Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

Jindřich Hradecký | rubrika: Co se děje | 14. 12. 2011 | 3 komentáře
Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?
Renault hodlá uvést na trh vůz, který bude stát 2 500 eur – tedy pouhých 64 tisíc korun. Zpráva z konce listopadu jen dokládá, kam se trh s auty dostal. Zatímco rohlíky zdražují a zdražují, auta stále zlevňují. Přitom jsou bezpečnější a umějí toho víc než dřív.

V článku Ceny aut: Doma nejlíp jsme doložili, že v Česku ceny vozů klesají téměř nejvíc ze všech států Evropské unie. Důkazy, že mají statistici z výroční zprávy Car Price Report 2011 pravdu, přináší i ohlédnutí za vývojem cen nových vozů za poslední roky v tomto článku.

Padám, madam!

Je nejžádanějším autem Čechů, v první generaci byla na trhu neskutečných 14 let. Těžko bychom našli příklad lépe ilustrující, jak se u nás ceny aut vyvíjejí než škodováckou madam: Octavii I.

V roce 1996 startovala na ceně kolem čtyř set tisíc a tu si podržela až do příchodu druhé generace v roce 2004, kdy se jednička změnila na Octavii Tour za 380 tisíc Kč. Po dvou letech jsme našli cenu o dalších dvacet tisíc níž a za další dva roky – na jaře 2008 – už stála 319 900 korun.

Ale protože v té době se cenová válka, do níž se vedle francouzských značek naplno položily ty korejské, vyostřila, musela Škoda zase níž. Na startu roku 2009 už jsme našli cenu nové Octavie Tour na 289 900 korunách – a to navíc s motorem 1,6 litru, protože do té doby základní čtrnáctistovka (vždy stála o dvacet tisíc méně než šestnáctistovka) skončila. Loni už byla základní verze nového auta k mání za 269 900 korun a do tří set tisíc korun se vešla i naftová devatenáctistovka.

Velepěkný pád, madam! Zvlášť když Škoda byla léta brána za finančně totálně konzervativní značku, která s cenami vůbec nemusela hýbat.

Slušné auto pod 145 000 Kč

Nejlevnější auto ČR: Renault Thalia za 144 900 Kč

Tak málo v moderní éře nikdy nové auto nestálo. A to jde proti Tatě Nano o opravdu plnohodnotné auto. Za 144 900 Kč nabízí Thalia solidní pětasedmdesátikoňový motor o objemu 1,2 litru, obří kufr s osvětlením a ve výbavě za tuto cenu třeba nárazníky v barvě karoserie, chromované lišty, ozdobné kryty kol, airbag řidiče i spolujezdce a další bezpečnostní systémy typu ABS či systém uchycení sedaček Isofix pro děti.

Kolik stojí auta v Česku?

144 900 Kč

Renault Thalia

159 900 Kč

Dacia Sandero, Fiat Panda

162 900 Kč

Chevrolet Spark

169 900 Kč

Peugeot 107, Toyota Aygo

172 900 Kč

Renault Twingo

174 900 Kč

Citroën C1, Renault Clio

179 900 Kč

Škoda Citigo, Ford Ka

Pozn.: Jde o ceny v hotovosti v listopadu 2011, na leasing bývají nižší. Zdroj: ceníky automobilek

Čím to? Je to jednoduché: takhle zkrátka funguje zákon nabídky a poptávky. A ceny dotlačil na úroveň, nad níž by si ještě před třemi roky ťukali na čelo úplně všichni.

Stačí se po Octavii podívat na desítku nejlevnějších modelů nových aut u nás na sklonku roku 2011: všechny se vejdou pod dříve nemyslitelnou sumu sto osmdesáti tisíc v hotovosti!


A to Renault Thalia, který se 144 900 Kč peloton vede, vůbec nepatří mezi prcky – takzvaná miniauta. Vždyť disponuje objemem kufru, po ceně druhým nejdůležitějším kritériem českých automobilistů, nad pět set litrů!

Renault to ale se slovem akce umí roky. Už tak nízkou základní cenu 199 900 korun snižuje slevou čtyřicet tisíc a navrch v současnosti speciálním bonusem dalších 15 000 Kč. V reklamách se dokonce objevuje suma 109 900 korun včetně prodloužené záruky na čtyři roky. Ta ale platí při využití značkového financování, což je ošidná záležitost, jak rozebíráme v článku Nechci slevu zadarmo aneb Na „výhodný“ leasing s kalkulačkou.

Pokud bychom si měli vsadit, je Renault právě tou značkou, která je ochotná prolomit magickou hranici 100 000 Kč za nové auto. Zvlášť když se prostřednictvím La Tribune nechal nedávno slyšet, že uvede na trh automobil, který bude stát pouhých 2 500 eur (64 000 Kč) a vedle rozvojových trhů zvažuje jeho prodej i v Evropě.

Agresivní konkurenční boj

Nejlevnější auto světa: Tata Nano za 36 000 Kč

Za nejdostupnější vůz světa bývá označován model Nano od indické společnosti Tata Motors. Ten se prodává v Asii od roku 2009, kdy byla jeho cena v základní výbavě stanovena na sto tisíc rupií, což je jen něco přes 36 000 Kč.

