Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nechoďte do banky, vždyť nemusíte

Nechoďte do banky, vždyť nemusíte
Ještě před rokem platilo rčení "všichni tam musíme" i o pobočkách bank, dnes se díky rostoucí nabídce služeb elektronického bankovnictví stává osobní návštěva banky spíše zbytečnou ztrátou času. Před dvanácti měsíci nabízela většina bank pouze zjištění zůstatku po telefonu a homebanking, dnes je v nabíce každé z nich alespoň jedna možnost přímé komunikace, kterou využívá každý desátý klient.

Počátkem minulého roku působila na českém trhu jediná banka nabízející komunikaci po internetu, zatímco v závěru roku již byly tři. Banku na mobilu nabízí šest bank a možnost ovládání účtu běžným telefonem je již téměř standardem. Z velkých bank jej nenabízí pouze IPB (profil, názory) a Poštovní spořitelna (profil, názory). Tahoun na poli přímého bankovnictví eBanka (profil, názory) (přejmenovaná Expandia banka) loni téměř zdvojnásobila počet klientů na 40 290 a v další expanzi si hodlá napomoci zbraní kamenných bank - novými klientskými centry, což jsou v podstatě klasické bankovní pobočky. Ostatní banky jí ale nejsou ochotny přenechat své klienty bez boje a prudce rozšiřují své služby do oblasti přímé komunikace s klienty.

Které banky nabízejí služby přímého bankovnictví
  Konec roku 1999 Konec roku 2000
Home Banking Komerční banka, ČSOB, IPB, Poštovní spořitelna, GE Capital bank, Union banka, Česká spořitelna Komerční banka, ČSOB, IPB, Poštovní spořitelna, GE Capital bank, Union banka, Česká spořitelna
GSM Banking (pouze SIM Toolkit) eBanka, IPB eBanka, IPB, Poštovní spořitelna, ČSOB, Union banka, GE Capital bank
Internet eBanka eBanka, Živnostenská banka, Union banka
Phonebanking (aktivní) Komerční banka, eBanka, Česká spořitelna Komerční banka, eBanka, Česká spořitelna, Živnostenská banka, ČSOB, GE Capital bank,

Telefony pořád vedou

Největší nárůst uživatelů nastal u telefonního bankovnictví, které je nejdostupnější většině potenciálních uživatelů, stačí vlastnit pouze obyčejný telefon a navíc klient většinou volá zdarma. Nejvíce zákazníků komunikujících telefonem (téměř čtvrt milionu - což je víc než polovina trhu) má Česká spořitelna (profil, názory), daří se ale i Expresní lince Komerční banky (profil, názory), která nedávno získala stotisícího uživatele.

Mobil zadarmo pomohl kapesnímu bankovnictví

GSM Banking ovládla koncem roku GE Capital (profil, názory), která svým mobilem zadarmo získala během několika týdnů více klientů než všichni ostatní dohromady za celý rok. Bance se za tři měsíce od spuštění této nabídky podařilo rozdat téměř sedmdesát tisíc mobilních telefonů. Počet ústavů nabízejících tuto službu se rozrostl na šest, u většiny z nich však mají banku v kapse zatím pouze tisícovky klientů. Podstatným nedostatkem GSM Banky je závislost na jediném mobilním operátorovi - Paegasu, ostatní operátoři její zavedení zatím pouze slibují (jak jsme napsali v polovině října). Přesto má tato služba výrazné rezervy, neboť podle údajů Paegasu bylo prodáno (a rozdáno) více než 120 tisíc bankovních SIM karet. Kapesní bankovnictví má přitom aktivováno jen něco přes 60 tisíc uživatelů. Téměř polovina vhodných karet ještě nemá v sobě nahránu žádnou bankovní aplikaci, což je ale podstatně více než na podzim, kdy byla pro bankovní aplikace používána pouze jedna sedmina (viz článek "Nezájem o banku v kapse").

"Domácí banku" si oblíbili spíše podnikatelé

Zadávání a kontrolu transakcí prostřednictvím počítače nabízejí všechny české banky. Ve většině z nich je cenová strategie ušita na míru spíše firmám, kterým umožňuje zjednodušení zadávání platebních příkazů a současně nabízí nižší poplatky za transakce. Pro domácnosti a drobné podnikatele s malým počtem transakcí jsou ale náklady za tuto službu vysoké (přes sto korun měsíčně).

Internet zatím používají spíše nadšenci

Možnost ovládat svůj účet pomocí počítače připojeného k celosvětové síti již sice poskytují tři banky, nejvíce jej ale využívají klienti eBanky. Na konci loňského roku jej začala nabízet i Union banka (profil, názory), kde jej během dvou měsíců začalo používat více než tisíc klientů. Díky vysokým poplatkům není řízení financí přes internet zatím masovou službou, především díky svému vyššímu komfortu však doznal mnohem většího rozšíření než homebanking. O důležitosti internetové komunikace s klienty svědčí i informace o intenzivní přípravě na spuštění služby v Komerční bance, Bank Austria Creditanstalt (profil, názory) a České spořitelně.

