Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Jindřich Hradecký | rubrika: Jak na to | 21. 12. 2011 | 15 komentářů
Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!
Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny paliv zdaleka nemůže jen cena ropy. Přes polovinu seberou daně a Česko v nich patří u pohonných hmot k rekordmanům.

Ceny benzinu u čerpacích stanic Čech, Moravy a Slezska v roce 2011 překonaly všechny rekordy staré šest let, kdy paliva vyhnaly do nebeských výšin události kolem hurikánu Katrina v Mexickém zálivu.

Letošek tehdejší maxima strčil do kapsy. Benzin se na jaře vyšplhal na 34 Kč za litr a s drobnými odchylkami na této sumě vytrval celý rok. A protože se ke svému parťákovi ze zelených tankovacích pistolí připojil i modrý diesel, na jeho konci padlo tabu: pětatřicet korun za litr, pokud bereme v úvahu průměr obou cen.

Tankuje se za hranicemi

K vyšponování cen paliv přispěl výrazným dílem stát. Nejprve zvedl DPH na 20 procent, loni o korunu i spotřební daň.

Dnešních 12,84 Kč spotřební daně z každého litru, ať je benzin jakkoliv levný, řadí Česko k nejdražším zemím Evropy. Rumunům či Bulharům berou v přepočtu jen devět korun, Poláci se vejdou pod deset.

Zdroj: CCS

Důsledky jsou evidentní: Češi jezdí tankovat za hranice, ale především u nás téměř úplně přestali tankovat cizinci. Úmysl zvýšit daňový příjem z paliv se obrátil proti České republice. Třeba sdružení dopravců Česmad Bohemia tvrdí, že stát na dani nejen nevydělal, přišel kvůli tankování v cizině o víc než deset miliard korun. „Vysoká spotřební daň, a tím jedna z nejdražších naft v Evropě má samozřejmě za následek odliv tranzitujících, ale i našich kamionů ke stojanům v jiných zemích. Aby deset korun ze spotřební daně jednoho litru zůstalo ve státním rozpočtu, lze po vzoru zemí jako Slovinsko, Itálie, Belgie a dalších využít zavedení ‚profesionální nafty‘. Toto opatření je realizováno vrácením části z již zaplacené spotřební daně, které silně motivuje dopravce jakožto největší spotřebitele nafty, aby své tankování přenesli do zemí s tímto režimem. Logicky z takového opatření nejvíce těží domácí firmy a navíc zajišťuje i zvýšení výběru daně,“ tvrdí Martin Felix z Česmad Bohemia.

Daně vezmou 58 procent!

Struktura ceny pohonných hmot

Graf zvětšíte kliknutím

Ceny pohonných hmot v Evropě (přepočet na Kč)

BenzinNafta
Rusko18,2118,14
Ukrajina24,7423,32
Polsko30,3131,15
Bulharsko30,4233,04
Andorra30,7528,95
Makedonie31,2329,38
Rumunsko32,1131,94
Estonsko32,4233,44
Lucembursko32,631,08
Lotyšsko32,6234,46
Chorvatsko32,8132,47
Španělsko33,3433,85
Maďarsko33,5136,20
Slovinsko33,8532,54
Srbsko34,0833,35
Litva34,0933,12
Černá Hora34,3633,08
Rakousko35,0134,95
Česko35,735,6
Švýcarsko36,0440,21
Slovensko37,2635,7
Irsko38,3437,11
Švédsko39,3140,89
Portugalsko39,4936,31
Německo39,7536,24
Finsko40,4435,7
Itálie40,4438,96
Velká Británie40,6043,17
Belgie40,8538,44
Řecko40,8535,67
Francie41,1937,57
Dánsko41,9539,99
Nizozemsko42,836,9
Norsko46,3943,06
Zdroj: ÚAMK

Spotřební daně jsou samozřejmě snadným zdrojem příjmu, a tak není divu, že se v členských zemích EU zvedají vlastně rok co rok. Česko v tom jde Evropě příkladem. Důkaz? Když EU určila minimální sazbu spotřební daně u benzinu na 359 eur za tisíc litrů, země pod Řípem zvolila 505 eur.

Spotřební daň tak dnes sebere z ceny benzinu osmatřicet procent, dalších dvacet si vezme DPH. Kdybychom daně škrtli, cena benzinu i s maržemi rafinérií a čerpaček by byla nižší víc než o polovinu. U benzinu konkrétně zbývá na stanici zhruba sedm procent včetně nákladů na dopravu a běžný chod. Rafinerie dostává z každého prodaného litru pětatřicet procent (samozřejmě ale se započtením ceny ropy). Benzinky tak sice mají prostor k úpravě cen a přilákání zákazníků, ale jen stěží mohou rozevřít cenové nůžky mezi Prahou či dálnicí a malou vesničkou na Moravě o více než tři koruny na litr.

Malý výlet do socialismu

Při dnešní praxi, kdy se ceny paliv mění on-line klidně den co den, zní skoro neuvěřitelně, že v mezi roky 1970 až 1985 se benzin a nafta v Československu zdražovaly jen třikrát. Po deseti letech komunisté zvedli v roce 1980 cenu tehdejšího speciálu z 2,40 na 4,50 Kč a superu z tří na pět a nafty z dvou na tři koruny. V roce 1985 litr šla cena všech tří pohonných hmot nahoru o dvě koruny. Socialismus pak končil u čerpaček na cenách osm (speciál), devět (super) a 6,50 (nafta) korun za litr.

Těžko se tomu divit. V Československu bylo národní zvyklostí jezdit o víkendech autem na chalupy, chaty, hrady. A k tomu bylo nutné politicky udržet levný benzin. Dnes už se na taková rozhodnutí samozřejmě nehraje.

