Banky lákají klienty na internet, poboček je přesto víc

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 23. 10. 2009
Banky lákají klienty na internet, poboček je přesto víc
Miliontého uživatele internetového bankovnictví oslavila před pár dny Česká spořitelna. Už čtyři pětiny transakcí provádějí její klienti přes internet. Některou z forem přímého (internetového nebo telefonního) bankovnictví využívají už také dvě třetiny zákazníků ČSOB a Poštovní spořitelny.

Snaha bank"přesměrovat" klienty z kamenných poboček k počítačům je tedy úspěšná. Lidé ušetří čas i peníze - například ČSOBvybírá za příkaz k úhradě u přepážky 40 až 50 korun, přes počítač to klienty přijde jen na tři koruny. Výhodné je to i pro banky, které mohou ušetřit na platech úředníků, nájmech i provozních nákladech.

Přesto poboček v posledních pěti letech neubývá. Naopak: Česká spořitelna letos otevře 15 zcela nových, do jejich rozvoje investují také ostatní banky. Dokonce i mBank, zaměřená výhradně na internetové a telefonní transakce, rozšiřuje síť kontaktních míst.

Přesun na internet nepolevuje

Nejvíce uživatelů internetového bankovnictví hlásí Česká spořitelna. Zatímco před pěti lety jich měla 420 tisíc, nyní je to už přes milion. Jen za posledních 12 měsíců začalo svůj účet aktivně obsluhovat 85 tisíc klientů.

" Přímé bankovnictví- tedy kromě internetu také prostřednictvím telefonu či mobilu - užívá 1,24 milionu našich zákazníků," dodává mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová.

Přes přímé bankovnictví probíhá v České spořitelně už 80 procent všech transakcí, zbylých 20 procent jde přes klasické pobočky.

K milionu se blíží počet uživatelů přímého bankovnictví u Komerční banky. Zatímco v roce 2007 jich bylo 903 tisíc, jen během letošního prvního pololetí přibylo 15 tisíc uživatelů a celkem je jich už 966 tisíc. Po internetu nebo telefonu tak ovládají účet tři pětiny klientů.

ČSOBměla na konci roku 316 tisíc uživatelů internetového bankovnictví, ke konci letošního srpna už je jich 501,6 tisíce. Jen letos začalo ovládat účet přes internet téměř 20 tisíc lidí. U sesterské Poštovní spořitelny vzrostl počet uživatelů internetbankingu za poslední tři rokyo 264 procent. Některou z forem přímého bankovnictví nyní využívají zhruba dva ze tří milionů klientů obou bank.

UniCredit Bank přesné číslo neprozradila. "Jde o téměř 40 procent našich retailových klientů. Mezi aktivními klienty banky jde o sedm z deseti," říká mluvčí Tomáš Pavlík.

Výhradně na přímé bankovnictví se orientuje mBank, spadající do skupiny Commerzbank. V Česku působí od listopadu 2007, účty lze ovládat jen přes internet nebo telefon. Za posledních dvanáct měsíců získala 100 tisíc klientů, nyní je jich už čtvrt milionu.

Dětské koutky, voda i časopisy

Největší pobočkovou síť má Česká spořitelna, a to i přes prudký pokles kolem přelomu tisíciletí. Zatímco v roce 1999 měla spořitelna téměř 880 poboček, ke konci roku 2007 už jich bylo jen 636. V posledních dvou letech už ale poboček opět přibývá. Nyní jich je 655, další tři chce spořitelna otevřít ještě letos.

Téměř padesát poboček České spořitelny letos prošlo nebo projde modernizací, dalších devatenáct se přemístilo či přemístí do atraktivnějších a lépe vybavených prostor ve stejné lokalitě. Kromě reklamních obrazovek či vyvolávacího zařízení v nich lidé nově najdou třeba také dětské koutky včetně počítačových her, automaty na vodu nebo časopisy. Do rozvoje pobočkové sítě letos spořitelna investuje kolem 1,1 miliardy korun.

Minulostí se zdá být také zkracování otevírací doby některých poboček České spořitelny. Za poslední rok vzrostl počet míst s víkendovým provozemo sedm na celkových osmnáct. "Pracovní dobu rozšiřují i ostatní pobočky, celkově se tak otevírací doba zvýšila oproti loňskému roku o téměř 740 hodin," říká mluvčí Kristýna Havligerová.

