Informační technologie pokročily natolik, že do banky musíme prakticky jen jednou – když si chceme založit účet. Kdo si zároveň při založení účtu sjedná služby GSM bankovnictví, může všechny další operace se svými penězi provádět z pohodlí domova a šetřit tak čas a peníze. Tedy alespoň teoreticky. Právě peníze mohou být totiž problémem. Například u GE Capital a Union banky je mobilní bankovnictví při malém počtu operací značně nevýhodné. V prvním případě je tradiční bankovnictví v ročním srovnání o dvě stě korun levnější; moderní varianta se vyplácí až s přibývajícím množstvím jednorázových příkazů, teprve při pěti a více je lepší upřednostnit mobilní telefon před návštěvou banky. V případě Union banky připlácí klient za mobilní bankovnictví měsíčně 50 korun, a tak i zde vítězí konvenční způsobu komunikace – dosahuje jen poloviny nákladů na modernější variantu, službu GSM Plus. O té se vyplatí uvažovat až když počet příkazů měsíčně překročí třináct.
Další české banky, pokud nějakou formu mobilního bankovnictví nabízejí, vycházejí z cenového porovnání lépe. U České spořitelny (profil, názory) se službu Sporotel SMS používat rozhodně vyplatí. Klient, kromě 170 korun ročně, ušetří především čas, který by strávil v dlouhých frontách. U eBanky je také lepší pobočku nenavštěvovat. Dvacetikorunový poplatek za každou položku vzniklou na přepážce se v ročním souhrnu nasčítá sice jen do tří stovek, je však mnohem rychlejší vyslat SMSku, než vyhledávat některé z mála klientských center. Zatím nejlepší cenovou politiku zastává Poštovní spořitelna, do konce roku 2001 vyhlásila pro službu GSM Banking poplatkové prázdniny .
Jak se v ročním souhrnu liší finanční náklady na bankovní operace podle toho, zda klient využije tradiční cestu do banky nebo použije služeb mobilního telefonu, ukazuje pro jednotlivé banky následující tabulka:
služba |
počet za rok |
ČS |
eBanka |
GE Capital |
Union |
mobilně |
v bance |
mobilně |
v bance |
mobilně |
v bance |
mobilně |
v bance |
správa a vedení účtu |
12 |
60 |
120 |
660 |
660 |
360 |
360 |
180 |
180 |
mobilní bankovnictví |
12 |
60 |
0 |
0 |
0 |
360 |
0 |
600 |
0 |
jednorázový příkaz |
36 |
72 |
144 |
234 |
954 |
72 |
432 |
72 |
216 |
trvalý příkaz |
4 |
0 |
120 |
80 |
160 |
120 |
120 |
80 |
80 |
poplatek za příchozí SMS |
96 |
0 |
0 |
480 |
0 |
192 |
0 |
0 |
0 |
poplatek za odchozí SMS |
36 |
24 |
0 |
24 |
0 |
24 |
0 |
24 |
0 |
suma za rok |
|
216 |
384 |
1 478 |
1 774 |
1 128 |
912 |
932 |
476 |
Tabulka vychází z předpokladu, že klient používá svůj účet střídmě (má prostě takový běžný rodinný účet). Měsíčně zadá bance tři jednorázové příkazy a jednou za čtvrt roku změní nebo zruší trvalý příkaz (založení trvalého příkazu je u většiny bank zdarma, změna či zrušení ne). Další poplatky vznikají z došlých plateb, za vyhotovení a odeslání výpisu z účtu či za vedení účtu; ty jsou ale stejné pro oba způsoby komunikace s bankou.
První cenový rozdíl se objevuje u poplatků za vedení účtu a používání elektronického bankovnictví. Co klient ušetří na správě účtu, to zaplatí na poplatcích za službu Sporotel SMS (případ České spořitelny). U eBanky (profil, názory) se cena za vedení účtu u obou způsobů také nemění; za téměř vše, co klient bude chtít v bance vyřídit osobně však zaplatí o 20 korun víc. GE Capital Bank (profil, názory) si za mobilní bankovnictví řekne o 30 korun měsíčně více, Union banka (profil, názory) za službu GSM Plus dokonce o 50 korun.
Další cenový rozdíl se vyskytuje u poplatků za jednorázový příkaz. Při zadání pomocí mobilního zaplatí klient od dvou korun, při osobní návštěvě banky se cena vyšplhá až na 25 korun. Stejně tak změnu či zrušení trvalého příkazu pořídí až o 30 korun levněji.
U mobilního bankovnictví je třeba počítat s dodatečnými náklady, které klient chodící do banky nemá. Za každou odeslanou zprávu plyne GSM operátorovi jedna až tři koruny, některé banky si účtují poplatek za každou zprávu, kterou si klient vyžádá. V ročním souhrnu se tyto malé částky mohou vyšplhat do stovek korun.
Největší výhodou přímého bankovnictví tak zůstává nepřetržitá dostupnost a čas, který klient ušetří na cestách do pobočky. Pokud tedy využíváte služeb eBanky, Poštovní spořitelny nebo České spořitelny, vrhněte se směle do GSM bankovnictví. Jestliže máte účet u Union banky nebo GE Capital a počet zadaných příkazů nepřekročí měsíčně deset, respektive pět, bude pro vás výhodnější se přímého bankovnictví vzdát.
Bližší podrobnosti o elektronickém bankovnictví najdete v naší stejnojmenné sekci.
Který přímý bankovní kanál používáte? Myslíte, že zavede některá další banka "mobil zdarma"? Nebo zůstane GE Capital s touto strategií osamocena? Napište svůj názor či zkušenost.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 11. 2001 18:20, TGP
Velmi slušný přehled. Asi máte pravdu, že to je poměrně zbytečná investice...
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.