Kartu banka zablokuje zdarma. A vás to může přijít dráž

Petr Kučera | rubrika: Aktuálně.cz | 12. 10. 2009 | 9 komentářů
Kartu banka zablokuje zdarma. A vás to může přijít dráž
Od začátku listopadu musí banky zablokovat ukradenou platební kartu, aniž by za to účtovaly poplatek. Příjemnou změnu pro klienty přináší nový zákon o platebním styku, který vychází ze směrnic Evropské unie. Přesto hrozí, že vás krádež nebo ztráta karty přijde na více peněz než dosud.

S novým zákonem o platebním styku, který převádí směrnici Evropské unie, se změní pravidla pro takzvanou spoluúčast - tedy limitu, do jehož výše ručí za vzniklou škodu sám klient. Limit sice na první pohled oproti současnému stavu klesne, bude se však počítat jiným způsobem - pro každou "neautorizovanou transakci" zvlášť.

Nově bez poplatku

Většina tuzemských bank dosud vybírá za zablokování karty poplatek. U embosovaných karet (s vystouplými, takzvanými reliéfními čísly) je výrazně vyšší než u elektronických. První typ karet poskytuje více možností (lze je používat i offline), ale zase u nich hrozí větší riziko zneužití.

Například Česká spořitelna nebo UniCredit Bank nyní vybírají za blokaci elektronické karty 200 korun, u embosované karty 500 korun. U ČSOB nebo Komerční banky přijde "stopnutí" embosovaných karet dokonce na 2 000 korun.

Naopak některé banky nečekaly na začátek listopadu a poplatek zrušily už dříve. Například Raiffeisenbank ho neúčtuje od července, nic nevybírají ani mBank či Citibank.

Většina bank oslovených Aktuálně.cz odmítla uvést, kolik blokací ročně provede. Výjimkou byla Česká spořitelna. "V loňském roce jsme zablokovali řádově několik set tisíc platebních karet," říká Klára Pačesová z tiskového oddělení ČS.

Od listopadu tedy už banky nesmějí účtovat poplatek za blokaci. Možná si to ale vynahradí jinde.

Limit se snižuje...

Nahlásíte-li nyní krádež nebo ztrátu karty, ručí banka podle zákona za transakce provedené až po tomto nahlášení (resp. okamžitém zablokování). Nelze-li zjistit čas provedení transakce, tak až od následujícího kalendářního dne.

Za neautorizované obchody před nahlášením ručí klient, vzniklou škodu mu tedy banka nemusí nahradit.

Česká národní banka vydala už v roce 2002 "vzorové obchodní podmínky", které (spolu)odpovědnost klienta v době před nahlášením omezují na maximálně 4 500 korun - zbylou škodu zaplatí banka. Tento předpis je však pouze doporučující, nikoliv závazný.

V praxi tak limit 4500 korun používají například Česká spořitelna nebo UniCredit Bank, (spolu)odpovědnost banky však omezují jen na dobu 48 hodin před nahlášením. Naopak například klienti ČSOB nebo Komerční banky ručí za škodu před nahlášením neomezeně, jejich banky totiž limit spoluúčasti nezavedly.

Nový zákon od listopadu omezí spoluúčast na maximálně 150 eur (podle současného kurzu tedy kolem 3 800 korun). Na první pohled jde tedy o výhodnější úpravu pro klienty všech bank - zejména těch, které dosud žádný limit nezavedly.

Současně začnou banky ručit za všechny neautorizované transakce vzniklé před nahlášením, nebudou tedy moci omezit odpovědnost na 48 hodin jako dosud.

... nebo zvyšuje?

Jenže: Dosavadní limit 4 500 korun (pokud jej banky zavedly) se počítal jako součet všech škod z neautorizovaných transakcí. Nový limit 150 eur lze podle zákona počítat na každou transakci zvlášť.

Pokud vám tedy někdo ukradne kartu a zaplatí s ní v jediném obchodě, přinese vám nový zákon zlepšení oproti současnosti. Jestliže s kartou ale zaplatí třeba v pěti obchodech, může se vaše škoda (spoluúčast) výrazně zvýšit.

Jedinou, která zatím výslovně oznámila, že limit 150 eur bude počítat pro všechny transakce společně, je Komerční banka. Podle mluvčí Moniky Klucové jde o dobrovolné rozhodnutí nad rámec zákonných povinností.

Ostatní to v obchodních podmínkách neslibují, nicméně nevylučují výjimky. "O případném uplatnění na celkovou škodu budeme rozhodovat individuálně," říká například mluvčí UniCredit Bank Tomáš Pavlík.

Celý článek si přečtete na aktuálně.cz na adrese http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=649601

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 10. 2009 9:48, Mr. R.

Na takovýchto opatřeních nemůže IMHO klient vydělat. Banka musí výdaj někde kompenzovat - buď zvýší (zavede) poplatek za vedení karty nebo zvýší (zavede) nějaký jiný poplatek.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Krok za krokem: Požádejte banku o vrácení platby kartou

9. 9. 2009 | Veronika Skálová

Krok za krokem: Požádejte banku o vrácení platby kartou

Tisícům lidí zůstala doma po krachu aerolinek SkyEurope náhle bezcenná letenka. Těm, kdo ji zakoupili přes internet a zaplatili kartou, svitla naděje po výzvě aerolinek, ať si nechají... celý článek

Nejlevnější účty: i letos konkurenci válcuje mBank a menší banky

2. 9. 2009 | Jan Stuchlík, Patrik Nacher | 17 komentářů

Nejlevnější účty: i letos konkurenci válcuje mBank a menší banky

Kdo hledá nejlevnější bankovní účet, měl by jít do malých bank, zjistil i letos průzkum serverů peníze.cz a bankovnipoplatky.com, který hledal nejvýhodnější účet pro běžného bankovního... celý článek

Jak v zahraniční vybírat z bankomatu co nejlevněji

1. 6. 2009 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Jak v zahraniční vybírat z bankomatu co nejlevněji

Vybírat si peníze z bankomatu v zahraničí se může pěkně prodražit. Pokud držitel karty ale využije k výběru kartu, která je tuzemskou bankou zvýhodněná, může to být pro něj podstatně... celý článek

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou... celý článek

Češi stále u karet i účtů podceňují ochranu hesel a PIN

16. 1. 2009 | Věra Tůmová | 15 komentářů

Češi stále u karet i účtů podceňují ochranu hesel a PIN

Poznamenat si PIN do blízkosti platební karty či do mobilního telefonu je krátkozraké a může dotyčného přijít draho. Mnoho Čechů to ale ještě pořád často dělá, upozorňuje finanční arbitr... celý článek

Partners Financial Services