Kde ještě máte účet? Spořitelna zaskočila klienty v dotazníku

Olga Skalková | rubrika: Aktuality | 9. 11. 2022
Kde ještě máte účet? Spořitelna zaskočila klienty v dotazníku
Ilustrační foto.
Zdroj: Shutterstock

Klienti České spořitelny dostali prostřednictvím digitálního bankovnictví George žádost o aktualizaci klientských údajů. Přestože některé z nich překvapil nebo se s něčím takovým setkali poprvé, jde o standardní postup bank – povinnost, kterou musí průběžně plnit podle zákona.

Dotazník, který může klient vyplnit pohodlně přímo přes internetové nebo mobilní bankovnictví a má zabrat maximálně dvě minuty, se ptá především na zdroj příjmů, profesi, očekávanou výši příchozích plateb na účet nebo na to, zda je takzvanou politicky exponovanou osobou. Povinnost zjišťovat a aktualizovat údaje o klientech vyplývá ze zákona proti praní špinavých peněz (zkráceně se tyto předpisy nazývají AML).

I ty klienty, kteří o této praxi vědí nebo se s ní už setkali v jiných bankách, ale zaskočila poslední otázka: spořitelna chtěla vědět, v jakých dalších bankách ještě mají účty. Někteří lidé se pak obrátili na web Peníze.cz, protože jim takové zjišťování připadalo nad rámec AML povinností.

Podle spořitelny se otázka na účty v jiných bankách dostala do dotazníku omylem. „Na základě zákona pokládáme tuto otázku pouze novým klientům při vstupním dotazníku. Do dotazníku pro stávající klienty se dostala v důsledku technické chyby, kterou jsme okamžitě odstranili,“ říká mluvčí Filip Hrubý. Chybný dotazník podle něj dostaly nižší desítky klientů.

KYC dotazník Česká spořitelna AMLZdroj: Česká spořitelna

Správná podoba dotazníku pro stávající klienty. Otázka na účty v dalších bankách už tu chybí.

„Zákon nám ukládá povinnost provádět kontrolu klientů s cílem předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Součástí kontroly klienta je mimo jiné i zjišťování zdrojů peněžních prostředků a jiného majetku, jež jsou předmětem obchodu nebo obchodního vztahu. Stejně jako ostatní banky máme povinnost provádět tuto kontrolu klienta při vzniku prvního obchodního vztahu, tedy když se stane naším klientem, a také získané údaje jsme povinni aktualizovat v průběhu obchodního vztahu u stávajících klientů,“ vysvětluje mluvčí.

Aktualizaci údajů provádí spořitelna v rozmezí jednoho roku až pěti let. Kdo nevyužije možnost online dotazníku v Georgi, může provést aktualizaci na pobočce přímo s bankéřem, pomocí e-mailu nebo zavolat na bezplatnou linku 800 207 207.

Součástí výzvy v Georgi je také odkaz na web spořitelny s podrobnostmi o tom, proč banka tyto informace musí zjišťovat. Takzvaný KYC dotazník je zkratkou anglických slov Know Your Customer, tedy Poznej svého klienta.

„Legislativa nám ukládá některé povinnosti, abychom pomáhali v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Povinnosti vychází ze zákona (§ 9 zákona č. 253/2008 Sb., neboli AML zákona) a týkají se všech finančních institucí včetně bank,“ upřesňuje spořitelna na svém webu. „Informace získané v rámci identifikace a kontroly nepoužíváme pro obchodní a marketingové účely,“ zdůrazňuje.

„Každá banka si formu a rozsah otázek k takzvané KYC kontrole stanoví v souladu se svým hodnocením rizik, které je povinna zpracovat. Vždy však tak, aby bylo dosaženo smyslu a účelu zákona a předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,“ dodává Hrubý.

Podle dostupných informací provádí KYC kontrolu nových i stávajících klientů ve stejném rozsahu jako spořitelna přinejmenším pět největších bank. Například UniCredit Bank zasílá „žádost o telefonické kontaktování pobočky za účelem povinné kontroly a aktualizace údajů“, neumožňuje přitom jednoduché vyplnění přímo v elektronickém bankovnictví. Klienti UniCredit nemohli kvůli aktualizaci dotazníku telefonovat na jednotné číslo (například do centrály nebo call centra), ale musí se dovolat do některé z poboček nebo přímo svému bankéři. „V případě, že se nepodaří Vaše data do určeného data ověřit a aktualizovat, budeme pro splnění zákonné povinnosti nuceni postupovat podle zákona, což může vést k blokaci Vašich účtů pro odchozí platby a výběry hotovosti,“ varuje UniCredit ve výzvě.

Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-273
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

O pětinu levnější nákupy. Spořitelna má rekordní slevy

30. 11. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

O pětinu levnější nákupy. Spořitelna má rekordní slevy

Lidé, kteří platí kartou od České spořitelny, mohou do konce prosince ušetřit 20 procent z nákupů v řetězci Albert a v internetových obchodech Rohlík a Košík.

Co chystá Moneta? Rozhovor o pobočkách, konci SMS, inovacích a dalších plánech

28. 11. 2022 | Olga Skalková | 2 komentáře

Co chystá Moneta? Rozhovor o pobočkách, konci SMS, inovacích a dalších plánech

Moneta zůstává jednou z mála bank, která má hotovostní pokladny na všech pobočkách, nabízí i směnárnu. Plánuje jejich omezení? Kdy spustí platby na číslo mobilu, společné vkladomaty... celý článek

Bankomat má spotřebu jako rodinný dům. A další zajímavosti

27. 11. 2022 | Olga Skalková

Bankomat má spotřebu jako rodinný dům. A další zajímavosti

Proč potřebuje bankomat tolik elektřiny? Kolik stojí jeho pořízení? Kolik už jich v Česku vlastně je? Projděte si čísla.

První banky půjčí hotovost z bankomatu zdarma

23. 11. 2022 | Petr Kučera | 8 komentářů

První banky půjčí hotovost z bankomatu zdarma

Výběr kreditkou z bankomatu je za běžných podmínek nevýhodný. Banky si za něj účtují buď vyšší poplatek, nebo ho hned úročí, někdy i obojí současně. ČSOB teď u všech karet umožní půjčit... celý článek

Poplatek za ověřovací SMS končí, couvá Raiffeisenbank

23. 11. 2022 | Petr Kučera

Poplatek za ověřovací SMS končí, couvá Raiffeisenbank

Před dvěma lety to byl odvážný průlom na trhu: Kdo nepřejde na potvrzování v mobilní aplikaci, připlatí si. Teď Raiffka připouští, že zbývající klienty už stejně nepřesvědčí. Pro zpřísnění... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.