Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

Jan Müller | rubrika: Analýza | 2. 11. 2011 | 12 komentářů
Jan Müller ze serveru Malépeníze.cz odpovídá na otázky čtenářů Peníze.cz. Tentokrát rozebere na prvočinitele cenu pohonných hmot. A asi tušíte, k čemu dojde – ano, víc než polovičku z každého litru lijete do bezedné nádrže eráru.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 11. 2011 11:18, Lagarto

problémy s cenou jsou dva. Prní je vysoké daňové zatížení, které je kolikrát na nutnou hladinu danou EU, resp. nad úrovní sousedních států. Druhý a neméně důležitý je přesycení trhu. Počet pump (v drtivé většině non-stop) je neúměrný a nutí provozovatele držet vysoké marže aby pokryly nepřímé náklady a režii. V Německu je dramaticky méně pump a nonstop jsou jen ty největší na hlavních tazích a dálnicích. Proto tam je na každé pumpě fronta, ale provoz se točí ahosp. výsledek je úplně někde jinde a to přesto, že většina nákladů je podobná, či vyšší (např. mzda obsluhy). Logicky je pak více pump součástí velkých řetězců a s tím souvisí následně lepší vyjednávací cena při nákupu PH. Pak není složité pochopit, proč benzín v Německu na dálnici u Sheelky je levnější než benzín u Shell v ČR a to i mimo dálnici.

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 12 komentářů)

24. 8. 2017 10:30 | Odpurce vseho

Citace - peta / 06.11.2011 16:39

haha, tak tenhle článek je dobrý vtip. barel ropy 100USD, benzin 31CZK. Potom barel ropy 150USD, benzin 34CZK. Dnes barel ropy 110USD, benzin za 35CZK. Sazba spotřební daně je pořád stejná. Kurz dolaru se vyvíjel taky spíše pozitivně. Že by si tenhle článek zaplatil náš mocný čerpadlářský kartel? :)

Důvod je jeden jediny :) pochopili že v České Republice lidi absolutně neinvestují na Burze do komodit, takže pochopitelně nevědí ják se průměrně ceny pohybují a proto využívají naší skvělí zákonodárci tuhle obrovskou díru mezi negramotností ČR... Klasická odpověd člověka, když se ho nekdo zeptá zda chce vědět víc informací o investování je Nemám Zájem a takhle je to se vším,, nezájem všeho je důvodem pro brakováni státního majetku....
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2015 10:56 | karel parot

Neskonalý bordel v tomto státě.V Rakousku je nafta ještě levnější jak u nás a platy jsou 3x vyšší.tak si spočítejte,na kolik vyjde Rakušana 1 litr nafty nebo benzinu oproti nám,podle mě max.13-14,-Kč.To tu nebylo ani za komančů.my jsme národ tupců,jestli by rakušani připustili,aby u nich stála nafta 3x tolik jako u nás,tak to ani náhodou.to jen v tomto Kalouskově je možné
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 5. 2012 10:23 | Jiří Šeda

Veškeré diskuse o cenách benzínu jsou pro obyčejné lidi bezpředmětné. Dnešní mocipáni si všechno zdůvodní.Pouze jedna věc mi není jasná. Proč musí trvale nejdražší benzín mít právě Jižní Morava? Co jsme zbytku republiky udělali ? Jihomoravská vína také chutnají v celé republice stejně a jsou v přijatelné cenové relaci v Aši , Děčíně,Plzni atd. Doufám,že nás zase nebude někdo oblbovat plnou soběstačností,jako to bylo v minulém režimu!91
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2011 19:16

No, o tom se v článku píše: „V praxi se ale spíš projevuje obecný princip, že na snížené ceny vstupů prodejci reagují jen velmi neochotně, opačný proces, zdražování, však funguje dosti pružně.“ Jakmile cena jednou (třeba pod záminkou zdražení ropy) vyleze, dolů už (při nižších cenách ropy) nepoleze.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 11. 2011 16:39 | peta

haha, tak tenhle článek je dobrý vtip. barel ropy 100USD, benzin 31CZK. Potom barel ropy 150USD, benzin 34CZK. Dnes barel ropy 110USD, benzin za 35CZK. Sazba spotřební daně je pořád stejná. Kurz dolaru se vyvíjel taky spíše pozitivně. Že by si tenhle článek zaplatil náš mocný čerpadlářský kartel? :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2011 0:57 | Karl

Není tak zle, pumpaři nejsou žádní zloději. Když cena ropy roste, zdraží benzín a nafta u pump jen o pár korun. Když cena ropy klesá, slevní benzín a nafta u pump o velkou spoustu halířků ...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2011 21:45 | Mirek

Ta marže v řádu desetníků až něco málo přez korunu mi nějak nesedí.Vychází mi z toho ,že některé pumpy na benzin asi doplácejí,protože rozdíly mezi cenami se někdy blíží třem korunám.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2011 11:37

akorát by bylo třeba citovat bez chyb
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 11. 2011 11:18 | Lagarto

problémy s cenou jsou dva. Prní je vysoké daňové zatížení, které je kolikrát na nutnou hladinu danou EU, resp. nad úrovní sousedních států. Druhý a neméně důležitý je přesycení trhu. Počet pump (v drtivé většině non-stop) je neúměrný a nutí provozovatele držet vysoké marže aby pokryly nepřímé náklady a režii. V Německu je dramaticky méně pump a nonstop jsou jen ty největší na hlavních tazích a dálnicích. Proto tam je na každé pumpě fronta, ale provoz se točí ahosp. výsledek je úplně někde jinde a to přesto, že většina nákladů je podobná, či vyšší (např. mzda obsluhy). Logicky je pak více pump součástí velkých řetězců a s tím souvisí následně lepší vyjednávací cena při nákupu PH. Pak není složité pochopit, proč benzín v Německu na dálnici u Sheelky je levnější než benzín u Shell v ČR a to i mimo dálnici.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2011 10:11 | Karel

Špatně hospodařící ? No jak pro koho. Pro ty co se na něm napakují hospodaří dobře. Pěkně placené vyšší úřednické posty a soukromé firmy luxusně žijící ze státních (a obecních) zakázek. A že jich je, není zájem to měnit. Jinak ale se spotřební daní souhlasím, přeci jen nutí k energetickým úsporám, kdyby amíci platili daň, neprojezdili by tolik za posledních 50 let s auty co nesmyslně žraly 20l/100km. Uvidíme kolik bude stát ropa za pár let, nejsem optimista. Lidi jsou dneska strašně líný, než jít 800m pěšky, tak jedou autem.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 11. 2011 9:08 | eďa

Pravdou je, že největším nákladem - stále těžším a dražším břemenem každé účetní jednotky je špatně hospodařící systém. Dokonce lze tvrdit, že si může dovolit hospodařit čím dál hůř a nic se neděje. Jak je to možné ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2011 0:59 | jezevec

v civilizovaných zemích mají na každém stojanu u benzínové pumpy svítivou a zřetelnou samolepku - von jeden ihre liter, 65% zint steuern . . . .
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  16 584 154 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2022

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Nemáte v peněžence poklad? Tyhle koruny jsou vzácné

Zlatý svatováclavský pětidukát z roku 1937, který se před týdnem vydražil za rekordních...více

Co zdražilo úplně nejvíc? Tohle jsou skokani roku

Co zdražilo úplně nejvíc? Tohle jsou skokani roku

Auta. Benzin. Citrony. Droždí. Elektrika. Fšecko. Zdražuje se. Ostře. Meziroční inflace...více

Tyhle řetězce mizí z Česka. Nepřežily covidové peklo

Tyhle řetězce mizí z Česka. Nepřežily covidové peklo

Dva roky s covidovými omezeními a uzavírkami znamenaly pohromu jak pro mnoho menších kamenných...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Doporučujeme

Kam zaparkovat peníze, aby moc neztrácely, ale byly po ruce? Čtyři možnosti

Kam zaparkovat peníze, aby moc neztrácely, ale byly po ruce? Čtyři možnosti

Jak se dostat na vyšší výnos než na běžném účtu, ale zároveň nepodstupovat příliš velké...více

Tvůrci série Pozadí událostí nevidí, v čem je problém. A to je právě ten problém

Tvůrci série Pozadí událostí nevidí, v čem je problém. A to je právě ten problém

Uvedení detektivní minisérie v režii Jana Hřebejka vyvolalo u části kritiky značné pobouření....více

Nejdřív kvalita, pak marketing. Takhle se „prodává“ ženská Bundesliga

Jak zviditelnit ženský fotbal? V Německu na to jdou i přes bundesligový magazín Elfen....více

Dôchodky sa v roku 2023 radikálne menia: Toto môžete očakávať + kalkulačka

Dôchodky sa v roku 2023 radikálne menia: Toto môžete očakávať + kalkulačka

Systém so zastrešeným dôchodkovým vekom schválený vládou v roku 2019 sa bude opäť meniť....více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vladimír Pikora

ekonom

Jan Mládek

politik

Vladimír Pikora
ÚSPĚŠNOST
70,93 %

z 86 duelů
×
Jan Mládek
ÚSPĚŠNOST
44,16 %

z 77 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.