(Aktuální kurz rupie podle ČNB zjistíte na Peníze.cz v sekci Kurzy měn.)

Na snižování cen má nepochybně vliv zpomalený trh s osobními vozy. „Kdyby k tomu nedošlo, pravděpodobně by v důsledku přebytku výrobních kapacit nad poptávkou musela dávno zaniknout některá dealerství,“ shodují se lidé z oboru.

Vlastně všechny značky jsou zajedno v hlavní pohnutce cenové revoluce: za pádem stály a dále stojí hlavně mamutí slevové akce některých z nich – tedy lítý konkurenční boj. Navíc v době krize bylo pro všechny důležité udržet odbyt. A to i za cenu agresivních cenových akcí.

Zvláštní paradoxy

Ten, kdo v roce 2007 odložil koupi auta o pár měsíců, může skákat metr vysoko. Léta, kdy se člověk u tuzemských dealerů setkal ve srovnání se zahraničím s předraženými auty, zmizela v nenávratnu. A přinesla zvláštní paradoxy.


Třeba miniauta se dneska běžně prodávají pod cenou. A kdo si dovolí nasadit normální – třeba Škoda na svůj nejnovější model Citigo za 179 900 Kč –, sklízí kritiku. Levněji než miniškodovku totiž pořídíte větší modely jako Dacii Sandero či Renault Clio.

Dealeři mezi řečí přiznávají, že právě v segmentu nejmenších vozů prodávají už jenom kvůli čárkám ve statistikách. A zisk odkládají na další život aut – péči v autorizovaných servisech.

Chudáci bazaristé!

Na to, že se nová auta prodávají i o stovky tisíc a desítky procent levněji než dřív, doplácejí bazary. Po vyhlášené akci importérů nových aut vypadají jak blázni, když ojetá auta nabízejí za vyšší sumy než nová. „Prodávat pod cenou je hloupé, ale co nám zbývá?“ litují.

Češi – mistři smlouvání?

Svou roli sehrávají i samotní kupující. „Jsou mnohem otrlejší než v minulosti. Naučili se vyjednávat a tlačí na nás pořád víc. Přijdou a hned chtějí bonus, slevu ze slevy a ještě se ohánějí nabídkami od konkurence. Nedovedu si představit, že by to takto fungovalo v prodejně potravin. Ale u aut jsme jak na tržišti,“ popisuje džob prodejců aut jeden z nich.

2012: tak že bychom zdražili?

Anketa

Auta v Česku se mi zdají...

Předvídat, jestli ještě budou ceny aut klesat, si vzhledem k minulosti už asi netroufne nikdo. Nicméně prodejní statistiky za rok 2011 přece jen ukazují, že se trh zvedl, což je jasný signál: Pojďme zdražit!

Navádí k tomu i vývoj kurzu s oslabováním koruny z podzimu 2011. Jenže pořád platí, že český trh s auty je jedním z vůbec nejkonkurenčnějších v Evropě, a navíc Češi slyší především na cenu.

Využijí leden 2012 – tradiční to měsíc s příležitostí udělat cenový krok směrem nahoru – prodejci konečně k obratu v nejpříjemnějším padání, jaké kdy Češi coby zákazníci zažili? Tedy v pádu cen nových aut?

Jak se vyvíjejí ceny známých aut v Česku?

 

Fiat Panda

Škoda Fabia

VW Golf

Hyundai Santa Fe

2006

193 400 Kč

265 900 Kč

412 650 Kč

699 900 Kč

2007

188 400 Kč

265 900 Kč

399 900 Kč

789 900 Kč

2008

179 900 Kč

229 900 Kč

384 900 Kč

739 900 Kč

2009

172 900 Kč

219 900 Kč

359 900 Kč

669 900 Kč

2010

159 900 Kč

219 900 Kč

319 900 Kč

659 900 Kč

2011

159 900 Kč

194 900 Kč

323 900 Kč

599 990 Kč

Pozn.: Jde o ceny v hotovosti v listopadu 2011, na leasing bývají nižší. Zdroj: ceníky automobilek

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

7. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

Automobilové značky ji hojně využívají v reklamách na nová auta – obří slevu. Leč pouze při využití tzv. značkového úvěru. Na papíře dosahuje výhoda i přes padesát tisíc. V reálu ale... celý článek

Ceny aut: doma nejlíp!

30. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Ceny aut: doma nejlíp!

I když prodejci stále upozorňují, že ceny nových vozů se v Česku dotkly dna a budou stoupat, statistiky mluví jinak: jdou naopak pořád dolů.

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Škoda Auto chystá nové modely i expanzi směrem na Východ

2. 11. 2010 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Škoda Auto chystá nové modely i expanzi směrem na Východ

Mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto čekají v příštích letech výrazné změny. Koncern Volkswagen Group by se škodovkami rád prorazil v Číně a Rusku. V plánu je také několik nových... celý článek

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

15. 3. 2010 | Věra Tůmová | 10 komentářů

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

Když si půjdete koupit auto, ptejte se na rozdíly ve způsobech financování. Prodejce vám navíc může nabídnout lákavou slevu, tu ale uhradíte ve splátkách. Vyplatí se nahlédnout i do... celý článek

Partners Financial Services