Jménem životního prostředí! Na dálnici maximálně osmdesát

Vyrážíte lyžovat do Rakouska? Šlápněte na brzdu. Rakušané snižují rychlost na dálnicích až na osmdesát kilometrů v hodině. Důvod? Ochrana životního prostředí. Kdo nařízení poruší, ať počítá s tučnou pokutou. Země zavádí také nízkoemisní zóny ve městech – vjedete jedině s placenou plaketou. Skousnete podobná omezení ve jménu ekologie u nás? Některá už se chystají.
Jménem životního prostředí! Na dálnici maximálně osmdesát

Rychlá jízda je hlučná, neúsporná a zbytečně zatěžuje životní prostředí. Takže se bude jezdit pomaleji. Povinně. Rakousko letos citelně omezí rychlost na části dálnic. Opatření se dotkne i českých turistů. Na některých vytěžovaných dálničních úsecích už – bez pokuty – nepojedete víc než osmdesát.

V Tyrolsku klesla maximální povolená rychlost ze 130 km/h na 100 km/h, konkrétně jde o úseky na dálnici Inntal A12 mezi Kufsteinem a Zirlem a mezi městy Karrösten a Zams a dále na brennerské dálnici A13 mezi Innsbruckem a Schönbergem. Omezení se dotkne také dálnice A1 v okolí Salzburku – rychlost tam bude ponížena až na 80 km/h v závislosti na počasí a aktuální kvalitě ovzduší v lokalitě. Na uvedených úsecích mají provádět aktivní kontroly policisté. Na některých dálnicích navíc Rakousko zavedlo nové úsekové měření rychlosti.

Pokud v daném úseku pojedete rychleji, vedle pokuty za rychlou jízdu vám hrozí také pokuta za znečišťování životního prostředí, a to až do výše dvou tisíc eur.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zaujmout třeba...

Hana Marková: Daňové zákony 2015 

Nejprodávanější daňová publikace v ČR! Získejte úplná znění všech daňových zákonů ve znění k 1. 1. 2015. Díky doprovodným komentářům vám bude publikace také významnou pomůckou pro sledování změn. Novelizovaný text vyznačen odlišným typem písma! Včetně všech čísel zákonů!

Za dobré slovo knížku

Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte diskutovali o tom, zda by obchody neměly ve svátek povinně zavřít krám. 
Debata byla živá, názorů se sešlo dost. Knížku nakonec posíláme panu Jaroslavovi, který popisoval strasti svého povolání - pracuje ve velkém obchodním řetězci. A pokud je pravda všechno, co píše, nemá to v práci vůbec lehké. Snad mu knížka od nás zpříjemní alespoň volný čas.

Pomaleji a dráž

Kromě toho, že se bude na rakouských dálnicích jezdit pomaleji, bude se na nich jezdit také dráž. Roční dálniční známka pro osobní auta podraží o 1,7 eura na 84,4 eura, tedy víc než 2300 korun. Desetidenní kupon nově koupíte za 8,7 eura – tedy o dvacet centů dráž.

Tím ovšem země s výčtem ekologických opatření na silnicích nekončí. Ve všech městech Dolního Rakouska a ve Vídni byl zavedený systém ekologických plaket. Od ledna mají do nízkoemisních zón zákaz vjezdu vozidla s normou EURO 1 a nižší. Od příštího roku pravidla ještě zpřísní – zákaz bude platit i pro vozidla s normou EURO 2.

Ekologické zóny se chystají i u nás

Běžné jsou nízkoemisní zóny – takzvané Umwelt Zone – v Německu. Už brzy by mohly první vzniknout i u nás. Vjíždět do nich budou smět jen novější auta, a navíc se zpoplatněnou ekologickou známkou. Cíl je zřejmý: snížit znečištění vzduchu jemným prachem a zlepšit životní prostředí v oblastech, které trpí intenzivním automobilovým provozem.

