Obsluhovat běžný účet, brát si úvěry, nakupovat akcie či podílové fondy či sjednávat pojištění, a to vše v rámci jedné aplikace internetového bankovnictví. Pro bankovního klienta v Německu či Velké Británii jde o standard, na který je zvyklý. Český klient může jen závidět. Nicméně i české banky se začínají evropskému standardu rychle přibližovat.
Zejména Česká spořitelna a Komerční banka se s vervou pustily do modernizace svého internetového bankovnictví. Srovnávají tak krok například s eBankou, která je svým on- line bankovnictvím proslulá. Obě banky patrně ke změnám a vylepšením vede i ohlášený vstup polské mBank na český trh. Ta slibuje malou internetovou revoluci. Její klienti by měli mít možnost získat přes internet vše, pro co zákazníci ostatních peněžních ústavů musí jít na pobočku.
Mezi největší novinky patří například u Komerční banky možnost
přímého nákupu a manipulace s podílovými fondy její dceřiné Investiční a kapitálové společnosti. Nákup podílových fondů a sledování a správu portfolia on-line nabízí nově i eBanka. Stejně jako Česká spořitelna umožní i KB klientům
získat vybrané druhy úvěrů přímo přes internet. Klienti tak už pro půjčku nebudou muset téměř vůbec do banky chodit.
I tak jde však jen o první krok ke komplexní nabídce služeb, na kterou jsou zvyklí klienti v zahraničí. Například u německé Deutche Bank lze on-line nakupovat akcie podle toho, jak se zrovna vyvíjí jejich kurz na burze. Samozřejmostí je i sledování celkové hodnoty klientova portfolia. Podobné funkce nabízí třeba i Commerzbank. U britské Barclay's Bank lze přes internet nejen nakupovat akcie, ale také uzavřít vybraná pojištění. Samozřejmostí je poskytování úvěrů - od spotřebitelských až po hypotéky - on-line. Pojištění včetně on-line konzultace, zda vybrané či zakoupené pojistky pokrývají finanční cíle klienta, nabízí například belgická KBC, matka české ČSOB.
Jaké změny tedy čekají na klienty českých bank?
Komerční banka
Česká spořitelna
ČSOB
UniCredit Bank
Raiffeisenbank a eBanka
Volksbank
Bawag
Komerční banka (profil, názory)
Nejpodstatnější novinky internetbankingu jsou tři. Týkají se především úvěrů, rozšíření internetového bankovnictví pro další operační systémy i prohlížeče a investování do podílových fondů.
Ještě před letošními Vánoci (od 24. 11.) si klienti Komerční banky budou moci sjednat spotřebitelský úvěr zcela on-line prostřednictvím aplikace Mojebanka, aniž by museli jít do banky osobně. Po stisku nového tlačítka "Půjčit/ Pořídit on-line" je celým procesem žádosti o úvěr provede jednoduchý průvodce. Na výběr bude klasický spotřebitelský úvěr, nebo kreditní karta. Žadatel nejprve vyplní žádost o úvěr přímo v aplikaci a až banka úvěr schválí, objeví se na jeho účtu půjčená suma. Úvěr bude podle Zuzany Čepelkové z Komerční banky schválen a poskytnut do druhého obchodního dne. Celý proces budou klienti moci sledovat v novém menu " Úvěrové obchody". Kvůli spotřebitelskému úvěru už tedy klient nebude muset na pobočku chodit. Kvůli vyřízení kreditní karty ovšem z bezpečnostních důvodů stále bude nutné vyzvednout si kartu v bance. Podle vedoucího přímého bankovnictví Komerční banky Mojmíra Prokopa bude uvedená novinka zatím k dispozici jen klientům, kteří prošli scoringem banky (ti, co mají předschválený limit), ostatním se nová nabídka zobrazí v aplikaci až v březnu.
Investoři do podílových fondů mohou nově přes internetové bankovnictví uzavřít smlouvu s Investiční a kapitálovou společností a rovnou investovat do jejích vybraných podílových fondů.
Využíváte Internet banking? |
Zdroj: MEDIAN Datum sběru dat: 8. 1. 2007 - 24. 6. 2007 Počet respondentů: 8 003, v projekci na populaci v tisících 8 799, 12 - 79 let Váženo (N = 7 500, ooo = 8 799), Projekce na populaci |
Česká spořitelna (profil, názory) Inovace internetbankingu České spořitelny jsou natolik rozsáhlé, že kvůli nim ohlásila klientům
odstávku služeb přímého bankovnictví od pátku večer až do nedělního odpoledne. (23. - 25.11.) Změny se dotknou jak retailových, tak i firemních zákazníků. Naplánováno je podle náměstka generálního ředitele České spořitelny Petra Hlaváčka více než šest zásadních novinek a série 25 drobných vylepšení. Klienti si budou například moci
sami nastavit parametry služby Osobní účet, elektronicky sjednat úvěr či sledovat transakce platebními kartami (kreditními i debetními). Pro firmy banka připravila jednoduší ovládání účtu prostřednictvím jejich vlastního účetní software a elektronické úvěry.
Většinu ohlášených novinek budou moci klienti České spořitelny vyzkoušet až od 28. ledna příštího roku. Do té doby bude banka ověřovat jejich funkčnost v pilotním provozu.