Ale i tak když srovnáme reálné ceny, koupil si československý řidič za průměrný plat 3 000 korun zhruba deset čtyřicetilitrových nádrží své škodovky. Dnes je na tom čtyřikrát lépe. Zatímco průměrná mzda totiž stoupla za 22 let sedmkrát, cena benzinu včetně zavedení nových tržních prvků jako spotřební daně a DPH jen čtyřikrát.

Jak ušetřit?

Nejlepší rada, jak ušetřit, směřuje k chování za volantem. Klidně se můžeme ještě jednou ohlédnout do socialismu a dát na rady tatínků – třeba vyřazování na neutrál ušetří víc, než by se zdálo. A řeči o tom, že je to pro dnešní auta nebezpečné a neefektivní, berte jen jako PR snahy automobilek.

Určitě se vyplatí rozjíždět se pozvolna a udržovat stálou rychlost. Plynulá jízda je skutečná výhra a řidič by na ni měl myslet neustále – třeba když vidí, že zelená na semaforu už svítí dlouho. Náhlé zrychlení k ní sebere zbytečnou deci a stejně zelenou většinou nestihnete.

Podobné je to s včasným řazením. Ostatně moderní auta dnes v tomto směru šoférům radí svítícími šipkami. U ostatních se stačí řídit zlatou radou, že nejúsporněji pracují motory těsně pod maximem točivého momentu.

Anketa

Jaký způsob šetření se vám nejvíc zamlouvá?

Motor je vůbec zajímavý zdroj šetření: věděli jste třeba, že na obyčejný volnoběh spotřebuje za hodinu litr benzinu? Takže vypínat, před jízdou nezahřívat, zato ho používat k brzdění.

Dobré je si také rozmyslet, jestli má cenu skočit do auta pokaždé, když si na něco vzpomenu. Vyjížďky do dvaceti kilometrů totiž podle odborných analýz zatěžují kapsu úplně nejvíc, protože spotřeba zpočátku roste až o padesát procent!

Své také dělají vymoženosti doby typu ventilátoru, autorádia, DVD přehrávače, klimatizace. Vždyť jen ona sama dokáže zvednout spotřebu o víc než deset procent!

A hodně ušetřených peněz vězí v samotném autě. Hlavně zbytečná nadváha, když vozíme v kufru spoustu věcí, které vůbec nepotřebujeme. Nebo nesprávně nahuštěné pneumatiky – i ty dokážou spotřebu vyhnat o další zbytečné dílky. Vždyť třeba podhuštěné gumy zvyšují spotřebu o čtyři procenta.

Máme všechna zmíněná čísla sečíst? Hned by se nad dvěma třemi korunami na stojanech rozčilovalo o dost méně, nemyslíte?

Na výlet do socíku

Zkuste se vrátit do doby socialismu. Koupíte si za svůj plat opravdu čtyřikrát víc benzinu? Kolika československým korunám by při porovnání kupní síly odpovídal váš dnešní plat? Berete víc, než měli na výplatní pásce vaši rodiče ve vašem věku? Odpovědi zná naše unikátní kalkulačka.
Podrobnější informaci o kalkulačce hledejte na její „osobní stránce“: Jak se znehodnocovala koruna

Inflační kalkulačka

%

Další kalkulačky

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 8. 2012 19:42, Mates

Kecy, já jezdím už notnou řádku let, ne jenom s osobákem, ale i s kamióny a nechaná zařazená rychlost se rovná takřka nulové spotřebě. Ale o to tady nejde. Jde o to, že před nedávnem vláda prohlásila, že pokud dosáhne cena za litr PHM 40,- Kč, zasáhne. Opět plané slyby. Zase kecy těch zkorumpovaných sket.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 12. 2011 11:46, Hugo

Jasně, když dojíždím ke křižovatce, kde je červená, tak právě tu kinetickou energii potřebuju, abych ji pak těsně před křižovatkou zmařil energickým bržděním, že? Nebo si vykvaltuju z kopce, abych pak zase energii zmařil bržděním před zatáčkou...
BTW brzdové destičky jsem měnil po 165 000 km - zkuste, jak dlouho vydrží s tím, když budete zbytečně vyřazovat rychlost. Ale třeba za to ta ušetřená decka na 1000 km stojí.

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Ceny aut: doma nejlíp!

30. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Ceny aut: doma nejlíp!

I když prodejci stále upozorňují, že ceny nových vozů se v Česku dotkly dna a budou stoupat, statistiky mluví jinak: jdou naopak pořád dolů.

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

2. 11. 2011 | Jan Müller | 12 komentářů

Malé peníze: Proč stojí benzin a nafta tolik? Nejvíc na nich vydělá stát

Jan Müller ze serveru Malépeníze.cz odpovídá na otázky čtenářů Peníze.cz. Tentokrát rozebere na prvočinitele cenu pohonných hmot. A asi tušíte, k čemu dojde – ano, víc než polovičku... celý článek

Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví

7. 10. 2011 | Michal Kašpárek | 16 komentářů

Štve vás zvyšování daní? Kouzelný letáček to spraví

Ještě že ten nápad dostal Nečas, a ne Jakeš: stačilo totiž letáčkem vysvětlit perestrojku a komunisté by vládli dodnes. Blbost? Ano. Fantasmagorie? Bohužel ne.

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

16. 8. 2011 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Výlety po Česku: jak cestovat nejlevněji autobusem a vlakem

V polovině týdne se má zase na chvíli objevit léto. Pro ty, kteří si pěkné dny chtějí zpestřit výletem, nabízíme tipy na slevy při cestách autobusy a vlaky. Ale vlastně nejen pro ně,... celý článek

Partners Financial Services