Aktuality | redakce Peníze.CZ | 19. 9. 2023
![]()
V letošním roce měla skončit platnost 875 tisíc řidičských průkazů. Větší část řidičů už si pořídila doklad nový, ale pořád zbývá 316 tisíc těch, kteří to zatím odkládají.
Co se děje | redakce Peníze.CZ | 28. 2. 2023
![]()
Prodloužení platnosti evidenčních kontrol, jednodušší přepis vozidel nebo zrušení velkého technického průkazu. První změny, které přináší schválená novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, začínají platit od března. Další přijdou v září, zbytek pak od ledna 2024. Tady je přehled podle ministerstva dopravy.
Co se děje | Petr Kučera | 4. 1. 2023
![]()
Jednodušší bodový systém, přísnější pokuty za závažné přestupky, řidičák už od 17 let pod dohledem mentora nebo řidičák na zkoušku. To jsou hlavní změny, které mají fungovat od roku 2024.
Aktuality | Petr Kučera | 14. 10. 2022
![]()
Papírová podoba velkého technického průkazu od roku 2024 skončí. Zůstane jen jeden doklad s technickými údaji o vozidle – dosavadní „malý techničák“, na němž bude víc údajů než doteď.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 19. 7. 2022 | 17 komentářů
![]()
Jednodušší bodový systém, přísnější pokuty, řidičák už od 17 let pod dohledem mentora nebo řidičák na zkoušku. To jsou hlavní změny, které navrhuje ministerstvo dopravy od roku 2024.
Aktuality | Petr Kučera | 25. 3. 2022
![]()
Chybně zadané údaje v elektronické dálniční známce je nově možné opravit i v době její platnosti. Oprava je omezena na maximálně dva znaky v SPZ a také na stát registrace vozidla.
Aktuality | Petr Kučera | 26. 10. 2021 | 3 komentáře
![]()
Internetový Portál občana se rozšířil o záznamy z Registru silničních vozidel. Zájemci tam najdou informace o aktuálně i historicky vlastněných nebo provozovaných vozidlech.
Aktuality | Petr Kučera | 31. 3. 2021 | 5 komentářů
![]()
Lidé, kteří si při nákupu elektronické dálniční známky spletli státní poznávací značku, dostanou šanci na vrácení peněz. Ale jenom v případě, když budou mít štěstí a zadají značku, která neexistuje – tedy nepatří momentálně někomu jinému.
Co se děje | Petr Kučera | 31. 1. 2021 | 16 komentářů
![]()
Mysleli to dobře, ale dopadlo to jako vždycky. Nákup elektronické známky tvrdě trestá překlep nebo třeba výměnu auta během roku. Nespoléhejte ani na to, že většina bank už umí okamžité převody z účtu.
Co se děje | Jiří Hovorka, Petr Kučera | 1. 12. 2020 | 4 komentáře
![]()
Revoluce v placení za tuzemské dálnice startuje. Papírové dálniční známky vystřídá elektronická verze.
Co se děje | Jiří Hovorka | 3. 11. 2020 | 8 komentářů
![]()
Už žádné lepení a sloupávání z předního skla auta. Od příštího roku budou dálniční známky jen elektronické. Prodej začne v prosinci.
Co se děje | Petr Kučera | 20. 10. 2020 | 9 komentářů
![]()
Jednoduchá obnova stále nejde vyřídit přes internet, a to ani když máte datovou schránku nebo občanku s čipem. Češi musí osobně na úřad. Dokonce hned dvakrát. Stát teď přichází s aspoň dočasnou úlevou.
Co se děje | Jiří Hovorka | 24. 9. 2020 | 125 komentářů
![]()
Už žádné lepení a sloupávání z předního skla auta. Od příštího roku budou dálniční známky jen elektronické. Prodej začne v prosinci.
Aktuality | Jiří Hovorka | 17. 8. 2020 | 3 komentáře
![]()
Bodový systém čekají největší změny od jeho zavedení v roce 2006. Vláda dnes schválila novelu zákona o silničním provozu, jejíž obrysy poprvé představil tehdejší ministr dopravy Dan Ťok na podzim 2016.
Co se děje | Petr Kučera | 22. 5. 2020 | 61 komentářů
![]()
Mluví o něm už řadu let, ale teprve teď ho dokončilo. Návrh, jak změnit zákon o silničním provozu, míří z ministerstva dopravy na vládu. Tady jsou hlavní novinky.
Očima expertů | Gabriel Pleska | 27. 9. 2019 | 13 komentářů
![]()
Ministerstvo dopravy přichystalo novelu silničního zákona. Má mimo jiné zavést přísnější pokuty a zjednodušení bodů. Čerství řidiči navíc mají na první dva roky dostat jen polovičku bodů. Co na to lidé z autoškol, autodopravci, ale i propagátoři cyklistiky nebo ekonomové?
Co se děje | Petr Kučera | 6. 9. 2019 | 4 komentáře
![]()
Víc než deset let poté, co měly skončit papírové dálniční kupony, je na světě zákon umožňující zavedení elektronických známek od roku 2021.
