Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

| rubrika: Co se děje | 5. 8. 2014 | 18 komentářů
„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.
Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

Letitá finta bohužel stále funguje. Na naši redakci se v poslední době znovu začínají obracet lidé, kteří popisují stejnou zkušenost.

„Zazvonil mi telefon a ohlásil se jakýsi zástupce Asociace pojišťoven České republiky. Domáhal se osobní schůzky kvůli kontrole pojistných smluv, prý že je to povinné. Tvrdil, že je třeba moji životní pojistku upravit podle nového občanského zákoníku. Bylo mi to podezřelé, tak jsem se ho znovu ptala, odkud je. Tvrdil, že z asociace, která zastřešuje všechny pojišťovny,“ vypráví paní Tereza. Na schůzku nekývla, chtěla se nejdřív poradit se svým finančním poradcem.

„Ten mi vysvětlil, že nejsem první ani poslední, že je to prý nesmysl a fígl, kterým někteří nepoctivci přetahují klienty ke konkurenci. Totéž mi potvrdili i v mé pojišťovně, kam jsem pro jistotu zavolala, žádná asociace prý smlouvy nekontroluje,“ popisuje Tereza, která měla štěstí – byla duchapřítomnější než řada jiných.

Proč neměnit životní pojištění jako ponožky

No tak si někdo koupí jinou pojistku a starou zruší, čerta starého se děje, jaképak s tím štráchy, říkáte si možná. Ano, je také možné, že nová pojistka bude mít i lepší parametry než pojistka stará. Jenže životní pojištění se sjednává na dlouhá léta, s perspektivou trvání v řádech desítek roků. Když ho člověk vypoví třeba po dvou letech, bývá za to svým způsobem penalizován, zvlášť pokud se jedná o investiční životní pojištění. U toho se část peněz platí na vlastní rizikové pojištění, druhá část se investuje do fondů a měla by v ideálním případě přinášet zisk. Jenže než se začne investovat, umořují se právě z těchhle peněz nejdřív náklady na vznik pojistky, především provize zprostředkovateli. Nepočítejte s tím, že je dostanete všechny zpátky, v prvních dvou letech naopak dostanete zpravidla plus minus nulu. Proto je vždycky lepší zvažovat, jestli spíš nebude možné nastavit stávající pojistku jinak – a většinou to možné je.

Experimenty s životním pojištěním jsou prostě drahé. Vy ale za poučení platit nemusíte – zaplatili jiní. Stačí si o tom přečíst:

Jedinou skutečnou tuzemskou oborou organizací pojišťoven je Česká asociace pojišťoven – a kontroly smluv rozhodně nemá v popisu práce. Žádná Asociace pojišťoven ČR nebo jiná organizace s podobně znějícím názvem neexistuje.

„Takzvaná Asociace pojišťoven ČR je jen fiktivní subjekt, kterým se zaštiťuje operátor při sjednávání schůzky spotřebitele s pojišťovacím agentem. Ten pak spotřebiteli nabídne uzavření nové smlouvy, z níž má provizi, a často ho přiměje ke zrušení původní, třeba i výhodnější smlouvy,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.

Vyslechnout si konkurenční nabídku není na škodu. Jenže: jak seriózní jednání se dá čekat od člověka, který vás od začátku tahá za nos a používá nezákonné metody?

Skutečná asociace před podvodníky varuje…

„Několikrát jsme se od těchto praktik veřejně distancovali a nabádali jsme klienty k větší obezřetnosti. Jedna z cest, jak omezit tyto aktivity, je právě ostražitost klientů. Ti by měli jednat prioritně se svým pojišťovacím zprostředkovatelem nebo s konkrétní pojišťovnou, se kterými již mají navázaný obchodní vztah, případně si ověřit v registru České národní banky, s kým si schůzku domlouvají a pro jakou společnost daný člověk pracuje,“ okomentovala pro Peníze.cz mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. Jedním dechem však dodává, že asociace zatím nemá účinné páky, jak se podvodníkům, kteří parazitují na jejím jménu, bránit. 