Počty uživatelů služeb přímého bankovnictví
  Konec roku 1999 Konec roku 2000
Home Banking 30666 57801
GSM Banking (pouze SIM Toolkit) 1433 85621
Internet 22209 41390
Phonebanking (pouze aktivní) 168375 447489

Čísla v tabulce jsou součtem všech bank (kromě Živnostenské banky, která odmítla tyto údaje zveřejnit) nabízejících příslušný komunikační kanál. Údaje za GE Capital byly odhadnuty, přesné údaje banka zveřejní v průběhu ledna.

Přestože je v současnosti přímé bankovnictví mnohem dostupnější než před rokem, hodně zájemců od něj mohou stále odrazovat vysoké poplatky. Některé banky se toto omezení snaží kompenzovat zvýhodněním transakcí prováděných elektronickou cestou, ty pak mohou být podstatně levnější než v případě jejich zadání na přepážce.

Používáte některou z možností přímé komunikace s bankou? Jak jste s ní spokojeni? Zdají se vám současné ceny těchto služeb přijatelné? Podělte se o své názory s ostatními.

Vysvětlení jednotlivých pojmů přímého bankovnictví můžete najít v sekci Běžné účty - elektronické bankovnictví.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 3. 2001 16:48

Dva roky intenzivne vyuzivam ucet u eBanky (Expandia) a mohu pouze chvalit. Casto odesilam/prijimam platby do/ze zahranici a ve srovnani treba s KB jde vsechno podstatne hladceji. Tedy bez opakovanych pozadavku na upresneni jmena, adresy prijemce, banky, ucelu platby atd, atd. U eBanky odeslu prikaz k ZPS a hotovo. Pravda, jejich sluzby jsou o neco drazsi nez by se o Internet banky ocekavalo, ale u nas se tomu ani nedivim. Mimochodem v zahranici existuje spousta Internet bank, ktere vam rady otevrou ucet a povedenou ucet, vydaji mezinarodni bankovni kartu - casto zcela zdarma. Osobne mam nekolik uctu v US dolarech a britskych librach v zahranici. Clovek nikdy nevi... Z vlastni zkusenosti muzu doporucit www.tax-free-world.ws

Reagovat

 

+17
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 1. 2001 22:58

"Nejvíce telefonují klienti v pracovních dnech mezi 8. a 10. hodinou, kdy je během hodiny obslouženo až 1 200 hovorů." Ano, Češi zhusta volají z práce, a tedy ne za své peníze - a v čase, který už prodali zaměstnavateli.

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (SkrivanekT 11. 01. 2001 16:23)

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

18. 3. 2001 | 16:48

Dva roky intenzivne vyuzivam ucet u eBanky (Expandia) a mohu pouze chvalit. Casto odesilam/prijimam platby do/ze zahranici a ve srovnani treba s KB jde vsechno podstatne hladceji. Tedy bez opakovanych pozadavku na upresneni...více

25. 1. 2001 | 14:23 | TGP

Do banky tedy rozhodne chodit nebudu, uz proto, aby me nezastrelili, Jana Cernikova více

25. 1. 2001 | 14:19 | TGP

Banky v cechach obecne stoji za starou backoru. neumerne vysoke poplatky za cokoliv, co se svymi penezmi provedu (bezhotovostni prevod IPB->CS 90,- ... parada). platime za to, ze bance pujcujeme nase penize, ktera si s jejich...více

25. 1. 2001 | 14:18 | TGP

Překvapuje mě názor autora článku, že za ušetření byť jen několika návštěv banky do měsíce (s nutností stihnout to do pěti odpoledne) se nevyplatí zaplatit 100+ Kč. (Tak si vysvětluji jeho závěr, že cena za homebanking se...více

25. 1. 2001 | 10:53 | 5565

Presne tak, platit za to, ze bance sverim sve penize, za to ze si je v jejim bankomatu vyberu, apod. je nesmysl. Rovnez internetove ci GSM Bankovnictvi setri vydaje bance, tudiz by to meli nabizet zdarma. Na svem uctu v Anglii...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Splátka, Dluhopis, Fondy garantované, vodafone, operátoři, eet, fayn, daňové úniky, národnostní menšiny, internetová platba, Čistá duše, přivýdělek, událost, IKS KB, wizz air, Základní jmění, paliva, Jiří Krátký

66DEVIL, 2AR7254, 9A14408, 3AR5153, 3T70067

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK