ať se na ty dva dny hodí pytel – a schválně!

Vsadím svoje turistické botky proti vašim pneumatikám, že nehod ubude.

Napište mi do komentářů pod článkem, co si o tom myslíte vy. Nepůsobí dopravní značení víc škody než užitku? Není ho zbytečně mnoho? Jezdíte vždy podle předpisů a značek? A pokud ne, cítíte nějaké provinění, nebo jen doufáte, že vás při tom nechytí? Vaše odpovědi si přečtu ve vlaku, čeká mě delší cesta. Jen je prosím nepište za volantem.

A nechejte na sebe e-mail, jednomu z vás za dobré slovo pošleme knížku.

POROVNEJTE NABÍDKY, VYBERTE TU NEJVÝHODNĚJŠÍ A UŠETŘETE

Než se ale do světa dobrodružství, tedy do světa bez dopravních značek vydáte, pojistěte se. Ono je to totiž povinné. Ovšem není povinné utratit na takové pojistce majlant. Vybírejte dobře, rádi v tom pomůžeme.

Kolik stojí fotovoltaika?

Kolik stojí fotovoltaika?

Do 2 minut vám online srovnáme cenové nabídky fotovoltaik na míru od prověřených dodavatelů z vašeho okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

30. 9. 2017 13:43 | Rafy

Nemyslím, že je to dobrý nápad rušit dopravní značky, přeci jenom každá z těchto značek: http://www.dopravniznaceni.com/dopravni-znacky může spíše zachránit životy než napáchat škody, v tom se pletete pane...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 4. 2015 17:15 | Loret

Kolik??? Kolik peněz z nás stáhne vláda na daních za vlastní debilitu a to nikdo nemluví, kolik peněz stojí např. Praha 1,Praha 4, atd. Slyšela jsem od dost chytré osoby, že tam jsou takové ztráty ze státního rozpočtu, že nějací cikáni a socky jsou pouze zástupný krycí problém pro veřejnost. Jsou údajně malou položkou ve srovnání se státní zlodějinou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2015 15:37 | Ostřice

Tak kdo je ten osel z obrázku? Autor, čtenář, že ty slinty vůbec čte, ten, kdo se řídí dopravními značkami? Co vlastně ta značka znamená? Zákaz vjezdu bambulů? Zákza oslovení? Nejezděte do Osla?
Oslíčku, otřesné!
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2015 15:08 | Janka

Vsadím se, že si z vás dělá pr.el.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2015 11:14 | kiskim

Pokud vas ke koupi bytu nutil byrokrat, tak asi nezijeme ve stejne zemi.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2015 10:03 | Lodník

A nějaký I. třídy zase dostanou 110...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2015 1:37 | jirka

Pane moderátor, z tohoto článku mi přijde, že jste uplný idiot!
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2015 19:55 | Hugo

Jsou vesnice od nás na východ, kde je společné bydlení pro lidi a zvířátka, jako tomu bylo u nás před pár stovkami let (viz dnes asi již nefunkční skanzen Řepora). Celé stěhování zvířátek do chlévů a lidí do bytů je důsledek bující byrokracie, nic víc.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 4. 2015 18:11

Jako třeba v Praze na Andělu
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 4. 2015 10:45 | kiskim

Neni to nic noveho, jsou mala mesta na zapad od nas kde je dokonce spolecny prostor pro auta a lidi, bez chodniku prechodu a znacek, funguje to. Cele to znackovani, prechodovani atd. je dusledek bujici byrokracie, nic vic.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2015 7:32 | Tom

Jak se jezdí bez značek? Zkuste se zeptat cyklistů v Praze, spolehlivě vám řeknou, že nejsou potřeba. Myšlenka je to zajímavá, ale značek není mnoho druhů, jen se používají i tam, kde to není nutné. A zrušení všech značek? Jak byste vyšetřoval nehody, komu by kdo platil ohnuté plechy? Není všechno tak růžové, jak se zdá.
Ohledně změny rychlostních silnic jste si možná jen přečetl špatný článek od autora, který o chystané změně také prd ví. Samozřejmě se přeznačení bude týkat pouze R silnic, které splňují rovněž požadavky D, a to buď v celém úseku, nebo ve větší části. Tam kde nesplňují, bude místně omezena rychlost. Málokdo si uvědomuje, že některé R silnice (dnes 130) nebudou do D silnic zařazeny a rychlost na nich tak klesne na 90, ku prospěchu věci samozřejmě, neboť jejich stav je tristní.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazeno všech 11 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

A tohle už jste četli?

Jménem životního prostředí! Na dálnici maximálně osmdesát

8. 1. 2015 | Petra Dlouhá | 19 komentářů

Jménem životního prostředí! Na dálnici maximálně osmdesát

Vyrážíte lyžovat do Rakouska? Šlápněte na brzdu. Rakušané snižují rychlost na dálnicích až na osmdesát kilometrů v hodině. Důvod? Ochrana životního prostředí. Kdo nařízení poruší, ať... celý článek

Miliardy, které necháme vyletět výfukem

11. 6. 2014 | Jakub Skala | 3 komentáře

Miliardy, které necháme vyletět výfukem

České silnice jsou prý drahé, četli jsme o tom ostatně leckde a mnohokrát. Jenže ve skutečnosti jsou ještě mnohem dražší! Nejde totiž zdaleka jen o to, kolik stojí štěrk a asfalt, provoz... celý článek

Nechcete na pozemku dálnici? Vyvlastní vás rychle a bez odvolání!

27. 2. 2014 | Petra Dlouhá | 21 komentářů

Nechcete na pozemku dálnici? Vyvlastní vás rychle a bez odvolání!

Děláte obstrukce při stavbě dálnic? Státní kasu stojí průtahy miliardy. Přichází kvůli tomu o peníze z Evropské unie a dostavba dálniční sítě je v nedohlednu. Nulová tolerance! Sobotkova... celý článek

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

20. 2. 2014 | Petra Dlouhá | 26 komentářů

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Osobní auta by měla platit za ježdění po dálnicích podle najetých kilometrů, ne paušál za časové období jako dnes. Nové zpoplatnění dálnic by bylo spravedlivější a státní kase přineslo... celý článek

Vykouzlí dálnice, nechá zmizet dluh, z parlamentu udělá králíkárnu. Co si o tom myslíte?

16. 8. 2012 | Petra Dlouhá | 14 komentářů

Vykouzlí dálnice, nechá zmizet dluh, z parlamentu udělá králíkárnu. Co si o tom myslíte?

Pavel Dobeš je mág. Děkujme bohu, že ministr dopravy ustál bouři kolem zpackaného registru vozidel. Kdyby dostal vyhazov, nedočkali bychom se vrcholného čísla. Předevčírem oznámil,... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services