Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr
Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá litru benzinu, koupíte i zemní plyn. Jeho odbyt v Česku roste. Jaké je to u CNG s návratností?

Zemní plyn je na rozdíl od LPG, který vzniká nejčastěji při rafinaci ropy, čistě přírodní záležitost. Z chemického hlediska se jedná o směs plynných uhlovodíků s příměsí neuhlovodíkových plynů. Obhajují ho tedy ekologové jako nejčistší pohon. Ale jak je na tom ekonomicky?

Přestavba vyjde na 70 000 Kč

Návratnost CNG je rozhodně delší než návratnost LPG. Hlavně proto, že přestavba auta je složitější než na propan-butan a většině zájemců v podstatě nezbývá než sáhnout po originálním řešení přímo od automobilek. Což ale není problém, nabízejí ho všechny důležité značky od Fiatu přes Mercedes, Opel až po Volkswagen.

Zatímco originální přestavba na LPG vyjde zhruba na třicet tisíc, pohon CNG znamená zhruba dvojnásobný příplatek: jak ukazuje tabulka, plynový Passat zvaný EcoFuel či Zafira CNG si žádají příplatek sedmdesát tisíc proti benzinovým variantám.

Auta s pohonem na CNG přímo od automobilek

Klasika

Cena

Zemní plyn

Cena

Připlatíte

Opel Zafira 1.8 (103 kW)

424 900 Kč

Opel Zafira 1.6 (110 kW) CNG

494 900 Kč

70 000 Kč

Volkswagen Passat 1.8 TSI (118 kw)

634 700 Kč

Volkswagen Passat EcoFuel TSI (110 kW) CNG

704 800 Kč

70 100 Kč

Mercedes-Benz E 200 (135 kW)

1 017 600 Kč

Mercedes-Benz E 200 NGT (120 kW) CNG

1 154 400 Kč

136 800 Kč

 

Za jak dlouho se investice vrátí?

Návratnost vynaložených peněz je podobně jako u LPG závislá hlavně na počtu najetých kilometrů, zmíněných vyšších nákladech na pořízení plynového vozidla a samozřejmě vzájemném poměru prodejních cen zemního plynu proti benzinu a naftě, který je zhruba 1:2 (18 Kč versus 36 Kč za litr, respektive m3).

Při současných cenách CNG vychází kilometr jízdy v průměru něco málo nad korunu. Méně je to pochopitelně u malých aut typu plynového Fiatu Punto, který jezdí za 1 Kč. Podobně to ale díky aerodynamickým vychytávkám zvládne i mnohem větší VW Passat.

U všech aut pak platí, že jezdí minimálně o korunu na kilometr levněji než jejich benzinoví dvojníci. Podtrženo: 70 000 Kč do přestavby máte zpátky nejpozději za 70 000 kilometrů. Ale jsou výjimky jako Touran nebo zmíněný Passat, kdy bod zlomu přijde mnohem dřív: už po čtyřiceti padesáti tisících, protože spotřeba CNG vůči zážehovým motorům u těchto aut vychází lépe než u jiných modelů. 

Srovnání nákladů různých pohonů u Opelu Zafira

 

1.6 CNG

1.8

1.7 CDTI

Palivo

plyn CNG

benzin

nafta

Výkon

110 kW

103 kW

92 kW

Cena (Kč)

494 900

424 900

444 900

Dojezd (km)

500 km

700 km

900 km

Spotřeba100 km

7,7 m3

7,0 l

5,1 l

Náklady 100 km (Kč)

140

250

180

Po vymazání rozdílu jezdíte za polovic

Obecně platí, že zemní plyn je výhodný zejména u vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů za rok. A když se prostředky vynaložené na pořízení plynové verze vrátí, jsou pak provozní náklady proti běžným pohonným hmotám přibližně poloviční. Vozidlo tedy jezdí levněji a řidiče mohou hřát ekologické body k dobru.

Novinka 2012: platí se spotřební daň

Cena zemního plynu se odvíjejí od ceny ropných produktů, takže se dá čekat zachování trvalého rozdílu mezi základní cenou bez daně benzinu, nafty a zemního plynu CNG. Ostatně historie ukazuje, že ceny obou komodit klesají či stoupají téměř souběžně, ceny plynu vzhledem k nákupním kontraktům s malým zpožděním.

Spotřební daň z litru či kubíku paliva

Benzin

12,84 Kč

Nafta

10,95 Kč

LPG

2,20 Kč

CNG

0,36 Kč

Hlavní rozdíl tak činí daně. Na CNG byla v Česku až do konce loňského roku nulová. To už ale neplatí. Na základě usnesení z května 2005 se vláda zavázala dlouhodobě stabilizovat nízkou spotřební daň na zemní plyn použitý v dopravě. Nyní se bude postupně navyšovat až do roku 2020, ale jen na minimální úroveň stanovenou Evropskou unií.

I konečných 2,36 koruny na kubík v roce 2020 je nádhera proti brutální výši spotřební daně na benzin (12,84 Kč z každého litru) a naftu (10,95 Kč za litr). A dnešních 0,36 Kč je vlastně nic.

Největší potíže


Počet veřejných plnicích stanic

Svět

18 600

Evropa

1550

Německo

 880

Itálie

 700

Rakousko

 190

ČESKO

36

Zdroj: cng.cz

Proč se na CNG jezdí v Česku mnohem méně než na LPG? Nejde tu ani tak o peníze jako o menší nabídku nových a hlavně ojetých aut, a především řídkou síť čerpacích stanic. Ta se třeba s rodinou LPG stanic nedá srovnat. Zatímco sousední státy počítají CNG čerpačky na stovky, u nás jich najdeme jen něco nad třicet.

Je zajímavé, že člověk může plnit auto na zemní plyn i z plynovodní přípojky na svém pozemku. Takové plnění se v tomto případě provádí přímo pomocí kompresoru, přičemž může být tankováno i několik vozidel současně. Plnění probíhá zpravidla pět šest hodin, nejlépe v nočních hodinách.

LPG vs. CNG

Když se český člověk rozhoduje, vítězí u něj pořád LPG. Výhody propan-butanu jsou zřejmé: mnohem širší síť čerpacích stanic, u většiny vozidel větší dojezd na jedno naplnění, nižší cena plynové zástavby a menší nádrž. Zemní plyn může kontrovat ještě o něco výhodnějším provozem či lepšími startovacími vlastnostmi při nízkých teplotách. Anebo faktem, že je proti propan-butanu lehčí než vzduch, a tudíž bezpečnější.

V delším horizontu bude mít asi navrch CNG, na nynější plynové mánii ale zdá se vydělají hlavně přestavby na LPG.

CNG v Česku

Rok 

Stanic 

Vozů

Prodej CNG v mil. m3

2004

9

   250

  2,7

2005

9

   450

  3,0

2006

11 

   580

  3,5

2007

17 

   900

  5,8

2008 

17 

1 200

  6,7

2009 

23

1 800

  8,1

2010 

32 

2 500

10,1

2011

34 

3 250

 12,0

2012

36

3 500

-

Zdroj: cng.cz

V čem se liší plyny pro auta?

Zemní plyn je přírodní plyn, konkrétně jde o směs plynných uhlovodíků s proměnnou příměsí neuhlovodíkových plynů. Jeho hlavní složkou je z 96 až 98 % metan. V dopravě je využíván stlačený zemní plyn CNG, v menší míře zkapalněný zemní plyn LNG.

Propan-butan (LPG) je směs zkapalněných rafinérských plynů – uhlovodíků –, obsahující převážně propan s butanem a menší množství vyšších uhlovodíků. Surovinou pro získávání propan butanu je hlavně ropa. Za normálních podmínek se vyskytuje v plynné formě. Ochlazením či stlačením však jde převést do kapalného stavu. Do aut je pak plněn a skladován v nádržích pouze v kapalné formě. Až v autě se mění na plyn.

Bioplyn vzniká biologickými procesy z organických hmot, které je pro účely pohonu motorových vozidel zbaveno nežádoucích příměsí, zejména oxidu uhličitého a sirovodíku, tak aby odpovídalo požadavkům na zemní plyn. Především je využíván vyčištěný skládkový plyn.

Vodík vidí experti jako pohonnou hmotu budoucnosti. Auta na něj ujedou třeba na rozdíl od elektřiny mnohem dál, jsou ale zatím extremně drahá.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

25. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 67 komentářů

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Ač automobilky věnovaly tolik úsilí vývoji dieselových motorů a jejich mise, co se týče kvality samotného železného výsledku pod kapotami, skončila úspěšně, svět i Česko začínají nad... celý článek

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

21. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny... celý článek

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

2. 11. 2011 | Jan Müller | 12 komentářů

Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

Jan Müller ze serveru Malépeníze.cz odpovídá na otázky čtenářů Peníze.cz. Tentokrát rozebere na prvočinitele cenu pohonných hmot. A asi tušíte, k čemu dojde – ano, víc než polovičku... celý článek

Partners Financial Services