Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!
23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů
Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.
Za minulý rok u nás klesly ceny nových vozů téměř nejvíc ze všech států Evropské unie – spadly o devět procent. Navázaly tak na předchozí meziroční srovnání, kdy u Česka svítilo číslo minus 9,4 procenta. Vyplývá to z výsledků tradiční zprávy Car Price Report 2010, respektive 2011.
Dvousetstránkovou studii srovnávající v tabulkách desítky nejprodávanějších modelů osobních vozů ve všech sedmadvaceti zemích EU vydává jednou ročně Evropská komise. Ceny auta s nejžádanějšími motory (benzinové motory o objemu 1,2 a 1,4 l u menších aut, dvoulitrové diesely u velkých vozů) zkoumá pravidelně na celém kontinentu počátkem roku. Výsledky ale zveřejňuje s víc než půlročním zpožděním.
Jde o zprávu Evropské komise porovnávající nejžádanější modely osobních aut ve všech 27 zemích EU. Se zkoumáním začala komise na počátku devadesátých let v reakci na stížnosti zákazníků, kteří se pozastavovali nad velkými rozdíly v cenách v jednotlivých členských státech či překážkami, které byly spjaté s nákupem vozu v jiném členském státě EU.
Výrazněji než u nás nové vozy zlevnily už jen na Slovensku, v Bulharsku a ve Slovinsku. „Jedinými státy evropské sedmadvacítky, kde ceny poslední rok rostly, jsou Itálie, Malta a Portugalsko,“ přibližuje za autory studie Amelia Torresová. Celá Evropská unie zaznamenala průměrný pokles o 2,5 procenta.
Rozdíly mezi státy Unie se sice o něco zmenšily, ale obyvatelům některých zemí se stále vyplatí dojet si pro nové auto za hranice. Mezi nejprodávanějšími modely jedné třídy může rozdíl v ceně činit dokonce 44 procent – platí to třeba pro Fiat Punto. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou úplně běžný. Nejnižší pak bývá u velkých automobilů. I když u nejprodávanějšího z nich – Volkswagenu Passat – činí 38 procent!
Všeobecně nejlevnější vozy před zaplacením daní jsou v Unii k mání v Dánsku. Druhou nejlacinější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie. „Nejdražšími státy při srovnání cen před zaplacením daní jsou naopak Německo a Lucembursko,“ říká Torresová.
Stát | Slovensko | Bulharsko | Slovinsko | Česko | Litva | Maďarsko | Lotyšsko | Irsko | Polsko | Estonsko |
Vývoj cen v % | -17,4 | 13,5 | -11,6 | -9 | -7,2 | -6,5 | -6,1 | -5,7 | -5,6 | -5,2 |
To všechno může zajímat ty, kterým nevadí pro auto vyrazit do ciziny. Za vůz koupený v jakékoli členské zemi Evropské unie totiž daň z přidané hodnoty platíte až doma v Česku. Pranic vás tedy nemusí zajímat, že Dánové podle Car Price Report kupují Škodu Octavii 1.2 TSI/77 kW Ambiente v přepočtu za 540 000 Kč. Je to totiž kvůli obří dánské dani. Bez ní stojí necelých sto šedesát tisíc, se započtením následné české DPH (ta je a i příští rok zůstane 20 procent) tak vyjde na 281 666 korun – jednoznačně nejméně z celé Unie. Jde o tedy o zvláštní jev: Dánsko je nejdražší a zároveň nejlevnější zemí Evropy. První tvrzení platí pro domácí zákazníky, druhé pro cizince.
Daň se ve většině zemí pohybuje kolem dvaceti procent (Německo 19 %, Česko či Bulharsko 20 %, Belgie 21 %, Rumunsko 24 %), jinde ale roste nad čtyřicet procent (Finsko, Malta, Irsko, Nizozemsko) a v Dánsku prodražuje auta v závislosti na velikosti i víc než dvakrát. Naopak třeba v Lucembursku činí daň jen patnáct procent.
Škodovky představují výjimku potvrzující pravidlo, že v Česku jsou auta levná. Ve srovnání s Evropou za ně podle studie platíme o dvacet (Fabia), třicet (Octavia) i čtyřicet procent (Roomster) víc než obyvatelé nejlevnější země platící eurem, kterou studie vždy označuje jako „100 %“.
Naopak u mnohých modelů u Česka svítí ve zprávě Car Price Report 2011 příjemné slůvko „minimum“, značící, že je u nás konkrétní model nejlevnější z celé Evropy. Týká se to hlavně malých vozů, jako jsou Renault Clio, Volkswagen Polo či Lancia Y, ale i velkoprostorových modelů, třeba Seatu Altea XL.