…. možností, jak se bránit, ale moc nemá

„Udělat konkrétní kroky je velmi obtížné, neboť nejsme schopni zjistit, o jakého konkrétního zprostředkovatele se jedná. Informace o těchto praktikách získáváme od klientů pojišťoven, kteří nás kontaktují a informace si ověřují. Ve většině případů ale neznají jméno pojišťovacího zprostředkovatele, který je kontaktoval. Schůzku totiž většinou odmítnou. Pokud mají nějaké jméno k dispozici, je to jméno člověka, který pouze schůzku domlouvá a ten nemusí být registrován u ČNB. Většina klientů zná pouze telefonní číslo, ale to nebývá funkční, většinou není možnost zpětného volání,“ vysvětluje Marcela Kotyrová. A dodává, že když se podaří konkrétní jméno získat, asociace okamžitě o této praktice informuje společnost, pro kterou daný člověk pracuje. „A ta s ním většinou okamžitě ukončí spolupráci. Případů, kdy se to podaří, je ale velmi málo.“

Proklepněte si je!

Podívejte, co píše o tom, kdo vám nabízí pojistku, náš rejstřík finančních subjektů...

Název subjektu, IČO nebo příjmení hledané osoby

Česká národní banka: potřebujeme od spotřebitelů víc informací

O vyjádření jsme požádali také regulátora trhu – Českou národní banku (ČNB). Ta ústy své mluvčí potvrdila, že o podobných praktikách ví. „Pojišťovací zprostředkovatelé – samostatně nebo s využitím třetích osob, většinou call center – se snaží telefonickým oslovením spotřebitelů, jejichž kontaktní údaje získají buď na základě doporučení jiné osoby nebo z veřejně dostupných či různě prodávaných databází, dohodnout osobní schůzky za účelem navázání klientského vztahu. Způsoby, kterými se představují, jsou různé; často se snaží v maximální možné míře posílit dojem důvěryhodnosti odkazem na pojišťovny, jejich asociaci, na ČNB a podobně,“ popisuje mluvčí České národní banky Kateřina Bartůšková. Na Českou národní banku se podle jejích slov spotřebitelé s dotazy i stížnostmi na takové jednání obracejí.

„Ve většině případů však bohužel spotřebitelé neuvedou dostatek informací k tomu, aby Česká národní banka identifikovala dohlížený subjekt a mohla zasáhnout. Pokud by se podařilo tyto praktiky odhalit ve spojení s konkrétním pojišťovacím zprostředkovatelem a dokázat, že se jednalo o klamavé praktiky způsobilé ovlivnit spotřebitele v jeho obchodním rozhodnutí, mohla by Česká národní banka uložit pokutu až do výše pěti milionů korun a tyto praktiky zakázat podle zákona o ochraně spotřebitele,“ pokračuje Kateřina Bartůšková z České národní banky.

K podání stížnosti můžete z domova využít on-line formulář na stránkách ČNB. Zásadní je vyzískat od člověka, který se vás snažil oklamat, co nejvíc identifikačních údajů – přinejmenším jméno, příjmení a název společnosti, pro kterou skutečně pracuje. Když vás někdo s podezřelou nabídkou osloví telefonicky, neprohloupíte, když si na mobilu zapnete nahrávání.

Pojišťovny: takové partnery nechceme

Na to, zda se dokážou podobným praktikám bránit a zda si hlídají, jestli je nepoužívají i jejich distributoři, jsme se ptali také pojišťoven.

„Z naší zkušenosti vyplývá, že se nejedná o organizovanou činnost. Jde spíše o pokusy jednotlivců, kteří se zaštiťují různými ‚oficiálními organizacemi‘ a snaží se tak vyvolat ve spotřebitelích mylný dojem, že jednají v jejich nejlepším zájmu. V případech, se kterými jsme se doposud setkali, se nikdy nejednalo o zástupce žádného z našich obchodních partnerů. V tuto chvíli tedy nebylo z naší strany nutné přistupovat k jakýmkoliv postihům či sankcím,“ uvedla pro Peníze.cz mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

V podobném duchu nám odpověděl také mluvčí Kooperativy Jiří Káňa: „Bohužel se s těmito případy setkáváme. Naštěstí nejsou příliš časté, jde o několik případů ročně. Pokud takové jednání zjistíme, ukončíme s partnerem spolupráci. Prozatím jsme k tomuto kroku sáhnout nemuseli.“

Poslední z oslovených pojišťoven – ČSOB Pojišťovna už z tohoto důvodu spolupráci s externím partnerem ukončila. „V případě externích partnerů v minulosti k takovéto praktice došlo a bylo to vyřešeno okamžitým ukončením spolupráce. V letošním roce jsme doposud nebyli nuceni k tomuto přistoupit, ale na druhou stranu, díky kontrolním mechanismům, jsme dvě firmy, které měly negativní renomé na pojistném trhu, nepřijali do spolupráce,“ uvedla za ČSOB pojišťovnu Pavla Hávová.

Anketa

Jak často vám volají s obchodní nabídkou, o kterou nemáte zájem?

Haló, tady Klientské centrum pojišťoven

Vedle stížností na falešnou asociaci pojišťoven jsme v poslední době od čtenářů Peníze.cz zaznamenali také dotazy na Klientské centrum pojišťoven. Spotřebitelé se cítí být názvem společnosti zmateni. Ve spojení s ním totiž marketingová nabídka nevypadá na první pohled jako marketingová nabídka. Podnět od jednoho z našich čtenářů necháváme v autentické podobě:

„Zavolal mi člověk, který se představil jako pracovník Klientského centra pojišťoven, s tím, že mi chce překontrolovat pojistnou smlouvu a zjistit, zda není špatně nastavená. Zmátl mě ten název – Klientské centrum pojišťoven. Hledal jsem to na internetu a zjistil, že nejde o žádnou profesní organizaci pojišťoven ani interní sekci žádné pojišťovny, ale o finančního zprostředkovatele,“ napsal nám do redakce pan Petr. Toho jednak popouzí, že ho oslovuje firma, které k tomu nedal výslovný souhlas – už to je pro něj znakem neserióznosti, především mu ale vadí „klamání názvem“: „Nemůžou tím, jak se jmenují, vzbuzovat u lidí falešnou důvěru? Přijde mi, že se vydávají za něco, co nejsou,“ píše pan Petr.  

Klientské centrum pojišťoven je opravdu podřízený finanční zprostředkovatel. Spadá pod firmu Benefit Investment, pojišťovacího agenta, který prodává pojistky řady tuzemských pojišťoven. Jedná se tedy o běžný model podnikání v oblasti zprostředkování pojištění. Název společnosti se ale podle nás opravdu může jevit jako matoucí. S žádostí o komentář jsme oslovili jednatele Klientského centra pojišťoven Jakuba Javorského, který je současně členem dozorčí rady Benefit Investment. Popsali jsme mu zkušenost čtenářů a ptali se, zda není název Klientské centrum pojišťoven v tomto smyslu zavádějící.

„Společnost Klientské centrum pojišťoven s.r.o. působí na trhu od roku 2011 a jenom za minulý rok zprostředkovala tisíce schůzek se spotřebiteli. Za celou dobu existence naší společnosti jsme se ani jednou nesetkali s obdobnou připomínkou či výhradou oslovených osob,“ komentuje Jakub Javorský.

„Současně bych rád uvedl na pravou míru předmět naší činnosti. Oslovujeme spotřebitele s nabídkou možnosti kontroly pojistných smluv a zprostředkování schůzky s finančním specialistou. Vždy jsou tedy spotřebitelé nejdříve kontaktováni ze strany našeho profesionálního callcentra. Pokud mají zájem, domluví se konkrétní termín schůzky s finančním specialistou. Pokud zájem nemají, hovor končí. Nemohu tedy souhlasit s tvrzením, že spotřebitele kontaktuje pracovník, který se chce vnutit na schůzku s účelem překontrolovat pojistnou smlouvu,“ pokračuje jednatel společnosti.

