Michal Holínek v květnu uzavřel smlouvu na povinné ručení od pojišťovny Axa přes finančněporadenskou společnost Partners, pro kterou pracuje. Fakt, že je sám finančním poradcem přidává celému případu trochu pikantní a vlastně až úsměvný nádech. Ten, kdo ho chtěl pochybným způsobem lapit, byl nakonec sám lapen a „přistižen při činu“. Méně úsměvné už ale je, že ve hře je únik citlivých dat. A že se to může stát komukoliv z nás.
Chci vám rozšířit služby. A vím o vás všechno
Ale vezměme to pěkně od začátku. „Na konci srpna mi zazvonil telefon. Ozval se v něm člověk, který se představil jako Martin Vrábl a zajímal se o moje povinné ručení,“ začíná vyprávět Michal Holínek. Ihned to vzbudilo jeho pozornost. „Tak jsem si zapnul nahrávání.“ Záznam hovoru má naše redakce k dispozici.
„Volám na základě vašeho povinného ručení, které máte od 10. 6. tohoto roku. Díval jsem se, že máte 163 bonusových měsíců a máte nárok na rozšíření asistence u vašeho vozu o odtah do servisu a zapůjčení náhradního vozu po celou dobu poruchy. Také klientům kontrolujeme, zda jim byl správně přičten bonus. Vidím, že jste z Otrokovic, a mám tam tento týden cestu. Mohli bychom se setkat?“ ptá se muž na druhé straně linky.
Michal se zajímal, zda je pan Vrábl z pojišťovny Axa, u které má povinné ručení sjednané – o tom, pro koho vlastně pracuje, totiž zatím nepadlo ani slovo. „My jsme společnost, která Axu zastupuje, staráme se o jejich klienty,“ zněla poněkud nejasná odpověď. Michal se ale nenechal odbýt. Chtěl znát název firmy. „Řekl, že je z firmy SMS finanční poradenství. Pak si ještě ověřil mou adresu, kterou – stejně jako všechny ostatní údaje – přesně znal. Domluvili jsme čas schůzky a rozloučili se,“ popisuje Michal.
Kde jsem vzal vaše rodné číslo? Neřeknu
V den dohodnuté schůzku zvoní Michalovi Holínkovi telefon znovu a opět se v něm hlásí zástupce firmy SMS finanční poradenství Martin Vrábl. Tentokrát ale proto, aby schůzku zrušil: „Pane Holínku, zjistil jsem, že jste registrovaný u ČNB jako finanční poradce společnosti Partners. Za takových okolností by naše setkání asi bylo ztrátou času, nemohl bych vám nabídnout nic, co by vás zajímalo,“ couvá „finanční poradce“. Michal Holínek má ale ještě spoustu otázek. Chce vědět, jak je možné, že člověk, o kterém nikdy neslyšel a jehož firmu nezná, má k dispozici podrobně údaje o jeho smlouvě, telefon, adresu a především – rodné číslo. „To vám nemohu sdělit, ale určitě víte, že kmeny klientů se prodávají…,“ kličkuje zástupce firmy SMS finanční poradenství. „Chcete říct, že vám společnost Partners prodala kmen klientů?“ kontruje Michal Holínek z firmy Partners. To ovšem Martin Vrábl odmítá. „S Partners to nemá nic společného. Když máte rodné číslo klienta, můžete si údaje o jeho smlouvě zjistit. Kde jsem vzal vaše rodné číslo, vám ale neřeknu,“ trvá na svém.
Rozhodující otázka tedy zní: jak je možné, že má firma SMS finanční poradenství k dispozici tak podrobné údaje o klientovi, který s ní nikdy neměl nic společného?
Stěžovat si můžete u České národní banky
„Jak se informace o smlouvě našeho klienta dostala ke konkurenci, můžeme jen spekulovat. Prověřujeme všechny možnosti. Informace o smlouvě se mohly do nepovolaných rukou dostat pouze od subjektů, které jimi disponovaly, což je společnost Partners a pojišťovna, u které byl produkt sjednán. Vzhledem k tomu, že poradce ze společnosti SMS věděl, jak dlouhá je doba bezeškodního průběhu smlouvy, zřejmě se muselo jednat o data z pojišťovny, protože společnost Partners takovými údaji nedisponuje,“ komentuje případ Vít Mikolášek, ředitel právních služeb a compliance Partners.
