Mazej z města, smraďochu! Nízkoemisní zóny možná už příští rok

Máte staré „neekologické“ auto? Šlápněte na brzdu. Do center některých měst máte zákaz vjezdu! Možná už příští rok. Nízkoemisní zóny, které známe z německých měst, se můžou začít zřizovat i u nás. Schválila to ještě – dej jí pánbůh klidný spánek – Nečasova vláda. Teď záleží na radnicích. Přečtěte si, jak by to mohlo ve městech vypadat. A napište nám, co si o tom myslíte.
Mazej z města, smraďochu! Nízkoemisní zóny možná už příští rok

Do nízkoemisních zón budou moct vjíždět pouze novější auta, a to navíc se zpoplatněnou ekologickou známkou. Dnes to tak běžně funguje například v řadě německých měst. Náš západní soused zavádí nízkoemisní zóny už od roku 2008. Cíl je jasný: snížit znečištění ovzduší jemným prachem a vylepšit životní prostředí v oblastech, které trpí intenzivním náporem automobilistů. Regulace platí pro osobní i nákladní vozy a jen tak mimochodem – povinnost obstarat si příslušnou emisní plaketu se týká i českých řidičů, kteří se do německých měst vypraví. Neobejdete se bez ní například v Kolíně nad Rýnem, Karlsruhe, Halle nebo Frankfurtu. Respektive obejdete. Ovšem s hrozbou pokuty na krku – chystejte si na ni zhruba čtyřicet euro.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice I

Publikace představuje jedinečné dílo v oblasti peněz a platebního styku v České republice i ve světě.

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice II

Publikace komplexně zpracovává oblast měnové a kurzové politiky v České republice i ve světě.

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Naposledy jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? bavili o příspěvku na volební náklady – strana, která dostane víc než 1,5 procenta hlasů, dostane navíc za každý hlas asi sto korun

Nejdůvtipnější byl komentář jezevcův. Každý volič by měl tu stovku dostat. Komu svoboda volby za stovku nestojí, nechá si ji a nevolí. Kdo volit chce, odevzdá sto korun v obálce přímo své partaji, bez ohledu na to, jestli má šanci dosáhnout na nějaká procenta. Pokud jezevec chce, máme tu pro něj od Grady třeba veselou publikaci s titulem Jak žít šťastně na dluh...

Na tahu jsou české obce

Ale zpět do české kotliny. Podobný systém jako v Německu může začít fungovat i u nás. Se zavedením nízkoemisních zón počítá loni schválený zákon o ochraně ovzduší. Kromě aut by se regulované zóny měly vztahovat také na motorky a skútry, což je ve srovnání s Evropou téměř raritní. Dlouhé měsíce se čekalo, až Nečasova vláda schválí prováděcí vyhlášku, která by dala městům jasné noty, jak při zřizování nízkoemisních zón postupovat. I na tu však začátkem letošního roku došlo. Pravidla jsou tedy ložená a záleží čistě na jednotlivých městech, jak s novou možností naloží. Jako první avizovaly (ještě před schválením příslušné vyhlášky) zájem o zřízení nízkoemisní zóny Klimkovice, obec v těsném sousedství Ostravy, tedy v lokalitě, která patří k nejznečištěnějším. Později také například Karlovy Vary nebo Praha. Městská část Praha 6 dokonce vznesla požadavek, aby regulovaná zóna zahrnovala celé její území.

V reálu v tuzemsku zatím žádná nízkoemisní zóna nevznikla. Obce, které o ni mají zájem, po schválení vyhlášky ohlásily, že nejprve chtějí věc prodebatovat se zainteresovanými aktéry, případně si obstarat studii proveditelnosti. Jakmile obec vyhlášku schválí, rozbíhá se navíc (povinná) roční lhůta, než regulováná zóna vznikne.

Nejdříve by tak mohly nízkoemisní zóny v českých městech fungovat příští rok. Jak to vypadá s dopravou a čistotou ovzduší ve vaší obci? Stáli byste o to, aby v ní byla nízkoemisní zóna zřízena? Nejste si jistí? Tak si nejdřív přečtěte, jak to bude v praxi vypadat.

Čtyři kategorie, tři nálepky

Podle vládní vyhlášky by měly v Česku platit tři druhy nálepek, záleží případně na každém městu a obci, komu vjezd umožní a komu vystaví stopku – respektive kterou kategorii aut do svého města nebo některé jeho oblasti (typicky do centra) nepustí vůbec a kterou jen s nálepkou.

Stejně jako v Německu byste tedy museli mít na skle barevnou plaketu. Cena: osmdesát korun. Využít ji pak budete moct ve všech místech republiky, kde zóny vzniknou. Do budoucna není vyloučená ani přeshraniční spolupráce – české plakety by pak mohly platit i v Německu, případně celé Evropské unii.

Rozlišovat se budou čtyři emisní kategorie. Do první spadnou nejvíc kouřící auta, která nedosáhnou na žádnou plaketu. Druhá emisní kategorie bude označena červeně, třetí žlutě a čtvrtá („nejekologičtější“) zeleně – do té se mimo jiné automaticky dostanou auta na elektrický nebo hybridní pohon a auta na plyn a etanol. Motorky budou do kategorií rozdělovány podle roku výroby.

Plakety budou autům přiděleny v závislosti na používaném typu pohonných hmot. Benzinová vozidla neplnící ani emisní limit EURO 1 nebudou mít nárok na žádnou emisní plaketu, vozidla splňující emisní limit EURO 1 a vyšší pak mají nárok na zelenou plaketu. Dieselová vozidla splňující emisní limit EURO 1 nebo horší nemají nárok na žádnou emisní plaketu, vozidla splňující emisní limit EURO 2 mají nárok na červenou plaketu, vozidla splňující emisní limit EURO 3 žlutou emisní plaketu a vozidla splňující emisní limit EURO 4 a vyšší mají nárok na zelenou emisní plaketu.

Zdroj: Ministerstvo životního prostředí

A na vysvětlenou: Emisní normu Euro 1 obvykle splňují vozy od roku výroby 1993, Euro 2 přibližně od roku 1997. Euro 3 auta vyrobená v roce 2001 a výš, Euro 4 splňují auta vyrobená zhruba od roku 2006.

Jak vyplývá z boxu, trable by mohli mít především majitelé starších dieselů. V kompetenci místních úředníků ovšem bude udělovat výjimky – zejména místním obyvatelům a pro zásobování. Případně, nikoli automaticky.

Ať už byste si nízkoemisní zónu ve svém městě přáli, nebo se jí naopak děsíte jako čert kříže, je třeba udělat jediné: zatlačit na vaše zastupitele. Pravidla jsou totiž nastavena, teď už to mají ve své moci jen oni. Která obec se nakonec zhostí role průkopníka?

Chcete nízkoemisní zónu ve svém městě? Chcete z jeho centra vyhnat stará čoudící auta, která vám kazí životní prostředí? Nebo je to nepřijatelné omezení individuální dopravy? A jak se vám dýchá? Své názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat kontakt. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou z nakladatelství Grada. 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 27 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

27. 6. 2016 9:54 | mates

Takze ne ekologhe, ale poplatky! Hlavne ze se vesele poradaji motoristicke zavody vseho druhu, zasvinujici ovzdusi nejvic!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 12. 2014 16:35 | Petr

panu ,, ttt´´ bych chtěl jen říci, že lehko se řekne, že emisní kontrola nemá pustit auta, která neplní emisní limity bez ohledu stáří, ale pokud budou tyto stanice v rukách soukromých firem, nebude plnit nikdy svůj účel. Znám případy, kdy šéf emisní stanice bez ohledu, zda auto plní nebo neplní emisní hodnoty, tlačí pověřeného emisního technika, aby auto vždy pustil nebo si může hledat místo jinde. A když tento technik dělá jen svou práci tak, jak by měl, zase je pomluven nespokojenými zákazníky, kteří mají auta v hrozném stavu ... tak co teda má takový technik dělat ?! Je to jen otázka byznysu a s ekologii to nemá nic společného :-(
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 3. 2014 10:25 | Jan Vávra

Přátelé, emise v dnešní době už jsou jen nástrojem pro vládní buzeraci tohoto tytu. Svět je dál a emise můžeme mít všichni minimální. Řešení je zde: http://novysvet.pleja.tv/ odkaz Test Drive.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 3. 2014 0:07 | komunista

Nízkoemisní zóny jsou další kapitalistický podvod jak z lidí dostat peníze. Asi si někdo z vlády našel kamárada co prodává noví kapitalistický krámy. Jsem se svým Trabantem spokojen a jestli ty kapitalisti zakážou trabanty tak se odstěhuju nikam do Svazu. tady to už fakt není normální. Vládnou nám psychopati co ve všem vidí akorát eura. Ale co by se dalo čekat od Demokracie v roce 89 sem řekl že to nemůže dopadnout dobře. A moc dobře to opravdu nedopadlo. Za chvíly nebudu moct dýchat protože tím zamořuju ovzduší. Čest práci
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 11. 2013 16:29 | Standa

Nehoráznost. jak si může establishment dovolit "kastovat" lidi podle toho, jaké mají auto?? Demokracie? svoboda?? kdeže, co se nám to zdálo... všichni si jsou rovni, ale někteří si jsou rovnější.

Myslíte, že se jedná o ekologii? kdepak. Plnit kasu, horem spodem, dopovat výrobu nových aut v Boleslavi a Kolíně. A jakou ekologickou zátěž představuje výroba jednoho nového auta...škoda mluvit.
Hanba a hnus!!!!
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 11. 2013 14:07 | Bohouš

Ekologické zóny = obrovský byznys!!!!!
v ČR je asi 8 milionu automobilů - 1 známka 80,- Kč ,
výsledná suma 64 milion. Kč, kde půjdou tyto velké prachy??????
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 11. 2013 13:56 | Bohouš

Toto je tvrdá diskriminace!!!!
Tato vyhláška je diskriminací pro značnou část obyvatel ČR!!!!
20 let staré benzínové auta mají ZELENOU!!! , ale 10 let stará vozidla na naftu mají červenou!, i když mají lepší emisní značku!!!
Měli by si pánové co to vymysleli uvědomit, že těmto lidem tímto sešrotují vozidlo - které potřebují pro notnou vzdálenost do města nejen na nákupy, ale hlavně k lékaři, k návštěvám příbuzných.....
a jestli bude povolen vjezd na okraj města emise se stejně do centra se dostanou !
Obrovským znečišťovatelem jsou fabriky viz Hyundai, kde se u nás v okolí zvýšila prašnost několikanásobně, a nikoho to nezajímá , že dýcháme spoustu PRACHU ne z aut!!!!!!
Neustále je nám předhazováno Německo , ale to už od nízko emisních zón upouští , jelikož to nesplnilo očekávaný přínos.
Toto bylo uvedeno v jedné z debat na jaře odborníky .
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 11. 2013 17:05

Proč by proboha článek o tom, kam obce pustí nebo nepustí auta, měl řešit srovnání českých a německých důchodů? Až se bude psát o tom, že v Africe víc svítí sluníčko, budete článku vyčítat, že nesrovnává sociální systém v Česku a v Gambii?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 11. 2013 21:55 | Likvid

Konečně někdo s mozkem v hlavě. Jen s tou trojkou bych asi nespěchal. Zatím se do toho nikdo nehrne. A pokud to někdo bude zavádět, buď to budou špinavé díry, jako je ta příostravská ves, kde se s tím není potřeba matlat, nebo to budou turistické obce, kde chtějí mít čisťoučko pro Germány – a samozřejmě si pořádně ohlídají, aby měli ty bavoráky a medvědy kde odstavit a aby se měli jak se k těm hospodám v centru dostat.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 11. 2013 21:51 | Likvid

Je zvláštní, že obcím nikdo neupírá právo (třeba) centrum pro auta zavřít vůbec. Nikdo jim neupírá právo zpoplatnit vjezd. Kdyby ale měly rozhodovat o tom, že tam pustí jen někoho, je to podle diskuse, zatrolený problém. Osobně si myslím, že každá obec by taková práva měla mít.(A vůbec: víc moci samosprávám!) Na státu by měla případně být jen nějaká koordinace – tedy například standardizace norem a třeba těch nálepek. Ovšem, pravda, na to není potřeba stát, v tomhle případě by bylo dobré roztřídit si to už na unijní úrovni. Pokud se tedy nedá už nějak jinak poznat, jaké auto má jaké emise, tomu já už moc nerozumím. Já bych v našem městě velice loboval za uzavření nejužšího centra pokud možno pro všechny, stejně jako lobuju za zbudování obchvatu.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 11. 2013 13:57 | jezevec

výborný nápad. ale zavádíme ho jako obvykle prdelí napřed.
například:
1) je-li "plaketa" odrazem emisních norem euro 1-6 - na co teda plaketa? každý policajt by se snad mohl naučit poznat auta, umí to i leckteré předškolní dítě.
1-b) nebo by to mohly vydávat zdarma STK, je to jen interpretace téhož
2) jakto, že neplatí německá plaketa u nás, a česká v německu? je tohle vůbec legální??? my nejsme v evropě, nebo německo má nějaké jiné euro než praha?
3) bude povinnost zavést parkovací a obchvatné trasy, před vytyčením plaketových zon?
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

1. 11. 2013 9:18 | Lemming

To mi připomnělo věc, která mě uvádí v údiv už dlouho: Když auto jede ustálenou rovnoměrnou rychlostí, tak jeho ekologický dopad je poměrně malý - má malou spotřebu a prachu taky moc neprodukuje. Co je ale malá ekologická katastrofa je zastavení na červenou a zase se rozjetí. Při zastavení se opotřebovávají brzdové kotouče, což generuje prach, při rozjíždění se spotřebuje dost paliva a rozjezd je také často relativně hlučný.

Přitom semafory jsou často zapnuty i mimo špičku, nebo dokonce přes celou noc, kdy je aut málo a akorát se zbytečně zastavují a rozjíždějí a generují ekologickou zátěž. Všimli jste si ale, že by se někdy některá z "ekologických" nátlakových organizací (zdravím Auto*mat) tímto problémem zabývala a zasazovala se o to, aby semafory byly zapnuty jen v době, kdy to má smysl? Já taky ne. Přitom by to snížilo zátěž, motoristi by byli rádi, že projedou rychleji - samá pozitiva.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2013 23:25 | Matt

Já už na autě zelenou známku mám - německou, protože občas jezdím do Berlína. Takže by mě zajímalo, jestli bude platit i tady, nebo jestli si pak budu muset vylepit na sklo ještě jednu...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2013 22:01 | Václav

Krásně vymyšleno, jak dostat z lidí další peníze. Je to prostě další uzákoněné okrádání ovčanů.
Že jde o nějakou ekologii, tomu snad nikdo nevěří.
+21
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2013 17:38 | John Bral

Prdění je metan a ten je nebezpečný, snad snad zvětšuje ozonovou díru. Tak si budeme třeba moci nalepit na kalhoty takovou nálepku, na jakou budeme mít, kdo mít nebude, tak prdět taky nebude. Je mnoho vysokoškolských vzdělaných lidí, kteří nemají práci, tak je třeba pro ně vytvářet úřad, a tam si něco vymyslí
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 27 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

29. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 97 komentářů

Auta na E85: přestavba za nulu, palivo o 10 Kč levnější, tak kde je problém?

Alkohol za volant nepatří. To ovšem neznamená, že by měl být z automobilové dopravy líh vykázán definitivně a bez pardonu. Co není dovoleno řidiči, je povoleno motoru! Vyplatí se jezdit... celý článek

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

25. 1. 2012 | Jindřich Hradecký | 67 komentářů

Auta na naftu pomalu končí. A nejen proto, že je diesel dražší než benzin!

Ač automobilky věnovaly tolik úsilí vývoji dieselových motorů a jejich mise, co se týče kvality samotného železného výsledku pod kapotami, skončila úspěšně, svět i Česko začínají nad... celý článek

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

21. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 15 komentářů

Ceny pohonných hmot na maximu. Šetříme!

Čeští řidiči zažívají depresivní konec roku. Stát zdraží dálniční známky, silnice opraví pomaleji, než zamýšlel, a k dovršení všeho se platí víc u stojanů čerpacích stanic. Za ceny... celý článek

Partners Financial Services