Investice mají pokračovat i příští rok. Spořitelna otevře zhruba 10 až 15 nových poboček, asi 60 zmodernizuje a dalších deset až dvacet přemístí v rámci stejné lokality.

ČSOB rozšířila svou síť za posledních pět let o téměř 50 poboček. Letos přibyly čtyři, celkově jich nyní má 246.

Komerční bankavloni otevřela osm poboček a letos tři, celkově jich má 397. Další modernizovala nebo přemístila. "Tím považujeme rozšiřování naší sítě za prakticky dokončené," říká mluvčí Monika Klucová.

Poštovní spořitelnanabízí služby hlavně prostřednictvím více než 3300 poboček České pošty. Kromě toho má vlastní finanční centra, letos se jejich počet zvýšil o deset na současných 52.

GE Money Bankmá 221 poboček, do konce roku jich otevře pět. Raiffeisenbankletos přidá k 105 pobočkám dalších sedm. UniCredit Bank, vzniklá fúzí HVB Bank a Živnostenské banky, má nyní 60 poboček.

Také mBank- i přes specializaci na přímé bankovnictví- postupně rozšiřuje síť finančních center (nyní 10) a takzvaných kiosků (17). "Finanční centra budujeme ve větších městech, mKiosky otevíráme v největších obchodních centrech," upřesňuje mluvčí Pavla Renčínová.

Místo pro osobní "konzultace a poradenství"

Nové pobočky všech bankvznikají hlavně v nákupních centrech nebo nových obytných čtvrtích. "Průběžně monitorujeme návštěvnost stávajících poboček a zjišťujeme, ve kterých lokalitách chybějí," potvrzuje Aleš Sloupenský, regionální ředitel úseku pobočkové sítě v České spořitelně.

UniCredit Bankotevírá nové pobočky hlavně v některých bývalých okresních městech, kde dosud neměla zastoupení. "Jde například o Děčín, Cheb, Šumperk, Příbram, Třebíč nebo Frýdek-Místek," říká její mluvčí Tomáš Pavlík. Naopak skončily pobočky tam, kde se po fúzi ocitly příliš blízko sebe.

Obecně ubývá klasických "rychlých" přepážek pro podávání platebních příkazů nebo výběr peněz. Naopak přibývají prostory pro individuální, diskrétnější komunikaci klientů s takzvanými osobními bankéři. Zatímco jednoduché příkazy už většina zákazníků zvládne z domova, do pobočky musí zajít přinejmenším při výměně platební karty, vyřízení úvěru a podobně. Pro banky je to pak příležitost, jak jim osobně nabídnout i nové, hlavně složitější produkty, často od dalších členů stejné finanční skupiny. Finanční ústavy hovoří zejména o "konzultacích a poradenství".

Celý článek si přečtete na aktuálně.cz na adrese:
http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=649121

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Kartu banka zablokuje zdarma. A vás to může přijít dráž

12. 10. 2009 | Petr Kučera | 9 komentářů

Kartu banka zablokuje zdarma. A vás to může přijít dráž

Od začátku listopadu musí banky zablokovat ukradenou platební kartu, aniž by za to účtovaly poplatek. Příjemnou změnu pro klienty přináší nový zákon o platebním styku, který vychází... celý článek

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

14. 9. 2009 | Věra Tůmová | 28 komentářů

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

Deset let má pan Patrik účty u Raiffeisenbank a na nich desetitisíce korun. Přesto mu banka naúčtovala neoprávněně poplatky za spořící účet a jejich zaplacení pak vymáhala prostřednictvím... celý článek

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou... celý článek

Odkud kam míří český internetbanking

6. 5. 2008 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Odkud kam míří český internetbanking

Původně šlo přes internetbanking dělat jen základní bankovní operace. Dnes už je možné získat úvěr, pojistit se i koupit cenné papíry. Přímým bankovnictvím se nyní uskutečňuje řada... celý článek

Deset let, které změnily české bankovnictví

10. 4. 2008 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Deset let, které změnily české bankovnictví

České banky se v posledních deseti letech zásadně změnily, jejich klienti ale také. Jeden či dva produkty dnes běžnému klientovi nestačí. Chce daleko více, nebojí se inovací a vyžaduje... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.