Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

dTest | rubrika: Jak na to | 30. 7. 2023
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.
Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Zdroj: Shutterstock

Absence papírové účtenky není automaticky důvodem pro nepřijetí reklamace. „Spotřebitelé si mnohdy myslí, že bez papírové účtenky nemají možnost reklamaci podat. Bohužel někteří podnikatelé této neznalosti využívají a přijetí reklamace papírovou účtenkou podmiňují,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Spotřebitel však může prokázat nákup či čerpání služby celou řadou dalších způsobů. Při uplatňování reklamace totiž stačí prokázat, že u podnikatele zboží či službu zakoupil.

Čím vším je možné prokázat nákup zboží nebo čerpání služby?

Pokud spotřebitel platí zboží či službu bezhotovostně, tedy platbou kartou nebo převodem, je nejjednodušší cestou doložit koupi bankovním výpisem, kde je uveden název obchodníka, datum nákupu a částka, kterou zaplatil. Potřebný doklad lze najít v elektronickém bankovnictví.

Někdy si lidé fotí účtenky do telefonu pro případ ztráty či pozdější nečitelnosti papírové účtenky. I takovou elektronickou kopii papírové účtenky pak musí podnikatel při reklamaci akceptovat. Dnes už pro tyto případy existuje také řada mobilních aplikací pro správu účtenek. Spotřebitelé si mohou účtenku po nákupu vyfotit, pojmenovat a originál s klidným srdcem zahodit.

Situace není ztracená ani pro toho, kdo platil hotově a nemá ani papírovou, ani elektronickou podobu účtenky „Spotřebitel může koupi zboží prokázat například originálním obalem zboží nebo unikátností zboží, které nikdo jiný neprodává – typicky se může jednat o produkt nějaké autorské tvorby,” upřesňuje Eduarda Hekšová z dTestu. V krajním případě, pokud by spor o reklamaci dospěl až k soudnímu řízení, je možné prokázat koupi svědeckou výpovědí.

Každopádně je nutné prokázat, kdy k zakoupení zboží či čerpání služby došlo – odpovědnost za vady je totiž časově omezená.

Účtenka při reklamaci zboží z druhé ruky

Mnoho lidí rádo nakupuje zboží takzvaně z druhé ruky – může to být výhodné i ekologické. V takovém případě obvykle dostávají účtenku od původního vlastníka, která potvrzuje, že je na zboží ještě záruka.

Pokud však spotřebitel potřebuje zboží reklamovat, může narazit na situaci, kdy podnikatel reklamaci nepřijme. Spotřebitele může podnikatel překvapit tvrzením, že s novým majitelem zboží nemá žádný právní vztah.

„Podnikatel bude mít v takové situaci pravdu. Práva z vadného plnění jsou totiž vázaná ke kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem,” upozorňuje Eduarda Hekšová.

Taková situace má jednoduché řešení: Při koupi zboží z druhé ruky je vhodné sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění. Vlastník v něm prohlašuje, že všechna současná i budoucí práva postupuje na nového vlastníka zboží. Vzor tohoto prohlášení naleznete ke stažení i na stránkách dTestu.

Pokud se setkáte se situací, kdy vám prodávající odmítá přijmout reklamaci kvůli nedoložení účtenky, doporučujeme se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009 (pondělí až pátek od 9 do 17 hodin nebo na e-mailu dtest@dtest.cz.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

8. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží

Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají... celý článek

Partners Financial Services