Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Miliardový bumerang. Vrátí pojišťovny peníze za špatně nastavené investiční pojistky?

| rubrika: Co se děje | 19. 3. 2018 | 17 komentářů
Klienti chtějí zpátky peníze, které naposílali na špatně nastavené investiční pojistky. Po rozhodnutí finančního arbitra zatím pojistné v jednotlivých případech vracely Česká pojišťovna a Axa. Hraje se ale možná o statitisíce pojistek a miliardy korun. Rozhodovat budou soudy.

Už po několikáté se v posledních letech schyluje k soudní bitvě velkých finančních institucí a jejich klientů. A zas by mohlo jít o miliardy korun. Po bankovních poplatcích za vedení úvěru a výpočtu RPSN splátkových společností v autobazarech jsou tentokrát předmětem sporu smlouvy investičního životního pojištění.

Kauza nabrala na obrátkách, když finanční arbitr během letošního roku hned v několika případech rozhodl, že je konkrétní smlouva o investičním životním pojištění od počátku neplatná, a pojišťovna tedy musí klientovi vrátit veškeré uhrazené pojistné. Pojišťovny sice peníze musí vyplatit zpátky, arbitrovo rozhodnutí ale chtějí nechat přezkoumat soudem. Pokud by ten rozhodl jinak, peníze by se zase přesýpaly do pojišťoven.

„Vždy jsme postupovali v souladu se zákonem a řídili se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. S rozhodnutím finančního arbitra se neztotožňujeme a budeme ho rozporovat u nezávislého soudu,“ řekla nám k rozhodnutí finančního arbitra mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Pro stejný krok se rozhodla i pojišťovna AXA, která u finančního arbitra rovněž prohrála.

O jednom konkrétním sporu jsme psali nedávno:

Bezplatná právní poradna

Obchodní, rodinné i pracovní právo: pro radu nemusíte daleko. Stačí kliknout a zeptat se expertů v naší bezplatné poradně.

Bezplatná právní poradna

Další iniciativa

Finanční arbitr rozhodoval o neplatnosti smluv investičního životního pojištění především kvůli tomu, že měly nulové pojistné krytí, a klienta tedy nepojišťovaly, nebo proto, že dostatečně neinformovaly o tom, kolik klient za co zaplatí. Arbitr vždycky rozhoduje jen o podání jednoho konkrétního zákazníka, podle odborníků by ale podobný problém mohly mít stovky tisíc dalších smluv, a to i od jiných pojišťoven než od dosud jmenovaných.

Pojišťovny s touto interpretací pochopitelně zásadně nesouhlasí. „Rozhodnutí finančního arbitra se týká konkrétní individuální pojistné smlouvy, a není tedy možné ho vztahovat plošně na všechny produkty investičního životního pojištění. Nález finančního arbitra tak není možné vnímat jako precedenční,“ říká Ivana Buriánková z České pojišťovny.

Podle nově vzniklé iniciativy, která spustila web PodvedeniKlienti.cz, kde poskytuje návod postupu pro nespokojené klienty, ale jde o systémové pochybení se škodou pohybující se v desítkách miliard korun. „Naším cílem je medializovat celou kauzu, aby si všichni klienti investičního životního pojištění zkontrolovali, zda se tento problém netýká i jich. A pokud ano, tak aby se zdarma obrátili na finančního arbitra a tím předešli promlčení, což je taktika pojišťoven,“ řekl na nedávné tiskové konferenci mluvčí iniciativy Jiří Chvojka.

Jiří Chvojka dřív působil jako mluvčí Energetického regulačního úřadu. Radil také politickým stranám ODS a ČSSD. „Uznávám, že mám v mediální branži jisté zkušenosti, ale rozhodl jsem se, že se v tomto směru stanu klidně fackovacím panákem. Už jsem vystupoval proti nemravným cenám elektřiny a vůbec mi nedělá problém takhle vystupovat znovu. Spoustu jsem si toho nastudoval a rád se se zástupci pojišťoven utkám, protože mi jejich chování přijde nehorázné,“ uvedl na setkání s médii Jiří Chvojka s tím, že sám patří mezi klienty, kteří mají sjednanou nevýhodnou smlouvu o investičním životním pojištění.

Do roka a do dne...

... vás ministr zve na hromadný soud

Co jste proti telefonnímu operátorovi? Pojišťovně? Automobilce? Nic! Stará moudrost ale praví, že stokrát nic umořilo osla. A jiná, že v jednotě je síla. Od zavedení možnosti hromadně žalovat si Ministerstvo spravedlnosti slibuje, že spoteřebitelům usnadní a zlevní domáhat se svých práv. Vedlejší efekt pak může být úspora času soudců: místo mnoha sporů můžou řešit jediný. 

Hromadné žaloby budou. Prý napřesrok

 
 

Pojištění zpět?  

Vznik iniciativy, která pomáhá poškozeným klientům, připomíná počátek dlouholetého sporu o poplatek za vedení úvěru. Ten v roce 2012 odstartoval právník Petr Němec na webu Jdeto.de. Později začala nespokojené bankovní klienty sdružovat iniciativa PoplatkyZpět.cz, za kterou stála společnost BSP Lawyer Partners. Pro ty, kteří se rozhodli k iniciativě připojit a se svou bankou se o úvěrové poplatky soudit, ale skončila kauza neslavně. Ústavní soud totiž v roce 2014 rozhodl, že banky peníze vracet nemusejí. A i přes slib zástupců PoplatkyZpět.cz, že je soud nebude stát ani korunu, pak musela část klientů ze svého zaplatit vítězné protistraně náklady na právní zastupování:

Zástupce klientů pojišťoven Jiří Chvojka ale odmítá, že by v případě sporu o platnost některých smluv investičního životního pojištění mohlo jít o stejný případ: „Nechceme oficiálně sdružovat žádné lidi. Z čiré naštvanosti jen došlo k tomu, že jsme se propojili a že jsme udělali neformální skupinu poškozených klientů. Nemáme žádnou právní subjektivitu. Nemáme za sebou žádné advokáty, jako to bylo v případě bankovních poplatků. Jenom se chceme domoci svých práv.“

Hrajte na jistotu

Pořiďte si slušné pojištění. Může být k nezaplacení. Rádi vám pomůžeme vybrat.

Jaké je riziko

Na stránkách PodvedeniKlienti.cz se sice můžeme dočíst, že řízení před finančním arbitrem je bezplatné a že ho je možné zahájit snadno online, chybí už ale upozornění, že toto řízení nemusí být pro klienty bez rizika další finanční újmy. A to paradoxně v případě, že arbitr rozhodne v jejich prospěch.

Pokud pojišťovny napadnou rozhodnutí finančního arbitra u soudu (a k tomu už teď dochází), jde o spor mezi pojišťovnou a klientem. Ten v praxi bude u soudu zřejmě potřebovat právní zastoupení. A kdyby nakonec soud rozhodl ve prospěch pojišťovny, klient by kromě opětovného vracení pojistného (které předtím vracela pojišťovna na základě verdiktu finančního arbitra jemu) musel ještě uhradit náklady na soudní řízení a také náklady na právní zastoupení protistrany (pokud by je soudy přiznaly). Dohromady může jít o desetitisíce korun.

Jak tedy postupovat? Promlčecí lhůty skutečně běží a u smluv životního pojištění jsou tříleté. Nejprve si tedy zkontrolujte, kdy byla nevýhodná nebo špatně nastavená smlouva uzavřená. Ze všeho nejdřív pak musíte kontaktovat pojišťovnu a pojištění reklamovat u ní. Máte šanci, že se s vámi bude ochotná dohodnout na mimosoudním vyrovnání. V minulých letech na něj podle našich informací v případě opravdu špatných smluv přistupovaly. A Pokud vám pojišťovna nevyhoví, můžete už se obrátit na finančního arbitra. Tím budete mít pojištěné, že promlčecí lhůta bude stát. Nemusíte se bát, že by si na vás arbitr udělal čas už pozítří. Rozhodovat by měl do devadesáti dnů, pokud nemá dobrý důvod rozhodovat déle – na nedávná rozhodnutí o zneplatnění několika smluv životního pojištění se chystal čtyři roky. 

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 3. 2018 10:01, jdsulin2

To by me taky docela zajimalo. Rekl bych, ze to bude neco ve smyslu - jmenuje se to investicni zivotni pojisteni, ale neni tam pojisteni zivota. Dalsi vec je, nebude chtit pak stat zpatky to, co si klient odecetl z dani ?

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 3. 2018 10:22, josef

muzete vysvetlit na plneni v pripade IZP a vyluku? Bud smlouva skoncila vyprsenim doby, na kterou byla uzavrena, pak zadnou vyluku aplikovat nelze. Nebo clovek umrel a pak se plnilo podle smlouvu, jedinou vyjimkou mohla byt sebevrazda kratce po uzavreni smlouvy.
Jakou vyluku plneni mate na mysli?

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ewe 19. 03. 2018 10:20)

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

20. 3. 2018 | 23:26 | josef

pokud byly na smlouve prispevky zamestnavatele, tak se to mozna dovi od pojistovny kvuli dani z takovych prispevku. více

20. 3. 2018 | 21:28 | JirkaZ

Mzdové účetní i zaměstnavateli je úplně jedno, jak zaměstnanec naloží se svým daňovým přiznáním.
Neposílají pojištovny náhodou informace o zrušených pojistkách finanční správě ?
více

20. 3. 2018 | 16:47 | josef

To tady ale popisujete danovy podvod. Mimochodem, pro FU neni nic jednodussiho, nez si u cloveka, ktery drive uplatnoval danovy odpocet a ted jiz ne, overit aktualni stav. více

20. 3. 2018 | 14:42 | bvp

Nic se prakticky dodaňovat nemusí. To je jen standardní mantra pojišťoven, kterou omílají, kdykoli zmíníte, že chcete IŽP zrušit a odradit vás od rušení pojistky. Navíc se vám i vnucují, že můžete snížit splátky třeba na...více

19. 3. 2018 | 13:57 | josef

to se mylite - pojistovna nevyplati nulu, ale vyplati sjednanou hodnotu - tedy hodnotu fondu v okmaziku nahlaseni pojistne udalosti - smrti. V tom zakone neni nikde definovano, co ma byt tou sjednanou hodnotou. více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK