Pohled na stojany čerpacích stanic v roce 2012 řidiče děsí. Nejvíc ty s dieselovými vozy. Vždyť nafta se prodává dráž než natural – „krmivo“ aut se zážehovými motory. Tato situace nastává v Česku hodně často, jak ukazuje tabulka. Diesel byl dražší než natural už před třemi roky, kdy ležely ceny paliv o dvanáct korun níž. Časem sice benzin naftu přeskočil, nyní ale opět vyjde levněji tankovat do nádrží benzinových aut.
Ceny paliv v Česku
| benzin | nafta |
2009 – leden | 22,3 Kč | 24 Kč |
2009 – červenec | 28 Kč | 26 Kč |
2010 – leden | 30,5 Kč | 29 Kč |
2010 – červenec | 32 Kč | 31 Kč |
2011 – leden | 33 Kč | 32,5 Kč |
2011 – červenec | 35 Kč | 34,5 Kč |
2012 – leden | 36 Kč | 36,7 Kč |
Skóre se změnilo: z 2:1 je 1:2
Mizí tak jedna ze dvou výhod nafty: že je levnější. Navíc se zmenšuje i ta druhá: náskok ve spotřebě aut. Dnes je běžné, že se benzinový a dieselový motor v tomto ohledu liší o pouhý litr. Příklad? Škoda Fabia s maloobjemovým turbobenzinem 1.2 jezdí podle údaje výrobce za 5,2 litru v kombinovaném cyklu, podobně výkonný diesel 1.6 TDI za 4,2. Přitom ve stejné výbavě si za naftové auto připlatíte 86 tisíc korun. Propočtem při dnešních cenách paliv dostaneme brutální výsledek. Investice do naftové Fabie se vrátí až po víc než 260 tisících ujetých kilometrů. Což je na auto této velikosti opravdu moc.
Z malých aut nafta mizí úplně. Nevyplatí se…
A tak není divu, že o naftové motory nejenže není u malých aut valný zájem, ale mnohde je už automobilky vůbec nenabízejí. Třeba nejnovější model Škodovky – městský vůz Citigo – s dieselem nepřišel ani při uvedení na trh. Trojčata ze středočeského Kolína (Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) motor 1.4 TDI stáhla a zůstala u benzinového litru.
Naše srovnání výhodnosti investice do naftového agregátu jsme udělali pro deset nejprodávanějších aut v Česku za rok 2011. U toho desátého jsme měli smůlu: ani Ford Fusion už v ceníku dieselový motor nemá. Jdeme na jedenáctý Renault Thalia – v nabídce zase jen benzinové motory. A když už jsme konečně našli náhradníka na 12. pozici, dopadl výpočet Hyundaie i20 tristně: čekat přes 194 tisíc kilometrů na návratnost motoru 1.4 CRDi proti dokonce výkonnějšímu benzinu 1.2 nechce logicky nikdo.
Kolik musíte ujet kilometrů, aby se vám vrátila investice do dieselového auta proti benzinovému
| Cena | Spotřeba (l/100 km) | Návratnost |
Škoda Octavia | | | |
1.2 TSI (77 kW) | 398 900 Kč | 5,7 | |
1.6 TDI (77 kW) | 443 900 Kč | 4,5 | 112 360 km |
Škoda Fabia | | | |
1.2 TSI (63 kW) | 264 900 Kč | 5,2 | |
1.6 TDI (66 kW) | 350 900 Kč | 4,2 | 260 134 km |
Škoda Superb | | | |
1.8 TSI (118 kW) | 635 900 Kč | 7,2 | |
2.0 TDI (125 kW) | 690 900 Kč | 5,7 | 109 979 km |
Ford Focus | | | |
1.6 Duratec (63 kW) | 329 990 Kč | 5,9 | |
1.6 TDCi (70 kW) | 394 990 Kč | 4,5 | 137 567 km |
VW Golf | | | |
1.4 (59 kW) | 323 900 Kč | 6,4 | |
1.6 TDI (66 kW) | 410 800 Kč | 4,5 | 133 181 km |
Škoda Yeti | | | |
1.8 TSI (118 kW) 4x4 | 604 900 Kč | 8 | |
2.0 TDI (125 kW) 4x4 | 690 900 Kč | 5,9 | 120 331 km |
Kia Cee’d | | | |
1.4 CVVT (77 kW) | 259 980 Kč | 5,8 | |
1.6 CRDi (85 kW) | 334 980 Kč | 4,5 | 171 822 km |
Hyundai i30 cw | | | |
1.4 CVVT (80 kW) | 289 990 Kč | 6,3 | |
1.6 CRDi VGT (85 kW) | 364 990 Kč | 4,7 | 138 097 km |
Renault Mégane | | | |
1.6 (81 kW) | 316 900 Kč | 7,1 | |
1.5 dCi (81 kW) | 376 900 Kč | 4,4 | 63 749 km |
Hyundai i20 | | | |
1.2 (57 kW) | 229 990 Kč | 5,2 | |
1.4 CRDi (55 kW) | 279 990 Kč | 4,4 | 194 402 km |
Vysvětlivky: Srovnání výhodnosti investice do naftového agregátu pro nejprodávanější auta v ČR za rok 2011. Desátý Ford Fusion a jedenáctý Renault Thalia mají v nabídce jen benzinové motory. Proto jsme zařadili Hyundai i20. Ve vzorci jsme počítali s cenou benzinu 36 Kč a nafty 36,70 Kč.
