Do nízkoemisních zón budou moct vjíždět pouze novější auta, a to navíc se zpoplatněnou ekologickou známkou. Dnes to tak běžně funguje například v řadě německých měst. Náš západní soused zavádí nízkoemisní zóny už od roku 2008. Cíl je jasný: snížit znečištění ovzduší jemným prachem a vylepšit životní prostředí v oblastech, které trpí intenzivním náporem automobilistů. Regulace platí pro osobní i nákladní vozy a jen tak mimochodem – povinnost obstarat si příslušnou emisní plaketu se týká i českých řidičů, kteří se do německých měst vypraví. Neobejdete se bez ní například v Kolíně nad Rýnem, Karlsruhe, Halle nebo Frankfurtu. Respektive obejdete. Ovšem s hrozbou pokuty na krku – chystejte si na ni zhruba čtyřicet euro.
Na tahu jsou české obce
Ale zpět do české kotliny. Podobný systém jako v Německu může začít fungovat i u nás. Se zavedením nízkoemisních zón počítá loni schválený zákon o ochraně ovzduší. Kromě aut by se regulované zóny měly vztahovat také na motorky a skútry, což je ve srovnání s Evropou téměř raritní. Dlouhé měsíce se čekalo, až Nečasova vláda schválí prováděcí vyhlášku, která by dala městům jasné noty, jak při zřizování nízkoemisních zón postupovat. I na tu však začátkem letošního roku došlo. Pravidla jsou tedy ložená a záleží čistě na jednotlivých městech, jak s novou možností naloží. Jako první avizovaly (ještě před schválením příslušné vyhlášky) zájem o zřízení nízkoemisní zóny Klimkovice, obec v těsném sousedství Ostravy, tedy v lokalitě, která patří k nejznečištěnějším. Později také například Karlovy Vary nebo Praha. Městská část Praha 6 dokonce vznesla požadavek, aby regulovaná zóna zahrnovala celé její území.
V reálu v tuzemsku zatím žádná nízkoemisní zóna nevznikla. Obce, které o ni mají zájem, po schválení vyhlášky ohlásily, že nejprve chtějí věc prodebatovat se zainteresovanými aktéry, případně si obstarat studii proveditelnosti. Jakmile obec vyhlášku schválí, rozbíhá se navíc (povinná) roční lhůta, než regulováná zóna vznikne.
Nejdříve by tak mohly nízkoemisní zóny v českých městech fungovat příští rok. Jak to vypadá s dopravou a čistotou ovzduší ve vaší obci? Stáli byste o to, aby v ní byla nízkoemisní zóna zřízena? Nejste si jistí? Tak si nejdřív přečtěte, jak to bude v praxi vypadat.
Čtyři kategorie, tři nálepky
Podle vládní vyhlášky by měly v Česku platit tři druhy nálepek, záleží případně na každém městu a obci, komu vjezd umožní a komu vystaví stopku – respektive kterou kategorii aut do svého města nebo některé jeho oblasti (typicky do centra) nepustí vůbec a kterou jen s nálepkou.
Stejně jako v Německu byste tedy museli mít na skle barevnou plaketu. Cena: osmdesát korun. Využít ji pak budete moct ve všech místech republiky, kde zóny vzniknou. Do budoucna není vyloučená ani přeshraniční spolupráce – české plakety by pak mohly platit i v Německu, případně celé Evropské unii.
Rozlišovat se budou čtyři emisní kategorie. Do první spadnou nejvíc kouřící auta, která nedosáhnou na žádnou plaketu. Druhá emisní kategorie bude označena červeně, třetí žlutě a čtvrtá („nejekologičtější“) zeleně – do té se mimo jiné automaticky dostanou auta na elektrický nebo hybridní pohon a auta na plyn a etanol. Motorky budou do kategorií rozdělovány podle roku výroby.
Jak vyplývá z boxu, trable by mohli mít především majitelé starších dieselů. V kompetenci místních úředníků ovšem bude udělovat výjimky – zejména místním obyvatelům a pro zásobování. Případně, nikoli automaticky.
