Zdravotní pojišťovnyzatím nemají příliš volné ruce, aby si razantně konkurovaly a nejrůznějšími výhodami přetahovaly klienty na svou stranu. To by se mělo v příštích letech s reformou zdravotnictví změnit. Již nyní se ale pojišťovny snaží vymyslet i takové programy a cílené peněžní příspěvky na lepší zdravotní péči, které na klienty zabírají.
Pojišťovnu je možné změnit k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí a jen jedenkrát za dvanáct měsíců. Před tím je dobré projít vždy celou nadstandardní nabídku a pročíst si pečlivě všechny podmínky, za kterých se dají nejrůznější příplatky a zvýhodnění od pojišťovny získat. Třeba příplatky na ozdravné pobyty dětí lze zpravidla čerpat jen při určitých diagnózách, jako je astma, onkologické onemocnění atopický ekzém či další chronická onemocnění.
Pozor je třeba si dát i na to, zda má vybraná pojišťovna, ke které se chcete přehlásit, smluvní vztahy s lékaři a zdravotnickými zařízeními v místě vašeho bydliště nebo alespoň v dobré dojezdové vzdálenosti. Při výběru může rozhodovat i to, nakolik se dá komunikovat se zdravotní pojišťovnou také elektronicky a zda pojišťovna posílá pravidelné informace o novinkách a možnostech preventivní péče.
Letošní novinkou v boji o klienty je projekt integrované péče, který právě spustila Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra(ZPMV). Podle ředitele ZPMV Jaromíra Gajdáčka dostávají smluvní praktičtí lékaři, kteří se do programu přihlásí, přístup k internetové aplikaci o dřívější léčbě klientů ZPMV. Praktici tak budou schopní lépe určit léčbu, zbytečně nepředepisovat lidem léky, které již předepsal jiný lékař, a omezit tak výdaje. Takto chce pojišťovna ušetřit ročně dvě miliardy korun a peníze pak využít pro drahou léčbu v onkologických centrech a na cílené preventivní programy.
Více o bonusovém programu.
Všeobecná zdravotní pojišťovna(VZP) zatím žádné převratné novinky nechystá a sází na osvědčené preventivní programy. „Jednoznačně největší úspěch má očkováníz programu prevence vzniku onemocnění. Příspěvek zatím využilo přes 133 tisíc klientů, kterým jsme proplatili celkově 63,3 milionu korun,“ přibližuje mluvčí Jiří Rod nejúspěšnější program VZP. Na druhý hit – helmy, loketní a kolení chrániče, které lépe ochrání děti před úrazy, přispěla VZP částkou 36 milionů korun téměř 78 tisícům dětí.
Více o bonusovém programu.
Hutnická zaměstnanecká pojišťovna(HZM) má velký úspěch třeba s programem Léčebný tělocvik a regenerace. „Částku 1 700 korun ročně využívají dospělí na plavání, masáže, saunování, fitness a další sportovní aktivity, kterými posilují své zdraví. Dívky a ženy hojně využívají také příspěvek ve výši 500 korun na antikoncepci,“ přibližuje nejúspěšnější programy Josef Křivánek, mluvčí Hutnické zaměstnanecké pojišťovny.
Více o bonusovém programu.
Na klienty České národní zdravotní pojišťovny(ČNZP) zabírá zase věrnostní program Bonus plus, do kterého se za sedm let přihlásilo přes sto tisíc lidí. „Klienti v něm získávají třeba za preventivní prohlídky nebo racionálně čerpanou péči určitý počet bodů. Ty pak mohou využít k úhradě produktů a zdravotních aktivit, které nejlépe vyhovují jejich potřebě a další péči o vlastní zdraví,“ říká Miroslav Kaiser, mluvčí ČNZP.
Více o bonusovém programu.
S podobným věrnostními kreditním programem se snaží přilákat a udržet klienty i třeba Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven(OZP). Sbírat body mohou i klienti Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra (ZPMV) a VZP, kteří se přihlásí do klubových aktivit a začnou se tak více starat o své zdraví.
Více o bonusovém programu.
Pojišťovny s menším počtem klientů nebo s regionální působností sázejí na to, že svými speciálními nabídkami přilákají celé rodiny. Ty u nich mohou celkově získat výrazně vyšší příspěvky než jednotlivci. Třeba Zdravotní pojišťovna Metal-Aliance(ZPMA) přispívá na ozdravné pobyty dětí ve Švýcarsku a Chorvatsku v případě, že klienty jsou i oba rodiče, částkou 10 tisíc korun. Je-li klientem jen dítě, získá příspěvek o dva tisíce korun nižší.
Více o bonusovém programu.
Silným trumfem nejnovější regionální Zdravotní pojišťovny Agel(ZPA), která vznikla teprve letos, je vlastní síť soukromých nemocnic a zdravotnických zařízeních, ve kterých garantuje klientům kompletní zdravotní péči včetně nadstandardních výhod.
Více o bonusovém programu.
Prakticky každá pojišťovna má i speciální výhody pro dárce krve a kostní dřeně. Tyto příspěvky se ale mohou lišit o stovky až několik tisíc korun. Třeba u Hutnické zdravotní pojišťovnyzískávají bezplatní dárci krve vitaminový balíček v hodnotě 300 korun za každý odběr, u Zdravotní pojišťovny Agel 500 korun za 10 odběrů a u ČNZP dostane dárce za každý odběr poukázku na jídlo v hodnotě 100 korun. Zaměstnanecká pojišťovna Škoda (ZPŠ) oceňuje dárce kostní dřeně ozdravným pobytem v hodnotě 10 tisíc korun.
Více o bonusovém programu.
Řada pojišťoven jako třeba Vojenská zdravotní pojišťovna(VZP), ZPMV, nebo Revírní bratrská pokladna(RBP) se snaží podpořit i kuřáky a lidi s nadváhou, aby se svým zlozvykem či obezitou začali něco dělat. Kuřáci a lidé s nadváhou mohou získat zhruba 1 000 až 1 200 korun. U VZP dostávají těhotné kuřačky na odvykací kúru až 2 000 korun.
Více o bonusovém programu Vojenské zdravotní pojišťovny a Revírní bratrské pokladny.
Jaké máte zkušenosti s bonusovými programy zdravotních pojišťoven? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem