Přechod klienta od jedné banky k jiné může být brzy mnohem jednodušší než dnes, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Za zrušení účtu se už v žádné evropské zemi nebudou platit žádné poplatky. Informace o klientovi a jeho trvalých platebních příkazech pošle stará banka peněžnímu ústavu, u něhož si chce klient otevřít nový účet. Jednotlivec či firma by tak už nemuseli stávající platební příkazy rušit a trávit zbytečně čas a utrácet peníze za zadávání nových. S touto vizí přišla Evropská komise, která v úterý zveřejnila dokument s názvem Revize vnitřního trhu EU. Jeho součástí je i plán na změny v evropském retailovém bankovnictví.
Nejde přitom o nesplnitelné přání. „Banky se sice nejdříve netvářily příliš nadšeně, ale nakonec zvolily iniciativní přístup. Uznaly, že určité změny jsou nutné,“ řekl v pražském sídle Zastoupení Evropské komise Petr Wagner z generálního ředitelství pro vnitřní trh a služby Evropské komise.
Cesta k lepším a levnějším bankovním službám a větší mobilitě klientů je jasná. Komise sepíše do konce letošního roku v Bílé knize konkrétní požadavky, které budou muset banky splnit. Ty budou mít první pololetí příštího roku na to, aby se domluvily, jak tyto požadavky dobrovolně uvedou do praxe. „Teprve, když Komise v polovině příštího roku uvidí, že banky se změnami otálejí, nebo se na jejich provádění nejsou schopny dohodnout, splnění svých požadavků jim nařídí právní normou,“ vysvětluje Wagner.
Bude to fungovat jako u mobilních operátorů. Těm Komise rovněž nejdříve naznačila, že by měli výrazně snížit poplatky za přeshraniční volání, tzv. roaming. Když neviděla pokrok, stanovila letos maximální možný tarif za volání do zahraničí. „Toho se banky možná trochu zalekly a začaly více spolupracovat,“ soudí Wagner. Možná i proto padl jeden z argumentů bank, proč nemohou posílat jiné bance údaje o svých klientech. Odvolávaly se často na bankovní tajemství či na nutnost ochrany osobních údajů. Nyní podle Wagnera naznačují, že pokud klient o předání informací požádá a bude s ním souhlasit, nemusí to být nepřekonatelný problém.
Banky budou rovněž muset obhájit existenci produktových balíčků, které často znemožňují porovnání cen u jednotlivých bank a snadný přechod zákazníků od jedné ke druhé. Podobné to bude i u tzv. vázaných produktů, kdy banky například podmiňují poskytnutí hypotéky nákupem životního pojištění či pojištění nemovitosti u spřízněné pojišťovny. „Tento konkrétní příklad se sice netýká přímo Česka, ale v jiných evropských státech je to problém,“ doplňuje Wagner.
Ačkoli se zpráva Komise výslovně nezmiňuje o přenositelnosti čísel účtů, které by vedly k naprosté svobodě bankovních klientů, jde podle Wagnera o metu, které by Komise ráda v horizontu několika let dosáhla. „Logika by měla být stejná jako v telekomunikacích, kdy lze s jedním telefonním číslem přecházet mezi jednotlivými operátory,“ vysvětluje Wagner. Nicméně uznává, že takové opatření v bankovnictví naráží na problém mezinárodního číslovaní účtů IBAN, které se pro celoevropskou přenositelnost nehodí. (Více v článku Jedno číslo účtu na celý život? Zatím ne)
Všechna opatření by kromě větší mobility klientů mezi bankami v jedné členské zemi, měla usnadnit i přeshraniční poskytování bankovních služeb. V budoucnu by mělo být například otevření běžného účtu v zahraničí stejně jednoduché jako doma. Rovněž zahraniční banky by měly mít lepší přístup k úvěrové historii klientů. To by mělo zlepšit přeshraniční poskytování úvěrů. Všechna navržená opatření by měla v důsledku vést k větší konkurenci bank, což by se mohlo odrazit v nižších cenách, které za bankovní služby platí jejich klienti.
Měnili jste už bankovní účet?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 11. 2007 11:51, janasv
... vyjednavaci :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.