Jsem skvělý řidič a mám povinné ručení, tak co by se mi mohlo stát... S tímto přesvědčením vyrazí zanedlouho většina Čechů na dovolenou po vlastech českých i po Evropě. Pak se to stane. V touze po zajímavých turistických zážitcích nebo v zajetí nákupní horečky zaparkujeme svoje auto v neznámém městě nebo na ne zcela bezpečném místě. Když se vrátíme, zjistíme, že vám někdo „nacouval do motoru“ nebo ukradl kola. Viník je pryč, auto nepojízdné a přivolaní policisté jen bezradně krčí rameny. V takové situaci nám řidičské umění není nic platné a povinné ručení nepomůže.
Povinné ručení, jak vyplývá z jeho plného názvu ‒ pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ‒ totiž není pojištěním pro naše auto, ale pojištění odpovědnosti pro nás jako řidiče. Jeho hlavním smyslem je chránit nás před finančními následky škod, které způsobíme svým vozem. Jde zejména o škody na zdraví či životě ostatních účastníků nehody, ale také o škody na movitém i nemovitém majetku nebo na životním prostředí.
Ani vylepšené povinné ručení není havarijko
Většina majitelů motorových vozidel dává při výběru povinného ručení stále ještě přednost nižší ceně. Pojišťovny se v posledních letech snaží obstát v konkurenci a povinné ručení stále vylepšují. Například tím, že k němu přidávají zdarma asistenční služby, úrazové pojištění, pojištění čelního skla, živelních škod a dokonce i pojištění bonusů za bezeškodní průběh. Slibují také vyřízení všech formalit v případě dopravní nehody za svého klienta.
Postupně tak přibývá řidičů, kteří dávají přednost povinnému ručení, ke kterému dostanou co nejvíce dalších služeb. Když se jim podaří takové výhodné povinné ručení najít, spokojeně si zamnou ruce a mají pocit, že pro své milované auto i peněženku udělali maximum. Jenže to je omyl!
Když si chceme pojistit auto, potřebujeme k tomu havarijní pojištění, protože to je takzvané pojištění škodové. Jeho smyslem je v první řadě kompenzace škod na našem voze, ať jsme si je zavinili sami, nebo nám je způsobil někdo jiný, či k nim došlo v důsledku některého z pojištěných rizik. Havarijní pojištění se vztahuje na úplně jiná rizika než povinné ručení. Jde zejména o riziko havárie, odcizení vozidla, jeho části nebo výbavy, poškození vozidla živelní událostí nebo vandalismem, případně střetem se zvěří.
Zloději, živly a jiné nástrahy
I ten nejskvělejší a nejopatrnější řidič může o své auto přijít, protože mu ho někdo odcizí. Počet ukradených vozů sice rok od roku klesá díky lepším zabezpečovacím zařízením, ale podle statistik České asociace pojišťoven si přece jen každých 40 minut v Česku zloději odvezou jedno auto. Denně je to 35 vozů v celkové hodnotě pět a půl milionu korun. Jen zhruba třetinu z nich se podaří policii vypátrat a vrátit majitelům. Ta ostatní jsou nenávratně pryč. Takže pojistit si auto proti krádeži se nezdá být až tak zbytečné.
Havarijní pojištění však může posloužit i v případě, že dojde k poškození vozu živly. Určitě to měli možnost ocenit klienti pojišťoven v oblastech, kde loni v srpnu poničily stovky aut přívaly krup. Jen v roce 2010 evidovaly pojišťovny živelní škody na automobilech za půl miliardy korun. Průměrné vyplacené pojistné plnění za jednu živelní škodu bylo 116 tisíc korun.
Pořádně nám může vyprázdnit peněženku i špatná silnice. Po zimě na nich číhají pasti v podobě děr a výtluků. Když se takové pasti spadneme, můžeme si způsobit poškození podvozku, kol, ale jsou i případy poškození chladiče či motoru. Podle statistiky pojišťoven taková škoda přijde v průměru na 32 tisíc korun, přitom za havarijní v průměru zaplatíme 10 tisíc korun ročně.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 6. 2011 22:31, TVK
U pár let starého auta klesá reálná tržní hodnota o 12-15% ročně. Za jeden krátký email do pojišťovny s žádostí o překalkulaci pojistky na aktuální cenu úspora několika set nebo tisíc stojí, moc času nezabere ani obeslání konkurenčních pojišťoven.
Navýšení pojistného je obvykle v řádu procent a vykompenzují to na druhé straně bonusy za bezeškodní průběh. Naopak při tlaku na pojišťovnu a předložení "dumpingových" nabídek těch ústavů, které se snaží získat klienty, lze pojistku při adekvátním snížení ceny auta srazit meziročně klidně až o 20-25%.
Bohužel fakt je ten, a ověřil jsem si to na svých známých, že spousta lidí nechává cenu roky na stejné hodnotě a zbytečně přeplácí.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
29. 6. 2011 9:01, Pavel
S té ztrátě hodnoty vozidla. Koupil jsem si před nedávnem nové auto a prodejce mi k tomu doporučil pojištění ztráty hodnoty vozu EuroGAP. Ta v případě totálky anebo ukradení doplatí zbytek amortizace z havarijního pojištění. V podstatě dostanu hodnotu nového vozu. Připlatil jsem si i pojištění spoluúčasti a myslím, že jsem udělal pro své nové auto maximum. Přestože to bylo dost drahé, doufám, že to nevyužiju. Nejdříve jsem mu nevěřil, ale potvrdil mi to i můj letitý pojišťovací agent, který je můj kámoš.
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.