Od ledna do září šetřila dopravní policie na českých silnicích celkem 118 423 nehod. K ostatním nehodám nikdo policii nepřivolal a účastníci ji vyřešili sami. „Zatím se nemusí volat k havárii policie, pokud škoda nepřesáhla 50 tisíc korun. Od Nového roku nebude nutné volat policii k nehodám, jestliže škoda na vozidle včetně přepravovaných věcí nepřesáhne 100 tisíc korun. Účastníci nehody budou mít ale novou povinnost. Musí sepsat a podepsat společný záznam o nehodě a neprodleně ho předat pojišťovně,“ upozorňuje Tomáš Hejda, mluvčí ČSOB Pojišťovny.
Podle mluvčího pojišťovny může být záznam o dopravní nehodě sepsán na obyčejném papíře, žádný pevně stanovený formulář není předepsaný. Pojistitelé doporučují vozit s sebou v autě tiskopis „Záznam o dopravní nehodě“, podle kterého se dá havárie snadno a bez chyb zdokumentovat. Psychické vypětí při havárii může ale vést k tomu, že se na některé podstatné věci může přesto zapomenout. Proto přinášíme rady jak při dopravní nehodě postupovat, nezpůsobit si další komplikace a peníze z pojistné události získat co nejdříve.
- U dokladů k vozu vozte vždy podepsanou zelenou kartu dokládající vaše povinné ručení. Při nehodě zastavte vozidlo, zapněte varovná světla, zjistěte, zda je ve voze někdo zraněný. Dbejte na vlastní bezpečnost a snažte se zabránit řetězové havárii třeba máváním kusem látky nebo blikajícím světlem. Místo nehody označte výstražným trojúhelníkem.
- Zjistěte, zda jsou na místě nehody další zranění, snažte se jim poskytnout pomoc přivoláním záchranné služby (linka 155, 112) a do příjezdu zdravotníků i vlastními silami.
- Policii (linka 158) musíte volat k nehodě, u které došlo ke zranění a také tehdy, dojde-li k poškození zaparkovaného vozidla, přilehlé nemovitosti a dalším hmotným škodám na majetku třetích osob, ke škodě na komunikaci, dopravním značení, poškození životního prostředí nebo je-li komunikace havárií zablokovaná a nejde zabezpečit plynulý provoz. Do konce roku se volá policie při škodě na vozidle včetně přepravovaného materiálu, která je podle odhadu vyšší než 50 tisíc korun. Od ledna 2009 pak jen k havárii se škodou převyšující 100 tisíc korun.
- Na místě nehody se vždy chovejte tak, abyste nezkomplikovali řádné vyšetření dopravní havárie. Pokud to jde, neposouvejte vozidla z místa střetu. V případě, že to ale situace vyžaduje a poloha vozidel se musí změnit, nezapomeňte křídou označit všechny stopy, které doloží, jak se vozidla střetla a jaká byla jejich původní pozice.
- Jestliže k nehodě není nutné přivolat policii, požadujte po řidiči, který dopravní nehodu způsobil, aby vám předložil občanský nebo řidičský průkaz a zelenou kartu, jako doklad pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, abyste mohli sepsat záznam o nehodě. Pokud řidič odmítne doklady předložit a s účastníkem nehody se na zavinění nedohodnete, volejte policii.
- O dopravní nehodě, kterou budete řešit s účastníkem nehody bez přítomnosti policie, musíte od ledna 2009 vždy sepsat společný záznam. Pokud nemáte tiskopis u sebe, záznam napište na jakýkoliv papír. Uveďte v něm datum, jména a adresy řidičů, typ vozů a SPZ, údaj, u které pojišťovny je viník dopravní nehody pojištěný, číslo dokladu o pojištění (číslo zelené karty, případně havarijního pojištění). Stručně popište, jak k havárii došlo, udělejte nákres a popište viditelná poškození vozu. Na záznamu o nehodě nesmí chybět podpisy řidičů.
- Pro lepší prokázání vzniku dopravní nehody je užitečné zajistit si na místě případné svědky nebo si dopravní nehodu vyfotografovat třeba mobilním telefonem a fotodokumentací z nehody zachytit rozsah poškození vozu, postavení vozidel, směr jízdy a dopravní značení komunikace. Pojišťovny doporučují kontaktovat z místa nehody případně i klientské centrum pojišťovny viníka. Pokud je vozidlo viníka registrováno na území cizího státu, pořiďte si pokud možno fotodokumentaci jeho řidičského dokladu a zelené karty.
- V rámci povinného ručení hradí pojišťovny také asistenční služby, proto je užitečné poznamenat si k zelené kartě asistenční linku své pojišťovny. Na té se dá například objednat odtah nepojízdného vozidla. Asistenční linku je užitečné volat i v případě, kdy si nebudete zcela jistí, zda řešíte celou situaci správně.
- Než opustíte místo nehody, zkontrolujte si, zda máte zaznamenány všechny potřebné údaje. Tedy jednak o řidiči druhého vozu (jméno, adresu a telefon), dále údaje o jeho vozidle (SPZ, typ vozidla, tovární značka), údaje o vlastníkovi vozidla, pokud jím není samotný řidič (jméno, bydliště nebo sídlo firmy) a údaje o pojištění vozu (číslo zelené karty, číslo pojistné smlouvy, název pojistitele, platnost zelené karty).
- Co nejdříve kontaktujte svou pojišťovnu a předejte jí záznam o dopravní nehodě včetně fotodokumentace, abyste mohli nechat vůz opravit a získat i co nejdříve pojistné plnění.
Sdílejte článek, než ho smažem