Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

Jindřich Hradecký | rubrika: Jak na to | 7. 12. 2011 | 3 komentáře
Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou
Automobilové značky ji hojně využívají v reklamách na nová auta – obří slevu. Leč pouze při využití tzv. značkového úvěru. Na papíře dosahuje výhoda i přes padesát tisíc. V reálu ale za auto zaplatíte víc. Proč? A o kolik?

Představte si klasickou situaci: mám hotovost, ale prodejce mi nabízí, že při využití značkového financování sundá padesát tisíc z ceny dolů. Vyplatí se na auto si půjčit? Je leasing – třeba i ten s takzvaným nulovým navýšením – opravdu stejně výhodný jako hotovost?

Svět leasingu a jeho bratra úvěru má z pohledu kupujícího pár zádrhelů a vyplatí se počítat.

Jak převzal úvěr žezlo

Leasing k nám dorazil po roce 1989 a brzy se stal fenoménem – vůz na něj v zemi pod Sněžkou kupoval každý druhý a Češi se v tom stali šampiony Evropy. Automobilovým prodejům vládl pevnou rukou až do nového století, nyní je ovšem populárnější spíš úvěr. Zatímco ještě před čtyřmi roky si stál proti leasingu zhruba v poměru 2 : 3, nyní už je to 4 : 1 pro úvěr.

Jak se liší leasing od úvěru

Leasing:
má daňovou výhodu pro podnikatele, vzhledem k daňovým omezením ho ale nejde uzavřít na kratší dobu a vypovězení smlouvy bývá ztrátové. Navíc majitelem se člověk stává až po skončení smlouvy.

Úvěr:
v průkazu je zákazník rovnou zapsán jako majitel auta, úvěr může splatit jednorázově před vypršením smlouvy. Za auto však ručí a požadavky na bonitu bývají vyšší.

Nahoru jdou ale oba. Třeba leasing se za prvních devět měsíců 2011 proti stejnému období 2010 zvedl u největších patnácti společností o osmnáct procent. A protože náš podíl je dlouhodobě 97 procent, lze dovodit, že v Česku byly v tomto období financovány leasingem stroje, zařízení a dopravní prostředky za více než třiatřicet miliard korun,“ říká Jiřina Tapšíková z České leasingové a finanční asociace, sdružující největší hráče. „Spotřebitelské úvěry se zvýšily o dvě a půl a podnikatelské o dvanáct a půl procenta. Největší část z nově poskytnutých podnikatelských úvěrů – přes šestačtyřicet procent – přitom šla na pořízení osobních vozů,“ počítá Tapšíková.

Pod fakt, že úvěr přeskočil oblibou leasing, se podepsal hlavně zákon – po změnách daňových odpisových skupin ztratil leasing mnoho ze své dřívější výhodnosti. Lidé také pochopili, že produkty na bázi úvěru mají větší flexibilitu. Lze je předčasně splatit nebo naopak prodloužit, vkládat mimořádné splátky a podobně.

Hlavní rozdíl

Souhrnně se dá říct, že podmínky pro leasing a úvěr jsou pro konečného zákazníka shodné. A to včetně toho nejpodstatnějšího – ceny.

Pár čísel

 

> Členské společnosti České leasingové a finanční asociace poskytly za 1. až 3. čtvrtletí 2011 leasingem movitých věcí, factoringem a prostřednictvím úvěrů přes devadesát miliard korun, což je o tři miliardy více než ve stejném období 2010.

> Z celkové částky šlo na financování osobních vozů 24 miliard korun. Členové tak financovali prostřednictvím leasingu a úvěrů přes 46 % nových osobních vozů registrovaných v lednu až září 2011.

> Všechny komodity zaznamenaly meziroční růst: leasing vzrostl o 18,3 %, podnikatelské úvěry o 12,5 %, a spotřebitelské o 2,5 %.

> K 30. září 2011 spravovaly členské společnosti České leasingové a finanční asociace skoro dva a půl milionu aktivních leasingových a úvěrových smluv. Pohledávky z nich dosáhly na konci třetího čtvrtletí přes 223 miliard korun.

Hlavní rozdíly? Záleží, zda je zákazník plátcem DPH. Základní odlišností mezi leasingem a úvěrem je totiž fakt, že při využití úvěru se zákazník stává okamžitě vlastníkem vozu, ale při finančním leasingu k tomu dochází až po splacení a ukončení smlouvy. V případě, že je zákazník plátcem DPH a využije pro pořízení vozu úvěr, může si ihned uplatnit nárok na celou daň z pořizovací ceny vozu. „Podle vývoje na trhu předpokládám, že dojde ke zvýšení ceny kapitálu. A právě zde vidím další budoucnost pro produkty typu leasing či nebankovní úvěr. Ty se ze své podstaty opírají o hodnotu financované věci, ať už v podobě pohledávek, či leasingového předmětu, a nevyžadují takové jištění jako jiné produkty. Potvrzují to i výsledky nebankovního trhu, které opět zaznamenaly růst,“ dodává Tapšíková.

Svůj = volnost, značkový = sleva

Vůz na splátky – ať jako úvěr, nebo coby leasing – dnes nabízí prodejci aut či motorek přímo. Stejně tak si ho ale můžete sjednat sami. Domluvit si vlastní financování mívá výhodu v tom, že si člověk může sjednat volnější podmínky nebo třeba výhodu u banky, kde je známým klientem a má u ní sjednáno více produktů.

Plusem značkových produktů je zase řada slev a akcí od prodejců. Mohou (nebo spíš musí) si to dovolit. U tohoto typu se totiž povětšinou jedná o společný produkt dovozce a sesterské finanční společnosti, podpořený oběma stranami. Navíc prodejce je ochotný a schopný snížit svou provizi na minimum, aby si takzvaně napsal čárku – tedy prodal.

Jednu skupinu akcí představuje dodatečná sleva. Co to znamená? Cena, z níž se počítá financování auta, je opticky nižší. Třeba u francouzských či korejských značek můžete počítat s 50 tisíci Kč dolů. Jenže to v důsledku nemusí znamenat vůbec nic – záleží na tom, jak je nastavená úroková sazba. To, co někteří nazývají slevou, ve skutečnosti zastupuje odloženou splátku rozloženou do doby financování a navíc navýšenou o úrok.

Vedle toho na sebe úvěrová forma nabaluje spoustu akcí: aktuálně třeba zimní kola ke značkovému úvěru. Například ŠkoFIN je dává fyzickým osobám, podnikatelům i firmám pro nové i ojeté škodovky. Součástí je také balíček pojištění od České pojišťovny.

Co je nula?

Jak rozumět leasingu

  • Finanční leasing
    Podle českého práva jde o finanční pronájem s následnou koupí najaté věci. Při dodržení minimální délky smlouvy jde splátky započítat přímo do daňově uznatelných nákladů.
  • Operativní leasing
    Auto zůstává ve vlastnictví leasingové společnosti i po skončení smlouvy. Variantu představuje takzvaný full service leasing, kdy jsou součástí smlouvy i služby – třeba pravidelné servisní prohlídky, přezutí pneumatik, sledování spotřeby podle karty CCS atd.
  • Zpětný leasing
     Majitel prodá své auto leasingové společnosti a získá tím peníze v hotovosti. Současně uzavře smlouvu na jeho pronájem. Vyplácenou částku mu ale společnost sníží o akontaci za pronájem.

Je jisté, že slevy i akce se musejí prodejci zaplatit. Není proto radno nechat se zmást ani nulami v názvu. Platí to i pro takzvaný nulový leasing, který znamená, že neskládáte akontaci – tedy neplatíte nic předem. Z logiky věci bývá dražší než jakýkoliv jiný: čím vyšší splátka předem, tím méně by měl člověk v konečném součtu zaplatit, velí rozum.

Zajímavěji zní leasing s nulovým navýšením. Tady by měla platit rovnice, že součet splátek = pořizovací cena vozu. Jenže téměř pokaždé bez pojištění a poplatku za uzavření smlouvy. Dá se tedy čekat, že právě do nich promítne prodejce svůj zisk.

Připlatíte i 15 procent

Pro příklad, o kolik se financování úvěrem či leasingem prodraží, jsme si vzali nejprodávanější auto českého trhu – Škodu Octavii – a nechali si cenu nového vozu spočítat jednak přes značkovou společnost a pak dvěma nezávislými firmami. Jak to dopadlo?

Auto s motorem 1.2 TSI s automatickou převodovkou a třetím stupněm výbavy Elegance stojí podle ceníku 552 900 Kč. U značkového ŠkoFINu bychom sice dostali slevu kolem dvaceti tisíc, i tak bychom ale s tříletým úvěrem bez pojištění přeplatili auto o padesát tisíc. U dalších ústavů jsme dopadli ještě hůř: dostali jsme o víc než šedesát tisíc výš. A to jde měřeno procenty ještě o docela příjemný výsledek. U levnějších aut, která v hotovosti stojí kolem čtvrtmilionu, znamená úvěr často až patnáct procent navrch.

Ale dá se najít i přeplacení jen kolem osmi až devíti procent. To v případě, že je bez pojištění. S ním to jde ještě níž, ale o výhodnosti k leasingu přilepených pojistných produktů lze s úspěchem pochybovat.

Takže do boje. A kalkulačku s sebou!

Tři rady, jak kupovat na úvěr

1. Nechte si zpracovat více nabídek.

2. Nedejte na to, že značkový produkt vychází na papíře nejlevněji.

3. Sečtěte všechny náklady, tedy akontaci, součet splátek, poplatek za zprostředkování, výši pojištění a povinného ručení, zůstatkovou cenu a veškeré ostatní poplatky. Hlavním ukazatelem výhodnosti úvěru či leasingu je takzvaná roční procentní sazba nákladů (RPSN), jež udává procentní podíl z dlužné částky, který musí člověk se vším všudy uhradit během jednoho roku.

Kdo financuje auta?

 

Společnost

Vstupní dluh v mil. Kč

 1.

ŠkoFIN

4 833,00

 2.

UniCredit Leasing

3 914,37

 3.

ČSOB Leasing

2 544,25

 4.

Credium

2 408,67

 5.

sAutoleasing

1 837,62

 6.

GE Money Auto

1 766,65

 7.

LeasePlan ČR

1 389,22

 8.

ALD Automotive

1 387,02

 9.

Essox

1 221,69

10.

Mercedes-Benz Financial Services

1 181,10

11.

Arval CZ

857,03

12.

VB Leasing CZ

778,85

13.

PSA Finance ČR

647,17

14.

Business Lease

637,40

15.

Home Credit

484,40

16.

Cetelem

318,71

17.

FCE Credit, s.r.o.

280,26

18.

Toyota Financial Services Czech

276,96

19.

Unileasing

158,00

20.

RT Torax

157,00

Jde o pořadí členských společností České leasingové a finanční asociace podle vstupního dluhu ve financování aut a motocyklů v 1.–3. čtvrtletí 2011.

Zdroj: Česká leasingová a finanční asociace

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+33
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Ceny aut: doma nejlíp!

30. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Ceny aut: doma nejlíp!

I když prodejci stále upozorňují, že ceny nových vozů se v Česku dotkly dna a budou stoupat, statistiky mluví jinak: jdou naopak pořád dolů.

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

15. 3. 2010 | Věra Tůmová | 10 komentářů

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

Když si půjdete koupit auto, ptejte se na rozdíly ve způsobech financování. Prodejce vám navíc může nabídnout lákavou slevu, tu ale uhradíte ve splátkách. Vyplatí se nahlédnout i do... celý článek

Spotřebitelský leasing je klesající obor, který však bude žít dál

12. 9. 2006 | Petr Vykoukal

Spotřebitelský leasing je klesající obor, který však bude žít dál

Zatímco celý obor leasingu se v roce 2005 po třech letech stagnace vrátil zpět na růstovou dráhu, spotřebitelský leasing byl naopak tím, který celkový růst "kazil". Hlavní příčinou... celý článek

Partners Financial Services