Diesel jen ke korábům. A ještě s otazníkem…
Z tabulky jasně plyne, že má-li dnes člověk alespoň začít přemýšlet o naftovém motoru, pak jedině u velkých kombíků manažerského typu. Jenže ani tam to pro diesely nevyznívá nijak růžově.
Například investice do Superbu s turbodieselem 2.0 TDI se proti přeplňované benzinové osmnáctistovce vrátí po skoro 110 tisících kilometrů. A to jsou si ceny obou verzí docela blízko a nůžky spotřeby rozevřené víc než u jiných: 7,2 proti 5,7 litru.
Mega(ne)vítěz
Vítězem našeho srovnání nejprodávanějších aut se stal Renault Mégane. Postavili jsme proti sobě navlas stejně výkonný benzinový šestnáctiventilový motor 1.6 a jeho dieselového soupeře 1.5 dCi. Ten patří do rodiny úsporných agregátů zvaných Renault Eco 2, jezdí v kombinaci jen za 4,4 litru na sto kilometrů. Zážehového sourozence tak poráží o 2,7 litru, přitom stojí o solidních 60 tisíc Kč víc. Důsledek? Návratnost za necelých 64 tisíc kilometrů.
A ještě jedno ALE
Do výpočtů jsme zahrnuli jen tvrdá data – ceny paliv a aut. Zbývá nám však ještě jedno ale: servisní náročnost. Není žádným tajemstvím, že údržba naftových motorů vyjde o dost dráž. Podíváme-li se na průměrný výsledek našeho pátrání kolem 150 tisíc ujetých kilometrů, počítejte, že vás údržba dieselu vyjde po 150 tisících kilometrů zhruba o třicet tisíc dráž než u benzinu. Pokud bychom těchto 30 tisíc Kč na dražší servis připočítali u Fabie, jsme rázem o 100 tisíc kilometrů výš.
Ropy je pořád dost
Benzin a nafta samozřejmě nejsou jedinými možnostmi pohonu aut – ale dosud neohroženě vládnou. A nezdá se, že by tomu mělo být v nejbližších letech jinak. Říká se sice, že současní kluci budou svým tatínkům závidět, že oni si ještě za volantem užili pravé jízdy s vůní benzinu, ale dost možná na něj budou jezdit ještě oni.
Samozřejmě, zásoby paliv na bázi ropy (ale i zemního plynu) jsou konečné. Ale konec je daleko. Odborníci spočítali, že jen v současnosti těžené zásoby vydrží třicet let a s těmi nově objevenými to bude minimálně dvakrát tak dlouho – tedy přes rok 2070.
A to poslední dobou dochází ještě k překvapivě velkým nálezům zemního plynu – jeho zásoby odhadují znalci na více než sto let. Auta na něj jezdící (CNG) se ale zatím neujala, ač čerpací stanice se zemním plynem rostou geometrickou řadou. Nově si je v Česku kupuje jen jeden zákazník z tisíce.
CNG, LPG – boom nenastal
Podobně je to s LPG, které sice sehrálo zajímavou roli před lety, u nových aut už ho ale zase tak nevidíme – i když ho přímo z výroby nabízí spousta značek včetně Škody u nejžádanější Octavie. Při pohledu do ceníku ale vidíme, že navzdory ceně LPG kolem 17 Kč za litr mu pšenka nekvete.
Rovněž investice do hybridů se zatím lidem nevyplácí, i když kombinace spalovacího agregátu a elektromotoru směřuje do čím dál menších aut. Třeba hybridní Toyota Auris stojí pod 540 tisíc Kč, a je tedy jen o 70 tisíc korun dražší než naftová.
Na co budeme jezdit dál?
Analytici logicky předpovídají, že LPG a CNG budoucnost patřit nebude. Zemní plyn se bude spíše využívat na syntetickou výrobu kapalných paliv. Ve formě stlačeného paliva typu CNG asi sehraje roli jen v přechodné fázi. Podobně se příliš nehnul z místa vývoj elektromobilů. Ty i po letech vývoje trápí krátký dojezd a jejich místo bude zřejmě jen v malých vozech do města.
Ve větších vozech se další vývoj bude nejspíš ubírat směrem k vodíku. Jde asi o nejefektivnější způsob uchovávání energie. Dojezd vodíkových aut je totiž vcelku snadno srovnatelný se současnými benzinovými, i čerpání na rozdíl od dobíjení elektrikou zabere chvilku. Stačí se poprat s poslední překážkou – jak snížit cenu těchto aut.
Zatím však poslední vývoj ukazuje, že klasické motory – především ty benzinové – pořád čekají docela hezké zítřky.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 1. 2012 5:39, Richie
BMW E46 v 3.0 litru a v LPG, naprosta spokojenost. Skvely vykon, pozitek z jizdy i naklady na kilometr. :-)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 10. 2012 15:25, Jirka
Učelová tabulka a obsurdní nesmysly!
Jo - kdyz budete uvazovat o cene Skodovky za 450 tisic v nafte - tak skutecne ruce pryc a nebrat! Ale prolistujte nabidky jinych Vyrobcu, ktere zde snad zamerne nejsou uvedeny. Napr C4 1.6 TDI poridite za rovnych 300 tis. s lepsi vybavou nez nabizi Skodovka s papirovou kombinovanou spotrebou 4.1l/100km a skutecnou 3.9l/100km o proti benzinove verzi, ktera je levnejsi o necelych 27 tisic a papirovou spotrebou 6.5l/100km a skutecnou 7l/100 km - pak zkuste uz jen pocitat.
V diskuzi je celkem (67 komentářů) příspěvků.