A dodává, že se ze strany společnosti SMS finanční poradenství s největší pravděpodobností jedná také o klamavou praktiku. „Asistenční služba, která byla klientovi nabízena jako benefit, je běžnou součástí uvedeného produktu, a není tedy nutné, aby se klient kvůli tomu s poradcem scházel a cokoliv administrativně řešil. Za určitých okolností se samozřejmě může jednat i o nekalou soutěž,“ míní Vít Mikolášek. Podobné případy jsou podle něj stále častější. „Upozornila na ně i Česká národní banka. Dalším trikem, který používají tito rádobyporadci, je, že se vydávají za kontrolory z České národní banky, z České asociace pojišťoven či z obdobného orgánu či sdružení,“ pokračuje. Člověk, který se dostane do stejné situace jako Michal Holínek, by podle Víta Mikoláška měl vše oznámit České národní bance. „Z domova k tomu může využít on-line formulář na stránkách ČNB. Zároveň by měl podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů, protože je zjevné, že jeho osobní údaje byly zneužity,“ uzavírá.
„Pokud Česká národní banka obdrží podání spotřebitele, které by obsahovalo bližší údaje, zejména jméno, příjmení a adresu pojistníka a číslo pojistné smlouvy, prošetří případ u dohlížených subjektů, vyžádá si nutné podklady. A pokud by dospěla k závěru, že došlo k porušení zákona o ochraně spotřebitele, bylo by možné podle míry závažnosti porušení buď dosáhnout nápravy neformálními prostředky, nebo zahájit správní řízení a uložit nápravné opatření, případně pokutu,“ shrnula pro nás mluvčí České národní banky Petra Vlčková.
AFIZ: Pojišťovna by to měla vysvětlit
Na případ jsme upozornili také Asociaci finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ), která nabídla jiný pohled na věc. „Většina pojišťoven si nechává v rámci smluv podepsat prohlášení klienta, že souhlasí s předáváním údajů smluvním partnerům. Pokud je tedy společnost SMS aktuálním smluvním partnerem pojišťovny, nelze z pohledu klienta nic namítat. Velmi důrazně by se ovšem měl proti tomuto postupu ohradit původní zprostředkovatel – poradce, pokud je ještě aktivním partnerem pojišťovny,“ uvedl mluvčí AFIZ Petr Šafránek. Předání dat konkurenci je podle něj hrubým porušením smlouvy mezi pojišťovnou a zprostředkovatelem. Pojišťovna Axa by podle něj věc měla jednoznačně vysvětlit.
A co by doporučil klientovi, který se dostane do stejné situace? „Pokud má stálého finančního poradce, měl by jej okamžitě kontaktovat a o telefonátu ho informovat. Nemá totiž důvod se scházet s kýmkoliv jiným, než se svým poradcem. Záleží přirozeně na servisu, jaký poradce svým klientům poskytuje. Pokud klient stálého poradce nemá a finanční produkty nakupuje nahodile, je samozřejmě vystaven takovýmto nabídkám a těžko se jim může kvalifikovaně bránit,“ uzavírá Petr Šafránek.
Selhání jednotlivce?
O vyjádření jsme přirozeně požádali také dva hlavní aktéry, kteří do případu (nejspíš jako jediní) mohou vnést světlo: společnost SMS finanční poradenství a pojišťovnu AXA. Z firmy SMS finanční poradenství nám přes urgence na naše dotazy nikdo neodpověděl. Pojišťovna AXA nám nakonec, po několikadenním prověřování celé věci, vyjádření poskytla: „Po prověření situace sdělujeme, že nešlo o únik dat z naší pojišťovny. Poradce SMS finanční poradenství získal dle našich zjištění rodné číslo klienta Holínka od svého manažera, který dřív pracoval u společnosti Kapitol, a. s., přes kterou měl pan Holínek uzavřené pojistné produkty. S pomocí rodného čísla poradce firmy SMS pak jednoduše přes program ISOS, provozovaný jednou z konkurenčních pojišťoven [Kooperativa – pozn. red.], který je napojen na systém evidence bezeškodného průběhu u České kanceláře pojistitelů, zjistil informace o tom, od kdy má povinné ručení u společnosti AXA sjednáno, kolik má bonusových měsíců a stejně tak počátek smlouvy,“ uvedl mluvčí pojišťovny Karel Žyla. Podle interpretace pojišťovny tedy za vše může selhání (?) jednotlivce z firmy SMS finanční poradenství. Pojišťovně tuto verzi údajně potvrdili přímo zástupci firmy SMS finanční poradenství. Nám své stanovisko ovšem do uzávěrky neposkytli. Reakci společností Kapitol a Kooperativa, které se odpovědnosti zcela zříkají, najdete na konci článku.
Asociace pojišťoven: podobných případů je hodně
Česká asociace pojišťoven nedávno upozornila na to, že podobných případů přibývá. „V posledních týdnech evidujeme zvýšený počet případů, kdy zprostředkovatelé finančních produktů oslovují klienty a zaštiťují se údajným pověřením České asociace pojišťoven ke kontrole pojistných smluv,“ uvádí mluvčí asociace Marcela Kotyrová. Asociace se však od takového postupu zprostředkovatelů distancuje. „Česká asociace pojišťoven žádné pověření ke kontrole pojistných smluv nikomu nikdy nevydávala, nevydává a ani vydávat nemůže. Naším úkolem není prodávat ani nabízet klientům produkty pojištění nebo dělat jakýkoliv rozbor již uzavřených pojistných smluv,“ říká Marcela Kotyrová. Zprostředkovatelé se tak podle ní snaží získat provizi za nově sjednanou smlouvu a nejde jim o prospěch klienta. „Rádi bychom vybídli veřejnost k větší obezřetnosti. Všem zájemcům o pojištění doporučujeme navštívit přímo pobočky pojišťoven nebo využít služeb ověřeného finančního poradce. V případě pochybností u obdobných telefonátů je důležité si veškeré informace řádně ještě před schůzkou ověřit,“ doporučuje Marcela Kotyrová.
Stalo se to i vám? Nenechte to jen tak
O tom, jak přesně k úniku citlivých dat Michala Holínka došlo, můžeme jen spekulovat. Možná opravdu šlo jen o selhání jednotlivce. Pak se ale nabízí otázka, proč se k věci nepostavila čelem také společnost SMS finanční poradenství – proč na naše dotazy nereagovala a neujistila nás, že z pochybení svého manažera vyvodí důsledky.
Pokud se ale do stejné situace dostanete i vy – buďte obezřetní, zajímejte se, kdo vám „překontrolování“ nebo „rozšíření“ smlouvy či služeb nabízí a jak se k vašim datům dostal. Pokud budete mít podezření, že všechno není košer, obraťte se na Českou národní banku nebo Úřad pro ochranu osobních údajů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 9. 2013 16:50, Obdivovatel Partners
Dobrý den, mě zase neuvěřitelně vytočil dopis od Partners,kde mám i vizitku jako ředitel jejích pobočky!? Jakým právem si takhle drze dovolují oslovovat poradce,kteří pracují u jiných společností a nikdy by do Partners nešli??? Tuhle vizitku vidět moji klienti tak můžu mít nachystáno tak na storno.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 9. 2013 23:04, SMS finanční poradenství a.s.
Oficiální vyjádření společnosti SMS finanční
poradenství, a.s. zde:
http://www.sms-as.eu/aktualne/440-oficialni-vyjadreni-spolecnosti-sms-financni-poradenstvi-a-s-k-clanku-prekontrolujeme-vasi-smlouvu-podpasovky-ve-financnim-poradenstvi-autorky-petry-dlouhe-uverejnenem-dne-9-9-2013-na-webu-penize-cz/
V diskuzi je celkem (50 komentářů) příspěvků.