Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?
Alkohol za volant nepatří. To ovšem neznamená, že by měl být z automobilové dopravy líh vykázán definitivně a bez pardonu. Co není dovoleno řidiči, je povoleno motoru! Vyplatí se jezdit na etanol?

V minulých týdnech jsme spočítali, jestli a jak se v době nejdražších klasických pohonných hmot v dějinách – tedy benzinu a nafty – ekonomicky vyplatí sáhnout v autech po alternativních, ale nyní už dobře dostupných palivech. Nejprve jsme se v článku Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí podívali na nejrozšířenější propan-butan. Poté v analýze Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr i na zemní plyn. Dnes se v našem seriálu šetření v provozu aut podíváme na další možnost: bioetanol E85.

Na benzinkách už jste nápis E85 a vedle něj cenovku o deset korun nižší než u benzinu jistě zaregistrovali. Vždyť čerpačky nabízející směs 85 procent bioetanolu, vyráběného ze zemědělských surovin, a 15 procent benzinu se dnes v Česku počítají na (dvě) stovky. Navíc díky tomu, že auto s přídomkem E85 může jezdit i na čistý benzin, riziko, že po cestě palivo dojde, vlastně neexistuje.

Ba co víc: v opačném gardu, s lehkým procentem biosložky se dnes povinně prodávají klasický benzin a diesel. Biolíh tak tankujeme do auta úplně všichni – aniž to třeba víme.

Za kolik se prodává E85

Nezamyslice, okres Prostějov

22,60 Kč

Lipovec, okres Blansko

22,90 Kč

Olomouc

22,90 Kč

Bulov u Šumperka

22,90 Kč

Stará Ves, okres Bruntál

23,50 Kč

Prostějov

23,50 Kč

České Budějovice

23,90 Kč

Žatec

24,20 Kč

Strakonice

24,50 Kč

Brno

24,50 Kč

Hodonín

24,70 Kč

Jihlava

24,90 Kč

Liberec

24,90 Kč

Praha

25,50 Kč

Litvínov

25,90 Kč


Pozn.: Jde o patnáct spíš levnějších čerpaček z asi dvou stovek, které v Česku prodávají palivo E85. Zdroj: Bioethanole85.cz

E85: o deset korun levnější

Litr biopaliva E85 je proti benzinu a naftě levnější dlouhodobě o deset korun. Stojí za tím fakt, že biosložka – tedy 85 procent celé směsi – nepodléhá spotřební dani, která cenu benzinu navyšuje o 12,84 Kč. Při 15 procentech benzinu v E85 ale nedosahuje ani dvou korun.

Mezi další výhody E85 patří třeba vyšší oktanové číslo než u klasického benzinu, vyšší výkon auta i jeho ekologičnost: při spalování E85 vzniká až o 70 procent méně škodlivých emisí CO2. Na druhou stranu se výhoda ekologičnosti vytrácí při pěstování surovin, ze kterých se etanol vyrábí. Třeba Evropský institut pro politiku životního prostředí spočítal, že kvůli cíli EU, aby do roku 2020 tvořila biopaliva deset procent spotřeby, se musí 70 000 kilometrů čtverečních lesů či luk přeměnit na zemědělskou půdu. S čímž souvisí zvýšení emise skleníkových plynů o 56 milionů tun ročně!

Proč má vyšší spotřebu?

Zatímco cena u stojanů hraje pro E85, provoz auta ukazuje opak: při užívání E85 podobně jako u LPG stoupá jeho spotřeba. Může za to nižší výhřevnost biopaliva. Spotřeba se kvůli ní zvedá o 10 až 30 procent a kupodivu méně proti benzinu stoupá při ostřejší jízdě. Čím jezdíte umírněněji, nůžky spotřeby se mezi naturalem a biopalivem rozevírají víc.

Dalšími nevýhodami E85 jsou horší studené starty, vyšší opotřebení palivového čerpadla v nádrži a okrajově i působení E85 na těsnost palivového těsnění. To se ale týká aut, která si člověk nenechá upravit a E85 do nich lije jen tak.

Jak se liší spotřeba (l/100 km)

 

Benzin

E85

rozdíl

Dacia Logan MCV 1.6

7,1

9,7

2,6

Renault Laguna 2.0

7,5

10,7

3,2

Ford Mondeo 2.0

8,0

10,3

2,3

Škoda Octavia 1.6

7,0

9,5

2,5


Zdroj: ceníky značek

Úprava moc nestojí

Proti LPG a CNG, které jsme probrali předminule a minule, jsou u biopaliv pořizovací náklady na úpravu minimální, či dokonce nulové. Obecně se dá dokonce říct, že na E85 může jezdit každý vůz. Schroupne ho jakékoliv auto – a pojede na něj. Chcete-li ale předejít problémům, je dobré se poptat po jednoduché a levné přestavbě. Nebo se v cenících nových aut rovnou dívat po zkratce FFV aneb Flexi Fuel Vehicle.

Třeba Dacia či Renault mají některé motory upravené rovnou a příplatek ani nechtějí. Dealeři Škody si přidávají kolem 6000 Kč. Nejdražší Ford, který má ale systém dotažen do detailů a s FFV vozidly pracuje v Česku dlouhou dobu, přihazuje 15 000 Kč.

Hlavní rozdíl originálního FFV auta spočívá v řídicí jednotce motoru, která si dokáže poradit s jakoukoliv směsí bioetanolu a benzinu. Analýzou obsahu nádrže si konkrétně jednotka nastaví parametry chodu.

Vadí mrazy?

Z dalších úprav stojí za zmínku ještě takzvaný předehřev motoru a s ním spojená zástrčka do elektrické sítě v předním nárazníku. Automobilky ji doporučují používat v případě velkých mrazů, aby motor lépe naskočil. Když to ale dělat nebudete, nic se nestane – motor chytne i tak. Jde totiž spíše o opatření určené pro extrémně mrazivý sever Skandinávie, kde auta na E85 frčí jako nikde jinde v Evropě.

Kolik připlatíte za auta na E85 z výroby

Obyč.

Cena (Kč)

 E85

Cena (Kč)

Rozdíl

Dacia Duster 1.6

259 900

Dacia Duster 1.6 Bioethanol E85*

259 900

0 Kč

Dacia Logan 1.6

254 900

Dacia Logan 1.6 Bioethanol E85

254 900

0 Kč

Ford Mondeo 2.0 Duratec

572 090

Ford Mondeo 2.0 FFV

587 090

15 000 Kč

Ford S-Max 2.0 Duratec

691 390

Ford S-Max 2.0 FFV

706 390

15 000 Kč

Renault Laguna 2.0

429 900

Renault Laguna 2.0 Bioetanol

429 900

0 Kč

Škoda Octavia 1.6 MPI

334 900

Škoda Octavia 1.6 Multifuel

341 400

6 500 Kč

Volvo S40 2.0

536 000

Volvo S40 2.0 Flexifuel

547 000

11 000 Kč

Volvo V50 2.0

576 000

Volvo V50 2.0 Flexifuel

587 000

11 000 Kč


* Motor 1.6 je kompatibilní s palivem bioetanol E85 pouze u vozů zadaných do výroby po 1. 4. 2011.

Za kolik se přestavují stávající benzinová auta

Tří-, čtyřválec

Šestiválec

Osmiválec

5 200 Kč

6 000 Kč

6 800 Kč


Přídavná jednotka je určena pro vozy s elektronickým vstřikováním paliva, a to jak jednobodovým SPI, tak vícebodovým MPI, kterých je většina. Tyto vozy jsou zpravidla vyráběny od roku 1996. Zdroj: e85ka.cz

Kdy se mi to vrátí?

Anketa

Jezdit na líh?

CZ Biom – nezisková a profesní organizace, založená v roce 1994 – spočítala, že na trase mezi Prahou a Brnem ušetří řidič Octavie s úpravou Multifuel při zpáteční cestě téměř stokorunu. Pokud budeme vycházet ze statistických čísel, získá tím ročně průměrná rodina, která najezdí 20 000 kilometrů, pět tisíc korun. „Již dlouhou dobu se mluví o nutnosti nahradit ropu něčím obnovitelným, co by zároveň přispělo k větší nezávislosti na situaci například na Blízkém východě, která se mění každým dnem. Když k tomu ještě přispívá silný dolar, jsou výsledkem historicky nejvyšší ceny paliv. Nikdo dneska neví, kolik bude stát litr naturalu a nafty za půl roku,“ říká šéf kampaně Biopaliva frčí Jiří Trnka. „Biopaliva vypěstovaná na českých polích a vyrobená v Čechách jsou běžně k dostání na pumpách a jejich cena nedá spát leckterému řidiči. Nedivte se – pokud se jejich cena pohybuje o deset korun níže než klasická fosilní paliva a pokud s jejich provozem ušetříte až 25 korun na 100 kilometrů. V době, kdy téměř všechno zdražuje, tak průměrná česká rodina může získat přes 400 korun měsíčně – a to už je znát,“ dodává Trnka.

Model výpočtu úspory provozních nákladů provozu na E85

Aktuální cena

Benzin

E85

Rozdíl

 

36,00 Kč

25,90 Kč

10,10 Kč

 

 

Ford Mondeo 2.0 FFV

Škoda Octavia 1.6 Multifuel

Škoda Fabia 1.4 přestavba

Průměrná spotřeba benzinu

8,0

7,0

7,0

Průměrná spotřeba na E85*

10,3

9,5

8,8

Náklady na benzin100 km

288 Kč

252 Kč

252 Kč

Náklady na E85100 km

267 Kč

246 Kč

227 Kč

Vyšší pořizovací cena

15 000 Kč

6 500 Kč

5 000 Kč

Vyšší servisní náklady**

0,10 Kč

0,00 Kč

0,08 Kč

ÚSPORA NÁKLADŮ V Kč

 

 

 

na1 km

0,06 Kč

0,04 Kč

0,15 Kč

na100 000 km

6 230 Kč

3 783 Kč

15 375 Kč

na životnost vozidla***

18 690

11 350

30 750


* Vzhledem k vlastnostem paliva se počítá se spotřebou vyšší o 25 %. ** Náklady spočívající v častější výměně oleje a filtru, Škoda tento interval nezkracuje. *** Životnost vozidla je paušálně uvažována 300 000 km. Ojetá fabia má již najeto 100 000 km. Zdroj: CZ Biom

Pro E85

► Palivo z obnovitelných zdrojů, snižuje závislost na ropě
► Většina spotřebované energie pochází ze slunce
► Samočisticí schopnost: motory zbavuje usazenin
► Výrazně nižší emise při jízdě
► Cena aut stejná nebo podobná jako u klasických benzinových
► Žádná přídavná nádrž
► Široká síť čerpacích stanic
► E85 lze libovolně míchat s benzinem
► Žádná omezení vjezdu do podzemních garáží

Proti E85

► Pěstování plodin pro biopaliva bere pole potravinám
► Velké emise vznikající při výrobě
► Vyšší spotřeba na E85
► Vyšší hlučnost motoru
► Častější výměny oleje

Zvedne zájem odpad?

Za fakt, že se E85 neprosazuje v Česku podobně jako třeba ve Švédsku, kde na E85 jezdí desetitisíce aut, může hlavně zmíněný závěr Evropského institutu, že s ekologičností paliv z polí to není tak žhavé. V Česku se používají biopaliva první generace – tedy bioetanol a metylester řepkového oleje MEŘO (bionafta) –, které pocházejí z cukrové řepy a řepky olejky, tedy potravinářských rostlin.

Ve zmíněném Švédsku už ale frčí biopaliva druhé generace, takzvaná bio-DME, vyráběná ze slámy, sena, otrub, dřevních štěpků či z rostlinného odpadu.

Biotajnůstkáři…

Nářky, že paliva z polí vlastně berou lidem zemědělskou půdu a navíc zvedají emise skleníkových plynů víc, než by pak vrátily vozy na provozu, dobře znají i automobilové značky. A tak ač FFV vozidla prodávají, a to dokonce bez příplatku, tento fakt nijak zvlášť nezdůrazňují. Vždyť Škoda svou Octavii Multifuel sice prakticky nabízí přes všechna dealerství, teoreticky ji však v ceníku vůbec nenajdete. Podobně Renault se u aut na E85 spokojí s tím, že v technických údajích píše, že auto jezdí na benzin i bioetanol.

… aneb počkáme si ještě

Pravá budoucnost biopaliv v Česku tak zřejmě přijde až se zmíněnou druhou generací, která má tu první strčit do kapsy vedle efektivnější výrobou hlavně tím, že nebude konkurovat potravinářské produkci. Šetřit na palivu s E85 se ale dá už teď. A omezení jsou přitom na rozdíl od LPG či CNG minimální.

Produkce etanolu určeného na palivo v milionech litrů 

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Afrika

0

49

72

108

165

170

Asie a Oceánie

1 940

2 142

2 743

2 888

3 183

4 077

Evropa

1 627

1 882

2 814

3 683

4 615

5 467

Amerika

35 625

45 467

60 393

66 368

77 800

79 005

SVĚT

39 192

49 540

66 022

73 047

85 763

88 719


Zdroj: GRFA

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+322
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 97 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 6. 2013 11:20, Martin M.

Zdravím, já jsem si nechal nainstalovat přestavbu Elotec za 9000 , zapsali mi to do TP a spotřeba mi šla nahoru o litr, neboli šetřim 50h na km. viz zde www.flexcar.cz/konverzni-kit-elotec-ec-85

+117
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 5. 2012 14:05, PEPÍČEK

JÁ SI MYSLÍM ŽE E85 VODU NEVÁŽE TO JE NESMYSL FAKT.

Zobrazit celé vlákno

-36
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (97 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

25. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 67 komentářů

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Ač automobilky věnovaly tolik úsilí vývoji dieselových motorů a jejich mise, co se týče kvality samotného železného výsledku pod kapotami, skončila úspěšně, svět i Česko začínají nad... celý článek

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

4. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 52 komentářů

Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající

Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika,... celý článek

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

21. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny... celý článek

Partners Financial Services