Česká spořitelna má telefonní bankéře
18. 9. 2001 | Michal Hazi | 1 komentář

Česká spořitelna doplňuje své služby v oblasti přímého bankovnictví. Včera spustila nový produkt telefonního bankovnictví - Servis 24.
Banky své produkty pro studenty a mladé lidi obecně podporují různými slevami, úrokovými zvýhodněními, peněžními bonusy nebo všelijakými dárky. Hlavní charakteristikou všech těchto produktů však je, že většina položek za běžné bankovní transakce je zdarma nebo za nepatrný poplatek. Znamená to tedy, že banky takové produkty dotují. Nezřídka pak český student má takových kont několik a pouze využívá jejich jednotlivých výhod. Používá však alespoň jeden z produktů pořádně?
Účet, který by student opravdu "pořádně" používal a který by neměl jenom kvůli výhodám, se pokusila sestavit eBanka (profil, názory). V její nabídce se dnes objevil nový produkt zaměřený především na studenty vysokých škol. Zažádat o něj mohou také studenti vyšších odborných i středních škol. Pro mnoho středoškoláků však Studentský program, jak se nový produkt jmenuje, bude prakticky nedostupný. Pro uzavření smlouvy o poskytování služeb v rámci balíčku Studentského programu je totiž nutné navštívit některé z osmnácti Klientských center eBanky, které nemusí zrovna být v rámci studentova bydliště.
U studentů, a právě především u vysokoškoláků, měla eBanka díky své technické vyspělosti a možnostem, které její přímé bankovnictví nabízelo, vždy dobré jméno. Mnoho studentů, kteří běžně pracují s internetem, či na něm dokonce nakupují, lákaly například internetové platební nástroje banky. Většinu z nich však od využívání moderních služeb eBanky odrazovaly její vysoké poplatky. Navíc studentské účty konkurenčních bank se postupně rozšířily o většinu produktů elektronického bankovnictví (stručný přehled můžete nalézt v tabulce). eBanka proto přistoupila ve své historii k poměrně razantnímu, ale zároveň zcela logickému kroku. Rozhodla se oslovit perspektivní skupinu studentů, kteří mají zájem o aktivní využívání moderního běžného účtu, pomocí silného cenového zvýhodnění. Její přístup je však jen velmi těžko srovnatelný s ostatními bankami. Například poplatek za výběr z bankomatu (9 Kč + 0,25 % z vybírané částky) je oproti konkurenčním cenám blížícím se nule opravdu vysoký. Studentský program eBanky však není zcela k zahození a na bankovním trhu má jistě své místo. Už jen díky své výjimečnosti mezi obdobnými produkty. Produkt, se kterým by bylo možné jej srovnávat – Nonstopkonto Student od Bank Austria Creditanstalt, totiž již skončil.
Banka |
|||||
Produkt |
Studentský program |
||||
Vedení účtu |
zdarma |
zdarma |
15 Kč |
zdarma |
zdarma |
Phone banking |
10 Kč 1) |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
zdarma |
SMS banking |
5 Kč |
--- |
--- |
--- |
--- |
GSM banking |
10 Kč |
60 Kč 3) |
zdarma |
--- |
Zdarma 6) |
I-banking |
10 Kč |
--- |
zdarma |
49 Kč |
100 Kč |
WAP banking |
V rámci i-bankingu |
--- |
zdarma |
--- |
--- |
Šifrovací klíč |
1 250 – 2 500 2) |
--- |
85 Kč 4) |
zdarma 5) |
zdarma |
Poznámka |
1) Servis 24 do konce roku zdarma 2) Jednorázově |
3) Do konce roku zdarma |
4) Mobilní elektronický klíč (Eurotel, Paegas) zdarma |
5) Osobní elektronický certifikát |
6) Aktivní GSM Plus za 50 Kč, i-banking při autentizaci přes GSM Plus za 90 Kč |
Pozn.: Žádná banka si neúčtuje poplatek za zřízení jednotlivých služeb, všechny zvýhodňují cenu za účetní položky provedené prostřednictvím elektronického bankovnictví
Podívejme se tedy, co může Studentský program nabídnout. Měsíční poplatek patnáct korun v sobě zahrnuje cenu všech přímých komunikačních kanálů. Pokud klient zároveň používá GSM banking Eurotelu nebo Paegasu, nemusí si pořizovat Osobní elektronický klíč potřebný k autentizaci plateb a ušetří tak osmdesát pět korun měsíčně. Srovnáme-li tedy pouze ty služby a ceny, které jsou pro nabídku eBanky klíčové, například s nabídkou České spořitelny dojdeme k závěru, že Studentský program nabízí levnější produkty přímého bankovnictví, které jsou navíc podpořeny dlouhodobou tradicí.
Studentský program eBanky zahrnuje tyto produkty a služby:
|
Zajímavé jsou další poplatky, které se řídí dle cenového programu Plus. Zadání trvalého příkazu k úhradě či inkasa je zdarma, změna a zrušení stojí 15 korun. Poplatky za příchozí a odchozí položky se pohybují ve výši nula až čtyři koruny, výpis z účtu je zdarma. Roční vedení platební karty Cirrus/Maestro je 200 korun, přičemž první rok je karta vedena zdarma. Zdá se tedy, že hlavním „hrozným“ poplatkem je již zmíněný výběr z bankomatu. Podle vyjádření zástupců banky se jedná o spojení platební karty Cirrus/Maestro se studentským průkazem ISIC.
eBanka v rámci produktového balíčku Studentský program nabízí v rámci studentských kont ojedinělý produkt Firemní účet za zvýhodněný poplatek padesát pět korun (normální cena tohoto účtu je sto patnáct korun) s cenovým programem Základ.
Studenty hojně využívaný kontokorent u tohoto produktu je nahrazen Osobní úvěrovou linkou, díky které si majitel účtu může požádat o úvěr ve výši pěti nebo deseti tisíc korun. Kamenem úrazu je však podmínka zajištění úvěru ručitelem, tudíž se nejedná o klasický kontokorent. Ručitelem může být rodič nebo jiná spřízněná osoba. Máte radost, studenti?
Tento zajímavý produkt bude banka nabízet až na přelomu října a listopadu. Jedná se o účelový úvěr, který může být použit pouze na úhradu nákladů souvisejících se studiem na VŠ, VOŠ nebo SŠ. Jeho možnosti jsou však poměrně široké – zaplacení školného, kolejného, stravného, učebnic, ale může být použit i na koupi počítače, případně úhradě jiných nákladů souvisejících se studiem. Student se může rozhodnout, že v průběhu studia bude splácet pouze úroky, nebo že zaplatí vše až po skončení studia (maximálně však do tří let od ukončení). Od toho se však bude samozřejmě odvíjet konečná cena úvěru.
Studentský program eBanky využijí především aktivní uživatelé bankovních služeb, kteří ocení výhody elektronického bankovnictví. Program nabízí také poměrně uživatelsky přívětivou obsluhu prostřednictvím internetu za zajímavé ceny. Studentský program je však především zaměřen na bezhotovostní platby, takže pokud máte studentský účet pouze na vybírání svých prostředků z bankomatu, raději se eBance vyhněte.
Další informace najdete v sekci Studentská konta.
Co vyžadujete od studentského účtu? Má být pouze levný nebo oceníte i jednotlivé pokročilejší funkce? Čekáme na vaše názory.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
11. 2. 2002 13:59
Opravy: eB mě s novým účtem oslovila v r. 2001 (v r. 2000 snad ještě nebyl); akce za 1000,- Kč skončila 31. ledna 2002 :-(
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
25. 9. 2001 15:58, fanda eb
Bylo by možné uvést z jaké branže jste kolego...?
z kb, kterou stát nadotoval z našich kapes?
z čs, kterou stát nadotoval z našich kapes?
z čsob, kterou stát nadotoval skrz krádež ipb?
Není jednoduché pro menší banky - ať jsou sebelepší - na tomto socialistickém trhu existovat, je li takto "rovný", naštěstí je eBanka teď pod ČP, což myslím zcela mění kvalitu zajištění peněz u ní oproti minulosti. Ostatní se svými shit-inet-bankingy se jí už čtyři roky bojí a proto po ní plivou i v těchto fórech, jak to jde.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (105 komentářů) příspěvků.