ČSOB (profil, názory)
Klienti ČSOB se letos převratných inovací v internetovém bankovnictví nedočkají. Jedinou významnější novinkou je podle mluvčího banky Tomáše Kopeckého zavedení čipových karet Starcos 3.0 pro bezpečnější způsob autorizace platebních operací. Díky této novince si klienti mohou například v internetovém bankovnictví vygenerovat PIN nebo uložit certifikát (komerční i kvalifikovaný) pro komunikaci s úřady.
Internet a internetbanking v českých domácnostech |
S tím, jak se domácnosti vybavují počítači, roste i počet klientů, které k internetové obsluze svých účtů již banky přesvědčily. Počítač má doma už téměř každá druhá domácnost (téměř 40%), což za dva roky představuje 10% nárůst. K internetu je připojeno o 13 procent více českých domácností než v roce 2005, tedy celkem už asi 32 procent, uvádí statistiky ČSÚ. Nejaktivněji své domácnosti počítačem i internetem vybavují Pražané. Jinde jsou obyvatelé České republiky poněkud pomalejší.
Internetové bankovnictví nyní podle reprezentativního výzkumu společnosti Median v Česku pravidelně využívá minimálně 656 tisíc lidí. Stále je to sice jen 7,5 procenta ze všech lidí ve věku 12 až 79 let, ale toto číslo se každým rokem zvyšuje. V následujícím roce si internetbankingu hodlá podle průzkumu zřídit téměř další procento lidí. Část klientů bank ovšem využívá i další kanály přímého bankovnictví jako například ovládání účtu přes telefon či mobil. |
UniCredit Bank (profil, názory) Poslední novinkou internetového bankovnictví skupiny UniCredit Bank je takzvaná
Online Card, díky které má klient přehled o používání a transakcích kreditní kartou. UniCredit Bank jinak v současnosti nabízí kompletní řadu produktů přímého bankovnictví včetně mobilního bankovnictví nové generace Smart Banking (java technologie). Podle mluvčího banky Tomáše Pavlíka funguje tuzemské zastoupení v rámci celé skupiny UnicCredit Group v oblasti internetového bankovnictví jako pilotní banka pro ostatní země skupiny.
Konkrétně se jedná o internetové bankovnictví (Online Banking - pro občany a podnikatele, BusinessNet - pro firmy, Online Card - pro držitele kreditních karet bez dalších produktů v bance) a telefonní bankovnictví (Telebanking - pro občany, Business Linka - pro podnikatele a menší firmy).
Raiffeisenbank (profil, názory) a eBanka (profil, názory)
Díky slučování bank se mění také služby jejich internetového bankovnictví. Hlavní strategií v tomto ohledu je podle Tomáše Kofroně, mluvčího obou bank, vzájemné obohacování internetového bankovnictví o produkty každé z bank.
Poslední aktuální novinkou v internetbankingu je podle Kofroně možnost nákupu a správy podílových fondů přes internetové bankovnictví. Klient může nakupovat jednotlivé podílové fondy, sledovat vývoj svého portfolia a libovolně prodávat či měnit strukturu svého portfolia.
Volksbank (profil, názory)
V současnosti připravuje rozsáhlou inovaci aplikace internetového bankovnictví. Klienti se podle Lucie Hálové z tiskového oddělení Volksbank mohou těšit především na modernizaci uživatelského prostředí, rozšíření funkčnosti a zavedení zcela nových způsobů zabezpečení a ovládání internetbankingu. "Spuštění inovované verze plánujeme na první polovinu roku 2008," dodává Hálová.
Bawag (profil, názory)
Od ledna 2008 plánuje uvést přihlášení a podepisování aktivních operací pomocí čipové (např. platební) karty a čtečky čipových karet, což by mělo dále vylepšit zabezpečení internetových transakcí. Podle Lukáše Zapletala z Bawag Bank půjde o umístění takzvané e-Code aplikace na čip na kartě a ta se bude používat i pro obsluhu aplikace internetbankingu.
Jaké služby byste od internetbankingu očekávali a co vám případně u něj chybí?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 11. 2007 8:22, R_R
Jelikoz eBanku stale jeste nikdo v poctu on-line sluzeb a jejich zabezpeceni nedohnal a tak by nebylo naskodu napsat neco o mBank. Ujme se toho autor clanku a nebo diskutujici? ;-)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 11. 2007 14:24, R_R
No ja uz se taky zaregistroval, kdyz to maji zadarmo ;-) Spichnute to ale mohli mi dlouho, krome par detailu se o vetsine sluzeb vi uz nekolik tydnu. Stejne tak se zhruba vi, jake sluzby pribydou behem pristiho roku. Bez toho mi ten clanek prijde znacne neuplny, to ho radeji meli vydat jeste pred spustenim sluzeb mBank. Jinak k beznemu folkloru bank patri komentar k novym sluzbam, ktere pred par mesici povazovali za zbytecne (bodejt ne, kdyz je nemohli nabidnout) a ted se chvastaji jak jsou dobre. Komentovat ze totez nabizi eBanka a jeste v lepsim provedeni uz mnoho let nema cenu, snad jen ze je videt ze sla spravnou cestou. Teda technologicky, marketingove to byla fakt bida.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.