Aktuality | Jiří Hovorka | 26. 6. 2019
![]()
Na Portálu občana, který slouží pro elektronickou komunikaci občanů se státem, jsou řidičům nově k dispozici detailní informace o přestupcích, podrobnosti o zákazech řízení či profesní způsobilosti.
Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 28. 4. 2016 | 14 komentářů
![]()
Německo začne nejspíš už v květnu vyplácet prémie (čti dotace) na koupi elektroauta. Můžete si myslet, že tím chtějí potěšit matičku Přírodu, pravda ale bude spíš ta, že to udělá radost kmotříčkovi Autoprůmyslu.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 11. 12. 2015 | 11 komentářů
![]()
Podnikatelé platí za auta silniční daň. A proč jen podnikatelé? Jak se na možnost zavést silniční daň pro všechny automobily dívá ministr dopravy Dan Ťok, viceprezident Autoklubu ČR Jan Štovíček, ekonom Aleš Michl, předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr a další osobnosti?
Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 16. 4. 2015 | 6 komentářů
![]()
Žijeme v jednadvacátém století a tak i státní správa spoléhá čím dál víc na výpočetní techniku. Jenže její projekty často končí fiaskem: úřady práce se hroutí, registr vozidel neregistruje, datová schránka neumí poslat přílohu větší než deset mega. Je to normální, nebo by to šlo bez takových excesů?
Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 2. 4. 2015 | 11 komentářů
![]()
Ok. Trojúhelník s výstrahou, že na silnici jsou hadi, jak říká maxipes Fík, můžete nechat.
Co se děje | Jiří Lojda | 11. 8. 2014 | 1 komentář
![]()
Dvacet let vyhlížíme lepší časy, kdy se na dráze budeme moci spolehnout, že pojedeme v čistém voze, ve kterém bude všechno fungovat, jak má, a že dojedeme včas. A pokud to z nějakého důvodu neklapne, dopravce nás bude hledět odškodnit, protože jsme nedostali, co jsme si zaplatili. Můžeme vyhlížet dál: zákonodárci o pět let prodloužili výjimku, která nás vzdaluje civilizovanějším krajům.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 20. 2. 2014 | 26 komentářů
![]()
Osobní auta by měla platit za ježdění po dálnicích podle najetých kilometrů, ne paušál za časové období jako dnes. Nové zpoplatnění dálnic by bylo spravedlivější a státní kase přineslo víc peněz. Tak zní hlavní argumenty ve prospěch mýtného. Přesvědčí vás?
Rozhovor | Ondřej Tůma | 6. 2. 2014 | 12 komentářů
![]()
„Po kauze Parkanová si politici začínají uvědomovat, že pokud pod sebou nebudou mít kvalitní úřednický aparát, tak můžou snadno skončit v kriminále,“ vysvětluje ředitel nevládní organizace Transparency International David Ondráčka, co bylo jedním z hlavních důvodů toho, že se politici konečně odhodlali přistoupit k novele zákona o státní službě.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 15. 8. 2013 | 8 komentářů
![]()
Evropa zrušila hranice, ale my stejně bezpečně poznáme, že jsme je přejeli. Celníků netřeba, jak to v autě začne drncat, skákat a rachotit, jsme doma, na české dálnici. Proč máme místo dálnic předražené tankodromy? Která vám pije krev nejvíc? Povězte nám, co si o tom myslíte.
Co si o tom myslíte | Ondřej Tůma | 26. 7. 2012 | 26 komentářů
![]()
Fraška kolem nového registru vozidel vesele pokračuje a každým dnem nabývá větších a větších rozměrů. Od příštího týdne to bude možná už bez klíčového protagonisty, ministra dopravy Pavla Dobeše. Může ale za tento průšvih právě on?
Co se děje | Petra Dlouhá | 5. 10. 2011 | 18 komentářů
![]()
Přetáčení tachometrů. Málokterý černý byznys má v Česku tak luxusní podmínky pro rozkvět. 42 procent vozů, které brázdí naše silnice, má zmanipulovaný údaj o najetých kilometrech. Ročně jich přibude 330 tisíc. Počet potrestaných? Nula. Kdy spadne klec?
Co si o tom myslíte | redakce Peníze.CZ | 28. 7. 2011 | 7 komentářů
![]()
7A7 7777, 4B4 4004, 4H4 1234. Toužíte po zapamatovatelné české espézetce, nechcete uplácet a nemáte vykutálené kamarády? Smůla! Zatímco na Slovensku, v Rakousku, Polsku i Německu si můžete koráb vyšperkovat legálně, v Česku se na podobnou změnu stále čeká. Víc než deset let.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 15. 4. 2011 | 14 komentářů
![]()
Politici na luxusních jachtách a v toskánských vilách významných finančních skupin. Koňské pólo v Tatrách, lyžařina ve Špindlu, večírky ve Žlutých lázních a vůbec akce, kterých se společně účastní přední politici, lobbisté a zástupci silných ekonomických subjektů. Tak vnímá společnost spojení lidí z byznysu a politiky.