Pokud do schváleného plánu nezasáhne nové vedení pražského magistrátu, měla by první česká nízkoemisní zóna vzniknout v hlavním městě už v roce 2016. Sahat má od Holešovic po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Vjet sem budou smět jen auta vyrobená po roce 2001 (norma euro 3). Výjimku mají dostat rezidenti, vozy MHD a historické automobily. Zákaz se dále nedotkne vozového parku armády, hasičů a záchranky. Magistrát však má vydávat i další – individuální – výjimky.

Podle nejnovějších zpráv zvažuje zavedení nízkoemisních zón také vedení Brna. A přidávat se můžou i další města. Záměr zřídit ekologickou zónu již dříve ohlásily například Karlovy Vary nebo Klimkovice, obec v těsném sousedství Ostravy.

Zavádění ekologických zón radnicím umožňuje zákon o ochraně ovzduší z roku 2012. Noty jim dává prováděcí vyhláška z roku 2013. Podle ní u nás mají platit tři druhy nálepek, a záleží na každém městu a obci, komu vjezd umožní a komu dá červenou – tedy jakou kategorii aut do svého města nebo jeho části nepustí vůbec a koho jen s placenou plaketou.

Ekologické plakety v Česku

Plakety budou autům přiděleny v závislosti na používaném typu pohonných hmot. Benzinová vozidla neplnící ani emisní limit EURO 1 nebudou mít nárok na žádnou emisní plaketu, vozidla splňující emisní limit Euro 1 a vyšší pak mají nárok na zelenou plaketu. Dieselová vozidla splňující emisní limit EURO 1 nebo horší nemají nárok na žádnou emisní plaketu, vozidla splňující emisní limit Euro 2 mají nárok na červenou plaketu, vozidla splňující emisní limit Euro 3 žlutou emisní plaketu a vozidla splňující emisní limit EURO 4 a vyšší mají nárok na zelenou emisní plaketu.

Zdroj: Ministerstvo životního prostředí 

A na vysvětlenou: Emisní normu Euro 1 obvykle splňují vozy od roku výroby 1993, Euro 2 přibližně od roku 1997. Euro 3 auta vyrobená v roce 2001 a výš, Euro 4 splňují auta vyrobená zhruba od roku 2006.

I když zavádění nízkoemisních zón diskriminuje majitele starších aut – někteří z nich si totiž novější auto jednoduše nemůžou dovolit – jeví se s ohledem na kvalitu životního prostředí ve městech jako rozumný nápad. Ona totiž stará čoudící auta zase dost diskriminují, přidušují, lidi, kteří musí dýchat místní vzduch. Sympatická je i snaha vytlačit automobilisty z městských center vůbec – a přimět lidi víc využívat hromadnou dopravu. Snižování rychlosti na dálnicích až na osmdesát kilometrů v hodině – pokud není důvodem zvýšení bezpečnosti v úseku častých nehod – se už ale řidiči s průměrnými nervy i trpělivostí jeví jako dost extrémní opatření. I když fakt, že nižší rychlost znamená nižší spotřebu pohonných hmot, tudíž nižší emisi škodlivin i méně hluku, je jistě nezpochybnitelný.

Co na to říkáte vy? Jak moc jste ochotní se omezit ve prospěch životního prostředí všech? O kolik byste si byli svolní přibrzdit? Do Rakouska je to co by kamenem dohodil… Děsí vás, že semínko inspirace od jižních sousedů vyklíčí i u nás? Nebo ji vítáte s nadšením, a doufáte, že i české hlavy nakonec k rakouské prozřetelnosti a vyspělosti dozrají? Na vaše názory a postřehy se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám určitě nechte mailový kontakt. 

Používáte auto k podnikání? Plaťte daň silniční. Stahujte formuláře!

Používáte auto k podnikání? Do konce ledna musíte podat daňové přiznání a případně doplatit daň. Čerstvé formuláře stahujte z Peníze.cz. Nováčkům se může hodit formulář pro registraci k dani, užitečný může být i interaktivní formulář pro výpočet záloh na daň.

Více ve včerejším článku Silniční daň přiznejte do konce ledna. Formuláře a kalkulačka

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 19 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

12. 1. 2015 7:56 | Pavel

A tímhle chtějí snižovat emise jemného prachu? To ještě neslyšeli, že jemný prach má ve své drtivé většině původ v ojíždění pneumatik, z motoru ho létá jen zanedbatelný podíl. (A v důsledku toho jsou silným zdrojem zněčištění jemným prachem i cyklisté!)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2015 18:03 | Rosťa

Článek je bezpohlavní, zatajuje řadu faktů, např. o likvidační ekologické pokutě za emise při překročení rychlosti,
proměnlivé nejvyšší rychlosti na některých úecích závisející na počasí, hluku a libovůli policie atd.

BTW, 80 km v hodině je stále ještě velmi vysoká rychlost, pro záchranu planety se dá vymyslet víc.
Navrhoval bych nejvyšší povolenou rychlost da dálnici max. 30 km.
V obci 20, zavést parkovací zóny na hranicích Evropy, dopravu uvnitř řešit trolejbusy.

Při překročení rychlosti o 3 a více km/hod 5 let natvrdo plus ztráta vozidla, pokud je řidič majetnější,
než zasahující policista, tak i ztráta majetku řidiče i nejbližších příbuzných.

Pro snížení emisí snížit počet pracovních dní z 5 na 2 týdně, zavést cestovní daň na trávení dovolené v zahraničí
a zákaz výroby automobilů s výkonem větším než 30 koní.

Chce si to jen plivnou do dlaní a omezovat, omezovat ...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2015 14:33 | jbb

Umweltzone je z hlediska ekologie naprostá pitomost - což by autor článku zjistil, když by se věnoval domácí přípravě. V Německu se efekt zón (překvapivě) neprojevil, v ČR velcí zastánci téhle nehoráznosti udávají až (!) pětiprocentní snížení škodlivin. Přičemž "tak trochu" zapomínají na to, že nový zelonoplaketový VW Tuareg vypustí více než nekatalizátorový fiátek 500. A "tak trochu víc" zapomínají i na fakt, že sešrovat auto a vyrobit nové je z hlediska ekologie jistě méně přínostné, než to staré nechat jezdit do roztrhání těla. A už úplně zapomínají na to, že se Umweltzony nevztahují na vozidla MHD, takže čmoudící autobus Karosa je zřemě ekologicky přátelské zařízení.
Sumarum - Umweltzony jsou stejně velké svinstvo, jako nedávno vyjevený nápad v Itálii zakázat provoz všech vozidel vyrobených před rokem 1992. Jediný, komu to pomůže, jsou výrobci automobilů. O ekologii tu věru nejde - to musí pochopit každý. Já nechápu pouze to, že si to lidé dávno ještě nechávají líbit a neházejí autory těchto nápadů do Vltavy. Nebo do Tibery či Sprévy, podle lokálních preferencí...
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2015 13:33 | KAB

Je to sice celé hovadina, ale jelikož lidstvo svojí debilitou dobrovolně pozvolna spěje k zániku, je to už celkem jedno. Místo lidí jakožto debilního živočišného druhu nastoupí nějaká inteligentnější forma života a tak je to nakonec správně.

Mimochodem, a to nechci jakkoliv rozebírat obsah celého toho nesmyslu, argumentovat tím, že "cílem je snížit znečištění vzduchu jemným prachem", je lehce prohlédnutelný blábol - prach vůbec nijak nesouvisí se stářím vozidla, protože vzniká při styku pneumatiky s vozovkou, takže Euro1 nebo Euro1000000, je to jedno. Tedy důvod je jiný a politici lžou.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2015 12:43 | Martin

Absolutni debilita.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2015 21:23 | Bluma

"Ona totiž stará čoudící auta zase dost diskriminují, přidušují, lidi, kteří musí dýchat místní vzduch." je pitomost. Stará auta jsou benzinové atmosférické motory, které produkují minimum škodlivin. Ano, mají malou účinnost, ale produkují méně škodlivin. Nejhorší jsou moderní naftové motory, které produkují mikročástice sazí, to je ten nejhorší rakovinotvorný humus. Jenže tohle ženským a zeleným sluníčkům nevysvětlíte, oni se bojí zlého CO2. A pak si koupi sodovku k pití. Skoda, ze je ten CO2 v té sodovce neotráví.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 1. 2015 15:42 | Pavel

Jezdím s několika auty. Renault 1,4 benzin, Citroen 1.0 benzin a Toyota 1.3 benzin. Všechna tato auta jsou atmosférická a spojuje je jedna vlastnost. Malý objem, malý výkon a krouťák. Takže jakmile otáčky motoru poklesnou pod určitou než nezbývá než řadit čtyřku. Chápu, že třilitru se to netýká.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 1. 2015 8:39 | Milan

osmdesatka na dalnici po hodine jizdy vede k unave a usinani.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 1. 2015 23:28

Mám 5-ku od 90, 6-ku od 120. Igor
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2015 18:24 | JAN68

Proc zrovna my musíme mit za sousedy takove id..ty, aspoň zaplat pánbůh, ze uz s nima nejsme v jednom state.
V Praze se chysta nizkoemisni zona a urednici budou udelovat individuální výjimky, no to bude zase uplatecku co kluci naší a pak hned vymyslet nejaky novy zákon proti korupci, když ji timto podpoříte, jo, jo Orwel by cumel.
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 1. 2015 17:41

Nevím, co máte za auto ale u snad u většiny aut rychlost 8O Km/h už pátý rychlostní stupeň v pohodě zvládá.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2015 16:49 | Pavel

Proč jet 130 na pětku a čtvrt plynu, když mohu jet 80 na čtyřku a půl plynu a to se vyplatí. Jen vypatlaný mozek může něco takového navrhnot. Aut, která jezdí 130 na plný knedlík zas tolik není. Snad jen Škodofka 1,2 HTP
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2015 13:20 | Honza

Vždyť říkám, že to nebude ani za 5 let. Jestli někdo za 10 nebo 20 let vyřeší problém baterií, je hvězdách.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 1. 2015 12:30 | mk

Tak at si ty Alpy strčí do prdele skipas je na den za 40 E . A ještě se táhnout 80 .
Celou Evropu brzy vyřeší islámská invaze .
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 1. 2015 11:01 | jezevec

svět se v prdel obrací ....
+24
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 19 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jménem zákona otevřete kotel!

5. 6. 2014 | Petra Dlouhá | 47 komentářů

Jménem zákona otevřete kotel!

Čím topíte? Že do toho nikomu nic není? Přijde na to… Kupříkladu sousedům je do toho dost, když do kotle ládujete, co tam nepatří, a otravujete jim vzduch. Ministr životního prostředí... celý článek

Nové zprávy z EU: konec nešetrných vysavačů, igelitek i rozmařilého splachování

7. 11. 2013 | Petra Dlouhá | 30 komentářů

Nové zprávy z EU: konec nešetrných vysavačů, igelitek i rozmařilého splachování

Brusel si „na nás“ brousí zuby. Začněte brousit nože! Debata o zákazech, které mají na naši hlavu z Evropské unie dopadnout, ožívá novou silou. Češi prskají a mluví o šíleném diktátu,... celý článek

Mazej z města, smraďochu! Nízkoemisní zóny možná už příští rok

31. 10. 2013 | Petra Dlouhá | 27 komentářů

Mazej z města, smraďochu! Nízkoemisní zóny možná už příští rok

Máte staré „neekologické“ auto? Šlápněte na brzdu. Do center některých měst máte zákaz vjezdu! Možná už příští rok. Nízkoemisní zóny, které známe z německých měst, se můžou začít zřizovat... celý článek

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

29. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 97 komentářů

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

Alkohol za volant nepatří. To ovšem neznamená, že by měl být z automobilové dopravy líh vykázán definitivně a bez pardonu. Co není dovoleno řidiči, je povoleno motoru! Vyplatí se jezdit... celý článek

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Partners Financial Services