Senátoři (tentokrát v čele s Františkem Bublanem z ČSSD) navrhují, aby byly prodejny s plochou větší než dvě stě metrů čtverečních alespoň osm dní v roce povinně zavřené. Konkrétně jde o prvního ledna, Velikonoční pondělí, 8. května, 28. září, 28. října a o vánoční svátky 25. a 26. prosince. Na Štědrý den by podle návrhu směly mít obchody otevřeno pouze dopoledne. Kdyby obchodník předpis porušil, hrozila by mu pokuta až do milionu korun. Výjimka by měla platit pro menší obchody, benzinky, lékárny, krámy na letištích a vlakových i autobusových nádražích a prodejny ve zdravotnických zařízeních. Návrh, který nyní čeká na verdikt poslanců, není na stole poprvé, nikdy v minulosti se ovšem zregulovat prodej o svátcích nepodařilo.
Šťastní proti své vůli
Zatímco u našich sousedů jsou podobná omezení zažitá – Němci kupříkladu mají obchody zavřené o svátcích i o nedělích – u nás snaha o regulaci dělá zlou krev. Miroslav Kalousek (TOP 09) návrh senátorů ve Sněmovně nazval státním terorismem, který odporuje lidské svobodě. Zbyněk Stanjura z ODS zase mluvil o sociálním inženýrství, které chce dělat lidi šťastnými proti jejich vůli.
Zájmů, a tedy i názorů je nepřeberně. Předně tu máme mámy od dětí, které si zoufají, že musí na Štědrý den do čtyř hodin odpoledne potit krev za kasou, zatímco by rády doma míchaly bramborový salát, pálily na plotně purpuru a užívaly klid časů vánočních s nejbližšími. Jenže jsou tu i jiné mámy, tátové a lidi, kteří třeba žijou docela sami, a potřebují si přivydělat – aby bylo na salát. Za práci přesčas a ve svátek jsou vděční; podle zákoníku práce totiž za ni mají nárok na stejně dlouhé placené volno nebo příplatek ke mzdě, který nesmí být nižší než jejich průměrný výdělek.
První housle ale v debatě hrají obchodníci a prodejci. Bijou se za své právo svobodně podnikat a každá regulace trhu je pro ně mord; tvrdí, že když spotřebitel spotřebu odloží, nikdy už neutratí tolik, kolik by býval utratil, kdyby šel nakupovat i ve svátek. (Nemá ale spotřebitel jen jednu peněženku? Jeden rozpočet, přes který nemůže jít? Jednu hromadu peněz, kterou beztak v obchodech utratí?) A že nakupovat ve svátek je zákazníkovo svaté právo. Zkrátka náš zákazník, náš pán – dostupné průzkumy totiž ukazují, že většina lidí zavřené obchody ve svátek nechce. I když je třeba přihlédnout k tomu, že zadavateli (čili plátci) výzkumů jsou většinou zástupci obchodníků…
Supermarketům a obchodním řetězcům navíc vadí, že je navrhovaný zákon diskriminuje – malým obchodům totiž ponechává v rozhodování, jestli ve svátek otevřou, svobodu. Vzhledem k tomu, jak giganty drobné živnostníky v tržbách drtí po zbytek roku, nemuselo by ale snad být tak zle, díra v rozpočtu by nemusela být tak bolestná a propastná – aby se kupříkladu muselo propouštět.
Pro mnohé ostatní – tedy potenciální zákazníky – se celý letitý spor redukuje na ideologickou otázku, nejde jim o to, že by o svátcích potřebovali nakupovat, že by museli, jde jim o možnost, o princip. Každý zásah do svobod je citlivá věc – natož pak regulace toho, kde a kdy můžeme utratit své peníze. To už je trochu moc, že? Co nám zakážou příště?
Všední a sváteční
Debata o povinně zavřených krámech je většinou zapálená a pragmatická. Nejsou ale kořeny celého problému jinde? Nejde při svěcení a ctění svátečních dnů o víc než mamon, konzum, svobodu trhu, tržby, výplatní pásku, právo být neregulován a průzkumy veřejného mínění? Co třeba o kulturní tradici, která pozvolna na všech úrovních vymírá?
O tom, jak důležité je pro život člověka, společnost a její kulturu, aby se všední a sváteční střídalo a nesplývalo, píše filozof Jan Sokol:
„Ve všedním jde o prostou reprodukci, uhájení života. Všední činnosti jsou účelné a hodnotí se svými výsledky: čím víc a čím rychleji, tím líp. Shánění živobytí by sice dokázalo člověka zaměstnat od rána do noci, ale všechny lidské kultury, co jich na světě je a bylo, vždycky dbaly na to, aby se všední starost o chleba čas od času přerušila – nebo možná ozdobila – tím druhým, svátečním, kde se dostává ke slovu, co všednost nechává ležet ladem. Staré kultury zřejmě dobře věděly, co pro nás objevil až Saussure, že totiž nositelem významu je právě a jedině rozdíl. Jako může znak, hláska nebo foném nést význam právě a jen tím, že se liší od jiných, dodává i rozlišení všedního a svátečního obojímu jeho význam: není všechno stejné a není všechno jedno.“
Neprospěl by odpočinek a vytržení ze všedního nákupního maratonu, alespoň pár dní v roce, nám všem? Na vaše postřehy a názory se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás jako obvykle odměníme knížkou, tak nám na sebe určitě nechte mail.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
19. 11. 2015 11:00 | wiky
19. 11. 2015 8:32 | Eskom
30. 10. 2015 17:53 | SLÁVKA
naivní, že se mi nechce věřit, že ji vyplodili "hlavy študované" nebo jaké to že v parlamentu máme.jen si ještě počkat, kdy budou rodiny o svých svátečních aktivitách podávat hlášení obecním úřadům či kam.Rozumní rodiče se svým dětem věnují (natolik se jich zase u nás nerodí),jiní třeba zasednou k TV s pivkem, kafíčkem a děcka se zabaví u PC, nebo si s nimi půjdou sednout do hospody. Nakonec už se tam nebude kouřit, tak to bude prostření pro děti zcela vhodné.
Nechme svobodnou vůli na lidech. Jestliže bez problému a ohrožení funkce rodiny musí do práce o svátcích nepřeberné množství profesí (mnohokrát už jmenovaných),nechme na obchodech, jak si budou nebo nebudou prodávat.
30. 10. 2015 14:55 | Stanislav
22. 5. 2015 7:17 | pavilek9258
Z jakého důvodu zdejší diskusní systém nedodrží odstavce a všechen text slije do jednoho bloku?
22. 5. 2015 7:10 | pavilek9258
Není-li toto kulturní tradicí, považuji za důležité ji tímto upravit.
Podotýkám že jako již 'důchodec' mám neděli či svátek každý den. Za svých 41 odpracovaných roků jsem 28 let pracoval v nepřetržitém provozu svátek nesvátek a nevadilo mi to.
Jakékoliv násilné regulace a zásahy státní moci považuji za škodlivé a kontraproduktivní.
15. 4. 2015 23:15
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 4. 2015 23:07 | Roman
7. 4. 2015 8:31
10. 3. 2015 20:06 | Lada
Zaroven je smutne, ze nam volno musi "naridit " stat, ze neprmyslime sami nad tim co vlastne delame. Byly casy, kdy si pamatuju, ze do obchodu me mi rodice posilali v sobotu, ale muselo se rychle, protoze se jednoty zavirali uz v jedenact. Bylo to prijemne straveny vikendovy cas bez supermarketu. Jednoty byly bezvadna vec i proto, ze clovek prosel dve kratke ulicky, nakoupil opravdu jen to co potreboval a slo se o deseti minutach domu. Zato ted? aby clovek potreboval planek. Ale co si kdo nakupuje je vec jeho osobne.
Vezmeme-li vsak v uvahu dnesni dobu a casy stravene napriklad v praci, je fakt,ze pri dnesnich nekdy i vice jak 12 ti hodinovych hektickych parcovnich dobach a bez temer zadneho volna, clovek je rad, ze si pro sve deti, ktere chce obdarovat dobrou svatecni veceri vanocni, ze muze zabehnout do marketu pro neco dobreho, kdy jindy taky nez opravdu i v tom case, kdy uz by melo byt zavreno. Je to jeden uzavreny bludny kruh, ktery jen tak tezko bude kdy jiny.
Ja osobne bych se s touto zalezitosti dokazala zzit, nemela bych s timto urcite problem. Jednoznacne jsem PRO uzakoneni vice dnu se zmenenou parcovni dobou a uzavreni obchodu o svatcich, vzdyt kdy jindy se ma clovek vubec byt schopny se navstivit a stravit spolecne alespon par hodin klidu a volna????
Jeste jedna pripominka, jsem ceska a ziju v cesku a pracuju vsak v Rakousku, vsude jinde dokazou si vazit a ctit svatecnich dnu a u nas supermarket nemeckych puvodu napr. u nas toto nerespektuji a pak budou se zlobit, ze jim chcou nasi narizovat kdy maji mit otevreno a kde ne??? a jeste z nas delaji levnou pracovni silu??? To dokaze nastvat zase me a nehlede na to, ze ja bydlim ve Znojme, ve meste se 35 000 obyvateli a mame tu, dobre poslouchejte neco kolem 10 - 12 supermarkety a to prosim nektere i v centru!!!!!!! je to desny!!!
Dekuji Lada
6. 2. 2015 10:45 | Iveta
5. 1. 2015 17:17 | Ivan
- jako podnikatel nemám žádné svátky a nikoho to vůbec nezajímá
- naši zákonodárci by se měli starat o tolik potřebnější zákony a nestarají, třeba ty , kdy vám může někdo aniž o tom víte zabavit majetek, nedělají v tom nic tak nechápu, proč jsou v této věci tak aktivní
- dobře si pamatuji ty hrůzy v krámech za komunistů, když byly nějaké svátky a bylo několik dnů zavřeno. Myslel jsem si, že to už s naplněnými obchody nebude existovat, ale to co se dělo letos před Vánoci, kdy se na obrovských parkovištích hypermarketů nedalo vůbec zaparkovat mě přesvědčilo, že stále nemáme dost.
Proto je potřeba mít otevřeno stále a rozumní majitelé to jistě zařídí tak, aby se zaměstnanci vystřídali, jak o tom tady psal některý z diskutujících.
23. 12. 2014 9:25 | czhunter
V případě tohoto sporu si myslím, že není nutné, aby většina nařizovala menšině, kdy musí sedět povinně doma na zadku (nebo se procházet tím městem či přírodou), protože ta menšina svojí obchodní aktivitou ve svátky klidu a míru většinu v zásadě nijak neomezuje.
O žádném "podřízení se" tedy vůbec nemusí být řeč. Proč by měla?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 12. 2014 23:20 | bambam
Stejně tak bych se mohl vztekat, že stát nařizuje platit zaměstnancům ve svátek přirážku a co si to dovoluje, ale chápu to jako znak kultury a nepohrdání vlastními kořeny naší společnosti.
19. 12. 2014 12:55 | Timy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Zobrazit všech 37 komentářů