V minulých týdnech jsme spočítali, jestli a jak se v době nejdražších klasických pohonných hmot v dějinách – tedy benzinu a nafty – ekonomicky vyplatí sáhnout v autech po alternativních, ale nyní už dobře dostupných palivech. Nejprve jsme se v článku Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí podívali na nejrozšířenější propan-butan. Poté v analýze Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr i na zemní plyn. Dnes se v našem seriálu šetření v provozu aut podíváme na další možnost: bioetanol E85.
Na benzinkách už jste nápis E85 a vedle něj cenovku o deset korun nižší než u benzinu jistě zaregistrovali. Vždyť čerpačky nabízející směs 85 procent bioetanolu, vyráběného ze zemědělských surovin, a 15 procent benzinu se dnes v Česku počítají na (dvě) stovky. Navíc díky tomu, že auto s přídomkem E85 může jezdit i na čistý benzin, riziko, že po cestě palivo dojde, vlastně neexistuje.
Ba co víc: v opačném gardu, s lehkým procentem biosložky se dnes povinně prodávají klasický benzin a diesel. Biolíh tak tankujeme do auta úplně všichni – aniž to třeba víme.
E85: o deset korun levnější
Litr biopaliva E85 je proti benzinu a naftě levnější dlouhodobě o deset korun. Stojí za tím fakt, že biosložka – tedy 85 procent celé směsi – nepodléhá spotřební dani, která cenu benzinu navyšuje o 12,84 Kč. Při 15 procentech benzinu v E85 ale nedosahuje ani dvou korun.
Mezi další výhody E85 patří třeba vyšší oktanové číslo než u klasického benzinu, vyšší výkon auta i jeho ekologičnost: při spalování E85 vzniká až o 70 procent méně škodlivých emisí CO2. Na druhou stranu se výhoda ekologičnosti vytrácí při pěstování surovin, ze kterých se etanol vyrábí. Třeba Evropský institut pro politiku životního prostředí spočítal, že kvůli cíli EU, aby do roku 2020 tvořila biopaliva deset procent spotřeby, se musí 70 000 kilometrů čtverečních lesů či luk přeměnit na zemědělskou půdu. S čímž souvisí zvýšení emise skleníkových plynů o 56 milionů tun ročně!
Proč má vyšší spotřebu?
Zatímco cena u stojanů hraje pro E85, provoz auta ukazuje opak: při užívání E85 podobně jako u LPG stoupá jeho spotřeba. Může za to nižší výhřevnost biopaliva. Spotřeba se kvůli ní zvedá o 10 až 30 procent a kupodivu méně proti benzinu stoupá při ostřejší jízdě. Čím jezdíte umírněněji, nůžky spotřeby se mezi naturalem a biopalivem rozevírají víc.
Dalšími nevýhodami E85 jsou horší studené starty, vyšší opotřebení palivového čerpadla v nádrži a okrajově i působení E85 na těsnost palivového těsnění. To se ale týká aut, která si člověk nenechá upravit a E85 do nich lije jen tak.
Úprava moc nestojí
Proti LPG a CNG, které jsme probrali předminule a minule, jsou u biopaliv pořizovací náklady na úpravu minimální, či dokonce nulové. Obecně se dá dokonce říct, že na E85 může jezdit každý vůz. Schroupne ho jakékoliv auto – a pojede na něj. Chcete-li ale předejít problémům, je dobré se poptat po jednoduché a levné přestavbě. Nebo se v cenících nových aut rovnou dívat po zkratce FFV aneb Flexi Fuel Vehicle.
Třeba Dacia či Renault mají některé motory upravené rovnou a příplatek ani nechtějí. Dealeři Škody si přidávají kolem 6000 Kč. Nejdražší Ford, který má ale systém dotažen do detailů a s FFV vozidly pracuje v Česku dlouhou dobu, přihazuje 15 000 Kč.
Hlavní rozdíl originálního FFV auta spočívá v řídicí jednotce motoru, která si dokáže poradit s jakoukoliv směsí bioetanolu a benzinu. Analýzou obsahu nádrže si konkrétně jednotka nastaví parametry chodu.
Vadí mrazy?
Z dalších úprav stojí za zmínku ještě takzvaný předehřev motoru a s ním spojená zástrčka do elektrické sítě v předním nárazníku. Automobilky ji doporučují používat v případě velkých mrazů, aby motor lépe naskočil. Když to ale dělat nebudete, nic se nestane – motor chytne i tak. Jde totiž spíše o opatření určené pro extrémně mrazivý sever Skandinávie, kde auta na E85 frčí jako nikde jinde v Evropě.
Kdy se mi to vrátí?
CZ Biom – nezisková a profesní organizace, založená v roce 1994 – spočítala, že na trase mezi Prahou a Brnem ušetří řidič Octavie s úpravou Multifuel při zpáteční cestě téměř stokorunu. Pokud budeme vycházet ze statistických čísel, získá tím ročně průměrná rodina, která najezdí 20 000 kilometrů, pět tisíc korun. „Již dlouhou dobu se mluví o nutnosti nahradit ropu něčím obnovitelným, co by zároveň přispělo k větší nezávislosti na situaci například na Blízkém východě, která se mění každým dnem. Když k tomu ještě přispívá silný dolar, jsou výsledkem historicky nejvyšší ceny paliv. Nikdo dneska neví, kolik bude stát litr naturalu a nafty za půl roku,“ říká šéf kampaně Biopaliva frčí Jiří Trnka. „Biopaliva vypěstovaná na českých polích a vyrobená v Čechách jsou běžně k dostání na pumpách a jejich cena nedá spát leckterému řidiči. Nedivte se – pokud se jejich cena pohybuje o deset korun níže než klasická fosilní paliva a pokud s jejich provozem ušetříte až 25 korun na 100 kilometrů. V době, kdy téměř všechno zdražuje, tak průměrná česká rodina může získat přes 400 korun měsíčně – a to už je znát,“ dodává Trnka.
Zvedne zájem odpad?
Za fakt, že se E85 neprosazuje v Česku podobně jako třeba ve Švédsku, kde na E85 jezdí desetitisíce aut, může hlavně zmíněný závěr Evropského institutu, že s ekologičností paliv z polí to není tak žhavé. V Česku se používají biopaliva první generace – tedy bioetanol a metylester řepkového oleje MEŘO (bionafta) –, které pocházejí z cukrové řepy a řepky olejky, tedy potravinářských rostlin.
Ve zmíněném Švédsku už ale frčí biopaliva druhé generace, takzvaná bio-DME, vyráběná ze slámy, sena, otrub, dřevních štěpků či z rostlinného odpadu.
Biotajnůstkáři…
Nářky, že paliva z polí vlastně berou lidem zemědělskou půdu a navíc zvedají emise skleníkových plynů víc, než by pak vrátily vozy na provozu, dobře znají i automobilové značky. A tak ač FFV vozidla prodávají, a to dokonce bez příplatku, tento fakt nijak zvlášť nezdůrazňují. Vždyť Škoda svou Octavii Multifuel sice prakticky nabízí přes všechna dealerství, teoreticky ji však v ceníku vůbec nenajdete. Podobně Renault se u aut na E85 spokojí s tím, že v technických údajích píše, že auto jezdí na benzin i bioetanol.
… aneb počkáme si ještě
Pravá budoucnost biopaliv v Česku tak zřejmě přijde až se zmíněnou druhou generací, která má tu první strčit do kapsy vedle efektivnější výrobou hlavně tím, že nebude konkurovat potravinářské produkci. Šetřit na palivu s E85 se ale dá už teď. A omezení jsou přitom na rozdíl od LPG či CNG minimální.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
5. 6. 2013 11:20, Martin M.
Zdravím, já jsem si nechal nainstalovat přestavbu Elotec za 9000 , zapsali mi to do TP a spotřeba mi šla nahoru o litr, neboli šetřim 50h na km. viz zde www.flexcar.cz/konverzni-kit-elotec-ec-85
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 5. 2012 14:05, PEPÍČEK
JÁ SI MYSLÍM ŽE E85 VODU NEVÁŽE TO JE NESMYSL FAKT.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (97 komentářů) příspěvků.