Tisíce klientů, kteří se prostřednictvím iniciativy PoplatkyZpět.cz soudili se svou bankou o poplatek za vedení úvěrového účtu, řeší nepříjemnou situaci. Podle soudního rozhodnutí musí bankám zaplatit náklady na advokáty, které si pro spor najaly. Jde většinou o částky mezi čtyřmi a sedmi tisíci korunami.
Společnost BSP Lawyer Partners, která stála za projektem PoplatkyZpět.cz, sice klientům veřejně slibovala, že za ně veškeré výdaje kromě soudního poplatku zaplatí, dnes ale celou věc vidí jinak.
„Ve smlouvě se společností BSP bylo jasně napsané, že když se kauza prohraje, nebudu muset platit žádné peníze, pouze soudní poplatek 400 korun. Od advokátů banky mi ale přišla žádost o uhrazení dalších 4356 korun. Je to jen obrovský podvod na lidi a bohužel jsem se do toho nechal taky ukecat,“ lituje Kamil K. A stejný problém má spousta dalších klientů. „O tom, že firma nedostála svým závazkům, jsem se dozvěděla až koncem listopadu, kdy jsem obdržela dopis od advokáta Hypoteční banky, který nás vyzývá k zaplacení nákladů řízení. S firmou BSP se bohužel nedá komunikovat, protože původní e-mail info@poplatkyzpet.cz byl zrušen a zprávy se vracejí jako nedoručené. Částku tudíž musím zaplatit, ale netuším, jakým způsobem donutím BSP k jejímu proplacení,“ popisuje Lenka C. svoje peripetie.
Risknete exekuci?
Od iniciativy Poplatkyzpět.cz začaly klientům během letošního roku chodit e-maily, že k úhradě přiznaných nákladů řízení nedošlo, protože prý zástupci bankovních domů na začátku sporu tvrdili, že si náklady za právní zastoupení nebudou nárokovat. To ale banky odmítají. „Toto tvrzení iniciativy a jejích zástupců je zcela nepravdivé. Rešerší otevřených zdrojů je možné zjistit, že banky nevydaly žádné stanovisko, v němž by připustily, že náhrady nákladů nebudou požadovat,“ uvádí ve svém prohlášení Česká bankovní asociace.
Zástupci BSP Lawyer Partners přesto nabádali klienty, aby na výzvy bank nereagovali a náklady na právní zastupování neplatili. Má to ale háček. Klienti by se kvůli nečinnosti mohli v krajním případě dostat i do exekuce.
Společnost BSP Lawyer proto přišla s další alternativou a klientům začala nabízet smlouvu o postoupení pohledávky. Když na ni klienti přistoupí a náhrady řízení zaplatí nejprve ze svého, bude jim prý později celá částka proplacena. A závazek mezi klientem a společností by se tím vyrovnal. Řadě klientů se ale smlouva příliš nezdá. Pohledávku totiž podle ní nepostupují přímo BSP Lawyer Partners, ale slovenské firmě Top Innovations, ve které jako společník a vkladatel figuruje předseda představenstva BSP Lawyer Partners Daniel Paľko.
Advokát Petr Toman, který klienty projektu PoplatkyZpět.cz u soudu zastupoval, na tomto postupu nevidí nic neobvyklého. „Podle mého názoru je tato cesta pro klienty nejbezpečnější – vyhnou se riziku, že jejich banka změní přístup ke svým klientům a začne náklady řízení vymáhat v exekučním řízení. Zároveň od společnosti BSP Lawyer Partners i samotných klientů vím, že společnost BSP svůj závazek skutečně plní a náhradu nákladů řízení jim v plné výši proplácí. Bohužel z důvodu velkého množství žádostí o proplacení dochází ze strany společnosti ke znatelné časové prodlevě při jejich zpracování, což mě mrzí, ale nemohu to v tuto chvíli nijak ovlivnit,“ odpověděl na dotaz portálu Peníze.cz Petr Toman. Podle reakcí v diskuzích pod našimi články a na facebookových stránkách PoplatkyZpět.cz je klientů, kteří na své peníze stále čekají, pořád ještě spousta.
Banky na pilu netlačí
Lidé, kteří uvěřili tomu, že kromě několika stokorun za soudní poplatek nebudou nic platit, teď nemají příliš na vybranou. Pokud se banka domáhá úhrady nákladů řízení podle pravomocného a vykonatelného rozhodnutí soudu, nezbývá jim než peníze uhradit, pokud se chtějí vyhnout problémům. Stejné stanovisko zastává i právník dTestu Miloš Borovička: „Kloním se spíš k variantě peníze zaplatit a vymáhat po BSP. Úplně bych se nespoléhal na to, že banka nebude chtít peníze zpět, ani pokud se jedná o její stálé klienty. Poškodí si tím sice reputaci, ale u klientů, kteří už spor prohráli, to asi stejně víc nejde.“
Že se jedná o choulostivou situaci, si uvědomují i samotné banky, které na své klienty s placením příliš netlačí. „Klientům radíme, aby se obrátili na naši zastupující advokátní kancelář, která záměrně pro tyto případy prodlužuje lhůtu na zaplacení na delší dobu, než je dána soudem. Advokátní kancelář v tomto směru postupuje velmi citlivě, a tudíž není z naší strany proti klientům vedena žádná exekuce, ačkoli prodlení většinou přesahuje dobu jednoho roku,“ říká mluvčí Hypoteční banky Marie Mocková. Povinnost uhrazení nákladů řízení v souvislosti s projektem Poplatkyzpět.cz se prý týká zhruba 3300 klientů Hypoteční banky. Soudy této instituci přiřkly na náhradách necelých čtrnáct milionů korun, z toho víc jak šest milionů ještě nebylo zaplaceno.
BSP na to jde přes refinancování
Podle odhadů se povinnost uhradit náklady řízení týká celkově šesti až deseti tisíc klientů. Když jsme se chtěli od zástupců BSP dozvědět jejich přesný počet a celkovou sumu, o kterou se v tuto chvíli hraje, bylo nám řečeno, že jde o interní informaci, kterou firma nesděluje. BSP se totiž zřejmě spoléhá právě na benevolentní přístup bank, které nechtějí na své klienty příliš tlačit. „Nemáme jakékoli informace, že by klientům bank reálně hrozila exekuce. Dle mnoha mediálních vyjádření nebudou jednotlivé banky přistupovat k exekuci svých vlastních klientů. Jedinou bankou, která k tomuto kroku přistoupila, je Wüstenrot. U jejích klientů jsme zvolili individuální přístup. K exekuci nedošlo a všichni klienti využili naší nabídky a své úvěry přefinancovali za výhodnějších podmínek u jiné banky,“ odpovídá náš dotaz mluvčí projektu PoplatkyZpět.cz Claudia Kokotová.
A právě tímto směrem se zřejmě budou ubírat další kroky BSP Lawyer Partners. Firma nám totiž potvrdila, že se i dalším klientům snaží u konkurenčních bank vyjednat výhodné převedení úvěru. Dá se očekávat, že za to od nové banky vyinkasuje provizi a klient nakonec může přece jen ušetřit víc, než mu BSP dluží za náhradu soudního řízení. Zároveň se tím BSP snaží dostat pod tlak stávající banku klienta – pohrozíte mu exekucí, dostaneme ho od vás pryč… Otázkou ale je, jestli budou chtít klienti se společností BSP o něčem vůbec vyjednávat, když už jednou své slovo nedodržela.
„Společnost BSP Lawyers podvedla klienty i mne, když řádně nedodržela svůj slib. Pocity, které z celého vývoje mám, se rozhodně nedají nazvat jen mrzením. Společnost BSP by mohla své závazky splnit, nejde o to, že by na to neměla,“ říká s rozladěním v hlase advokát Petr Němec, který u nás boj o poplatek za vedení úvěrového účtu prostřednictvím iniciativy Jdeto.de odstartoval. A Miloš Borovička z dTestu doplňuje: „Chování BSP se nám samozřejmě nelíbí, že nevyšel jejich byznysplán, ještě neznamená, že to mají odnést jejich klienti, kteří po celou dobu byli ujišťováni, že do sporu jdou bez rizika. Platit se nechce nikdy nikomu, ale BSP nebyla společnost na jedno použití, kterou by tato kauza měla položit. Asi využívá taktiku mrtvého brouka a čeká, co zmizí s promlčením a co si klienti „dovolí“ zažalovat či jinak vymáhat.“
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 12. 2015 11:31, Pavel
Poplatek nezmizel SÁM od sebe, ale právě díky lidem, kteří se do iniciativy zapojili, a vznikla mediální diskuze a tlak na banky, že banky poplatek zrušily. Nechci vás urazit, ale podle mě jste typický srabík, schovanej za bukem a který vyleze až je po bitvě. A ještě rozdává rady. Smutné, až tragické.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
16. 12. 2015 22:50, Badatel
Nové porevoluční systémy :
Tak za prvé :Vošklubat
za druhé:Vodrbat
za třetí:Vyjebat
Poslední dějství : EXeKUCE heHEheHE hehehehehehehe checheche
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.