„Nedomníváme se, že by název naší společnosti byl matoucí, zavádějící či uváděl někoho v omyl. Naši činnost jsme již dříve také konzultovali se zástupci českých pojišťoven a nesetkali jsme se s jedinou výhradou. Před založením naší společnosti jsme konzultovali naši činnost s advokátními kancelářemi a měli jsme již i několik kontrol z České národní banky,“ dodává Jakub Javorský. Kompletní vyjádření, které nám do redakce zaslal, si můžete přečíst zde. Pikantní je, že samo Klientské centrum pojišťoven v něm upozorňuje na to, že existují „poradci“, zneužívající jeho značky, ba vyskytly se prý i případy telefonátů „pod praporem“ neexistujícího subjektu se zavádějícím názvem Klientský servis pojišťoven...

Stalo se vám něco podobného? Dejte nám vědět!

Jsme jedno ucho!

Potkalo vás něco podobného tomu, o čem jsme psali v dnešním článku?

Potkalo vás něco podobného tomu, o čem jsme psali ve kterémkoli z článků, který jsme zařadili mezi texty o finančních prasárnách?

Potkalo vás něco, o čem by se měl napsat článek, který bychom pak zařadili mezi texty o finančních prasárnách?

Napište nám do redakce: redakce@penize.cz


Partners media, vydavatel Peníze.cz, je dceřinou společností finančněporadenské společnosti Partners, která mimo jiné zprostředkovává i životní pojištění.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+22
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 8. 2014 13:12

Ať Vám nepraskne žaludeční vřed, Schreku. Beztak nejste pojištěný.

Reagovat

 

+7
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Schrek 09. 08. 2014 22:43)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 8. 2014 15:24, FN

Jak on na mě, stejně já na něj, on dopředu neřekl, že je prodavač produktů, kdyby řekl, poděkuju mu a řeknu, že nemým zájem... Obuvníka také nenazýváme poradcem a také mi doporučí z více značek...

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Lakland 07. 08. 2014 14:09)

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

6. 4. 2015 | 17:32 | Richard Mokroš

Je mi Vás líto :) A nebojím se aspoň podepsat :) více

6. 11. 2014 | 21:57 | Petr

A já mám zase v mobilu aplikaci, která automaticky nahrává veškeré hovory. V případě, že jsem upozorněn, že hovor je monitorován, pak upozorním, že i z mé strany je hovor nahráván. Pokud mne volá nějaký podobný podvodníkus...více

14. 10. 2014 | 17:03 | kinki

schreku dělám práci finančního nebo pojišťovacího poradce více jak 10 let a nepřipadám si jako žumpa nebo šmejd, a jsem rozhodně slušný člověk. Myslím si že se slušností máte problém pouze VY a je mi vás líto, jelikož nevíte...více

10. 8. 2014 | 13:12

Ať Vám nepraskne žaludeční vřed, Schreku. Beztak nejste pojištěný. více

9. 8. 2014 | 22:43 | Schrek

Finanční poradci a pojišťováci jsou jedna velká žumpa šmejdů, už aby vám schválili novelu zákona 38 a natáhli vám ručení za provize za smlouvy životního pojištění minimálně na 10 let. V Anglii, Finsku, Austrálii a Holandsku...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Realizační cena, Reinvestice, Výnos z akcií, bankovnictví, elektronická evidence tržeb, start-up, eet, lime, pop-ekonomie, certifikáty na nemovitostní akcie, Německo, korektnost, Rakušané, marketingový průzkum, nepodmíněný základní příjem, Zlatopramen, ppl, Tomáš Matoušek

5C43107, 8B32103, 2AT4034, 3P64946, 1U40035

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK