Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše pokut dosáhla 12,5 milionu korun. Informoval o tom web Kverulant.
Nejhůře dopadl řetězec Penny Market. Ve sledovaném období dostal šest pokut za celkem 6,7 milionu korun, včetně dvou nejvyšších ve výši tři a dva miliony korun.
Inspektoři v Penny opakovaně zjistili rozdílné ceny v regálech a na pokladně. Nejvyšší třímilionová pokuta následovala po kontrole v Jihomoravském a Zlínském kraji, kde inspekce našla nesrovnalosti mezi uváděnou a účtovanou cenou v jedenácti z patnácti případů. „Na cenovkách v regálech byla uvedena nižší cena než ta zavedená do pokladny u 39 druhů prodávaných výrobků,“ upřesňuje Vojtěch Razima, šéf obecně prospěšné společnosti Kverulant.org a provozovatel stejnojmenného webu.
Penny Market je za klamání zákazníků při slevových akcích a za nekalé obchodní praktiky trestán opakovaně. Například v roce 2018 dostal pokuty v souhrnné výši 4,6 milionu korun, což bylo i tehdy nejvíc ze všech řetězců, připomíná web Kverulant.
Druhou nejhorší bilanci má řetězec Kaufland. Od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí dostal pět pokut za celkem 3,8 milionu korun. Náleží mu také třetí nejvyšší pokuta ve výši 1,6 milionu. I Kaufland zákazníkům účtoval rozdílné ceny; pokutu ale dostal také za to, že neuváděl férové slevy. „V několika případech dokonce o žádnou slevu ani nešlo,“ shrnuje Razima výsledky kontrol.
Tesco dostalo ve sledovaném období dvě pokuty za 750 a 200 tisíc korun. Podobně dopadl Lidl s pokutami 600 a 200 tisíc korun. Řetězec Albert dostal ve sledovaném období jedinou pokutu vyšší než sto tisíc, a to ve výši 200 tisíc korun.
Falešné slevy skončily jen někde
Pokud jde o označování zboží slevami, za celý loňský rok inspekce podle zjištění webu Peníze.cz uložila obchodníkům asi 80 pokut v celkové výši přesahující tři miliony korun. Maximální sankce, která prodejci za podobné porušení zákona hrozí, přitom dosahuje pěti milionů korun.
Redakce Peníze.cz v uplynulých týdnech největší řetězce s potravinami sama navštívila, aby ověřila, jak po roce platnosti novely spotřebitelského zákona stanovují slevy. Ukázalo se, že tři velké řetězce stále počítají slevy jinak, než by podle České obchodní inspekce měly – nevycházejí totiž z nejnižší ceny za poslední měsíc. Výjimkou nebyly ani případy, kdy je nákup „v akci“ ve výsledku dražší, než byla nejnižší cena za posledních 30 dní.
Podle oslovených právníků v rozporu s novelou (respektive unijním nařízením) promovaly slevy řetězce Billa, Tesco a Penny Market. Ještě loni na podzim postupoval podobně i Albert, svou praxi už ale změnil.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem