Peníze ve slamníku jsou už dávno minulostí, dnes má více než polovina Čechů svůj bankovní účet. Ti modernější z nich (asi desetina z těch, kdo mají účet) ovládají svoje peníze elektronicky - internetem, mobilem či telefonem. Jak už ale bývá zvykem, zadarmo ani banka nehrabe a za správu vašich peněz si proto nechá zaplatit. Důležitou otázkou je však kolik. Sazebníky pro mnohé z nás znamenají nesrozumitelnou změť čísel a neznámých pojmů. Že se vyplatí v nich zorientovat je více než jisté. Zkusme si tedy projít základní položky, kterým se běžný klient určitě nevyhne. Detailní sazebníky bank najdete v sekci
Běžné účty.
Založením účtu sice vše začíná, ale poplatky se nás zpočátku netýkají. Banky nové klienty vítají s otevřenou náručí a účty jim ve většině případů zřizují zdarma. Konto tedy máme, můžeme začít své peníze převádět. Každý pohyb na účtu znamená tzv. účetní položku, za kterou se platí. Banky rozlišují platby příchozí a ochozí, jednotlivé nebo trvalé, v rámci banky či do jiné banky. Podle toho je pak účtován poplatek, který se pohybuje v řádu korun.
Větší částku, od deseti do šedesáti korun, zaplatí klient za využití trvalých příkazů. Zatímco jejich založení bývá zdarma, změna či zrušení jsou až na výjimky zpoplatněny. Dodejme, že výše poplatku závisí na způsobu zadání příkazu. Protože pro banku je nejdražší pobočková síť, patří operace zadané u přepážek k nejdražším, naopak na elektronických kanálech banka ušetří, a tak je může levněji nabídnout i vám.
Dalším výdajem se stane platební karta, dnes nedílná součást účtu. Náklady na ni začínají zaplacením ročního poplatku od sta do několika tisíc korun, další vám obstarají transakce s ní. Použití karty v obchodě je vždy zdarma, výběry z bankomatu nikoli. Až na výjimky počítejte s jednou až dvaceti korunami za každý. Pokud často ztrácíte své věci, může přibýt ještě jeden náklad - blokace karty, která přijde u embosovaných variant i na několik tisícovek, a k tomu i poplatek za vydání nové karty.
Do banky po drátech
Hitem poslední doby je elektronické bankovnictví. Co si pod ním představit? Jednoduše komunikaci s bankou pomocí telefonu nebo internetu. Jednodušším, méně náročným a tím i oblíbenějším způsobem je phonebanking neboli telefonní bankovnictví. Stačí k němu mobil nebo pevná linka s tónovou volbou. Po vytočení čísla, většinou zelené linky (začínající 0800) zdarma, a zadání klientského čísla s heslem můžete zjišťovat své zůstatky nebo zadávat příkazy k úhradě. Většina bank umožňuje i zadávání trvalých příkazů, povolování inkasa nebo zakládání termínovaných vkladů. Velkou výhodou phonebankingu je vedle rychlosti, dostupnosti po celých čtyřiadvacet hodin a jednoduchého ovládání také úspora peněz. Příkazy zadané touto formou bývají zatíženy nižším poplatkem za účetní položku. Je ale třeba zvážit, kolik transakcí telefonem provedete. Jak dokládá naše tabulka, čím více jich bude, tím větší úspory dosáhnete.