Česko zkrátka v očích Evropy za poslední roky výrazně zlevnilo. Třeba ve studii z roku 2009 dopadlo srovnání pro tuzemské importéry a dealery katastrofálně – z 87 zařazených modelů se u více než čtyřiceti ukázala nejvyšší cena u České republiky. Dnes je všechno jinak.
Údaje je ale nutné brát s rezervou: zástupci automobilek netají, že ceny totožných vozů jsou po světě různé. Odlišnosti vysvětlují jak zmíněným jiným daňovým zatížením v jednotlivých zemích, což má vliv na konečnou cenu pro domácí kupující, leč už ne pro cizince, tak odlišností výbav. Technicky však musí být vozy určené pro evropský trh shodné. Liší se pouze v detailech typu jiných náplní provozních kapalin pro severské země.
Směrnice Evropské unie totiž nařizují bezbariérový nákup aut v libovolných členských zemích a dovoz kamkoli v rámci jednotného vnitřního trhu. Importéři tedy nesmějí zákazníkům nijak bránit, aby si kupovali kdekoli v Evropě vozy za stejných podmínek jako místní obyvatelé.
Za vozidlo zakoupené v jakékoli členské zemi EU platíte DPH až v Česku. Daň uhradíte na příslušném finančním úřadě. Zde do deseti dnů od pořízení vozu musíte doložit kopii dokladu o koupi, následně úřad vyměří příslušnou částku DPH (20 %), kterou pak musíte správci daně zaplatit do 25 dnů. Teprve poté spolu s dokladem o evropské homologaci, který vystavil prodejce, můžete auto přihlásit na evidenci vozidel.
Při koupi v cizině si musíte dát pozor hlavně na doklady nutné k zaplacení DPH, tedy na daňový doklad od prodejce. Nezapomeňte pečlivě projednat prodej bez daně. Nebojte, prodejci v sousedních zemích jsou na tuto situaci zvyklí. V Česku nezapomeňte vyplnit daňové přiznání k DPH. U neplátce pouze v řádku týkajícím se pořízení nových dopravních prostředků.
Následně dostanete registrační značky a doklady. Potom už jen stačí znovu navštívit zahraničního prodejce a odjet vozem s přidělenou českou SPZ. Že je to složité?
Tady je další možnost: koupě převozní značky spolu s krátkodobým povinným ručením – nejkratší bývá na čtrnáct dní. Do uplynutí této lhůty musí kupující vozidlo řádně přihlásit v Česku.
A do třetice: nechce-li člověk platit za převozní značku a pojištění, musí auto naložit na odtahový vůz a odvézt je domů na korbě. Oficiálně se ceny za tuto službu pohybují kolem dvanácti korun za kilometr. U známého se dá odtah domluvit levněji.
Cena bez daně (eura) | Cena s „domácí“ daní (eura) | Cena s českou daní (koruny) | |
Dánsko | 9 241 | 21 239 | 281 666 |
Polsko | 10 449 | 13 251 | 318 486 |
Maďarsko | 10 501 | 14 748 | 320 070 |
Finsko | 10 564 | 16 230 | 321 991 |
Estonsko | 10 573 | 12 697 | 322 265 |
Kypr | 10 716 | 13 061 | 326 624 |
Řecko | 10 789 | 14 459 | 328 849 |
Lotyšsko | 10 801 | 13 507 | 329 214 |
Rumunsko | 10 929 | 13 552 | 333 116 |
Slovinsko | 10 954 | 13 762 | 333 878 |
Slovensko | 10 990 | 13 307 | 334 975 |
Irsko | 11 187 | 15 813 | 340 980 |
Portugalsko | 11 437 | 15 475 | 348 600 |
Malta | 11 652 | 17 958 | 355 153 |
V. Británie | 11 794 | 14 937 | 359 481 |
Belgie | 11 802 | 14 280 | 359 725 |
Bulharsko | 12 135 | 14 562 | 369 875 |
Švédsko | 12 438 | 15 547 | 379 110 |
Litva | 12 456 | 15 072 | 379 659 |
Španělsko | 12 467 | 15 303 | 379 994 |
Itálie | 12 698 | 15 237 | 387 035 |
Nizozemsko | 12 736 | 18 216 | 388 193 |
Lucembursko | 13 319 | 15 317 | 405 963 |
Česko | 13 518 | 16 222 | 412 029 |
Německo | 13 574 | 16 153 | 413 736 |
Rakousko | 13 713 | 17 038 | 417 972 |
Francie | 13 916 | 16 643 | 424 160 |
Zdroj: Studie Car Price Report 2011
Penzijko s finančním bonusem
Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.
Sdílejte článek, než ho smažem