Jména hloupých ve všech sloupích? Prodáš, co o sobě víš i nevíš

Kamkoli se pohneš, vědí o tobě. Ale neznepokojuje tě to. Je to oukej. Tyhle informace jsou tvoje platba za různé služby a službičky, i za úplné ptákoviny. Jen jestli nejdeš s cenou zbytečně a zatraceně nízko.
Jména hloupých ve všech sloupích? Prodáš, co o sobě víš i nevíš

Probleskla zpráva, že banka J&T se zhlédla v podpoře nadějných nových firem. Banku nechme protentokrát stranou a pojďme se podívat, do koho vrazila své pracně vydělané peníze. Kromě jiných je to v Německu sídlící firma Ice Gateway. Její byznys je založený na dvou dobrých nápadech.

Sodík ven!

První z nich: Na světě je bžilion měst, ve kterých lidé chtějí v noci vidět na cestu. A tak si za těžké peníze postavili bambilion pouličních lamp. A od té doby do nich jen a jen cpou peníze. Tu a tam obyvatele potěší, že díky nim ušetří na tesařích, protože kandelábr se dá využít jako improvizovaná šibenice. Tyto případy jsou naštěstí zřídkavé. A tak platí, že se platí a platí. Za provoz, za údržbu.

Díky technickému pokroku by se ale dalo ušetřit. Ice Gateway zdaleka není jediná ani první firma, která nabízí přeosazení pouličních lamp moderními diodami LED. Ještě před pár lety byla většina odborníků k jejich využití skeptická, vzhledem k obrovské dynamice vývoje ale také většina z nich říkala, že za pár let může být všechno jinak. LEDky žerou podstatně míň a prý už dokážou i rozumně a dlouho svítit, i jako lampy.

Prostá výměna svítidel za úspornější by jistě stála za řeč, zvlášť kdyby se jich měnil bambilion. Jenže to není všechno, to ještě není celý první nápad.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Seznamte se s jednoduchými myšlenkami, na kterých je založeno investování do akcií. Přední postava českého kapitálového trhu, odborník na investice do akcií a úspěšný autor Daniel Gladiš vydává v nakladatelství GRADA Publishing další knihu – Akciové investice.

Budiž světlo chytré

Druhá půlka nápadu je v tom, že díky miniaturizaci není problém zabudovat každému jednomu kandelábru jeho vlastní řídicí jednotku, primitivní elektronický mozek, který dokáže vyhodnotit, kdy lampu zapnout, vypnout, kdy ubrat na intenzitě. Díky tomu klesne spotřeba energie ještě víc – a nápad na výměnu žárovek tím získává na jakési eleganci, hlavně asi proto, že nebude třeba vůbec měnit mobiliář.

Samozřejmě už teď bychom se vás mohli ptát, co si o tom myslíte. Jestli je rozumné měnit výbojky za LEDky, jestli se nemá ještě čekat, protože budou ještě levnější a ještě lepší. A jestli v tom může uspět víceméně začínající německá firma. Ale popravdě: Kdo z vás tomu fakt rozumí, ať zvedne ruku. Až ji dá zase dolů, ať nám k tomu samozřejmě něco napíše, budeme rádi za trochu ponaučení.

A teď k druhému nápadu. Rovněž není úplně originální, něco takového si zavedli před olympiádou v londýnské City.

Za dobré slovo knížku

Minulý čtvrtek jsme v rubrice Co si o tom myslíte? měli pana senátora Velebu s jeho nápady proti České televizi.

Knížku bychom rádi předali 

Vykecáte na sebe všechno

Zůstaňme v kandelábru, prosím. Už jsme do něj zabudovali malé řídicí centrum, které dokáže vyhodnotit x pokynů a podnětů. Ještě jsme si ale neřekli, co za podněty to bude:

Taková malá krabička samozřejmě může dostávat na dálku rozkazy. Může se s přibývajícím jarem zhasínat každý den dřív. Ale může také zaznamenávat, kdy kolem ní chodí lidé: pozná a zapamatuje si, kdy kolem ní chodí nejvíc lidí s mobilními telefony, které pátrají po připojení na wi-fi, na bluetooth. Například. A teď ten fór: představte si, že v každé lampě, kterou míjíte, je někdo, kdo o vás ledacos ví. A protože třeba ví, že rádi baštíte, dá vám vědět, že za pár kroků bude prima restaurace. Tedy – pokud ta prima restaurace za tu reklamu prima zaplatila.

– Je to možné?
– Je.
– A odkud sakra ten kandelábr bude vědět, jaký mám apetit?

Sami mu to řeknete, výměnou za drobné nebo větší pozornosti. Taková lampa vám totiž zdarma (rozumějte za informace, což je dnes tvrdá měna) dá třeba wi-fi, dá vám slot na paměťovou kartu, takže si vyfotíte zlatou Prahu, fotky u lampy přehrajete do svého webového skladiště, nasednete do turistického busu a s čistou kartou jedete turistickým busem fotit do Krumlova. A než vyjedete z města, lampy vědí o každém vašem pohybu.

Trochu to děsí.

Neberte první, co přijde pod ruku

Chtěli byste se taky pustit do podnikání a chybí vám pár drobných na rozjezd? Nebo byste radši z tohohle prohnilého světa odletěli někam do Amazonie, jen vám chybí pár drobných na odjezd? 

Rozmýšlejte, jestli opravdu potřebujete půjčit a jestli budete umět bezpečně splatit. A neberte první, co ávm padne pod ruku, vybírejte. Pomůžeme vám a ušetříte, jako už ušetřila spousta jiných.

Za jedno pivo

Říkáte, že ne, že nepovíte? Může být. Podívejte se ale schválně do svého chytrého telefonu (případně, pokud vzdorujete, požádejte někoho jiného, aby vám pověděl, jak to má on): kolik aplikací včetně baterky a stopek vaření vajec naměkko má přístup k telefonnímu seznamu, k esemeskám, k zaznamenávání polohy… Odevzdáváme informace, naprostá většina z nás, tiše, bez protestů a – považte – taky dost lacino.

Je to i tím, že nedoceňujeme hodnotu informací, které o sobě dáme. Pro nás mají pramalou, už proto, že když informaci někomu prodám, sám o ni nepřicházím, je moje v neztenčené velikosti, míře, kvalitě.

Nebo jiný příklad: kolik máte kartiček na slevy v obchodech? Myslíte snad, že si vás tou kartičkou chtějí připoutat, abyste chodili k nim a ne ke konkurenci? Myslíte si to správně.

Ale je tu ještě jedna věc: obchody tak získávají informace o tom, jak lidé nakupují. Jak a co nakupují všichni, co kupují starší pánové a co mladé paní a tak podobně. Možná si to neuvědomujete, ale vaše potraviny možná vědí, co budete mít pozítří k obědu.

V těch třech obchodech, od kterých mám věrnostní kousek plastu, jsem tak spokojený, že chci, aby znali mé nákupní návyky co nejlíp. Bylo by mi milejší, kdyby to věděl konkrétní pan prodavač za pultem, který by mě zdravil jménem, protože bydlí za rohem jako já a známe se. Že to ví nějaký systém vzadu, půl výpočetní mašina, půl člověk, mi přijde maličko strašidelné.

Ale pořád doufám, že si jednou všimnou, že v jednom z jejich obchodů, v tom u nádraží, si pravidelně kupuju jedno v lahvi. Do vlaku, na cesty. Že si všimnou a udělají jen kvůli mně s Českými drahami akci, a když se prokážu platnou jízdenkou, že bude k pivu druhé lahev zdarma. Lacino prodávám duši?

Anketa

Máte chytrý telefon?

Alík na uhel

Nemám strach, že bychom se nějak bránili o sobě něco prozrazovat lucernám. Nebo něčemu jinému, co pokryje město bublinami wifin. Čest výjimkám.

Počkejte ale, až jednoho dne kandelábry dají své pidimozky dohromady a navzájem si o nás všechno povědí. Jeden vševědoucí supermozek z bambilionu malých. Váš pejsek zvedne nožku a rázem z něj bude uhel. Tak nějak začne konec naší civilizace.

Co si o tom myslíte vy? Jak draho prodáváte informace o sobě a svém soukromí? Kdo toho na vás ví hodně a komu se bráníte prozrazovat? Dokázal by obchoďák, kam chodíte, trefit váš příští nákup? Máte strach? Dostáváme férovou protihodnotu za informace, které dáváme v plen bůhvíkomu? 

Pište do diskuze. Jeden zvlášť zajímavý příspěvek odměníme chytrou knížkou do Grady.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+31
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

28. 3. 2015 12:56

Tedy abych to doplnil a odopověděl na otázku ze závěru, jestli by dokázal obchoďák kam chodím trefit můj příští nákup:

Samozřejmě, že dokázal. Stejně jako by to dokázal prodavač před sto lety ve vesnickém koloniálu, kdybych k němu chodil.

Problém je v tom, že mít tuto predikci pro obchodní dům je dobré třeba pro logistiku a zásobování, ale je to na míle daleko od toho, aby dokázal mé rozhodnutí, co si koupím, kromě předpovídání také změnit.
Obchodník totiž ví, co si kupuju, kdy si to kupuju, kde a za kolik. Ale neví to nejdůležitější - PROČ.
Myšlení nakupujících je pro něj black-box. Zná vstupy, zná výstupy, ale ne proces uvnitř, proto je velmi těžké ho ovlivnit. Jde to jen tak, že bude testovat změny na vstupu a měřit výstup a zkoušet na to aplikovat nějaké hypotézy. A to trvá dlouho a je to drahé a nespolehlivé.

Z tohoto pohledu byl ten prodavač v koloniálu před 100 lety v analýze dat zákazníků mnohem dál. Věděl nejen kdo co kupuje, kdy, ale znal i přání a rodinnou a finanční situaci svých zákazníků, věděl, co potřebují, po čem touží a proč, a byl tedy schopen mnohem lépe přání svých zákazníků nejen odhadnout, ale i změnit.
A to Tesko ani se svými obrovskými datafarmami neumí.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 3. 2015 11:45 | Ach jo

Pokud nekdo(kiskim) postavi na stejnou uroven chozeni za kulturou(kino) a vlasnictvi nebezpecne pojizdne zbrane(auto),
pak to leccos vypovida o jeho inteligenci a vztahu k zivotu vubec ..
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 3. 2015 10:56 | Hunter

Podle mě tyto distopické vize, které čtu už ... no, dobrých 10-15 let vychází z chybného předpokladu, že společnosti, které sbírají data (banky, telefonní operátoři, stát, sociální sítě) jednou propojí své databáze, protože mají "společný zájem".

Podle mě ovšem ve skutečnosti žádný "společný zájem" nemají, a jejich aktivita je orientována pouze na banální cíle splnitelné v jednom volebním období představenstva, a vykřesat z jejich "big data" (to je obor, o kterém se hodně mluví, vypadávají z něj pěkné barevné obrázky, ale moc užitečnosti zatím neukázal) cokoliv po/vy/zne/užitelného je dost velký problém.

V principu jde o to, že data není těžké získat a analyzovat, ale interpretovat. Zatímco to první může dělat kdejaký nýmand (a také to dělá), to druhé umí správně jen několik lidí na světě, a ti většinou v těch velkých korporacích nepracují.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 3. 2015 11:11 | kiskim

Clvek vaseho razeni před desetiletmi zrejme vykrikoval: nechci auto, nechci pracku, nechci radio, nechci chodit do kina......tak good luck
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 3. 2015 17:11 | Hugo

Máš recht. Všichni jsou blázni, jenom ty jsi letadlo.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 3. 2015 12:58 | miluše

nemám ani nechci do budoucna chytrý dotykáč a mobil i vypínám ,nemám zájem být stále každému kdykoli k dispozici ani pl.kartou též neplatím
mám ráda přehled o svých financích ,řídím si život podle sebe ne podle reklam,nabídek produktů všeho druhu a co si o tom myslí ostatní je jejich věc ,nechci být zmanipulovanou tupou ovcí
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2015 11:33 | Gabriel Pleska

Tihle nabízejí obojí. A popravdě vůbec nejde jen o reklamu, ale obecně o sběr dat. Něco může posloužit pro plánování, jak urbanistické, tak dopravní, něco se dá prodat. Ta perosnalizovaná reklama je vlastně jen nějaký potenciál do budoucna. Plus se taky dá zpoplatňovat připojení na web, když bude každá lampa hotspot, třeba se na tom něco dá trhnout – myslím, že tak to dělali v tom Londýně. Model může být různý. Každopádně ten sběr dat se tam dá realizovat s minimálními náklady, proto se asi opravdu dělat bude. Stejně jsou všichni posedlí tím, aby se města pokryla připojením – tady je rovnou vyřešené napájení, jde to bez solárů, je to uvnitř, tedy trochu chráněné... Atd. Sorry, píšu to trochu napřeskáčku, ale snad to ještě bude k uorientování .)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 3. 2015 11:18 | Jaris

Text je víc než pravdivý. Nechci chytrý telefon, nechci dotykovou platební kartu, nechci Faceook a podobné vymoženosti doby, které o mně poví víc než si mohu domyslet. Nechci to už z principu, nechci to proto, protože to mají všichni, nechci být ovce nebo alespoň chci mít pocit, že nejsem ovce.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2015 11:18 | jezevec

myslim že daleko chytřejší způsob využití ledek, než otravovat lidi reklamou z kandelábrů - je vyměňovat světla za LED při dodávce energie.
firma nabídne městu, že město mu bude platit stále stejné peníze za elektřinu, a že jim "zadarmo" vymění všechny světla za LED. radní jsou tedy zadarmo slavní a navíc mají nová úsporná svítidla. firma kasíruje jisté prachy známého objemu za mnoho let předem, a z rozdílu spotřeby dofinancuje výměnu LED, další příjem má jako dodavatel energie. TOHLE je byznys - prodávat reklamu je trapárna.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2015 8:36 | kiskim

Tak vzdy byli lide bojujici proti pokroku, nastesti jsou bez sance.Vsechny tyto veci nas posouvaji dal k netusenym moznostem, prinasejicim nova a nova duchovni i materialni uspokojeni. Vsichni to vyuzivaji je to poholdne, ale klasicke ceske remcani si kde kdo nedpusti.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2015 8:34 | ITak

Existovat dnes bez mobilu či neteboku- nemyslitelne.
Pokud tento blabol skutecne myslite vazne, pak je je to fakt marne!!
Bez mobilu je lip !! a notas bych si MIKDY neporidil, zasadne
pevne PC a taky zalezi na chovani na netu: NIKDE se neregistruji !!
nemam fb ani zadny jiny profil a bylo by toho samo vic !!
Takze zalezi na kazdem jako vzdy !
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 3. 2015 8:14 | Jiri

Je to alarmujici, ale v dnesnim pretechnizovanem svete s tim asi moc neudelame. Kolega to popsal vystizne takze neni co dodat. A co bude dal? To v dnesni dobe nikdo nevi!!!!
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2015 6:29 | pavel

Pravda to je, to vim už dávno. Ale jak v tomto současném světe chcete normalne žit. Výplata jen na konto v bance-do ruky Vam ji už dnes nikdo nedá. . Takže k tomu plastová kartičkaa s tou platim. Platit účty přes složenku na poste! Jedna minimalne 22 korun. Existovat dnes bez mobilu či neteboku- nemyslitelne. Auta taky plne eletroniky-jine už ani nejsou. Takže i kdyby jsem mic chtel tak to nejde. Leda že bych sel dobrovolne pod mist k bezdomovcům a vybiral popelnice. No ale jen papir, za železo účet v bance, no jsem zase na začátku.
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazeno všech 13 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

19. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

„Pokud zavádím další a další technologie jen proto, že je to momentálně v módě, pak to téměř jistě nepovede k úspěchu. Informační technologie jsou dobrý sluha, ale zlý pán,“ varuje... celý článek

Velký barman vás vidí. Chytré kamery obracejí marketing naruby (a děsí zákazníky)

25. 5. 2012 | Michal Kašpárek | 4 komentáře

Velký barman vás vidí. Chytré kamery obracejí marketing naruby (a děsí zákazníky)

Nová služba v přímém přenose roztrubuje, ve kterých podnicích je plno, jak staří lidé tam zrovna jsou a jaký je poměr mužů a žen. A to je teprve začátek!

Nudíte se? Kupte si auto na leasing – pověsí vám na paty špicla!

17. 4. 2012 | Petra Dlouhá | 30 komentářů

Nudíte se? Kupte si auto na leasing – pověsí vám na paty špicla!

Nudíte se? Medvídek mýval, kterého doporučoval Hrabalův strýc Pepin, má vážnou konkurenci. Když si koupíte auto na leasing, můžete se dočkat ledasčeho. Třeba si ze dne na den začnete... celý článek

Sockarta jako vstupenka do soukromí milionu domácností. Za čtvrt miliardy ročně. Co si o tom myslíte?

26. 1. 2012 | Gabriel Pleska | 64 komentářů

Sockarta jako vstupenka do soukromí milionu domácností. Za čtvrt miliardy ročně. Co si o tom myslíte?

Sociální karty dostanou „sociální případy“, zdravotně postižení, ale taky maminky na mateřské a rodiče pobírající rodičovský příspěvek. Stát prý ušetří jen na složenkách 20 milionů... celý článek

Národní špehounský registr. Co si o tom myslíte?

1. 12. 2011 | Petra Dlouhá | 21 komentářů

Národní špehounský registr. Co si o tom myslíte?

Nový národní zdravotní registr. Mluví se o něm jako o nejbrutálnějším útoku na soukromí občanů v dějinách České republiky. Úřad pro ochranu osobních údajů apeluje na ministra Hegra,... celý článek

Partners Financial Services