Kolik zaplatíte za vedení běžného účtu v českých bankách? |
|
|
ČS |
ČSOB |
eBanka |
GECB |
KB |
RB |
ŽB |
Zřízení účtu |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
Klient A - pobočka *1) |
156,90 |
112,70 |
148,00 |
114,70 |
222,20 |
111,00 |
59,50 |
Klient A - telefon *2) |
109,90 |
82,70 |
138,00 |
169,50 |
158,20 |
153,00 |
50,50 |
Klient B - pobočka *1) |
277,90 |
196,70 |
259,00 |
212,70 |
419,20 |
199,00 |
161,50 |
Klient B - telefon *2) |
176,90 |
136,70 |
229,00 |
259,10 |
251,20 |
225,00 |
129,50 |
Zrušení účtu |
200 |
200 |
0 |
100 |
250 |
200 |
100 |
Vysvětlivky: ČS - Česká spořitelna, ČSOB - Československá obchodní banka, GECB - GE Capital Bank, KB - Komerční banka, RB - Raiffeisenbank, ŽB - Živnostenská banka |
Klient A - 2 příkazy k úhradě, 2 trvalé příkazy do jiné banky, 1 trvalý příkaz ruší, 2 příchozí platby, 3 výběry tisícikoruny z bankomatu (z toho dvakrát z cizího). Klient B - 6 příkazů k úhradě, 4 trvalé příkazy do jiné banky, 2 trvalé příkazy ruší, 5 příchozích plateb, 5 výběrů tisícikoruny z bankomatu (z toho třikrát z cizího). Oba klienti využívají nejlevnější platební karty a dostávají měsíční výpisy poštou. *1) klient zadává veškeré příkazy na písemně na pobočce *2) klient zadává veškeré příkazy phonebankingem |
Další z přímých kanálů je GSM Banking. Potřebujete k němu mobil, který tuto službu podporuje (všechny nové telefony), kromě telefonu musí tuto možnost nabízet i váš operátor (Paegas a Eurotel). Pokud obě možnosti splňujete, musíte si ještě do své SIM karty nechat nahrát tzv. bankovní aplikaci, pak už můžete platit účty odkudkoli, kde je signál.
Banka přes internet už má trochu vyšší nároky na vybavení uživatele a jen náklady na zavedení se u některých bank kvůli nutnosti kupovat různé elektronické klíče či čtečky čipových karet vyšplhají někdy i přes tisíc korun. Vyplatí se tak spíše těm, kteří provádějí mnoho transakcí. K této formě komunikace s bankou se nechaly zlákat jen necelá dvě procenta majitelů běžných účtů.
Dvakrát měř a jednou řež
Zakládat a rušit bankovní účty není sice žádný problém, ale stojí to čas a peníze. Zatímco založení účtu je až na výjimky zdarma, v případě zrušení je situace opačná. Jak ukazuje tabulka, poplatku ve výši jedné až tří stokorun se u většiny ústavů nevyhnete. Navíc musíte odvolat všechny své trvalé příkazy a povolená inkasa. Suma sumárum vás změna správce pokladničky může přijít i na několik set. Ušetřit můžete například tím, že své trvalé příkazy zrušíte některým z přímých kanálů, třeba telefonem. Pokud se chytáte vykročit do nového roku s novou bankou, projděte si s kalkulačkou v ruce sazebníky a všechno si dopředu dobře spočítejte.
Vyznáte se v sazebnících českých bank? Myslíte si, že jsou srozumitelné i pro běžného klienta? Napište nám váš názor.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 1. 2002 15:31, Milos1
Klidně bych přiřadil i Union banku a pokud se spojí s těmi Italy, co mají rozpracováno, tak si myslím, že to bude ještě bezpečnější a je to myslím banka, která velké problémy nemá a moc rizikových úvěrů také ne a poplatky patří mezi nejmenší a úročení, především menších částek na účtu je bezkonkurenční.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 1. 2002 21:48, NoName
To "zargon": předně. ti 'italové' mají tříměsíční exklusivitu na jednání, což proběhlo i tiskem v rozhovoru s paní Parmovou; v době prodeje VOPF byl tento fond největším v oblasti penzijního připojištění v ČR, proto i prémie nad tržní hodnotu společnosti tomuto odpovídala; dále nevidím důvod proč by měla zrovna ČNB držet ochranou ruku nad UB, naopak ČNB využila všechny dostupné prostředky, aby možnost zaplacení této částky zmenšila na minimum.
Dále se chci zeptat, zda mi vysvětlíte, co znamená sousloví "...středoevropská expanze..."?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (37 komentářů) příspěvků.