Ať už byste si nízkoemisní zónu ve svém městě přáli, nebo se jí naopak děsíte jako čert kříže, je třeba udělat jediné: zatlačit na vaše zastupitele. Pravidla jsou totiž nastavena, teď už to mají ve své moci jen oni. Která obec se nakonec zhostí role průkopníka?
Chcete nízkoemisní zónu ve svém městě? Chcete z jeho centra vyhnat stará čoudící auta, která vám kazí životní prostředí? Nebo je to nepřijatelné omezení individuální dopravy? A jak se vám dýchá? Své názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat kontakt. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou z nakladatelství Grada.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
27. 6. 2016 9:54 | mates
16. 12. 2014 16:35 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
16. 3. 2014 10:25 | Jan Vávra
1. 3. 2014 0:07 | komunista
21. 11. 2013 16:29 | Standa
Myslíte, že se jedná o ekologii? kdepak. Plnit kasu, horem spodem, dopovat výrobu nových aut v Boleslavi a Kolíně. A jakou ekologickou zátěž představuje výroba jednoho nového auta...škoda mluvit.
Hanba a hnus!!!!
11. 11. 2013 14:07 | Bohouš
v ČR je asi 8 milionu automobilů - 1 známka 80,- Kč ,
výsledná suma 64 milion. Kč, kde půjdou tyto velké prachy??????
11. 11. 2013 13:56 | Bohouš
Tato vyhláška je diskriminací pro značnou část obyvatel ČR!!!!
20 let staré benzínové auta mají ZELENOU!!! , ale 10 let stará vozidla na naftu mají červenou!, i když mají lepší emisní značku!!!
Měli by si pánové co to vymysleli uvědomit, že těmto lidem tímto sešrotují vozidlo - které potřebují pro notnou vzdálenost do města nejen na nákupy, ale hlavně k lékaři, k návštěvám příbuzných.....
a jestli bude povolen vjezd na okraj města emise se stejně do centra se dostanou !
Obrovským znečišťovatelem jsou fabriky viz Hyundai, kde se u nás v okolí zvýšila prašnost několikanásobně, a nikoho to nezajímá , že dýcháme spoustu PRACHU ne z aut!!!!!!
Neustále je nám předhazováno Německo , ale to už od nízko emisních zón upouští , jelikož to nesplnilo očekávaný přínos.
Toto bylo uvedeno v jedné z debat na jaře odborníky .
3. 11. 2013 17:05
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 11. 2013 21:55 | Likvid
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
1. 11. 2013 21:51 | Likvid
1. 11. 2013 13:57 | jezevec
například:
1) je-li "plaketa" odrazem emisních norem euro 1-6 - na co teda plaketa? každý policajt by se snad mohl naučit poznat auta, umí to i leckteré předškolní dítě.
1-b) nebo by to mohly vydávat zdarma STK, je to jen interpretace téhož
2) jakto, že neplatí německá plaketa u nás, a česká v německu? je tohle vůbec legální??? my nejsme v evropě, nebo německo má nějaké jiné euro než praha?
3) bude povinnost zavést parkovací a obchvatné trasy, před vytyčením plaketových zon?
1. 11. 2013 9:18 | Lemming
Přitom semafory jsou často zapnuty i mimo špičku, nebo dokonce přes celou noc, kdy je aut málo a akorát se zbytečně zastavují a rozjíždějí a generují ekologickou zátěž. Všimli jste si ale, že by se někdy některá z "ekologických" nátlakových organizací (zdravím Auto*mat) tímto problémem zabývala a zasazovala se o to, aby semafory byly zapnuty jen v době, kdy to má smysl? Já taky ne. Přitom by to snížilo zátěž, motoristi by byli rádi, že projedou rychleji - samá pozitiva.
31. 10. 2013 23:25 | Matt
31. 10. 2013 22:01 | Václav
Že jde o nějakou ekologii, tomu snad nikdo nevěří.
31. 10. 2013 17:38 | John Bral
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Zobrazit všech 27 komentářů