Některé obchodní řetězce v Česku se vrátily k dlouho zapomenutým haléřům. Ceny v regálech od Nového roku vyčíslují až na setiny korun.
Ze strany prodejců o čistě marketingový tah, říkají ekonomové. Cílem podle nich je, aby si zákazník všiml, že potraviny zlevnily v souvislosti se změnou daně z přidané hodnoty z 15 na 12 procent.
Velcí obchodníci se po veřejné kritice z konce loňského roku snaží zákazníka upoutat způsobem, který nebyl v tuzemských obchodech k vidění už hodně let. Například v nabídce řetězce Billa se začaly objevovat ceny jako 33,98 koruny za čtvrt kila másla nebo 14,51 koruny za citrony. Stejnou strategii zvolil i konkurenční Penny Market nebo Tesco.
O systémový návrat k haléřům se však ve skutečnosti nejedná, podle ekonoma Víta Hradila ze společnosti Cyrrus jde o pouhý marketing.
„I bez ohledu na momentální výši DPH ‚správná‘ cena zboží nikdy ekonomicky nevychází zaokrouhlená a pokud by tedy záměrem obchodníků bylo v ceně exaktně zohlednit náklady a daně, muselo by zboží být naceněno s přesností na haléř odjakživa, což se ovšem pochopitelně nedělo,“ vysvětluje Hradil.
„Že se tato praxe objevuje právě nyní, je podle mě čistě snahou obchodů signalizovat, že snížení DPH mechanicky v plné výši promítly do konečné ceny. A prostě ‚to tak vyšlo z kalkulačky‘,“ dodává.
Zmíněnou strategii ostatně potvrzují i samotní prodejci. „Ceny zaokrouhlujeme na dvě desetinná místa, abychom snížení sazby DPH u potravin, kterých se to týká, transparentně komunikovali. Zákazník zároveň rozdíl v sazbě DPH takto rozpozná,“ říká mluvčí Billy Dana Bratánková.
Podobně mluví Tomáš Kubík z Penny Marketu. „Důvodem uvádění cen v tomto formátu je změna DPH, kterou jsme v plné výši zohlednili v rámci celého sortimentu. Tuto změnu nezaokrouhlujeme a zohledňujeme v plné výši. Změna je z našeho pohledu maximálně transparentní a zákazník na regále i u pokladny vidí, jak se ve srovnání s prosincem změnila cena,“ dodává mluvčí řetězce.
Zlevnění už před Vánoci
Sazba DPH na potraviny se z dřívějších 15 na 12 procent snížila od 1. ledna 2024 kvůli změně zákona, naopak většina nápojů se přesunula do základní sazby DPH 21 procent.
V prosinci ale ministr zemědělství Marek Výborný po setkání se zástupci obchodních řetězců a svazu obchodu řekl, že potraviny od ledna i přes snížení DPH ještě zdraží. Šéf svazu Tomáš Prouza argumentoval tím, že dodavatelé potravin obchodníkům oznámili, že budou zvedat ceny o pět až deset procent. Na řetězce se následně kvůli tomu snesla vlna kritiky.
Někteří velcí obchodníci proto ještě před Vánoci přispěchali se slevovými akcemi, v nichž s předstihem snížili ceny o DPH u vybraných položek či pro vybrané zákazníky. Už v prosinci srazil ceny o DPH jen pro vybrané zákazníky Penny Market. V polovině měsíce se přidalo také Tesco, které snížení daně promítlo do omezeného počtu zboží.
Řetězec Lidl v návaznosti na konkurenci avizoval, že od Nového roku zlevní více než tisícovku produktů nejen o DPH, ale ještě o další tři procentní body. O které potraviny se konkrétně jedná, zveřejnil řetězec na svém webu.
Na haléře nehraje každý
Zbylé obchodní řetězce se i po úpravě o nové DPH drží cenovek, na které jsou zákazníci zvyklí – tedy zaokrouhlování na desetiny koruny. „Nové ceny jsme na rozdíl od řady jiných prodejců zaokrouhlili na desetníky vždy směrem dolů. U nás tak neuvidíte například cenovku 10,48 Kč, ale 10,40 Kč,“ píše ve své nákupní aplikaci online supermarket Rohlík.cz.
Ceny v setinách nepoužívá ani Globus. „Pro lepší orientaci a přehled našich zákazníků o celkové ceně nákupu v jeho průběhu jsme vždy jednotlivé ceny striktně matematicky zaokrouhlili na celé desetníky. Zákazníci jsou na tuto cenotvorbu zvyklí, nechceme je nutit nově přepočítávat setiny cen,“ vysvětluje mluvčí Aneta Turnovská.
U zaokrouhlování na desetihaléře zůstávají také Albert, Lidl nebo Kaufland.
Zákazník při platbě kartou zaplatí přesnou částku, která je uvedena na cenovce. Při platbě v hotovosti se desetinná místa zaokrouhlují do 49 haléřů dolů a od 50 haléřů směrem nahoru – zaokrouhluje se až celková částka, ne jednotlivé položky.
Nižší ceny vydrží do jara, míní expert
Podle agrárního analytika Petra Havla lednové snížení cen o DPH v obchodech vydrží pravděpodobně po celé první čtvrtletí. „Potom ale zřejmě dojde k mírnému navýšení cen, plošně o jednotky procent, tak, jak se začnou projevovat od letoška zvýšené náklady – tedy růst mezd, vyšší ceny vodného a stočného a dopady konsolidačního balíčku,“ odhaduje.
Vliv DPH na ceny jídla v obchodech se přitom podle Havla přeceňuje. „Přece jen jde pouze o tři procenta. To už má větší vliv kurz koruny, která, pokud oslabí, v praxi zdraží dovozy a vytvoří prostor i pro růst cen tuzemské produkce,“ říká.
Jiný vývoj lze podle něj očekávat v případě cen ovoce a zeleniny, kde mohou ceny na jaře vzrůst sice dočasně, ale výrazněji. „Vzhledem k tomu, že loňská evropská produkce byla nižší kvůli počasí, tak i nabídka pro letošní rok bude nižší. To se zřejmě projeví v nárůstu cen do doby letošní sklizně,“ dodává Havel.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem