Zemní plyn je na rozdíl od LPG, který vzniká nejčastěji při rafinaci ropy, čistě přírodní záležitost. Z chemického hlediska se jedná o směs plynných uhlovodíků s příměsí neuhlovodíkových plynů. Obhajují ho tedy ekologové jako nejčistší pohon. Ale jak je na tom ekonomicky?
Přestavba vyjde na 70 000 Kč
Návratnost CNG je rozhodně delší než návratnost LPG. Hlavně proto, že přestavba auta je složitější než na propan-butan a většině zájemců v podstatě nezbývá než sáhnout po originálním řešení přímo od automobilek. Což ale není problém, nabízejí ho všechny důležité značky od Fiatu přes Mercedes, Opel až po Volkswagen.
Zatímco originální přestavba na LPG vyjde zhruba na třicet tisíc, pohon CNG znamená zhruba dvojnásobný příplatek: jak ukazuje tabulka, plynový Passat zvaný EcoFuel či Zafira CNG si žádají příplatek sedmdesát tisíc proti benzinovým variantám.
Za jak dlouho se investice vrátí?
Návratnost vynaložených peněz je podobně jako u LPG závislá hlavně na počtu najetých kilometrů, zmíněných vyšších nákladech na pořízení plynového vozidla a samozřejmě vzájemném poměru prodejních cen zemního plynu proti benzinu a naftě, který je zhruba 1:2 (18 Kč versus 36 Kč za litr, respektive m3).
Při současných cenách CNG vychází kilometr jízdy v průměru něco málo nad korunu. Méně je to pochopitelně u malých aut typu plynového Fiatu Punto, který jezdí za 1 Kč. Podobně to ale díky aerodynamickým vychytávkám zvládne i mnohem větší VW Passat.
U všech aut pak platí, že jezdí minimálně o korunu na kilometr levněji než jejich benzinoví dvojníci. Podtrženo: 70 000 Kč do přestavby máte zpátky nejpozději za 70 000 kilometrů. Ale jsou výjimky jako Touran nebo zmíněný Passat, kdy bod zlomu přijde mnohem dřív: už po čtyřiceti padesáti tisících, protože spotřeba CNG vůči zážehovým motorům u těchto aut vychází lépe než u jiných modelů.
Po vymazání rozdílu jezdíte za polovic
Obecně platí, že zemní plyn je výhodný zejména u vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů za rok. A když se prostředky vynaložené na pořízení plynové verze vrátí, jsou pak provozní náklady proti běžným pohonným hmotám přibližně poloviční. Vozidlo tedy jezdí levněji a řidiče mohou hřát ekologické body k dobru.
Novinka 2012: platí se spotřební daň
Cena zemního plynu se odvíjejí od ceny ropných produktů, takže se dá čekat zachování trvalého rozdílu mezi základní cenou bez daně benzinu, nafty a zemního plynu CNG. Ostatně historie ukazuje, že ceny obou komodit klesají či stoupají téměř souběžně, ceny plynu vzhledem k nákupním kontraktům s malým zpožděním.
Hlavní rozdíl tak činí daně. Na CNG byla v Česku až do konce loňského roku nulová. To už ale neplatí. Na základě usnesení z května 2005 se vláda zavázala dlouhodobě stabilizovat nízkou spotřební daň na zemní plyn použitý v dopravě. Nyní se bude postupně navyšovat až do roku 2020, ale jen na minimální úroveň stanovenou Evropskou unií.
I konečných 2,36 koruny na kubík v roce 2020 je nádhera proti brutální výši spotřební daně na benzin (12,84 Kč z každého litru) a naftu (10,95 Kč za litr). A dnešních 0,36 Kč je vlastně nic.
Největší potíže
Proč se na CNG jezdí v Česku mnohem méně než na LPG? Nejde tu ani tak o peníze jako o menší nabídku nových a hlavně ojetých aut, a především řídkou síť čerpacích stanic. Ta se třeba s rodinou LPG stanic nedá srovnat. Zatímco sousední státy počítají CNG čerpačky na stovky, u nás jich najdeme jen něco nad třicet.
Je zajímavé, že člověk může plnit auto na zemní plyn i z plynovodní přípojky na svém pozemku. Takové plnění se v tomto případě provádí přímo pomocí kompresoru, přičemž může být tankováno i několik vozidel současně. Plnění probíhá zpravidla pět šest hodin, nejlépe v nočních hodinách.
LPG vs. CNG
Když se český člověk rozhoduje, vítězí u něj pořád LPG. Výhody propan-butanu jsou zřejmé: mnohem širší síť čerpacích stanic, u většiny vozidel větší dojezd na jedno naplnění, nižší cena plynové zástavby a menší nádrž. Zemní plyn může kontrovat ještě o něco výhodnějším provozem či lepšími startovacími vlastnostmi při nízkých teplotách. Anebo faktem, že je proti propan-butanu lehčí než vzduch, a tudíž bezpečnější.
V delším horizontu bude mít asi navrch CNG, na nynější plynové mánii ale zdá se vydělají hlavně přestavby na LPG.
Sdílejte článek, než ho smažem